LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Grenzen open voor Poolse arbeiders?
Grenzen open voor Poolse arbeiders?
Staatssecretaris van Hoof wil de grenzen open voor Poolse arbeiders en arbeiders uit de andere nieuwe EU-landen. Hoe denken jullie daar over?
Re: Grenzen open voor Poolse arbeiders?
Alleen als deze mensen betaald gaan worden volgens de Nederlandse CAO's. Anders wordt de concurrentie wel heel erg oneerlijk, lijkt me.
Inderdaad. Het openen van de grenzen ben ik volledig voor, maar op voorwaarde dat mensen vallen onder de wet van het land waar ze in werken. Polen zouden dan bv ook onder de Nederlandse CAO moeten vallen en ook volgens Nederlandse tarieven betaald moeten worden.
ik ben tegen het besluit om de grenzen open te stellen voor poolse werknemers omdat er dusdanig lage uurtarieven gehanteert worden
waardoor er valse concurentie ontstaat.
deze mensen maken mijn beroep als freelancer op de bloemenveiling
vrijwel onmogelijk door voor minder dan de helft van mijn uurloon te
werken.
dan komt ook nog eens het taalprobleem,want de meeste polen spreken geen woord nederlands,duits of engels.
om maar te zwijgen over alle diefstallen van de laatste tijd.
persoonlijk heb ik helemaal niets tegen buitenlanders,maar als daardoor mijn beroep in gevaar komt word ik wel gedwongen door de
regering om anders te gaan denken.
m.v.g.g.haasnoot
waardoor er valse concurentie ontstaat.
deze mensen maken mijn beroep als freelancer op de bloemenveiling
vrijwel onmogelijk door voor minder dan de helft van mijn uurloon te
werken.
dan komt ook nog eens het taalprobleem,want de meeste polen spreken geen woord nederlands,duits of engels.
om maar te zwijgen over alle diefstallen van de laatste tijd.
persoonlijk heb ik helemaal niets tegen buitenlanders,maar als daardoor mijn beroep in gevaar komt word ik wel gedwongen door de
regering om anders te gaan denken.
m.v.g.g.haasnoot
Polen komen hier dik onder de cao lonen te werken
maar ze verdienen nog steeds meer als in hun eigen
land.Het is zelfs zo de Polen komen naar Nederland
en de Russen komen naar Polen want die verdienen
daar weer meer.Maar Nederland komt met een grote
advertentie met een oproep .Wat wil Nederland wel
van Europa?De regering wil U mening weten.
Staat er met hoofdletters is dus een schreeuw dus invullen.
http://www.nederlandineuropa.nl
maar ze verdienen nog steeds meer als in hun eigen
land.Het is zelfs zo de Polen komen naar Nederland
en de Russen komen naar Polen want die verdienen
daar weer meer.Maar Nederland komt met een grote
advertentie met een oproep .Wat wil Nederland wel
van Europa?De regering wil U mening weten.
Staat er met hoofdletters is dus een schreeuw dus invullen.
http://www.nederlandineuropa.nl
Als de Polen niet hier naar toe komen gaan veel bedrijven het productiewerk naar Polen brengen heb ik begrepen.
In de bouw is een groot te kort aan goede arbeidskrachten die het werk willen doen.Bazen en chefs zijn er genoeg maar die doen meestal niks.
Gister was ik nog op een bouwput.Het is nu al grotendeels oostblokkers en Oos-Duitsers. Of allochtonen die al net zo verwent zijn als de Hollanders.
Veel jongeren kiezen al niet meer voor dit soort beroepen.
Ben bang dat er in de toekomst weinig anders op zit.
Net zoals er in het verleden weinig anders op zat dan arbeidskrachten te werven in het buitenland.
Het enige verschil is dat er nu 650.000 werklozen zijn.
In de bouw is een groot te kort aan goede arbeidskrachten die het werk willen doen.Bazen en chefs zijn er genoeg maar die doen meestal niks.
Gister was ik nog op een bouwput.Het is nu al grotendeels oostblokkers en Oos-Duitsers. Of allochtonen die al net zo verwent zijn als de Hollanders.
Veel jongeren kiezen al niet meer voor dit soort beroepen.
Ben bang dat er in de toekomst weinig anders op zit.
Net zoals er in het verleden weinig anders op zat dan arbeidskrachten te werven in het buitenland.
Het enige verschil is dat er nu 650.000 werklozen zijn.
Wil ik aan toevoegen: zo hou je tenminste eerlijke concurrentie tussen de Poolse en Nederlandse vakmannen/vrouwen.Dilbert29 schreef:Inderdaad. Het openen van de grenzen ben ik volledig voor, maar op voorwaarde dat mensen vallen onder de wet van het land waar ze in werken. Polen zouden dan bv ook onder de Nederlandse CAO moeten vallen en ook volgens Nederlandse tarieven betaald moeten worden
De keuze is dan tussen diegene die de beste kwaliteiten heeft, en niet wie het laagste loon vraagt.
Ik denk dat de Polen voor het minimumloon gaan werken en dat de beter betaalde Nederlandse werknemers aan de kant worden gezet of ze moeten ook voor het minimumloon gaan werken. Ik heb een tijdje terug minister Brinkhorst horen zeggen "Als een Poolse bouwvakker voor het minimumloon kan werken, waarom kan een Nederlandse bouwvakker dat dan ook niet". Is die man niet van Economische Zaken?
Daar heeft ie volgens mij wel weer gelijk in. Als iemand voor het minimum loon werkt is dat volkomen legaal. Waarom kunnen wij dat niet dan en een Pool wel?"Als een Poolse bouwvakker voor het minimumloon kan werken, waarom kan een Nederlandse bouwvakker dat dan ook niet". Is die man niet van Economische Zaken?
Wanneer ga je dan eens aan het werk?Dilbert29,
Daar heeft ie volgens mij wel weer gelijk in. Als iemand voor het minimum loon werkt is dat volkomen legaal. Waarom kunnen wij dat niet dan en een Pool wel?
Zodra ik uitgestudeerd ben zal ik volledig aan het werk gaan, maar ik kan je wel vertellen dat ik nu ook al aan het werk ben, zij het wat minder uren in verband met de studie.
Dus helaas je kans om mij te pakken gaat niet door.
Dus helaas je kans om mij te pakken gaat niet door.
Zolang je zelf nog geen volledige werkweek hebt, zou het netjes zijn de de werknemers met een (normaal) loon, niet te vertellen dat zij genoegen moeten nemen met het minimunloon.Dilbert29,
Mocht je dit wel normaal vinden, kan ik me voorstellen dat ook jij na je studie(en hoelang gaat dit wel niet duren als je nu al 29 bent) genoegen neemt met het minimumloon.
Bouwvakker is ook een afgeronde opleiding op MBO-nivo.
Dus als die bouwvakker model staat voor een ieder met een MBO opleiding, dus terug naar het minimumloon, dan zal het lekker lopen met de koopkracht van de mensen.
Stort de economie weer inelkaar.
Dus als die bouwvakker model staat voor een ieder met een MBO opleiding, dus terug naar het minimumloon, dan zal het lekker lopen met de koopkracht van de mensen.
Stort de economie weer inelkaar.
Laten we met zijn allen weer terug gaan naar 1946,
daarbij weten wat we nu weten.
Wedden dat we dan in 2006 veel minder problemen
hebben.
daarbij weten wat we nu weten.
Wedden dat we dan in 2006 veel minder problemen
hebben.