Twee jaar geleden betrok zij een huurwoning waar voorheen een wietplantage heeft gezeten (de sporen waren nog te zien op de zolder). Naar haar weten is die plantage destijds opgerold door de politie.
Nu komt het, bij het betrekken van de woning heeft ze de meterstanden doorgegeven op het daarvoor bestemde formulier van de NUON. Helaas is hierbij een fout gemaakt bij het hoogtarief want hierbij is een stand van 4212 doorgeven. Dit is absolute onzin want een jaar later staat deze meter op 55.500. Ik vermoed dus dat de meter voorheen op 54.212 heeft gestaan. De NUON heeft deze doorgegeven stand echter als 42.012 opgenomen. Met dus een verbruik van 13.000 kWh per jaar. Afgelopen jaar is er voor 1.100 kWh verbruikt zonder dat er apparaten zijn toegevoegd/verwijderd.
Vanwege de onkunde van deze kennis staat deze rekening nog steeds open en wordt er nu met afsluiten gedreigd. De overige normale termijnen zijn overigens altijd netjes voldaan.
Bij de NUON is niets bekend van een eventuele fraude op dit adres en gaan zij dus geen actie ondernemen. De meter die in de woning zit was volgens de laatste meetopname-man van de NUON uit 1971. Kortom deze meter is dus na de wietplantage nooit vervangen. Via via weet ik dat de vorige eigenaar "mannetjes" had bij NUON die de meterstand voor 100 gulden even aanpasten, maar daarmee kan ik juridisch natuurlijk weinig (of niet?).
Ik wil deze kennis graag uit de brand helpen, wie heeft tips hoe dit aan te pakken.
Ikzelf zit hetvolgende te denken:
- Aangeven dat de beginstand zoals die is doorgeven niet klopt (en dat hadden ze blijkbaar zelf ook al bedacht want hij is aangepast), maar wat moet ik hier vervolgens verder mee doen als NUON hier niets aan wil doen?
- Navragen bij NUON wat de meterstanden van de vorige huurder was over de jaren ervoor, maar dit zullen ze wel niet prijs mogen geven i.v.m. privacy. Indien deze namelijk hoger zijn dan de stand die als beginstand is genomen lijkt mij dat NUON ook moet inzien dat dit niet klopt.
- Achterhalen of er inderdaad een wietplantage heeft gezeten die is opgerold. Maar waar kan ik dit navragen? Recherche? Als dit namelijk het geval is had NUON de meter moeten vervangen lijkt mij.