LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPGELICHT VIA GIROFOON

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hoi Cynthia,

Gefeliciteerd je hebt je geld gelukkig weer terug. (althans bijna dan)

Kwam jij er overigens ook later pas achter dat er nog meer geld van je rekening was d.m.v. telefoon opwaarderen?

Nou ja blijkbaar zit er niets anders op dan weer naar het politiebureau.

Bedankt en voor alle andere slachtoffers : heel veel sterkte hoor.

groetjes Dees40

cynleij
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:24

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door cynleij »

Hoi Dees

Ik kwam er ook achter nadat ik al aangifte had gedaan.
Heb internet uitdraai van mijn saldo-overzicht uitgeprint en dat afgegeven op politieburo deze maken er een goederenbijlage van.
Postbank gebeld en doorgegeven de medewerker zei:moet je maar ff opnieuw uit printen en op sturen ik zei dacht het niet kunnen jullie toch zelf ook even uit printen of niet.ja ja zei hij toen dat klopt.
Dus dat moet je dan maar ff doen!!Zet hem op!

Groetjes Cynthia

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hey Cynthia,

Klopt , ze kunnen je afschrift daar op kantoor bij de postbank toch ook wel uitprinten..
Maar moest je de goederenbijlage (nieuwe aangifte) dan niet wederom opsturen naar de postbank??

groetjes Dees40

cynleij
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:24

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door cynleij »

Hoi Dees

je hoeft niks meer op te sturen na de postbank.
Als ze het maar weten en zelf even uit printen.

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hoi Cynthia,

Het is helemaal duidelijk, bedankt voor de uitleg, ik ga maandag meteen bellen, om 8.00 uur hang ik aan de lijn.
En een goederenbijlage laten maken op het politiebureau.
Succes verder ook hoor, ik hoop dat je snel je centjes weer hebt.

Groetjes Dees40 :wink:

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ?? »

@Dees: ik lach om zoveel naïviteit van jouw zijde. Of liever gezegd, je roept dingen die aantoonbaar onjuist zijn.

Even wat feiten. Er zijn miljoenen bankpassen in omloop. Iedere bankpas heeft standaard een pincode van 4 cijfers, dus 10.000 mogelijkheden. dat betekent dat er in Nederland duizenden mensen rondlopen met pincode 1357 (ik noem maar even wat) en duizenden met code 2468. (Stel dat er 12 miljoen mensen een bankpas hebben, en de helft daarvan ook nog een creditcard. Dat zijn 18.000.000 pasjes en dus ook 18.000.000 pincodes. 18.000.000 / 10.000 = gemiddeld 1800 passen per pincode). Als je dan ook nog de zeer makkelijke codes wegstreept (die vermoedelijk niet worden uitgegeven) wordt dit getal nog hoger.

Het zelfde laken een pak met pincodes op mobiele telefoons (waar trouwens veel mensen de standaardcode 0000 nog ingesteld hebben). Het aantal passwords dat je kunt maken met een x aantal tekens is ook eindig, dus daar krijg je uiteindelijk ook overlap waarmee meerdere mensen hetzelfde password hebben op bijvoorbeeld hun e-mail.

Er is geen enkel systeem die dit tegenhoud; logisch ook, omdat zoiets ondoenlijk is. Als je iedereen zijn eigen pincode wil geven, moet je een systeem hebben met minimaal 18 miljoen mogelijke combinaties, plus nog een buffer voor uitbreiding EN een buffer om te voorkomen dat je eerst tien verschillende codes in moet voeren voordat je eindelijk een vrije te pakken hebt. Kortom: minimaal 100 miljoen mogelijkheden. En uit hoeveel cijfertjes moet een pincode dan bestaan? (antwoord: ACHT cijfers).

Kortom: je uitspraken slaan nergens op. Het is niet een pin- of beveiligingscode die uniek is, het is de *combinatie* van gebruikersnaam + wachtwoord (in het geval van de Girofoon: girorekening plus toegangscode) die uniek is.

Waarmee je kritiek op de beveiliging van de Girofoon dus is gebaseerd op een onjuiste voorstelling van zaken (om niet te spreken van complete onzin, voortkomend uit een totaal gebrek aan enig inzicht in beveiligingen).

