LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kwaliteit kattenvoeding

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ja, dat van die granen snap ik ook effe niet. Als een kat een vogel of muis vangt en ze eten die op, dan krijgen ze toch ook de maaginhoud van zo'n prooi binnen?

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door chubi »

Alleen eten de meeste vogels geen granen. Tenzij wij die geven

Granen leveren slecht opneembare eiwitten en onnatuurlijke koolhydraten, die voor katten meer als ballast dan als voedingsstof dienen. In droogvoeders zitten zo weinig mogelijk vetten, omdat deze de toevoeging van antioxidanten vereisen, anders blijven ze niet goed.
Om het voer kompleet te maken worden er synthetische vitaminen en mineralen toegevoegd. Doordat de benodigde micronutriënten ontbreken die moeten helpen met de opname van deze vitaminen en mineralen, wordt ook hiervan niet de optimale hoeveelheid opgenomen. Daarom worden er vaak extreem grote hoeveelheden in gestopt, maar dit levert weer een behoorlijke belasting van het lichaam.

Het beste is gewoon rauw geven.

Gebakken Makreel
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 nov 2005 16:54

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door Gebakken Makreel »

Alleen eten de meeste vogels geen granen. Tenzij wij die geven
Dus als ik het goed lees zijn behalve alle kattenbrokjes [96%] nu ook al de vogelzaden die wij geven niet goed .

En verder ben jij helemaal normaal :roll: :?:

Het beste is gewoon rauw geven
Ja heerlijk, lekker lintworm opeten en krijgen. :roll:

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door chubi »

granen en zaden zijn twee voedeslsoorten

Granen zijn geen zaden en andersom.

En zo gauw krijgt een kat geen lintworm.

shanon
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2006 17:39

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door shanon »

Royal Canin en sience hill zijn het beste voer ook duur.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Royal Canin en sience hill zijn het beste voer
Hoho...vind ik het beste voer, is toch iets anders.... niet dan :?:

pinky111nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2006 18:55

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door pinky111nl »

Zelf heb ik 8 katten, waaronder 3 Heilige Birmanen en een Noorse Boskat. Ik gebruik al jaren Carocat. Dit is een goede kwaliteit voer zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Mijn katten eten het erg graag en het is ook nog betaalbaar. Voor een zak van 15 kilo betaal je rond de 32 euro en ze doen er ongeveer een maand mee.
Royal Canin en Iams zijn natuurlijk ook goede voeders, maar voor mij gewoon onbetaalbaar.

groetjes

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door Marianna »

Ja, dat van die granen snap ik ook effe niet. Als een kat een vogel of muis vangt en ze eten die op, dan krijgen ze toch ook de maaginhoud van zo'n prooi binnen?
In commerciële voeding zit gewoonlijk maar 3 tot 5 % vlees/bot, beender en vleesmeel zouden goede vervangers zijn... Of dat een verkooppraatje of waarheid is ???
Eem prooidiertje heeft ingewanden die gedeeltelijk gevuld zijn met gedeeltelijk verteerd voedsel, maar geen dier heeft ingewanden met inhoud die meer dan 90% van het totaal te eten geheel zijn.

Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2005 18:38

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door Kitten »

Hoi

ik geef mijn katten Royal Canin, Ze eten bijna geen 'nat'' voer, hebben ze blijkbaar geen behoefte aan. Je kunt naast droogvoer inderdaad kip of vis aan ze geven. Van gekookt hart word ik zelf misselijk dus dat krijgen ze nooit.

Dat dure voer is eigenlijk minder duur als je ziet hoeveel ze daarvan mogen. Bijvoorbeeld Wiskas zakje van 400 gram van 1,80 mogen ze 100 gram van per dag. Royal Canin, 400 gram kost 3,80 mogen ze 50 gram van per dag.

Groeten Kitten

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Noblesse[Purina] kattenbrokjes 5kg € 9,95, doet iedere kat het goed op. Ca. 5x goedkoper dan Royal Canin en, net als bij Royal Canin, is de behoefte om te eten bij elke kat verschillend, ligt een beetje aan de verbruikte energie etc etc. :? En wat te denken van Technical als je toch veel geld wilt uitgeven [5 kilo = € 23.00] :idea:

www.voernatuurlijk.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2006 13:22

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door www.voernatuurlijk.nl »

Hi hi

Katten krijgen blaasgruis omdat hun urine niet zuur genoeg is
Dit komt door brokken en blikvoer, dat al die koolhydraten in de voeding blijft de urine te basisch

Als je meer wilt weten, moet je hier even kijken

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/index.php
en dan in de bieb van medisch. daar staat veel info

succes

zyonyx
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2006 23:40

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door zyonyx »

Ik voerde mijn katten altijd wiskas wat zei veel lekkerder vonden dan Science Plan (wat ze in t asiel kregen). Tot ik bij een dierenarts ging werken. Hij zei altijd...tja het is toch de levensduur van je kat die je verlengt.

