LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CZ int buitenlandse belasting!

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Nederbelg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2006 11:30

CZ int buitenlandse belasting!

Ongelezen bericht door Nederbelg »

Met al de commotie rond het nieuwe zorgstelsel, word voorbijgegaan aan de problemen van de duizenden Nederlanders/grensarbeiders die in België wonen, en eveneens verplicht zijn om in Nederland bij een zorgverzekeraar een polis af te sluiten.
Zij worden hier in België geconfronteerd met een extra negatief verschijnsel, namelijk:

Er werd bovenop de premies een "Belgische assurantiebelasting" geheven van 9,25% ???
Na enige informatie, kwam ik te weten dat het Belgische ministerie van financiën aan alle Nederlandse zorgverzekeraars opdracht heeft gegeven deze Belgische belasting in Nederland te innen.
De Belgische regering zag de zorgverzekeringpolissen niet als "verplicht", en wilde ze daarom belasten.

Inmiddels (eind December) heeft Belgie deze opdracht weer ingetrokken.

O.a. Zorgverzekeraar CZ blijft zich echter hardnekkig vasthouden aan deze inning van ongeoorloofde buitenlandse belastingen.
Is dit mogelijk? Kan een ander land, via een particuliere onderneming, in Nederland belasting innen?
Ik heb gerede twijfels om aan te nemen, ook op Europees vlak, dat dit absoluut geen wettelijke basis heeft.
Hoe kan men het beste stappen ondernemen tegen deze, vermoedelijk, onwettige praktijken?

Doodle
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2006 13:01

Re: CZ int buitenlandse belasting!

Ongelezen bericht door Doodle »

Beste Nederbelg,

Wat CZ doet en wat alle andere Nederlandse verzekeraars die binnen de EU verzekeringen aanbieden, doen of zouden moeten doen, is zich houden aan de Europese wetgeving. Volgens die Europese wetgeving mag een Nederlandse verzekeraar verzekeringen in andere landen van de EU aanbieden (o.a.) onder de voorwaarde dat men aan de lokale belastingwetgeving voldoet. U woont in België en dus is de Belgische wetgeving van toepassing en die geeft aan dat over uw verzekeringspremie 9,25 % assurantiebelasting van toepassing is.
Overigens is dat al het geval sinds er Europese wetgeving is die het mogelijk maakt dat verzekeraars binnen de hele EU mogen verzekeren.

Het is overigens mogelijk dat, omdat de basisverzekering een verplichte Nederlandse verzekering is (vergelijkbaar met de Belgische mutualiteitendekking), dat er belastingverdragen zijn gesloten waarbij de basisverzekering van belastingbetaling is uitgesloten. Alleen is deze grensoverschrijvende materie zeer ingewikkeld en kan ik me voorstellen dat CZ in afwachting van een ondubbelzinnige uitspraak van de Belgische belastingdienst het zekere voor het onzekere wil nemen. Dit zou wel moeten inhouden dat men u moet informeren en u, als er een positieve uitspraak is, de teveel betaalde belasting zou moeten terugbetalen.

Nederbelg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2006 11:30

Re: CZ int buitenlandse belasting!

Ongelezen bericht door Nederbelg »

CZ heeft (naar hun eigen zeggen) zelf geprotesteerd tegen deze belastingheffing.
Zoals in mijn bericht al stond aangegeven, heeft de Belgische regering inmiddels de betreffende "assurantie-belasting al weer ingetrokken.
Op de nieuwe premie die CZ inmiddels (02-01-06)al heeft afgehaald, is nog steeds een belasting van 9,25 % van toepassing.

Heel vreemd wat nu plots met zorgverzekeraars allemaal mogelijk is.
Buitenlandse verzekeringen kunnen geen polissen in Belgie aanbieden.
Dit kan enkel via een vestiging in belgie.
CZ heeft ons op geen enkele wijze geinformeerd, en anderzijds is het voor ons zeer moeilijk om met CZ in kontakt te komen, b.v. via hun website, waar enkel Nederlandse tel.nrs en postcode's worden geaccepteerd.
Europa bestaat op het gebied van verzekeringen niet eens.
Omdat ik in Belgie woon, kan ik mij b.v. niet bij de ANWB verzekeren.
Ik kan ook geen auto-verzekering afsluiten in Nederland.
Maatschappijen zijn onderhevig aan de wetten en eisen van het land van vestiging, en dat heeft niets met belasting innen via particuliere instanties te maken.
Het Belgische ministerie van finacien zou dit zelf wel rechtstreeks naar mij kunnen doen.
Europa is een papieren reus, enkel en alleen bedoeld om "marktwerking" te stimuleren, met alle a-sociale gevolgen vandien, en worden regels overtreden of achterwege gelaten.

Doodle
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2006 13:01

Re: CZ int buitenlandse belasting!

Ongelezen bericht door Doodle »

Zorgverzekeraars Nederland (www.zn.nl) heeft in november 2005 de volgende publicatie gedaan:

Zeist, 24 november 2005


Zorgverzekeraars overwegen stappen tegen Belgische tax
Nederlandse zorgverzekeraars overwegen stappen bij het Europees Hof van Justitie als de Belgische overheid ook na 1 januari 2006 extra belasting blijft heffen over Nederlandse zorgverzekeringspolissen. België ziet de ziektekostenpolissen als particuliere verzekeringen, waarover verzekeringsbelasting moet worden betaald.

