LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
ernst2
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2005 11:21

Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door ernst2 »

Ik heb hem vandaag geretourneerd want dat ding valt om de zoveel tijd weg of het beeld verstart en om dan het weer draaiend te krijgen is dan weer een hele toer en duurt weer.
Dus gisteravond was het weer zover en ik had zoiets van " Hop weg ermee want bepaalde zenders werden ook al niet meer doorgegeven " dus zoveel missen doe ik het toch niet als E-entertainemt,NASN e.d. niet meer worden doorgegeven.

Meer mensen met deze ervaringen en nog last gehad tijdens de retourzending of verliep alles op rolletjes?

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door Chima »

Ik heb hem zelf aangevraagd en gehouden.

Had in het begin ook problemen met blokkerig beeld en wegvallend geluid.
Heb toen mijn goedkope coax + connectors vervangen door beter kwaliteit en het probleem is zo goed als opgelost. Heel af en toe flitst er nog een blokje door het beeld maar voor de rest werkt het prima.

Dus misschien ligt het niet aan UPC en/of de mediabox maar je eigen kabels......

S.Beerenburgh
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 mei 2005 20:41

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door S.Beerenburgh »

Het ligt idd aan je eigen bekabeling. Ik kreeg ongevraagd de box toegezonden. Na aansluiten ook brak beeld, haperingen, blokjes. Toen een kabel verwisseld en daarna (bijna) geen problemen meer.
Twee redenen die ik zou kunnen bedenken voor terugsturen:
- protest tegen manier van klanten werven (negatieve verkoop is verboden!)
- de overheid kan upc dwingen om kijkgegevens van de klant te openbaren.

Ik vind dat je voor een redelijke prijs (dwz analoog+digitaal samen) een mooi pakket krijgt, waarbij je niet meer afhankelijk bent van idiote programmaraden die even gaan bepalen welke 25 zenders in jouw stad mogen worden bekeken.

MeMyselfAndI
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 feb 2006 17:25

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door MeMyselfAndI »

Ik zou 'm terugsturen als het zin had...

Dat f**kding freezed iedere dag een paar keer en de stroom eraf halen is de enige manier om de boel te resetten... bovendien is een beetje lekker zappen je totaal onmogelijk gemaakt met een tvguide zo traag als dikke stront en geen mogelijkheid om kanalen als favoriet markeren... tssss... wat een goedkope rotzooi!

Nog een paar maanden en dan ga ik lekker over naar een schotel...

Listje
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2006 12:39

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door Listje »

Wij hebben de box zelf aangevraagd bij UPC. Het was een aanbieding om de box gratis te proberen. We waren niet tevreden om diverse redenen. Er paste bijvoorbeeld maar 1 tv op de box, je kan geen voorkeurszenders instellen (volgorde), je hebt geen teletekst. De druppel was dat we toch een rekening kregen voor dit abonnement terwijl de actie gratis was (box en geen abon.kosten). Dat hadden we nog specifiek gevraagd.

We wilden hem niet per post retourneren omdat we zeker wilden weten dat hij heel terug kwam bij UPC. We hebben hem gebracht bij UPC Klantenservice in Amsterdam en die waren daar niet blij mee. Moest eigenlijk per post, ja doeg! We hebben meteen opgezegd. Kregen we binnen 2 dagen nog een rekening voor de rest van 2006 voor een jaarabonnement! Die gaan we dus niet betalen. Ik moet er nog eens goed induiken. Pas dus op en kijk alle voorwaarden enzo goed na.

schluck
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2006 08:56

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door schluck »

Ook ik ben niet tevreden met de box. Nadat ik een video kijk moet het ding van de stroom af omdat er geen beeld meer is. Bovendien vind ik de kwaliteit niet zoveel beter dat het de moeite loont.

Wat me wel heeft gestoord is dat UPC wilde dat ik het ding zou terugsturen. In de folders bij mijn box (die ik overigens ongevraagd kreeg ) stond echter dat UPC de box bij ons komt ophalen. De helpdesk medewerker hield echter vol dat het hun protocol is dat het ding via de post terug moet. Pas na aandringen heb ik een afspraak kunnen maken.

Zal me benieuwen of ze op de afgesproken datum inderdaad langskomen.

