LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPGELICHT VIA GIROFOON

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
K.Voortman
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door K.Voortman »

Dankje Aussie...

Ik heb gister aangifte gedaan, en hoop vandaag het schade formulier van de PB te krijgen. Dan direct op de bus doen, en maar afwachten... Ik hoop echt dat het zo snel mogelijk weer terug geboekt wordt.

Maar wat ik ook nog belangrijker vind, is dat hier ruchtbaarheid aan gegeven moet worden. Als dit soort praktijken al sinds januari en misschien al eerder gebeuren, had dit bekend moeten worden. Dan had ik mijn code evt. kunnen veranderen, of de girofoon kunnen opzeggen.

Ik hoop dat de politie/justitie deze "bende" kan pakken!

Aussie88
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2006 09:11

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Aussie88 »

Hoi K. Voortman

graag gedaan.
Ik was ook blij dat ik via deze site wat meer op de hoogte kwam.
En ben het helemaal met je eens dat er veel meer ruchtbaarheid aan gegeven moet worden.
Ik heb daarom ook afgelopen weekend een email naar KASSA gestuurd.
In de hoop dat ZIJ of Rader er iets mee gaan doen om de mensen te waarschuwen.
Ik geloof dat er in totaal al iets van 150 gedupeerde zijn.
Nou....tel uit je winst.

In ieder geval .......jij ook sterkte.
Groetjes aussie88

Ramona&Abigail
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2006 10:46

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Ramona&Abigail »

Hallo,

Ook mijn rekening is geplunderd... 28 februari rond half 11 's avonds is er 700 euro van mijn rekening afgeschreven en rond 12 uur 's nachts nog een keer 48 euro, meer kon er echt ook niet af... Direct postbank gebeld, die verzekerde van een goede afloop, ook aangifte gedaan bij de politie. Politie zei hier waarschijnlijk weinig aan te kunnen doen, wat ik er raar vindt, omdat er bij mijn afschrift naam woonplaats en girorekening van de 'plunderaar' staat.
We wachten af, maar het gebeurd nu dus nog steeds, denk dat dit maar is de publiciteit in moet!

Iedereen succes!!!

Groetjes Ramona

(p.s. bij mij ging het om ene K.M. van Genderen uit Amsterdam met girorekening 8871395, bij jullie?)

Redje
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mar 2006 09:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Redje »

Jammer dat velen zo fel reageren op reacties van ??. Maar op zich heeft hij wel gelijk. Een pincode van je girofoon is niet uniek, dat bestaat niet. En als je dat wel wilt, kun je ook gelijk al je bankpassen doormidden knippen, want die pincode is ook niet uniek.

Hervelt heeft een goede analyse gegeven. De criminelen gokken erop dat veel mensen een makkelijke pincode gebruiken. En als je die code dan probeert op willekeurige gironummers, dan is het vanzelf een keer bingo.

Daarom is het ook jammer dat er nog niemand heeft geschreven welke pincode hij/zij gebruikte. Zo erg is dat toch niet om dat hier te vermelden? Je girofoon is toch al geblokeerd en anders heb je toch in ieder geval een andere pincode genomen lijkt mij.

Als nu blijkt dat iedereen of velen dezelfde pincode hadden dan valt met meer zekerheid te zeggen hoe de criminelen te werk zijn gegaan en tevens, VEEL BELANGRIJKER, kun je anderen waarschuwen. Stel dat iemand anders dezelde pincode heeft, dan kan hij/zij hem direct veranderen voordat die persoon ook slachtoffer wordt.

Voor alle duidelijkheid: Het gaat dus om de pincode van je girofoon (die je dus zelf kunt veranderen) en NIET om de pincode van je pinpas.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ?? »

@Redje:

Dank je voor je steun ;).

@Ramona&Abigail:
Vermeldt alsjeblieft GEEN rekeningnummers en namen. Je hebt grote kans dat je daarmee totaal onschuldige mensen zwart maakt voor zaken waar ze niets mee te maken hebben. De criminelen die rekeningen op een dergelijke schaal weten te plunderen zullen ongetwijfeld ook andere 'handige' manieren hebben verzonnen om het geld in handen te krijgen. Het openen van een rekening op je eigen naam valt niet onder die slimme manieren.

De bankpassen kunnen gesloten zijn (met PINcode), of er kunnen rekeningen zijn geopend met gestolen en/of vervalste legitimatiebewijzen. De mensen op wiens naam de rekeningen staan weten dat waarschijnlijk niet eens.

@Iedereen:
Ik snap dat jullie, zacht omschreven, niet blij zijn met de etterbakken die dit uitvreten. Groot gelijk. Ik zou ook woedend zijn als mijn rekening zou worden geplunderd door wat hopen ellende. Echter, het vermelden van namen en rekeningnummers is niet de correcte manier om uiting te geven aan deze woede. De kans is *zeer groot* dat je daarmee totaal onschuldige mensen zwart maakt. De Postbank is ook niet direct de hoofdschuldige. Die kun je hooguit verwijten dat ze de mensen met makkelijke codes niet waarschuwen. Ja, ze kunnen andere zaken doen om eea nu verder te voorkomen, maar het kan best nuttig zijn om dat nu niet te doen.