Wij doen t zelf ook beter op uitgebalanceerde voeding. Seniorenvoeding is erg belanrijk omdat katten dan minder eiwitten nodig hebben en katten aanleg hebben voor nierproblemen.
Blaasgruis: Volgens de laatste wetenschappelijke feiten komt blaargruis sneller voor bij gecastreerde katers. Ze konden slechter de blaas legen ofzo..Dus of dat nou echt aan t voer ligt?

Zacht en hard...
Hardvoer geeft wat minder tandsteen en de ontlasting ruikt wat minder sterk. Mijn katten krijgen hardvoer met wat druppeltjes kattenmelk of bouilon. Dit zorgt dat de droge brokjes niet aan de darmwand kleven en iets meer vocht bevatten. Kattenmelk is echter niet aan te raden bij
'dikkere' katten.

Neem eens een kijkje op deze site...verbazingwekkend hoeveel voedingsstoffen en planten giftig zijn!
http://www.kattenplaza.nl/page/infoplanten.php

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Blaasgruis: Volgens de laatste wetenschappelijke feiten komt blaargruis sneller voor bij gecastreerde katers. Ze konden slechter de blaas legen ofzo..Dus of dat nou echt aan t voer ligt?
Sinds ik Specific van Leo (van de dierenarts) aan mijn gecastreerde kater geef, heeft hij dus geen last meer van gruis. Ik heb begrepen dat dat voer veel zouter is dan de gewone brokken, waardoor een kat meer gaat drinken en het gruis makkelijk naar buiten kan.
Dus volgens mij ligt het wel aan de voeding.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door Soraya »

Een dier kan zeker op voeding reageren, dus ik denk dat je zo ook iets kan zeggen over de kwaliteit.
Die van mij kunnen niet goed tegen de supermarktmerken, dat zorgt voor veel problemen, varierend van allergische reacties, braken, en diarree. Terwijl bij wat duurdere merken er niks aan de hand is.

quincy4
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2006 21:23

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door quincy4 »

Ik geef mijn persische langhaar kvv van Carnibest. DIt is complete rauwvlees voeding. DIt bevalt mij erg goed. Ik gaf mijn kat altijd royal canin persian, maar ik had me hier wat meer in verdiept en werd toch niet zo blij van al die , toevoegingen en antioxidanten die erin verwerkt waren. Ik heb hem toen nog even biofood gegeven een biologische brok zonder toevoegingen en dit ging ook wel goed.

Heb me toen verdiept in rauwe voeding en kwam voor mijzelf tot de conclusie dat brokken niet perse goed hoeven te zijn. Er zitten idd erg veel granen in verwerkt en het vlees dat erin verwerkt is, wordt verhit waardoor alle voedingstoffen dood gaan, waarna een brokkenfabrikant dit later weer moet toevoegen. ( je kan het vergelijken met elke dag een diepvriespizza + voedingssuplementen). Bijkoment dat er in de meeste brokken veel antioxidanten en kleur,smaak en geurstoffen zitten.

Is een heel verhaal geworden,
groetjes Quincy

inemienemutte
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2008 20:51

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door inemienemutte »

Ik ben van jullie opmerkingen al heel wat wijzer geworden. Ik zit momenteel met een kat die chronisch (stinkende) diarree heeft. Ik zag mezelf al met een elimininatiedieet bezig. Nu ik al jullie verhalen heb gelezen, ben ik ervan overtuigd dat het gewoon aan het fabrieks(blik)voer ligt!!! Niet iedere kat hoeft daar last van te hebben, maar ja, als je er wel een overgevoelig katje bij hebt zitten, dan moet je er toch wat mee!! Maar ik ga het nu toch met kvv van Carnibest proberen. Is dit bij een dierenwinkel te krijgen? Of waar moet ik daarvoor zijn???
Bedankt voor dit forum.... Eindelijk eens een site met wat zinnige reacties!!

cherokee
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door cherokee »