Anyway. GA DE BOX DUS NIET TERUGSTUREN, MAAR STA OP JE RECHT! ZIJ MOETEN HEM MAAR KOMEN HALEN. ZO STAAT HET IN HUN EIGEN DOCUMENTATIE!!

rovanitel
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 feb 2006 13:36

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door rovanitel »

In de krant staat dat UPC een decoder "gratis" levert. Maar na 6 maanden KOST het 2,60 extra. Waar is het gratis dan ?
UPC stopt veel reclame zenders in het pakket, lekker goedkoop.
Ik ga over op Tele2 tv (http://www.tele2.nl/webwinkel/tv/). Ik heb toch al een 20Mb pakket. Bespaar al 18 ero op KPN en straks ook 27 euro op UPC.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door dds »

@Rovanitel,

er zit werkelijkwaar maar 1 reclamezender in het basispakket en dat is TellSell,

verder zijn er 2 kanalen van UPC, voor de rest zijn het normale zenders.

Dus jouw opmerking "veel reclame zenders in het pakket, lekker goedkoop" slaat werkelijk nergen op!!!

De decoder is inderdaad gratis, je gaat alleen extra betalen voor het feit dat je digitaal gaat kijken en er meer zenders in zitten!!! De decoder is dus inderdaad gratis!

ger1000
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2005 13:02

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door ger1000 »

Het is je reinste oplichting!
Digitaal via scart bestaat niet en op het "kastje" zit geen digitale uitgang

Stef2
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2006 13:29

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door Stef2 »

De media-box van UPC heb ik na een maand teruggestuurd.

Het laten afhalen van de box is mogelijk maar men heeft liever dat men deze via de post terugstuurd.
In het laatste geval hoeft men niet speciaal een dag vrij te nemen. Een tijdstip afspreken is niet mogelijk.

De box heb ik om de volgende redenen teruggestuurd:

1. De box moest om onduidelijke redenen af en toe uit en aan gezet worden omdat de box niet goed reageerde. Ook de tekst van de knoppen is nauwelijks of niet te lezen.
2. Het in het zicht moeten plaatsen van zo’n box bevalt me niet. De tuner van mijn analoge tv zit toch ook niet in een aparte kast. Waar moet ik dat ding nou weer opzetten.
3. Vaak zat ik met 2 afstand bedieningen te werken bij het gebruik van splitscreen (twee verschillende zenders op het scherm)
4. Bij volledige overgang naar digitale ontvangst vrees ik dat de splitscreen functie verdwijnd.
5. Er is geen enkele kwaliteits verbetering waarneembaar. Dit verbaast mij ook niet want inplaats van dat de omzetting van het signal van digitaal naar analoog bij UPC gebeurd , wordt de omzetting verplaatst naar de gebruiker via de media box.
6. Voor elke TV heb je een media box nodig.
7. Het aantal herhalingen van dezelfde uitzendingen en oude films die voor de zoveelste keer getoond worden, rechtvaardigd voor mij geen enkele prijsverhoging, integendeel.
8. De benaming “DigitaleTV” vind ik erg misleidend. Aan mijn TV veranderd toch niets.


Dat de analoge signalen vervangen moeten worden door digitaal daar ben ik wel van overtuigd, maar doe dit dan op een tijdstip dat de techniek er klaar voor en wij als consument niet met allerlei tussenoplossingen geconfronteerd worden.

Ook zit ik met vragen zoals:
• Wat gaat het worden: highdefition, full highdefinition of zelfs quadrupledefinition?
• Waar moet ik op letten als ik nu alvast een flatscreen aanschaf. Want b.v. een flatscreen die geschikt is voor ontvangst van highdefintion uitzendingen levert een schlechter op beeld bij de huidige digitale uitzendingen. Koop ik een flatscreen geschikt voor de huidige digitale signalen van UPC dan is het over een paar jaar misschien alweer verouderd.
• Heb je straks soms twee digitale flatscreens nodig als zowel in highdefintion als bij lagere resolutie wordt uitgezonden.


Ik zou willen overschakelen op digitale ontvangst als:
1. Bij voldoende uitzendingen in (Full) Highdefinition.
2. Bij optimale ondersteuning van digitale TV
3. De digitale tuner gewoon weer in de TV zit
4. Als er meer duidelijkheid over de techniek is.



Twee onderwerpen over “DigitaleTV” in andere landen die u ook op het internet kunt vinden heb ik bijgevoegd.

1. The U.S. government wants television to be completely digital by the year 2006. To complement that changeover, on Thursday, August 8, 2002, the Federal Communications Commission (FCC) ordered that by 2007 all new television sets need to be equipped to receive digital broadcasts. Currently, TV broadcasts - which doesn't include cable or satellite delivery systems - are transmitted by what's called an analog signal.