Voorts wil ik je nog meegeven dat 100% zekerheid niet bestaat. Er kan ook gefraudeerd worden met bijvoorbeeld overschrijvingen via overschrijvingskaarten. Qua computersystemen, beveiligingen, encryptie, wachtwoorden ed kun je simpelweg volstaan met de opmerking dat ALLES te kraken is. Je ziet met enige regelmaat van de klok de meest draconische beveiligingen op hun muil gaan omdat iemand de boel hackt. Het enige wat je als bedrijf / bank daartegen kunt doen is de boel zo goed mogelijk beveiligen en adequaat handelen zodra de zooi op zijn gat is gegooid. En hopen dat de gebruikers een beetje verantwoordelijk met het systeem omgaan, want het grootste beveiligingsrisico zit nog altijd bij de gebruiker.

zonnestraal
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2006 23:48

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door zonnestraal »

Kreeg vandaag een brief van de postbank. Ook bij mij is er deze week een bedrag van totaal EUR 1400,00 onterecht via de girofoon afgeschreven. Een postbankmedewerker vertelde mij dat het aan mijn code ligt. De politie maakt alleen een procesverbaal op als je giroafschriften kan laten zien. Dus daar moet ik op wachten. Die postbankmedewerker vertelde mij vervolgens wel dat ik het schadeformulier zsm moet opsturen omdat ze met deze, blijkbaar grote fraudezaak, bezig zijn. Blijkbaar kan deze bende maar doorgaan en schiet de postbank maar niet op met het onderzoek. Ik merk wel dat de postbank wat nerveus begint te worden. Er komen blijkbaar steeds meer gedupeerden bij. Ik vraag me af wanneer de media hier eens tijd aan gaat besteden.

cynleij
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:24

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door cynleij »

Je hoeft niet te wachten op je afschrft,als je internet hebt kun je inloggen op www.postbank.nl en dan kun je toch je saldo-overzicht opsturen waar die bedragen bij staan?Zo heb ik dat ook gedaan ik heb gezegd tegen de postbankmedewerker:ik ga niet wachten tot ik de afschriften in huis heb duurd me veel te lang!!
succes!!!

hervelt
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2006 21:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door hervelt »

Hallo mensen,

Ik heb al jullie berichten eens gelezen en merk dat jullie vooral moeite hebben met de slechte berichtgeving. Of je nu wel je geld terugkrijgt en dat men heel snel als eerste reactie bij de postbank zegt dat het aan jezelf ligt. Niet alle medewerkers zullen van deze fraudezaak opo de hoogte zijn alhoewel ze nu intussen intern wel ingelicht zullen zijn.
Dat hier sprake is van een fraudezaak moge duidelijk zijn, dus de postbank/(hun verzakering) zal gewoon moeten betalen.
De manier warop deze fraude gepleegt is is ondertussen ook wel te raden. Men is uitgegaan van 1 of 3 enigszins (vermoedelijk) veel gebruikte passwoorden en gaat deze uitproberen in combinatie met veel verschillende rekening nummers. Of dit nu vooraf bekende nummers zijn of dat men op gok nummers genereert maakt eigenlijk niet uit. Men zou dit met de hand kunnen uitvoeren op een mobiele telefoon, maar als men het professioneel wil aanpakken zou men het ook met een laptop kunnen doen. Er zijn tegenwoordig telefoon SIM adapterkaarten te kopen waarmee je met een laptop een internet of een telefoonverbinding kunt makenwaardoor men het door een computerprogramma kan laten uitvoeren.. Als men daar dus een prepaid SIM kaart in zou kunnen doen wordt zo iemand moeilijk te achterhalen. Verder kan men er ook nog speciaal een stuk software voor gemaakt hebben, als het al niet zou bestaan, om zo automatisch de telefoonnr./ rekeningnummer/ passwoorden te laten draaien.
Elkaar, of de postbank, de schuld in de schoenen schuiven heeft geen zin. Media DRUK is misschien wel belangrijk, te veel media aandacht zou wel NADELIG zijn voor het onderzoek, daar de daders dan misschien stoppen en niet meer gevonden worden.
Men zal ongetwijfeld al bezig zijn met een uitgebreider onderzoek, maar men kan hier gewoon geen ruchtbaarheid aan geven.
Het is best mogelijk dat er een intern lek zit bij de postbank.
Het is te hopen dat de daders snel gepakt worden en iedereen zijn geld terug krijgt.
Of codes nu wel of niet veilig zijn, desnoods vul je alleen nullen of eenen in, men heeft gewoon van je rekening af te blijven. Overigens dient het systeem dus wel beter beveiligd te worden dat is duidelijk, overigens niet de codes zelf maar eerder de manier hoe men het hanteerd (activering/ opsturen per post/ legitimatie persoonlijke code?)

