- Aanslag Waterschapsbelasting van rond de 100 euro gekregen
- Aanslag Gemeentelijke Belastingen (verzamelbiljet) van in totaal bijna 300 euro gekregen.
Voor beide bij gemeente Velsen direct kwijtschelding aangevraagd. Ik zit nl. sinds anderhalf jaar in de WSNP (2 jaar lang "geprocedeerd" bij gemeenten/kredietbanken e.d. om uiteindelijk dan ervoor toegelaten te worden) en moet rondkomen van wat mij door de bewindvoerder is toegerekend. In de praktijk komt het er op neer dat ik dus van mijn netto salaris een vast bedrag (op bijstandsniveau) overhoudt om van te leven en alle vaste lasten te betalen, en de rest van mijn salaris dat boven dat berekende bedrag uit komt, moet overgemaakt worden naar de "boedelrekening" van de bewindvoerder.
Als je moet leven van de bijstand (ja ok, het heet nu allemaal weer anders geloof ik, maar je begrijpt wat ik bedoel hoop ik
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mijn verzoek om kwijtschelding (voor beide belastingen) werden afgewezen op grond van het feit dat ik volgen hun berekeningen een "te hoog" inkomen heb om voor kwijtschelding in aanmerking te komen.
Ik heb daarop een bezwaarschift ingediend: mijn daadwerkelijke bestedingsruimte is immers niet mijn netto-salaris maar het door de bewindvoerder toekende vrij-te-laten bedrag per maand. Een verschil van ongeveer 300 euro!
Ook mijn bezwaarschrift is afgewezen met de volgende reden: iedere gemeente in Nederland mag vrij beslissen of men wel of niet rekening houdt met situaties als WSNP.
Komt er op neer dat als ik 10 km verderop had gewoond net over de gemeente-grens, dat ik dan wél kwijtschelding had gekregen omdat men daar wél rekening houdt met de WSNP en de implicaties daarvan!
Dit vindt ik te absurd voor woorden! Hoe kan het dat een burger van die-en-die gemeente wordt "voorgetrokken" en een ander een paar kilometer verderop zwaar wordt benadeeld op die mannier? Hoe kan het dat hier geen landelijke wetgeving voor bestaat die voor IEDEREEN in NL geldt, zoals bijvoorbeeld bij de "gewone" Belastingdienst?
Ik heb nu onlangs de nieuwe aanslagen van Waterschaps- en Gemeentebelastingen ontvangen, dit terwijl ik nog 4 termijnen van de vorige moet betalen...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)