2. Http://www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentID=5142

Overheid pusht digitale televisie
Antoine Wittebols - 31-10-2005
Samenvatting
In januari 1999 deed digitale transmissie van televisiekanalen zijn intrede in Zweden. Afgelopen september is in de eerste regio, het eiland Gotland, het analoge signaal uit de ether gehaald, en na februari 2008 zijn er geen analoge uitzendingen in heel Zweden meer mogelijk. Nu de einddatum van het analoge zendernetwerk nadert, schaffen de Zweden die nog de televisiekanalen met antenne ontvangen, massaal digitale boxen aan, en groeit het aantal aanbieders van digitale televisie vooral in de breedbandhoek in een hoog tempo. Maar ook de kritiek neemt toe.
De Zweedse regering heeft besloten dat in februari 2008 alle analoge transmissies van televisiekanalen via de ether in Zweden uitgefaseerd zijn. Hierdoor wordt ongeveer een kwart (ongeveer 1,2 miljoen) van de Zweedse huishoudens gedwongen om over te stappen naar digitale televisie. Driekwart van de huishoudens heeft kabel- of satelliettelevisie, en wordt niet getroffen door de maatregel. De regering heeft een speciale commissie, de Digitale TV-Commissie, aangesteld die erop toeziet dat de overgang in Zweden naar digitale televisie goed verloopt. Op dit moment zijn in Zweden vier distributievormen van digitale televisie in gebruik: via de ether (DVB-T), de satelliet (DVB-S), de kabel (DVB-C) en telefoon (ADSL/IP-TV).
Sinds de plannen voor verplichte invoering van digitale televisie is er veel kritiek op zowel overheid als producenten van de digitale boxen, televisies en videorecorders geuit. Televisiekijkers krijgen er een afstandsbediening bij voor de digitale box waarmee de zenders worden gekozen. Ook is de capaciteit van de digitale transmissies via de ether niet voldoende om in de toekomst hetzelfde aantal televisiekanalen in HDTV te kunnen uitzenden. Veel Zweden hebben het gevoel dat ze bij de extra uitgaven ook nog opgezadeld worden met tussenoplossingen, omdat de technologische ontwikkelingen nog volop in beweging zijn, en de markt nog niet gereed is voor de massale uitrol van de apparatuur die digitale televisie optimaal ondersteunt.
De grote winnaar in de overgang naar digitale televisie is in Zweden in ieder geval al bekend. Het is de eigenaar van Teracom, het bedrijf dat het analoge en digitale Zweedse zenderpark in eigendom heeft en beheert, en tevens grootaandeelhouder van Boxer, de exploitant van digitale televisievia de ether. Ofwel de Zweedse Staat.
Details
Inleiding
De Zweedse regering heeft besloten dat in februari 2008 alle analoge transmissies van televisiekanalen via de ether in Zweden uitgefaseerd zijn. Hierdoor wordt ongeveer een kwart (ongeveer 1,2 miljoen) van de Zweedse huishoudens gedwongen om over te stappen naar digitale televisie. Driekwart van de huishoudens heeft kabel- of satelliettelevisie en wordt niet getroffen door de maatregel. De regering heeft een speciale commissie, de Digitale TV-Commissie, aangesteld die erop toeziet dat de overgang naar digitale televisie goed verloopt.
In september 2005 is men begonnen om de analoge zenderparken uit te faseren. Het eiland Gotland is de eerste regio waar de televisiekanalen via de ether alleen nog maar digitaal worden doorgegeven. Het digitale zenderpark zal eind 2007 ongeveer 90 procent van de bevolking kunnen bereiken, en biedt tussen de 23 en 30 televisiekanalen. De transmissies zijn gebaseerd op de DVB-T-standaard (Digital Video Broadcasting-Terrestrial ). De vier publieke televisiekanalen (SVT) en één commercieel kanaal (TV4) zijn kostenloos te ontvangen, dat wil zeggen met een digitale box (DVB-T decoder) zonder smartcard. Voor de andere kanalen is wel een smartcard nodig om de kanalen te decoderen, en hiervoor moet abonnementsgeld betaald moet worden. Nu de einddatum van het analoge netwerk nadert begeven zich steeds meer digitale televisiedistributeurs op de markt.
Distributie van digitale TV