Hm.
Mijn katten eten alles. Het zijn echte jagers , ze eten muizen , vogels , onze kater slaagt er zelfs in eenden te vangen - en die worden dan ook met smaak verorberd.
Thuis krijgen ze nog wel wat bijvoeding in de vorm van wat droge brokjes maar dat is het dan wel.
Al onze katten worden (als ze tenminste niet sneuvelen tijdens hun avontuurlijke leven) over het algemeen behoorlijk oud , zo tussen de 12 en de 18 jaar.
Momenteel hebben we er 3 , de jongste is 8 en de oudste 10 jaar.
Het zijn nog echte roofdieren , die alleen bij slecht weer op de bank kruipen , maar 'savonds als het donker wordt zijn ze niet te houden. Het jachtinstinct roept en ze willen de weilanden in.
Overigens las ik hier dat iemand zijn/haar katten altijd voorziet van vers water. Toch drinken ze niet veel.
Dat kan kloppen , katten hebben de pest aan vers water , zeker leidingwater. Ze drinken verreweg het liefst natuurwater , zoals regenwater en water uit plassen en desnoods uit de sloot.
Wij gaan kennelijk heel anders met onze katten om dan veel mensen hier op het forum.
We laten ze helemaal in hun waarde , wat betekent dat we ze een vrij roofdier laten zijn. Ze kunnen , als ze dat willen , altijd naar binnen , en medische zorg zal hun nooit worden onthouden.
Maar ze zijn niet van ons. Ze wonen in het zelfde huis als wij , en we genieten enorm van hun aanwezigheid en hun karakters , maar ze zij altijd vrije dieren , en kunnen gaan en staan waar en wanneer ze maar willen.
Een ding weten we zeker , als ze sterven zijn ze kat geweest.
En volgens ons zijn ze daar voor geboren. Een kat is een trots en vrij wezen.
Ik kan me indenken dat anderen er anders over zullen denken , maar zo zien wij het. Nu wonen wij op het platteland en zijn er uiteraard veel meer mogelijkheden voor een kat dan in de stad , dat snap ik ook wel.
Maar toch , ik zal het nooit anders willen zien. Het is een schitterend gezicht om zo'n glanzende zwarte kater langs de slootkant zien sluipen , op zoek naar prooi.
Dat is de natuur , en daar is hij deel van.

Kwani
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door Kwani »

Dat kan kloppen , katten hebben de pest aan vers water , zeker leidingwater. Ze drinken verreweg het liefst natuurwater , zoals regenwater en water uit plassen en desnoods uit de sloot.
Dat lijkt inderdaad wel zo te zijn. Mijn kat (poes van ruim 17 jaar..) heeft altijd een bakje met schoon water klaar staan, maar het liefst drinkt ze uit het putje in de tuin, of uit de bloempotten waar nog wat regenwater in staat.

Ook heeft ze de neiging om op het aanrecht te springen (en dat op haar leeftijd..) als er iets staat te weken en daaruit te drinken. En dat terwijl ze vers water heeft klaar staan!

Hoe kan dat toch?

En om on topic te blijven: ze krijgt al jaren One van Purina voor senioren. Ze doet het erg goed. Ik ben een paar jaar terug gestopt met blikvoer op aanraden van een "kenner" en ze lijkt het niet te missen.

En gezien haar leeftijd gaat het goed met de One.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door D1RK »

Jammer, een oud bericht uit 2006 dat dankzij de reclame van redactie weer actief word!

Verder staan er duidelijk commerciële tussen, vooral te zien aan envelopje waar je bij een bepaald persoon op kan reageren voor persoonlijke mail!

Dus wees voorzichtig met zomaar iemand te geloven, en dieet voer is volgens mij alleen nodig als Uw kat een probleem heeft.
Ik heb dus als gezonde ook geen Zout of Suikervrij dieet en mijn moeder wel, en bij katten zal dit niet anders zijn...
Wel is het soms noodzakelijk de kittens en oudere voeding te nemen omdat ze met de jaren minder actief worden, maar soms lusten ze het niet en moet je soms verkeerde of minder gezond voedsel geven!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: kwaliteit kattenvoeding

Ongelezen bericht door hharteman »

Toch even inhaken op het probleem van blaasgruis veroorzaakt door droogvoer.
Als de katten veel droogvoer eten, zorg dan dat je door hetwater wat suikervrije Vitamine C doet, paar druppeltjes uit zo'n flesje voor kinderen.
Dat zorgt voor een hogere zuurgraad in de urine, en voorkomt blaasgruis.
Naast droogvoer van Carocat, krigen onze katten ook natvoer dat die 80% vocht bevat, want hoe meer vocht binnen hoe beter.
Als de kat het toch krijgt, kun je proberen een megadosis C te geven 500mg lost de meeste vormen van lichte blaasgruis op, en het is niet schadelijk.
Scheelt weer een bezoekje aan de dierenarts.

Gesloten