Het zou wel handig sijn indien er een officeel meldpunt komt, bijv: "meldpunt girofoonfraude", en men deze link ook snel op internet tegenkomt via Google, startpagina.nl, en de startpagina's van de internetproviders, want dit is nog maar het topje van de ijsberg.
Dus een grotere bekendheid (mbt. verzamelen van meldingen) zal veel reacties opleveren waardoor deze zaak en de slachtoffers serieuzer behandeld zullen worden.
Maar ga alsjeblieft niet speculeren over dit of dat, laat de politie hun werk doen (er is een officieel rechercheteam internetfraude), en zet ook niet ongesensureerd de GSM telefoonnummers op de site. Als iedereen dat nummer belt zal het snel vervangen worden en wordt het onderzoek bemoeilijkt. Echt, politie en telefoonproviders hebben echt wel mogelijkheden om e.e.a. te traceren. Tot zover... Johan

zonnestraal
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2006 23:48

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door zonnestraal »

media aandacht is in deze fase misschien niet zo´n goed idee. Maar ja het gaat wel om behoorlijke bedragen, veel mensen moeten wel hun vaste lasten kunnen blijven betalen. Ik blijf hoop houden op een goede afloop. Wat ik er van geleerd heb (hoezo naief) is dat het iedereen kan overkomen.

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hey Hervelt,

Bedankt voor je bemoedigende woorden en goeie raad,
eindelijk iemand die dan toevallig geen slachtoffer is maar het wel goed meent, daar hebben we tenminste wat aan,

groetjes Dees40


Da's beter dan beter dan zo'n betweter (??) die er alleen op uit is andere mensen belachelijk te maken. En steeds maar roepen het is jullie eigen schuld! Ik ga niet eens meer op zulk gezwam in.

inge013
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:42

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door inge013 »

Ook bij ons is er dit weekend 1400 euro van onze bankrekening afgeschreven. Een deel om 23h45 en de rest om iets over middernacht. Deze ochtend onmiddellijk naar de Postbank gebeld en vermeld en ze hadden al zo een vermoeden. Waarom dan niet gewoon blokkeren en de persoon bellen of dit al dan niet kan overgeschreven worden. Aangifte gedaan bij de politie en doorgefaxt naar de postbank. Nu is het afwachten zoals velen hier of we het al dan niet nog terug zien.

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hey Inge013,

Weer een nieuw slachtoffer (van de vele).
Ik ben nu ong. anderhalve week verder, en zou volgens de postbank
die ik vanmorgen gesproken heb nu vrij snel bericht moeten ontvangen. Mijn aangifte e.d. lagen al bij de afdeling schadeafhandeling. Ze kon me in ieder geval wel geruststellen dat ieder slachtoffer z'n geld terug krijgt.

Dus hoe rot het ook klinkt......hou vol!
En heel veel sterkte tot dan, enne...blijven bellen met de postbank (afd. fraude) hoe ver ze met jullie zaak zijn (beetje druk erop kan geen kwaad).

Groetjes Dees40.

inge013
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:42

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door inge013 »

Hoi Dees40,

Met heel veel plezier heb ik je berichtje gelezen. Komt er dan toch nog iets positiefs uit ? Laten we het hopen maar zolang we niets op papier of rekening zien verschijnen, blijven we onzeker. We zullen de postbank zeker niet gerust laten. Vandaag hebben ze de fax gekregen met de aangifte dus binnen een paar dagen al eens bellen hoe ver ze staan.
Misschien kunnen we hier elkaar op de hoogte houden met de stand van zaken ?
Misschien hebben andere ook al nieuws waarmee ze andere personen kunnen helpen met tips en dergelijke.
Ook al loopt het misschien anders uit, nogmaals bedankt voor het enige positieve in deze dag.
Groetjes

dees40
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 feb 2006 22:51

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door dees40 »

Hey Inge013,

Graag gedaan hoor, ik voel met je mee, ik weet nog hoe ik anderhalve week geleden aan de grond genageld stond in de supermarkt, en dat ik m'n boodschappen niet eens meer kon betalen omdat ze me gewoon helemaal leeggeplunderd hadden.