Hoe meer ruchtbaarheid, hoe kleiner de kans dat de politie de daders kan pakken voordat de vogel gevlogen is. En het lijkt mij prettig als de daders gepakt kunnen worden. Het kan best zijn dat de PB daarom nog niet heeft ingegrepen. Andere mogelijkheid is dat ze dat, om welke reden dan ook, simpelweg niet kunnen...

rhizotonic
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2006 19:58

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door rhizotonic »

2 keer 700 euro van je rekening af , daar schrik je wel even van. Ik heb gelezen dat meer mensen dit hebben meegemaakt met de girofoon. Is er kans dat je je geld weerkrijgt??

inge013
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:42

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door inge013 »

Hoi rhizotonic,

Bij ons (kan je hier ook ergens lezen) is 2 x 700 euro gestolen van onze rekening. Dit gebeurde in een weekend. De maandag onmiddellijk de bank gebeld en aangifte gedaan bij de politie en doorgefaxt naar de postbank. Ze beloofden ons een snelle oplossing en daar kan ik alleen maar positief over zijn. Een week later is het geld teruggestort. Dus voor degene die nog steeds slachtoffer zijn/geworden zeg ik enkel : handel heel snel en bel geregeld met de postbank.
Persoonlijk wil ik de postbank nog bedanken voor de snelle reacties en de snelle terugstorting van het gestolen geld.

Redje
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mar 2006 09:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Redje »

De postbank heeft bevestigd dat het steeds om dezelfde girofoon code ging. Als je écht wilt voorkomen dat er meer mensen slachtoffer worden, vermeld dan even welke code jij had.

brommerskiekuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2006 19:05

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door brommerskiekuh »

@ themaster

Als jij het allemaal zo goed weet...Kennen al deze gedupeerden de houder van het rekeningnummer in amsterdam zuidoost??? Lijkt me sterk. En als de postbank toch zelf al bezig is via het eigen fraude team, zou het dan echt aan de klanten liggen van de postbank die volgens jou onzorgvuldig zijn of zou er toch meer aan het handje zijn?
Wat een dom geklets van je :x

Redje
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mar 2006 09:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Redje »

@brommerskiekuh.
Ik heb het nog eens nagelezen, maar The Master heeft hier geen onzin verkondigd. Feit blijft dat girorekeningen van mensen die allemaal dezelfde girofooncode hadden zijn geplunderd. Dat heeft de Postbank zelf aangegeven.

In mijn ogen zijn de criminelen ervan uitgegaan dat veel mensen een makkelijk te onthouden code hebben bedacht. Je kunt deze namelijk zelf wijzigigen.

Vandaar ook dat ik al meerdere keren heb gevraagd welke girofoon code er gebruikt werd op moment dat je giro werd leeggehaald. Maar blijkbaar durft niemand hier toe te geven dat ze 12345 of 55555 of een andere makkelijke code hadden.

En als is het een ándere code die volgens jou niet makkelijk te raden was, is het toch handig om het hier te vermelden. Want als ik toevallig dezelfde girofooncode gebruik, kan ik hem als de donder wijzigen.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Die gironummers waar het naar toe overgemaakt wordt is meestal van een katvanger. De volgende methode wordt wel eens gebruikt
1 men zoekt een zwerver op en geeft die man 1000 euro
2 men opent een rekening op naam en met paspoort van de zwerver.
3 gokken bij de postbank
4 gelukt ?
5 volgende rekening testen
6 zijn er genoeg, dan overmaken
5 op een drafje naar de flappentap en cashen maar.

men doet dus niet rekening voor rekening maar gaat eerst bv even saddo opvragen om de werkende nummertjes te testen. Daarna in zo kort mogelijke tijd alle werkende nummertjes plunderen.

Een andere methode van girofoon nummertjes verkrijgen is door het afluisteren van die goedkope draadloze telefoons. Deze zijn met een scanner eenvoudig af te luisteren, daarna is het decoderen van de toontjes kinderspel.

Ik ben zelf vorig jaar al eens "beroofd" en dit wat wat de politie mij vertelde over de werkwijze. Aangezien ik nu alles via de postbank.nl doe heb ik die hele girofoon zooi opgezegd.

Aussie88
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2006 09:11

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Aussie88 »

Hallo allemaal.

goed nieuws voor mede gedupeerde.
Mijn ouders krijgen ook hun AOW-tje teruggestort.
Daar was ook 3x een groot bedrag afgeschreven helaas.

Ik hoop dat ze die lui snel oppakken die zich bezig houden met deze praktijken.
Neem ook lekker een baan. Wij laten ook de wekker af lopen om naar onze baas te gaan.

Ennuhhhhhhhh REDJE..
je blijft maar bezig over die code's hé.
Maar.......wie zegt dat jij niet bij die bende hoort !!!!!! :twisted:
Je blijft maar bezig jij.
Moet je vooral doen........maak je vrienden mee.!

