LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afsluiten in de winter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Tukker2.

Ik haal even een stukje text van U aan waar ik even op in ga
Dus het mag en het is de gewoonste zaak in Nederland dat een energiebedrijf mensen een rekening toestuurt van 7000 euro en of je die maar even aan het eind van de maand wilt betalen.
Is zoiets normaal. Nee. Zoiets moet verboden zijn in Nederland
Hier slaan alle leveranciers letterlijk de plank mis. Wie aan de leverancier een machtiging tot automatische incasso verstrekt kan er op rekenen dat die machtiging misbruikt wordt en tot forse problemen kan leiden. Je zou verwachten dat een leverancier enige sociale verantwoordelijkheid, al zou dat in beperkte mate zijn, draagt maar niets is minder waar. Mensen klagen steen en been over de energieleveranciers. Dit was het spook op de weg waarvoor reeds werd gewaarschuwd maar er bestond geen keus.
Ik ben het ten aanzien van hetgeen U schrijft deels eens.
Waar het gaat om de verwijzingen naar SHV is dit de geijkte weg al is dat best moeilijk.

Chanmaster

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Beste Dilbert, ik heb zelf een uitwonende zoon van precies dezelfde leeftijd als jou, maar als ik er achter zou komen, dat hij zo'n karakter zou hebben als jou, zou ik hem dat nu nog snel afleren.

Jij en je "vrienden" hier op dit forum zijn er enkel en alleen maar op uit om de wat zwakkeren hier onder ons iedere keer weer te kleineren en de les te lezen, met jullie uitspraken.
Hoe jij je kinderen wilt opvoeden laat ik aan jou over, maar projecteer je opvoedkundige adviezen niet op mij aub. Ik ben keurig opgevoed door mijn ouders gelukkig.

Verder heb ik hier op dit forum geen vrienden nodig, ik heb genoeg vrienden in het echte leven.

En uiteraard zijn mijn opmerkingen en adviezen niet bedoeld om mensen te kleineren of de les te lezen, er zijn alleen wat mensen hier zoals G7 die er voor kiezen om het zo te lezen. En daar kan ik ook weinig aan doen.

gerda2006
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2006 06:50

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door gerda2006 »

Ik stel alle advies op prijs ook die wat negatief overkomen. Ik wil alleen mijn vriendin helpen. En nee, de schuld is niet ontstaan door aanschaf van dure apparatuur. maar puur door die drie maanden durende UWV aanvraag. Ik heb dus gericht advies nodig. De sociala dienst is dus VERPLICHT contact op te nemen met Essent en hun een voorstel te doen? Zoja, wordt er dan zo snel mogelijk weer aangesloten? Kun je overstappen naar een ander energiebedrijf als je al afgesloten BENT, mocht Essent medewerking blijven weigeren?

LeSi
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 dec 2004 14:22

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door LeSi »

Niet betalen = Aflsuiten

De goeden hoeven toch niet onder de slechten te lijden.
Wij hoeven niet te betalen voor iemand anders zijn betalingsachterstanden. Bovendien raken wij onszelf er anderzijds toch ook wel weer mee, want als de sociale dienst er aan te pas moet komen..... Die wordt ook betaald door de (goede) gemeenschap !

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door G7 »

Gerda 2006. Ik wil hier nog wel even op reageren. Ik had namelijk vorig bijna hetzelfde als jou meegemaakt met een familielid. Doordat zij ook slechthorend is, dus niet goed telefonisch kan communiseren, heb ik dat voor haar gedaan.

Zij was ook algesloten door allerlei oorzaken en we ( Soc. Dienst en ik )hebben hemel en aarde moeten bewegen, om tot een oplossing te komen, met in dit geval ook Essent.

De soc. dienst heeft het voor elkaar kunnen krijgen, dat ze niet die € 500 borg hoefde te betalen en ik heb de gelukkig niet zo'n grote achterstand voor haar betaald aan Essent en via fax aan netwerkbeheer de € 196 voor het opnieuw aansluiten.

Ik kan je dus uit eigen ervaring zeggen, dat het heel wat moeite zal kosten en je moet kunnen praten als Brugman, dan krijg je misschien het een en ander voor elkaar.

Of je tijdens het afsluiten over kunt gaan weet ik ook niet, maar daar kunnen vast anderen hier op het forum je misschien wel meer over vertellen.

Sterkte en succes ermee.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door jimmie »

@gerda2006:

Als die 800 euro ook uit een borg bestaat, dan is het best mogelijk hier onder uit te komen: probeer een andere leverancier te vinden die je zonder borg aanneemt. Je betaalt dan alleen de af en aansluitkosten (in de orde van 200 euro). Ik zou er niet vanuit gaan dat je net als G7 essent ervan kunt overtuigen dat je geen borgsom moet betalen.

