Maar er is nog een simpelere optie; de eigen huisarts. Programmeer dat nummer voor in de mobiel ( je weet immers maar nooit!) en je kunt overal je eigen praktijk bellen tijdens kantooruren. Men kan dan al vaak aangeven wat je eventueel zelf kunt doen om een probleem op te lossen, een receptje naar een apotheker faxen in de regio waar je vertoeft of aangeven dat men een bezoekje aan de SEH nodig acht. Indien nodig kan vanuit de eigen praktijk dan het ziekenhuis reeds gebeld worden om zo telefonisch door te verwijzen.
Veel dingen kunnen ook best een paar uurtjes wachten en als je dan iets overkomt tijdens een ochtendje winkelen, dan kan het wellicht goed volstaan met een bezoekje aan de eigen huisarts aan het einde van de dag. Voor jezelf als patiënt ook wel zo prettig, naar een arts kunnen die je kent. Dit ondervang je met zo'n telefoontje naar de eigen praktijk. Is een bezoekje aan een lokale huisarts/HAP nodig, dan weet elke persoon uit die regio je zo te vertellen waar deze zich bevind. Mensen zijn uiterst behulpzaam als het gaat om het aangeven waar een huisarts te vinden is.
Nu ga ik vast vloeken in de kerk, maar ik heb inderdaad na een ongelukje in Australië de lokale huisarts gebeld. Pas daarna zijn wij in overleg doorgegaan naar het ziekenhuis. Weet je, reisverzekeraars hebben standaardlijsten met daarop adres + telefoonnummers van álle zorgverleners (ha, tandarts, fysio, ziekenhuis, noem het maar op) in de regio waar je vakantie viert, ook waar het rondreizen betreft. Ideaal, kwestie van de lijst naslaan in tijdens van "oeps, verdorrie" tot "paniek", en even bellen. Deze lijsten kun je gewoon bij je reisbureau en/of verzekeraar opvragen, kwestie van printje draaien en er kan je tijdens je vakantie op dat gebied niets meer gebeuren. Er zijn zelfs reisverzekeraars die je een dergelijke optie bieden waarbij je zelfs geen rekening hoeft voor te schieten, wat willen we nog meer?
Er wordt hier gepost over nergens op mogen terugvallen, en weet ik niet wat. Maar ben ik nou gek of is de huisarts nog niet uitgestorven? De huisarts is de eerste aangewezen zorgverlener. Buiten kantooruren de dienstdoende huisarts of HAP. Wat is daar "nergens op mogen terugvallen" aan? Blijkt de zorgvraag meer hulp te vereisen of is er een conflict met bijv. de HAP, dan is het vroeg genoeg om een stap hoger te gaan. Maar om meteen maar zelf te besluiten welke trede er genomen moet worden???
Bot, wat een humor. Geen discussie voeren op inhoud en dus maar op een spelfout gaan zitten mieren.