Op dit moment zijn in Zweden vier distributievormen van digitale televisie in gebruik: via de ether (DVB-T), de satelliet (DVB-S), de kabel (DVB-C) en telefoon (ADSL/IP-TV).
Via de ether
Met een digitale box kunnen via de gewone antenne verschillende televisiekanalen ontvangen worden. Naast de ongecodeerde kanalen zijn er ook gecodeerde kanalen, waarvoor een smartcard met abonnement nodig is. Op dit moment is er slechts één aanbieder van digitale televisie via de ether, genaamd Boxer. Boxer biedt tot wel 30 televisiekanalen. De kosten bedragen ongeveer € 17 per maand voor het basisabonnement met 23 kanalen. Boxer heeft op dit moment 400 duizend abonnees, met nog een potentiële markt van 800 duizend abonnees.
Maar met sterke concurrentie van satelliet- en breedbandproviders is maar de vraag hoeveel huishoudens kiezen voor digitale televisie via de ether. De kabel vormt geen concurrentie, vanwege het ontbreken van kabelaansluitingen in het merendeel van deze huishoudens. Daarnaast zullen er volgens een recent onderzoek ongeveer 57 duizend huishoudens niet kiezen voor een abonnement, en slechts een digitale box aanschaffen om de vrije digitale zenders te kunnen ontvangen.
Via de satelliet
Canal Digital en Viasat bieden een groot pakket van televisiekanalen aan, maar hiervoor dient men wel een satellietschotel en digitale box te installeren. Vanwege de concurrentie met Boxer zijn de abonnementsprijzen flink gezakt, naar zo’n € 21 per maand voor het basispakket met 45 kanalen. Daarnaast heeft Canal Digital een begin gemaakt om een aantal kanalen uit te zenden in HDTV (High Definition TV, hoge resolutie TV met een sterk verbeterde beeldkwaliteit).
Via de kabel
Kabelmaatschappijen zoals ComHem bieden sinds 1999 al digitale televisieabonnementen aan. De gedwongen overstap van analoog naar digitaal is niet van toepassing op de kabel, en de kabelmaatschappijen zijn dan ook niet van plan om na 2007 met de doorgifte van analoge televisiekanalen te stoppen. Wel zullen ze de digitale diensten verder uitbreiden. Digitale televisie via de kabel biedt de consument meer keuzevrijheid. Zo is het mogelijk om per zender te betalen en een pakket van televisiekanalen samen te stellen naar eigen smaak.
Daarnaast moeten de pay-per-view en interactieve diensten ook digitale televisie via de kabel aantrekkelijk maken. Op dit moment is circa 60 procent van de Zweedse huishoudens op de kabel aangesloten.
Via de telefoon
Steeds meer breedbandleveranciers leveren nu ook de TV-kanalen aan. Telia, de KPN van Zweden en Bredbandsbolaget leveren via ADSL of glasvezel al meer dan twintig kanalen in de stedelijke gebieden. Telia is de strijd aangegaan met de kabelmaatschappijen die IP-telefonie via de kabel bieden, en hiermee de vaste telefoniemarkt van Telia bedreigen. Canal Digital en FastTV zijn de recente nieuwe aanbieders van breedband-TV. Ongeveer 90 procent van de huishoudens heeft ADSL, en hiermee zijn de breedband-televisieleveranciers serieuze concurrenten voor digitale televisie via de ether. De kosten voor een basispakket met 23 kanalen bedragen ongeveer € 14 per maand.
Additionele diensten
Naast het doorgeven van de televisiekanalen biedt digitale televisie nog een aantal extra diensten. Zo heeft Telia bijvoorbeeld een pay-per-view-kanaal waar films op elk gewenst tijdstip bekeken kunnen worden, maar dat daarnaast ook de normale functies van een dvd-speler bezit, zoals vooruit- en terugspoelen. ViaSat biedt dezelfde mogelijkheid voor sportuitzendingen. Supersnel teletekst en online programmagidsen zijn veelal de standaardfeatures.
Positie binnen Europa Figuur 1 geeft een overzicht van verschillende landen ten aanzien van het percentage van huishoudens met digitale televisie, verdeeld in drie distributievormen. Zweden behoorde in 2002 al tot de koplopers in Europa, maar met de gedwongen overgang voor 2008 zal het percentage huishoudens met digitale televisie minstens met 24 procent stijgen, al zal een deel hiervan via breedbandtelevisie gerealiseerd worden en niet via de ether.

