LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jong
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 nov 2003 10:39

GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Ongelezen bericht door jong »

Volgens Menzis zijn verzekeraars ingevolge de nieuwe zorgverzekeringswet gerechtigd GBA gegevens bij de gemeenten op te vragen. Mij is gebleken dat zij inderdaad toegang hebben. Is dit inderdaad volgens de nieuwe wet en niet strijdig met andere wetten?

sprongetje
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:09

Re: GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Ongelezen bericht door sprongetje »

Het is wel grappig dat op het moment dat ik verhuisd was mijn ziektekostenverzekeraar dat ook wist. Echter niet van mij, maar van de gemeente waar ik woonachtig ben. Ik vind het wel heel knap dat de gemeente blijkbaar weet waar ik me voor de ziektekosten verzekerd heb, of geven ze die gegevens aan alle ziektekostenverzekeraars door. Kost wat he, die ambtenaren die dat doorgeven, en de meisjes van de administratie die dan voor iedere adreswijziging moeten checken of het ook een klant betreft......

Eeuwe
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2006 21:40

Re: GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Ongelezen bericht door Eeuwe »

Beste Sprongetje,

De situatie ligt iets anders, verzekeraars kunnen namelijk voor iedere verzekerde een afnemersindicatie plaatsen bij de gemeente waarde verzekerde woont. Deze afnemersindicatie is een soort van vlaggetje, wat de verzekerde volgt. Bij iedere verhuizing van een verzekerde krijgt de verzekeringsmaatschappij automatisch een adreswijziging door. In veel gevallen is dit geautomatiseerd. Een adres wordt dan automatisch gewijzigd in de administratie van de verzekeraar.

Wanneer je nu de verzekering opzegt bij de verzekeraar, wordt het vlaggetje verwijderd door de verzekeraar. Op deze manier kunnen pensioenfondsen jarenlang pensioengerechtigden volgen en dus op de gerechtigde leeftijd aanschrijven op het juiste adres. Goed geregeld allemaal dacht ik of niet.

Groetjes Eeuwe :lol:

sprongetje
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:09

Re: GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Ongelezen bericht door sprongetje »

Tnx Eeuwe! Fijn dat er wel eens mensen zijn die het eea uitleggen.

slimme vogel
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2006 11:58

Re: GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Ongelezen bericht door slimme vogel »

is niet goed geregeld. zoals het er nu naar uitziet kan ik mijn verzekering binnenkort niet meer betalen. De overheid moet mij daar per 1 mei 2006 een boete voor geven. Hierdoor lopen mijn schulden nog meer op. Die openheid tussen commerciële bedrijven en overheid bevalt mij niet zo.
ik mag mij ook niet in belgië of duitsland verzekeren. Was iets met de mededinging geloof ik.

jong
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 nov 2003 10:39

Re: GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Ongelezen bericht door jong »

Ik vraaq mij af welke gegevens de gemeente , buiten mijn medeweten, nog meer doorgeeft aan niet overheids-bedrijven.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Ongelezen bericht door karr-2 »

zoals het er nu naar uitziet kan ik mijn verzekering binnenkort niet meer betalen.
Als je dat nu al weet, heb je nog ruim de tijd om er iets aan te doen en te zorgen dat het niet zo ver komt. Ga een baan zoeken en het hele probleem is opgelost.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Ongelezen bericht door Bailey »

Met alleen een baan zoeken is het probleem niet opgelost hoor. Je moet em ook nog vinden en zien te krijgen :wink:

Maar waarom kan je niet meer betalen? Kan je geen regeling treffen o.i.d. Trek in ieder geval aan de bel en laat niet zomaar alles liggen. Daar schiet niemand wat mee op.

jong
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 nov 2003 10:39

Re: GBA-gegevens aan verzekeraars vertsrekt

Ongelezen bericht door jong »

IK ben er inmiddels achter gekomen waarom een zorgverzekeraar de GBA
kan raadplegen. Een zorgverzekeraar wordt gezien als een Zelfstandig BestuursOrgaan. Dat zijn private ondernemingen die wettelijke regelingen uitvoeren en die niet onder een ministerie vallen. Ze genereren hun eigen inkomsten door de burgers heffingen op te leggen en bepalen zelf de salarissen van de medewerkers (dus geen ambtenaren schalen)
Vandaar dat D66-er V. Boxtel een lange neus naar Balkenende trekt en twee keer zoveel verdient als de ministerpresident.
zie ook:
www.regering.nl/trefwoordenregister/42_7837.jsp

Gesloten