Als die 800 euro is gekomen doordat het afsluiten niet binnen heeft kunnen plaatsvinden, maar dat een graafploeg buiten aan het werk is geweest, dan wordt het wat lastiger. Mogelijk is dan een schuldsaneringsregeling de oplossing, aangezien energiebedrijven recent hebben toegezegd dat de aansluitkosten hierin meegenomen kunnen worden.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door G7 »

Goed lezen Jimmie. Niet IK , maar de sociale dienst had dat WEL voor elkaar gekregen.

Ik heb enkel en alleen haar geholpen met het een en ander en achterstand en aansluiting betaald.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door jimmie »

Dat had ik misschien inderdaad beter kunnen verwoorden, maar ik betwijfel ook of een sociale dienst dit eenvoudig voor elkaar krijgt.

De eenvoudigere oplossing bij een borgsom is gewoon een andere leverancier die die eis niet stelt.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door G7 »

Nu, eenvoudig was het zeer zeker niet, maar dat stond ook in mijn posting.

Oke, ik ga nu weer over tot de orde van de dag.

Succes!

gerda2006
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2006 06:50

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door gerda2006 »

G7 bedankt voor je reactie en de anderen natuurlijk ook. Jammer dat er altijd mensen tussen zitten die zo negatief moeten doen. Ik hoop voor deze mensen dat als zij eens in de roblemen komen ook iemand klaar staat om hen te helpen. Ze hebben in Den Haag hun mond vol over normen, waarden en respect. maar dat begint toch echt thuis. Nogmaals dank mensen, ook namens mijn vriendin!

S. ;-)

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door S. ;-) »

tienepien schreef:Ik denk alleen niet dat je het instrument 'afsluiten' moet wegnemen, als er geen goed alternatief is voor dat energiebedrijf. (=/= liefdadige instelling) Vandaar mijn vraag: Hoe zou je dit redelijk op kunnen lossen, zonder dat energiebedrijven al hun machtsmiddelen kwijt raken.
Goeie vraag.
Wanneer iemand dan een soort bewijs van onvermogen kan tonen in samenwerking met de uitkeringsinstanties en dan samen met de energieleverancier een renteloos aflossingsplan opstellen.
Daar is het energiebedrijf + afnemer mischien goed mee geholpen.

Wie is er voor?

Afsluiten geeft weer gezondheidsrisico's. Je moet er toch niet aan denken om in een koud huis te moeten wonen zonder gas, water en electra?
Dan vluchten mensen weer naar een slaaphuis of worden ziek, wat ook weer kosten en zorgen met zich meebrengt.


Want stel dat er geen machtsmiddel meer is voor een energiebedrijf, wanneer ze je niet af mogen sluiten, dan kun je zoiezo wel iets lakser zijn met betalen toch?
En wanneer de wanbetaler geen bewijs van onvermogen kan tonen, mag de energieleverancier afsluiten .

eliana
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2006 18:53

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door eliana »

Ik vind het heel bijzonder dat Chanmaster het voor elkaar krijgt de Sociale Dienst bijzondere bijstand te laten verstrekken voor de aansluitkosten. In feite is dit gewoon een schuld, hoe die ontstaan is doet er niet toe. Er mag volgens de Wet Werk en Bijstand geen bijstand worden verstrekt voor o.a. schulden, boetes, etc. (artikel 14 als ik me niet vergis). Ik snap nooit waarom mensen niet vooraf een instelling (eneco, woningbouw) op de hoogte stellen van de situatie. Vaak is er dan nog wel iets te regelen maar als zij niets weten geven ze het op een gegeven moment uit handen aan de deurwaarder en dan komen er kosten bovenop. De Sociale Dienst kan vaak ook nog wel iets doen als je tijdig erbij bent maar is er eenmaal sprake van afsluiting dan is dat heel erg moeilijk.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door G7 »

Als je inderdaad niet weet, hoe bij sommigen die "schuld" ontstaat, probeer je je dan daar eerst eens in te verdiepen. Staan genoeg voorbeelden op dit forum!

Niet de sociale dienst zal je schulden dan wel achterstand betalen, maar zij kunnen wel degelijk een goed woordje voor de persoon doen, wanneer die er mischien zelf even niet meer uit komt , betreffende de heraansluiting.

Dat is gebleken is mijn ervaring!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door puma73 »

Dat komt omdat chanmaster een hele dikke duim heeft waar hij veel onzin uitzuigt.

