LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overbruggingshypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
jeanet
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2005 17:49

overbruggingshypotheek

Ongelezen bericht door jeanet »

Ik hoor veel negatiefs over het nemen van een overbruggingshypotheek.Welke hypotheekverstrekkers zijn soepel?
En iemand ervaring met overbrugging?.wij willen een ander huis kopen.
Maar wat is het nadeel.?we moeten ons eigen huis nog verkopen.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: overbruggingshypotheek

Ongelezen bericht door particulier »

Jeanet,

Met een overbruggingshypotheek neem je een hypotheek op de overwaarde van je huis om een nieuwe woning te kunnen kopen. Het nadeel is dat niet de volledige overwaarde kan worden meegenomen. Geldgevers zijn namelijk kritischer geworden m.b.t. tot de hoogte van de overwaarde. Dit kan dus van invloed zijn op de hoogte van de koopsom van je te kopen woning. Voor dit soort hypotheken geldt eigenlijk hetzelfde voor alle andere hypotheken. Vraag tenminste 2 verschillende offertes aan van 2 geldgevers met precies dezelfde maatstaven en vergelijk de voorwaarden.

hathor
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 mei 2005 10:44

Re: overbruggingshypotheek

Ongelezen bericht door hathor »

Ik ben misschien een beetje ouderwets, maar is het niet veel veiliger om eerst je oude huis te verkopen en dan pas een nieuw huis te kopen? Ik heb eind jaren '70 meegemaakt en toen waren er veel mensen die hetzelfde deden: eerst een nieuw huis kopen en dan het oude verkopen en een aantal kregen de kous op de kop. Uiteindelijk werd hun oude huis niet verkocht en raakten ze daardoor ook hun nieuwe huis kwijt. Toen wij zelf een nieuw huis wilden hebben we een optie genomen op dat huis voor 3 maanden met een beding erin dat wij dat huis alleen kochten als het oude verkocht werd. Zo is het ook voor ons goed gegaan. Als ik zie hoeveel huizen er op dit moment in onze gemeente te koop staan. Soms in een straatje wel 5 stuks. Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt.

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: overbruggingshypotheek

Ongelezen bericht door simmetje »

Ik adviseer mijn klanten ook altijd eerst te verkopen. Als je dan alsnog een tijdelijke overbrugging (omdat de verkoopdatum een paar maand later is) nodig hebt is deze een formaliteit.

Een overbruggingskrediet mag maximaal 2 jaar lopen. Het vergelijken op voorwaarden en tarieven zal echter moeilijk gaan. Het is namelijk geen winstgevende business gezien de hoge administratiekosten en korte looptijd. Gevolg is dat je je overbruggingshypotheek alleen rond krijgt bij de bank of verzekeraar waar je de nieuwe hypotheek sluit. Heb je deze nodig, regel deze dan gelijk met je adviseur die de gewone hypotheek ook regelt. Dan heb je ook nog invloed op het tarief (gangbaar tarief 2-5 jarige tophypotheek)

petrav
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 feb 2006 18:24

Re: overbruggingshypotheek

Ongelezen bericht door petrav »

okee een goede tip eerst verkopen en dan kopen. maar wat te doen in onze situatie, wij willen mee loten voor grond om zelf te bouwen , krijg je de grond dan heb je 1 maand een optie om hypo te regelen, maar wat te doen met ons huidige huis. om nu al te koop te zetten terwijl we nog niet weten of we wel inlooten lijkt me niet slim.
als het allemaal door gaat hebben we ongeveer een jaar om te verkopen, zolang duurt de bouw, zou dat lukken? en wat kost het overbruggings krediet,voor een jaar. (we moeten de grond al immers betalen) wie heeft een tip?

Kor B
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 mei 2005 00:48

Re: overbruggingshypotheek

Ongelezen bericht door Kor B »

U heeft gelijk Xpert :D
Laatst gewijzigd door Kor B op 03 mar 2006 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: overbruggingshypotheek

Ongelezen bericht door Xpert »

Webmaster!! en de respondent.

Reclame uitingen zijn niet gepast.

Verwijderen s.vp.

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: overbruggingshypotheek

Ongelezen bericht door simmetje »

Het naar eigen wens laten bouwen van een huis is voor veel mensen een droom. Een jaar is natuurlijk best wel een tijd.

Bekijk gewoon je financiele situatie. Je zult bij nieuwbouw sowiso een tijdje met dubbele lasten zitten (tijdens de bouw). Hierbij wordt bij het advies rekening mee gehouden.

Bekijk de situatie als volgt: Stel, hoe erg is het als de oude woning voor 90% vd prijs weg zou gaan. Als die paar tientjes je in de portemonee geen zeer doen omdat je prima uitkomt kun je het gerust doen. Als je echter weinig tot geen overwaarde hebt en je de nieuwe hypotheek op basis van inkomen maar net rond kunt krijgen moet je het niet doen.

Gesloten