Nou mensen.......iedereen heel veel sterkte verder.
Houd moed.
En medewerk(st)ers van de POSTBANK.
Héél erg bedankt en succes met het opsporen van deze slechte lui.

bedankt namens aussie88 & haar ouders.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ?? »

Wat een logica weer, Aussie. Als Redje bij de bende had gezeten, was het niet meer nodig geweest om te vragen om welke gemeenschappelijke code het gaat, toch?

rhizotonic
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2006 19:58

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door rhizotonic »

Vrijdag aangifte gedaan .De politie heeft gelijk de postbank gebeld en vandaag heb ik een brief in de bus dat het geld zo spoedig mogelijk wordt teruggestort.Soms is de politie nog je beste vriend.....

Aussie88
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2006 09:11

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Aussie88 »

ja ja "??"
ik weet het.....ik weet het !!
maar hij vraagt zogenaamd ook om andere codes,
want als hij eventueel dezelfde heeft, kan hij 'm veranderen.
duhhhhhhhh
En omdat ie zo blijft door zeuren schreef ik het.
Hij zeikt alleen maar mensen af.
En dat ben ik een beetje beu.
Normale mensen helpen elkaar.
vandaar.
Maar goed..........mij zie je hier niet meer.
De boel is opgelost.
En ik hoop dat hele fraude gebeuren ook.
Nogmaals.........ik zal niet herhalen wat ik die fraudeurs toewens.
MAAR VEEL GOEDS IS HET NIET !!!!
:twisted: :twisted: :twisted:

Redje
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mar 2006 09:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Redje »

Aussie88 jou moeten ze per direct verbieden om ooit nog gebruik te kunnen maken van girofoon / telebankieren / pinpassen en alle andere transactiemethoden anders dan contant geld. Je snapt er werkelijk geen ene drol van.

Maar goed. Net Radar gezien op tv? En wat zeggen ze daar?? Mensen moet geen makkelijk code als 12345 kiezen.

Grappig dat je mij trouwens verdenkt als één van de criminelen omdat ik een girofoon code vraag. Een code die blijkbaar door velen wordt gebruikt. Wat moet ik daarmee als ik geen rekeningnummer heb druif. Maar laat maar, ik hoef het niet meer te weten, want het is al duidelijk. Je rekening is geplunderd omdat je ZELF een TE gemakkelijke code hebt gekozen.

K.Voortman
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door K.Voortman »

Dat laatste ben ik op zich met je eens Redje, maar ook al heb ik 00000 of welke andere makkelijke code dan ook, dat geeft nog steeds niet het recht om maar geld van mijn rekening te STELEN! want dat blijft het... pure diefstal.

Als ik mijn portomonee ergens neerleg, geef ik jou toch ook niet het recht om daar geld uit te halen??

Maar ja, ik wacht nog op antwoord van de PB. Ik hoop maar dat t snel wordt opgelost.

Redje
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mar 2006 09:18

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Redje »

Klopt helemaal K Voortman. Het is en blijft pure misdaad, geen twijfel over mogelijk.

En uiteraard hoop ik ook voor alle gedupeerden dat het door de PB snel wordt opgelost.

Lailaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2006 14:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Lailaa »

Hallo allemaal,

Ook ik kwam er gisteren door een brief van de Postbank achter dat er 2 keer 700 euro van mijn rekening is overgemaakt naar rekeningnummer 8105322 tnv S K Pigue . Ik baalde ontzettend. Ik heb net aangifte gedaan en moet het het schadeformulier nog faxen.

Wie doet nou zoiets. We werken hard voor ons geld en dan wordt het je zomaar afgenomen. Ik hoop ook dat ik het terugkrijg en dat deze criminelen snel worden opgepakt.

Ik wil nu geen gebruik meer maken van de girofoon, want ik ben bang dat het weer gebeurt. Ik heb gevragd aan een postbankmedewerker om het te blokkeren. Maar dat kon ze niet doen. ik moet het schriftelijk laten weten. Dus ik ben nu niet alleen mijn geld kwijt, maar ik heb er ook nog hoofdpijn bij gekregen door al dat geregel.[/b]

geen
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:56

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door geen »

Nou helaas zijn wij het weekend ook slachtoffer geworden. Ik was op zoek of er meer mensen het slachtoffer zijn geworden en zo te lezen, ja dus! Zaterdag is er rond 23.00 uur 700,00 euro afgeschreven en een uurtje later (dus de volgende dag) weer 700,00 maar dit keer gesplitst naar twee rekeningen. We hebben gelijk de postbank gebeld en we moesten aangifte doen. Ook hebben we onze girofoon geblokkeerd.
Volgens die agente hebben we geluk dat we bij de postbank zitten, omdat die over het algemeen het geld terugbetaald. Andere banken niet! Ik hoop dat ze de daders op kunnen pakken, want dit kan en mag toch niet ongestraft door gaan....

Gesloten