Lees de man zijn bijdragen eens zorgvuldig, dat is toch geen schrijfstijl voor iemand uit de schuldhulpverlening.

gerda2006
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2006 06:50

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door gerda2006 »

Mijn vriendin heeft nu een bijstanduitkering, kan zij dan in samenwerking met de Sociale Dienst met Essent tot een overeenkomst komen over het opnieuw aansluiten en gespreid betalen van de aansluitkosten?

S. ;-)

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Je zou het bij zo'n sociaal-juridisch loket of de ombutsman kunnen vragen.
Zoals bijvoorbeeld deze:http://www.hetjl.nl/hetjl/
Deze loketten hebben wel in iedere plaats weer een andere naam.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door G7 »

Om even terug te komen op de vraag van Gerda2006.

Het geval waar ik het over heb gehad, kon de soc. dienst ook niet meer doen, dan proberen te bemiddelen tussen client en Essent.

Zij zou eigenlijk een borg van € 500 borg moeten betalen en daar heeft de medewerker van de S.D. voor kunnen zorgen samen met een medewerker van Essent dat, dat niet hoefde.

Wel opnieuw de heraansluiting à € 196 en die heb ik dus voor haar betaald. Die kun je voor zover ik weet en kontakt heb gehad met Essent, niet gespreid betalen. Maargoed, je vriendin kan het altijd even vragen, want in principe wilden ze in ons geval, ook die borg niet stop zetten en is toch gebeurd.

Soms heb ik het idee, dat je het ook moet treffen, wie je bij Essent aan de telefoon krijgt. Ik heb zoveel verschillende medewerkers om dit geval aan de lijn gehad en moet eerlijk zeggen, dat ik (meestal) altijd heel aardig en goed te woord ben gestaan. Of het altijd helpt?

Ps. Met de medewerking van de sociale dienst, bedoel ik een medewerker, die zich ook echt voor deze zaak heeft uitgesloofd.

gerda2006
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2006 06:50

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door gerda2006 »

G7, bedankt voor je bijdrage. Ik zal het er met haar morgen meteen over hebben. De heraansluiting wil ik ook wel voor haar betalen, maar 800 euro in 1 keer is ook voor mij onbetaalbaar! Bedankt mensen!

Yusuf
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2006 17:39

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Yusuf »

Echt, mijn broek zakt spontaan af, wanneer ik dit allemaal lees. En zeker niet alleen maar omdat ik ook geen energie meer heb....
Is er iemand überhaupt bezig met de mensen die daadwerkelijk in de kou worden gezet??? En sinds wanneer is liefdadigheid een 'alternatief'?? Ik word echt ziek en misselijk van mensen, die wel over anderen kunnen praten, dingetjes voor ze uit kunnen zoeken, enz., maar het vertikken om, zelfs als men er met de pet naar heeft gegooid, deze mensen ook te zien als....MENSEN!!! We hebben het niet over zwerfhonden. Wat ook erg is, naar mijn mening. We hebben het over MENSEN. Vaak zijn het gezinnen met kinderen, die de dupe worden, van misschien wel eerder begane stommiteiten. Deze mensen gaan we niet proberen te helpen, neeee, we gaan eerst eens kijken, of onze hulp wel terecht zou zijn. Tuurlijk is dat zo!!!! Iemand helpen doe je, naar mijn mening, onvoorwaardelijk. Je helpt, of niet. Klaar. En niet eerst eens kijken of ze wel goede mensen zijn. En kun je dat dan zien aan hun omgang met geld??? Waarom is geld, anno 2006(!!!) nog steeds belangrijker dan ons mensen??? Wat moet er toch gebeuren, voordat iedereen dat eens een keertje ECHT doorheeft???? Hoeveel mensen moeten nog sterven door kou, bomaanslagen, ziektes, honger, voordat wij onszelf eens zien, zoals we zijn..... WIJ ZIJN GODS AFGEZANTEN, MENSEN!!! we moeten ons echt beroerd schamen, hoe wij leven, zoals we leven. En dat in 2006..... ik schaam me rot

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Is er iemand überhaupt bezig met de mensen die daadwerkelijk in de kou worden gezet??? En sinds wanneer is liefdadigheid een 'alternatief'??
Beste Yusuf, ja er zijn mensen die er van wakker liggen wanneer iemand zonder energie komt te zitten en zich belangenloos inzetten met als doel deze problemen het hoofd te bieden.
Sorry dat ik hier zo op reageer, het is niet kwaad bedoeld, ik begrijp Uw insteek ook wel maar ja toch heb je mensen welke het goed menen.
Ik ben gelukkig niet de enige.

Chanmaster

Gesloten