Mensen begrijpen niet wat ze een ander aandoen.

Toch voel ik me wel gesteund hier op het forum, je praat met mensen die allemaal hetzelfde hebben meegemaakt. Ze geven je tips en helpen je toch een beetje. Het is al fijn om te weten dat je niet de enige bent. Dit forum is maar het topje van de ijsberg, volgens de postbank zijn er enorm veel slachtoffers, dus wees maar niet bang ....dit wordt echt wel goed uitgezocht!

Ik wens je nogmaals sterkte, en als er wat te melden is van mijn kant dan hoor je het.

Groetjes Dees40.

cynleij
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:24

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door cynleij »

Jippie!!!

Heb vandaag mijn 2020 euro teruggestort gekregen van de postbank!!
Eindelijk maar toch.
Voor de anderen nog veel succes!!!


Groetjes Cynthia[/b]

inge013
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:42

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door inge013 »

Hoi Cynleij,

Ik ben hartstikke blij voor je.

Laten we hopen de Postbank nu ook alle andere en ons ook zo blij kan maken. Met al dit goede nieuws blijven we positief denken.

Karlijn2006
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2006 11:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Karlijn2006 »

Jippie ik heb vandaag ook de brief van de postbank gekregen waarin staat dat ik mijn geld terug ga krijgen :P Ik hoop dat de andere gedupeerden ook snel deze verlossende brief zullen ontvangen.

Ik heb trouwens niet apart opnieuw aangifte gedaan van het opwaarderen van een mobile telefoon. Ik heb de postbank hierover gebeld en ze zouden de extra schade meenemen in het totaal bedrag zonder dat ik extra aangifte ervan moest doen.
Nou voor de andere zal ik duimen dat het snel in orde komt.

En voor mij nooit meer een girofoon, makkelijke code of niet ik vertrouw het niet meer.

Karlijn2006
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2006 11:44

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Karlijn2006 »

Oja nnog even eenaanvulling. Ik werd gisteren door tros radar gebeld of ik bereid was om mijn verhaal in de studio te komen vertellen. Aangezien ik in Limburg woon heb ik gevraagd of ze eerst mensen willen benaderen die in de buurt van Hilversum wonen, gezien de reistijd. ook vind ik mijn limburgs accent niet het charmantste. Maar goed het is prettig om te weten dat Radar er aandacht aan wil gaan besteden. Op die manier staan we er met z'n allen niet alleen voor.

Radar vertele dat er al meer dan 150 gedupeerde waren en dat ook zij vonden dat er geruchtbaarheid aangegeven moest worden zodat mensen gewaarschuwd worden en kunnen kiezen om van de girofoonfunctie af te zien.

shaar
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 feb 2006 20:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door shaar »

Da's beter dan beter dan zo'n betweter (??) die er alleen op uit is andere mensen belachelijk te maken. En steeds maar roepen het is jullie eigen schuld! Ik ga niet eens meer op zulk gezwam in.
Sorry Dees, maar nu moet ik toch ook ff reageren. ?? heeft gelijk, er zijn geen unieke codes. Er werd door de postbank zelf erkend dat de code die de gedupeerden hebben gebruikt een en dezelfde code is. De bende heeft dus gewoon een code gebruikt, waarvan ze dachten dat die veel zou voorkomen.

Het is gewoonweg niet mogelijk dat iedere postbank klant een andere code heeft. Er zijn nl maar een beperkt aantal codes mogelijk (10*10*10*10*10). Wat betekent dat er duizenden mensen zijn met dezelfde code. Net zoals er mensen zijn die dezelfde pincode zullen hebben. De bende toetste dus rekeningnrs in en probeerde dezelfde codes telkens uit. (hoe weet ik ook niet)

Ik vind het echt verschrikkelijk wat er is gebeurd en hoop dat het niet meer mensen overkomen is, maar het is dus een feit dat we echt moeten opletten dat we geen code uitzoeken 'waarvan aangenomen kan worden dat meer mensen die zouden kunnen hebben'. Of zoiets..

?? wilde jullie ook niet onderuit halen of iets dergelijks (en ik ook niet!), maar gewoon het punt maken dat we allemaal moeten uitkijken!

Groetjes Shaar.

Hoop dat het geld snel wordt teruggestort!

Gesloten