Zoals al zo vaak gezegd, Dexia heeft zijn eigen wetten en maakt zelf wel uit wat recht en krom is.
Nog een voorbeeld van iemand die dreigbrieven krijgt van Dexia:
Hun zaak staat voor vonnis bij de rechtbank in Amsterdam en toch waagt Dexia het om in dreigende taal brieven te schrijven over de achterstallige betalingen.
En dat terwijl de zaak voor vonnis staat.......
Het enige doel van Dexia is onrust zaaien en gedupeerden te breken.
Zij hebben er alle belang bij om gedupeerden onzekerheid, stress, slapeloze nachten enz. te bezorgen.
Trap er niet in, het zijn de stuiptrekkingen van de verliezer, de ontgoochelde, de bank die verloren heeft en stervende is en die probeert in zijn ondergang zoveel mogelijk gedupeerden mee te sleuren.
Slaap er geen minuut minder om, sterker nog, slaap er lekker door.
Immers, Dexia is degene die in de problemen zit, niet jij.
De machtige bank Dexia krijgt geen cent en dat heb jij, als gewone man, voor elkaar gekregen.
Niks geen stress, een goed gevoel is beter op zijn plaats.
Toch blijft het frustrerend dat dit soort dingen door de AFM en De Nederlandsche Bank wordt toegestaan.
Wij denken dat het toezicht in Nederland wel geregeld is, helaas, dit soort starre overheidsinstellingen blijken dus niets voor te stellen.
Gevolg:
Maar ja tís ze weer gelukt ik kan niet slapen en de acceptgiro's tollen in m'n hoofd.
En de AFM?
Het artikel uit de Telegraaf van gisteren geeft al een beetje een beeld van de AFM:
’AFM komt als mosterd na de maaltijd’
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG – De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) consumenten eerder waarschuwt als een financiële instelling over de schreef gaat.
„Consumenten horen nu vaak pas jaren later dat een bepaald product niet deugt, als mosterd na de maaltijd”, stelt beleidsmedewerker Rob Goedhart. De bond vraagt daarom de Tweede Kamer om aanpassing van de regelgeving.
Goedhart hekelt het feit dat consumenten nog nietsvermoedend in producten kunnen stappen, terwijl de AFM deze al als misleidend heeft bestempeld. Die waarschuwing is echter alleen aan het adres van de aanbieder, om deze de gelegenheid te geven zijn leven te beteren.
Tussen de constatering van een onregelmatigheid en een uiteindelijke AFM-boete daarvoor – die veelal wél publiekelijk bekend wordt gemaakt – zit vaak een lange periode. „Zo kregen Spaarselect en Dexia pas vorig jaar een boete, terwijl er al jarenlang problemen waren met aandelenlease”, aldus Goedhart.
De Consumentenbond wil daarom dat de toezichthouder in een eerder stadium waarschuwt. Zodat consumenten eerder weten welke risico’s ze met een bepaald product lopen. De nieuwe wet financieel toezicht, waarvan de behandeling binnenkort door de Tweede Kamer wordt afgerond, vindt de bond op dat punt ernstig tekortschieten. ,,Weliswaar regelt deze wet dat de AFM voortaan bekend moet maken als er een boete wordt opgelegd, maar we hebben liever dat de toezichthouder eerder aan de bel trekt”, aldus Goedhart.
De financiële sector heeft zich altijd fel tegenstander getoond van publieke waarschuwingen uit angst voor imagoschade. Goedhart: „We pleiten er ook niet voor dat de AFM direct de eerste waarschuwing aan het adres van een aanbieder publiekelijk bekendmaakt. Het gaat ons om de ’diehards’ die nog jarenlang doorgaan een misleidend product te verkopen, omdat ze weten dat de boete én de officiële bekendmaking daarvan toch jaren op zich laten wachten.”
© 1996-2006 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.
Groeten,
Piet