Figuur 1. percentage huishoudens met digitale TV in 2002, per land (Bron: Europese Commissie 2003)
Kritiek
Sinds de aankondiging van de plannen voor verplichte invoering van digitale televisie is er veel kritiek geuit op zowel overheid als producenten van de digitale boxen, televisies en videorecorders. Televisiekijkers krijgen er een afstandsbediening bij voor de digitale box waarmee de zenders worden gekozen. Daarnaast moet men voor elk televisieapparaat of videorecorder een digitale box aanschaffen, omdat anders niet naar verschillende kanalen tegelijkertijd gekeken kan worden.
Voor een gezin met twee televisies en één videorecorder betekent dit dus drie digitale boxen met een gemiddelde prijs van € 75. Zweedse bedrijven zoals A2B komen wel met oplossingen voor dit probleem, bijvoorbeeld de onlangs gelanceerde digitale multibox. De oplossingen zijn slechts tijdelijk van aard, aangezien de de digitale box meer geïntegreerd gaat worden in de audio-visuele apparaten die, nu nog mondjesmaat maar in de nabije toekomst steeds algemener, op de markt verschijnen.

Figuur 2. de digitale multibox (bron: www.multibox.se)
Ook is de capaciteit van de digitale transmissies via de ether niet voldoende om in de toekomst hetzelfde aantal televisiekanalen in HDTV te kunnen uitzenden. Om te kunnen genieten van de verbeterde beeldkwaliteit van HDTV-uitzendingen van onder andere Canal Digital, is weer een andere digitale box noodzakelijk. Veel Zweden hebben het gevoel dat ze bij de extra uitgaven opgezadeld worden met tussenoplossingen, omdat de technologische ontwikkelingen nog volop in beweging zijn en de markt nog niet gereed is voor de massale uitrol van apparatuur die digitale televisie optimaal ondersteunt.
De grote winnaar in de overgang naar digitale televisie is in Zweden in ieder geval al bekend. Het is de eigenaar van Teracom, het bedrijf dat het analoge en digitale Zweedse zenderpark in eigendom heeft en beheert,) en tevens grootaandeelhouder van Boxer, de exploitant van digitale televisie via de ether. Ofwel de Zweedse Staat.
Bronnen en meer informatie
1. 'Miljarder i potten för digitaltevebolag', NyTeknik, 1-9-2005 : www.nyteknik.se
2. 'Motalaföretag tillverkar digital multibox', NyTeknik, 31-8-2005 : www.nyteknik.se
3. 'Digital-tv gynnar nya aktörer', SvD, 3-10-2005 : www.svd.se
4. Officiële website van de Digitale TV Commissie: www.digitaltvovergangen.se
5. De DVB standaard is ontwikkeld door de ETSI, CENELEC en EBU: www.dvb.org
6. 'Overgang van analoge naar digitale omroep' (COM2003:541), Europese Commissie: www.eu.int
7. De enige terrestrial digitale TV provider in Zweden: www.boxer.se
8. Voorbeelden van breedband-TV: www.telia.se en www.bredbandsbolaget.se

AdPedem
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2006 22:21

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door AdPedem »

De nieuwe Mediabox van UPC is werkelijk van abominabele kwaltiteit. Het beeld bevriest ongeveer ieder kwartier en de decoder springt dan op standby. Timer opnamen kun je dus so-wie-so wel vergeten, want bij terugkomst heb je negen van de tien keer een lege (zwarte) opname gemaakt. Zoals bij UPC gebruikelijk heeft klagen geen zin; het ligt namelijk ALTIJD aan de klant. De vorige, in mijn geval Motorola, decoder was ook geen feest, maar bleef het in de meeste gevallen wel doen.
De kwaliteit van het beeld is slechter dan bij het gewone (analoog?) signaal en veel slechter dan sateliet ontvangst. Het ligt niet aan de kabels die ik gebruik, want die voldoen aan alle standaarden die UPC zelf voorschrijft. Waarschijnlijk is hetprobleem van dezelfde aard als bij de telefonie van UPC, waarbij het telefoonmodem drie keer vervangen moest worden door een mopperende monteur die toegaf dat UPC zich een wanprodukt had laten aansmeren door de fabrikant van de modems. UPC zal e&a echter nooit toegeven, want dan moeten ze tienduizenden (?) decoders gaan vervangen. Faillisement dreigt, denk ik.

Manta79
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 nov 2005 08:59

Re: Wie heeft er zijn UPC Digital Box teruggestuurd en waarom?

Ongelezen bericht door Manta79 »

Ik heb hem zelf aangevraagd afgelopen januari, tijdje problemen gehad en gratis een antenneversterker gekregen en sinds die tijd alles probleemloos, het enige kanaal met blokjes is UPC informatiekanaal, gnif....

gr.

Gesloten