LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst en de Postbank

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Ictinus

Belastingdienst en de Postbank

Ongelezen bericht door Ictinus »

Per 1 januari van dit jaar moeten officieel alle betalingen aan de Belastingdienst overgemaakt worden naar een Postbank rekening.

Tot die tijd moest het naar een Rabo bank rekening.

Wij hebben een ABN AMRO rekening. BTW betalingen e.d. werden vanaf die rekening overgemaakt naar de Rabo rekening. Omdat interbancair betalen 1 dag duurt kon je dus 1 dag voor de uiterste betalingstermijn betalen. En was je betaling op tijd.

Ik begrijp van een aantal relaties dat ze een boete opgelegd hebben gekregen omdat hun betaling te laat bij de Belastingdienst aangekomen was. De reden voor de te late aankomst is dat geld overmaken vanaf een bankrekening naar een Postbankrekening al snel 4-5 dagen duurt.
En nu zie ik net in mijn internetbankieren van de ABN dat als ik niet exact Belastingdienst als naam invoer de betaling nog veel langer onderweg kan zijn.

Wat ik me afvraag is of het mijn probleem is dat de Belastingdienst besloten heeft zaken te gaan doen met de Postbank. Tussen alle banken duurt overmaken 1 dag, alleen de Postbank heeft langer nodig.
Maar omdat de Belastingdienst eist dat je betaling op een bepaalde datum binnen moet zijn, moet ik me dus gaan aanpassen aan hun bank. En moet ik dus, om zeker te zijn dat het geld op tijd aankomt, eigenlijk een hele week voor de uiterste datum de betaling doen.
Wat dus eigenlijk van de zotte is in mijn optiek. Ik heb niet voor de Postbank gekozen, de Belastingdienst heeft dat gedaan (wrsch omdat ze betere tarieven kregen dan bij de Rabo ;) Moet ik dan opdraaien voor de eigenaardigheden van de Postbank?

Wat is jullie mening hierover?

Ict.

ps. uiteraard gaan voorlopig mijn betalingen nog steeds naar de Rabo rekening van de Belastingdienst. Overigens heb ik begrepen dat ze een dure reclame campagne gaan voeren om de Postbank rekening bekend te maken. Hmm, wordt zeker betaald uit een van die vele meevallers van Zalm :)

Dilbert29

Re: Belastingdienst en de Postbank

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Waarom betaal je dan ook pas op de allerlaatste dag? Als je wat ruimer van tevoren betaald dan voorkom je een heleboel problemen lijkt mij.

Verder is het inderdaad niet jou probleem dat de Belastingdienst een ander nummer neemt, al snap ik ook niet waarom overmaken naar de Postbank langer moet duren dan naar een andere bank.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

De reden voor de te late aankomst is dat geld overmaken vanaf een bankrekening naar een Postbankrekening al snel 4-5 dagen duurt.
Dat zal dan wel aan jouw bank liggen. Geld overmaken van de Argentabank naar een Postbankrekening kost (minder dan) 1 dag tijd. Dat jij voor een slome bank gekozen hebt is niet het probleem van de fiscus.

sprokkel

Ongelezen bericht door sprokkel »

Aan de manier van reageren, ziet men al wie het zijn.

osseworst

Ongelezen bericht door osseworst »

En nu zie ik net in mijn internetbankieren van de ABN dat als ik niet exact Belastingdienst als naam invoer de betaling nog veel langer onderweg kan zijn.
Het voordeel van een banknummer is dat er een check op dat nummer zit, zodat het vrijwel onmogelijk is een verkeerd nummer op te geven (cijfer verschil of 2 cijfers omwisselen geeft gelijk een ongeldig nummer); hierdoor hoeft er geen controle meer te worden uitgevoerd op de combinatie nummer - naam.
(Voor de rekenliefhebbers: 9*1e cijfer + 8*2e cijfer +...+ 1*9e cijfer, deze som moet deelbaar zijn door 11).
Bij de postbank ligt dit anders, op de postbanknummers zit geen check. Dus zal het nummer altijd met de naam vergeleken moeten worden.
Een gedeelte zal automatisch kunnen gebeuren, als de opgegeven naam en de naam van de rekeninghouder gelijk zijn. De rest moet door een van de medewerkers visueel gechecked worden, en dan kan het wel eens wat langer duren.

Mijn ervaring met betalen via de ABNAMRO: naar andere banken altijd in 1 dag, naar de postbank 1 of meer dagen. Ligt dus echt aan de postbank.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: al een tijd geleden heb ik gehoord dat de Belastingdienst is overgestapt naar de postbank, inderdaad omdat ze daar een goedkoper contract hebben gekregen.
Ach, da's weer een mooie meevaller voor Zalm.

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

Ictinus, kennelijk neem je het de Belastingdienst kwalijk dat ze de Postbank als huisbankier nemen. Matig je je daar een oordeel over aan bij al je crediteuren of alleen als het om de Belastingdienst gaat?
Het is vaste jurisprudentie dat een betaling is verricht wanneer het geld op de rekening van de schuldeiser is bijgeschreven. Banken waarschuwen dat het betalingsverkeer van de ene naar de andere bank enkele dagen in beslag kan nemen. Wil je echt pas op de laatste dag het geld van je rekening laten afschrijven, ga dan naar je bank, pin het bedrag en betaal contant aan de kas van de Belastingdienst.

Sja....

Ongelezen bericht door Sja.... »

Je neemt het een ander toch ook niet kwalijk, dat hij Calve pindakaas niet meer bij de AH koopt als hij het bij de Dirck goedkoper kan krijgen...

Sja...

:shock:

Gesloten