LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vermindering energiebelasting

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Mariska

Vermindering energiebelasting

Ongelezen bericht door Mariska »

Ik heb een vraag over de vermindering van de energiebelasting. Ik woon in een vrijstaand huisje. Het gas nemen we direct van een energiebedrijf af en de elektriciteit gaat via de huisbaas. Kan iemand mij vertellen of ik recht heb op de vermindering van energiebelasting? Ik kan namelijk nergens voorwaarden hiervan vinden en afrekening van de elektra (van de huisbaas) en van het gas is deze niet meegenomen.

Met vriendelijke groet,
Mariska Hendriks

priewjet

Re: Vermindering energiebelasting

Ongelezen bericht door priewjet »

Het maakt niet uit of u de energiekosten direct aan de leverancier betaalt of via de verhuurder. Energiebelasting word berekend over het verbruik en wordt door de leverancier doorberekend aan de klant. De verhuurder berekent het volledige bedrag gewoon door aan u, de feitelijke gebruiker. Door deze situatie ontstaat er voor u geen aansprak op teruggaaf. U bent dus net zo slecht af als degenen die niet via de verhuurder betalen. Groet, M@rtin

Mariska

Ongelezen bericht door Mariska »

De vermindering van energiebelasting is een heffingskorting die door het rijk wordt gegeven. Het is mij alleen niet duidelijk wanneer je recht hebt op deze heffingskorting. In een normale situatie berekend het energiebedrijf dit door op de nota.

Groeten,
Mariska

jimmie

Ongelezen bericht door jimmie »

Ik ken een voorbeeld waarbij van een gezamelijke meter gebruik werd gemaakt door meerdere mensen, die elk afzonderlijk een apartement bewoonden en elk apart voor de energie betaalden (wel via de huisbaas).

De teruggave energiebelasting werd slechts eenmaal verstrekt per aansluiting van het energiebedrijf en dus niet aan iedereen apart. Bezwaar hiertegen door de huisbaas heeft niks geholpen. De teruggave is toen maar over iedereen verdeeld.

In jou geval hangt het er dus vanaf of je voor het energiebedrijf ook daadwerkelijk een eigen aansluiting hebt (eigen meter), of niet. Zo ja, dan zou je ook die teruggave moeten krijgen en hoort je huisbaas die ook door te berekenen. Zo nee, dan kun je proberen te regelen met je huisbaas dat die de teruggave verdeelt, al zal dat wat lastiger worden.

Gesloten