Een tijdje geleden heb ik hier een topic geopend omdat ik zat te twijfelen tussen een NEFIT cv ketel of een ITHO klimax-2 cv-ketel.
Om een lang verhaal kort te houden heb ik gekozen voor de ITHO klimax 2. Dit is een vrij nieuw merk op deze markt, volgens de installateur SUPER-zuinig. En ik durf wel wat te gokken (NEFIT is natuurlijk zeer bekend)
De installateur heeft hem keurig netjes geinstalleerd, prima vakwerk.
Alleen het resultaat valt me vies tegen. Ik heb in de laatse 6 weken van mijn oude ketel (grote BUDERUS in combinatie met Vailliant badgeiser) dagelijks de meterstand genoteerd en de gem buitentemperatuur. Ik verbruikte gemiddeld 38 m3 gas per dag.
Nu met deze ITHO zit ik op 45 m3 gas per dag. (bij de zelfde temp.)
Ik heb dit gemeld bij de installateur, deze heeft de instellingen geweizigd en hij zou contact opnemen met ITHO.
Hierop is er iemand van de td van ITHO langsgekomen en heeft wat metingen uitgevoerd. Uit deze metingen bleek dat er iets niet in orde was met mijn nieuwe ITHO. Hij is paar dagen later terug gekomen en heeft de "brander-automaat" vervangen. Nu zou het beter moeten zijn.
Dit is nu 2 dagen geleden, en ik zit nu op 47 m3 per dag, echter is de buitentemperatuur wat lager dan bij de metingen vorige situatie. Dus is het even wachten op temperaturen die ik kan vergelijken met dezelfde temperaturen waarbij ik heb gemeten in de oude situatie.
Eerlijk gezegd baal ik van de situatie, mijn oude vertrouwde BUDERUS was nog lang niet versleten, maar ik wilde graag wat "bezuinigen"
Kan ik van de installateur verlangen dat deze alsnog een andere ketel (NEFIT of weer een BUDERUS) installeerd en deze ITHO weer terugneemt ??