De Belgische tax wordt geheven over iedere in België verkochte particuliere ziektekostenpolis. Veel grensarbeiders en in België wonende Nederlanders die een Nederlandse zorgverzekering nemen, moeten daarom 9,25 procent assurantiebelasting over het premiebedrag betalen. Volgens de Nederlandse zorgverzekeraars is dit onterecht. Zij zijn van mening dat de nieuwe zorgverzekering een wettelijke verzekering is en dat verzekerden daarom geen assurantiebelasting over de nominale premie zijn verschuldigd.

CZ kondigt het proces aan in brieven aan verzekerden die in België wonen, maar onder de nieuwe Nederlandse zorgverzekering vallen. In afwachting van de uitspraak van het Europese Hof blijft CZ de assurantiebelasting (9,25%) inhouden. Mocht het Hof positief reageren, dan krijgen de verzekerden de reeds betaalde belasting terug.

Bron: CZ Actief in Gezondheid

Op www.cea.assur.org kunt u onder publications, free downloads, insurance taxations een overzicht downloaden van de verschillende assurantiebelastingtarieven die in de diverse EU-landen van toepassing zijn. Er zijn in Nederland overigens maar weinig verzekeraars die aan al die eisen kunnen of willen voldoen en dat is, gezien de complexiteit, erg begrijpelijk.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ int buitenlandse belasting!

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik ben geen Nederbelg. Ik ben wel geinteresseerd in de materie.Mag ik een vraag stellen aan de nederbelg? Bent u verplicht u bij de zorgverzekeraar CZ aan te melden? Is dit de Zorgverzekeraar die de verzekeringspremie int voor alle buitenlandse verplicht verzekerden? U betaalt de premie, waarvan de no-claim al direct is afgetrokken, dus 1106-255? En mag u geen eigen risico kiezen?

Nederbelg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2006 11:30

Re: CZ int buitenlandse belasting!

Ongelezen bericht door Nederbelg »

In verband met de overeenkomst/uitwisseling van de Belgische "ziekenkassen" met de Nederlandse Zorgverzekering, zijn wij hier in Belgie verplicht om een zorgpolis af te sluiten in Nederland.
Ikzelf heb geen keuze, en kan me enkel verzekeren via CVZ (dit zou de Zorgverzekeraar zijn via wie alle buitenlanders (met een uitkering!) een zorgverzekering dienen af te sluiten) doch mijn echtgenote heeft een vrije keuze, was vroeger altijd bij CZ, vandaar wellicht de (automatische?) verderzetting door CZ.
Van de no-claim aftrek word nergens gesproken, want nogmaals, wij krijgen hier geen enkele informatie, geen gedetaileerd overzicht, geen offerte, geen model van polis van toepassing, helemaal niets.
Het enige wat we kregen, was een bericht dat we "verder niets hoefden te doen".
We hebben ook nimmer een brief o.i.d. van CZ gekregen over de inmiddels beruchte "assurantiebelasting".
Op eigen beweging zijn we aan een moeizame periode van informatiezoeken begonnen, en zijn o.a. te weten gekomen dat ook wij het recht hebben om voor een eigen risico te kiezen.

Het mag dan misschien een "complexe" materie zijn voor de zorgverzekeraars, maar ze zijn nietemin wel snel genoeg met het innen van de premie.

Nederbelg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2006 11:30

Re: CZ int buitenlandse belasting!

Ongelezen bericht door Nederbelg »

Inmiddels is gebleken dat ik via CVZ (ik heb geen andere keuze), niet het recht heb om een eigen risico te nemen.
Men vergeet bij CVZ blijkbaar dat wij zelf altijd en nog steeds, ook hier in Belgie een eigen bijdrage moeten betalen aan de "Ziekenkas", dat b.v. bij behandeling in het ziekenhuis, er altijd nog een bedrag over blijft dat we zelf moeten bijdragen.
Bij mijn laatste ziekenhuisopname, was dat b.v 99 euro! Elk bezoek aan de dokter, elk bezoek aan de apotheek, kost ons enkele tot tientallen euro's.
Waarom bij CVZ geen recht op een eigen risico???
Weer zijn de grensarbeiders de dupe, want weer moeten zij dubbel betalen.
Met angst wachten men ook af wat het over 2 jaar zal zijn, want dan zal blijken wat er eventueel aan extra belasting moet worden betaald.
Het niet meer inhouden van de "ziekenfondspremie", en later door ons pas betalen aan de zorgverzekeraar, kan wederom voor een z.g.n. hoger inkomen zorgen, waar de Belgische fiscus mogelijk weer extra belasting op int. (hetzelfde wat na 2000 gebeurde met de AOW premie die we toen via de SVB moesten gaan betalen)
Europa EEN? Samenwerking? laat me niet lachen, iedereen werkt vrolijk langs elkaar een.
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 19 feb 2006 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.

corin
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jan 2005 15:00

Re: CZ int buitenlandse belasting!

Ongelezen bericht door corin »

hallo alemaal
ik ben dus ook een grensarbeider maar mijn verzekering heeft het mijn terug gegeven het was dan niet veel maar het stond in de brief die ik heb gehad van hun.
dat ze die niet meer innen.
dus zijn ze wel verplicht om die terug te geven.
groetjes corina

Gesloten