LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrekkingskosten

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
M!C
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2006 16:41

Intrekkingskosten

Ongelezen bericht door M!C »

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar iemand die mij meer kan vertellen over de intrekkingskosten waar enkele makelaars nog gebruik van maken!

Ik heb gehoord dat er geen intrekkingskosten berekend mogen worden, dit zou ergens in een wet zijn vastgelegd?!

Kan iemand hier meer over vertellen?!

Alvast allemaal bedankt

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Intrekkingskosten

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Staat het in het contract vermeld ?
Staan er geen onredelijke voorwaarden bij ?
Dan mag het gewoon. De meeste mensen lezen (helaas) al die regeltjes in contracten niet.

M!C
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2006 16:41

Re: Intrekkingskosten

Ongelezen bericht door M!C »

ik heb nog geen contract getekend, maar ik heb dat gehoord en ik wil dit gaan uitzoeken, ook voor een vriend van mij die van zijn makelaar af wilt namelijk!

pablo99
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:38

Re: Intrekkingskosten

Ongelezen bericht door pablo99 »

Sinds 15 februari zijn nieuwe (NVM-, LMV, en VBO-)voorwaarden van toepassing: bij intrekking van de opdracht worden géén intrekkingskosten meer in rekening gebracht. Contracten van vóór 15 februari vallen echter nog onder de oude voorwaarden, waar (in de meeste gevallen) wél intrekkingskosten verschuldigd zijn!

M!C
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2006 16:41

Re: Intrekkingskosten

Ongelezen bericht door M!C »

oke, maar is dit bij de wet vastgelegd of zijn dit gewoon afspraken die zijn gemaakt?

In ieder geval hartelijk bedankt voor jou/jullie reactie!

pablo99
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:38

Re: Intrekkingskosten

Ongelezen bericht door pablo99 »

Nee, niet bij wet, maar wordt opgenomen in de Algemen Voorwaarden van de brancheorganisaties (dit na aandringen van de Consumentenbond, overigens). In een overeenkomst met de makelaar wordt (meestal) verwezen naar de Algemene Voorwaarden, dus dan zijn die ook van toepassing (wettelijk), mits anders overeengekomen!

marino
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jun 2004 09:30

Re: Intrekkingskosten

Ongelezen bericht door marino »

Bedenk wel dat er wellicht geen intrekkingskosten zijn (dit moet in ieder geval in het contract staan dat je getekend hebt), maar dat de makelaar wel kosten in rekening kan brengen die gemaakt zijn voor advertenties en dergelijke. Hier staat een makelaar ook volledig in zijn recht, want deze heeft namelijk kosten gemaakt om een woning in een plaatselijk krantje, een woningkrant, funda, enz. te publiceren.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Intrekkingskosten

Ongelezen bericht door mr T. »

In een overeenkomst met de makelaar wordt (meestal) verwezen naar de Algemene Voorwaarden, dus dan zijn die ook van toepassing (wettelijk), mits anders overeengekomen!
Het probleem met Algemene Vooorwaarden is dat ze juridisch gezien expliciet bekend moeten worden gemaakt (het gaat daarbij om het ter hand stellen van de voorwaarden). Slechts een verwijziging naar de Algemene Voorwaarden is meestal niet genoeg, willen ze juridisch houdbaar zijn. Bij onvoldoende bekendmaking zijn Algemene Voorwaarden gewoonweg niet van toepassing.

Gesloten