LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aspartaam schadelijk?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Annielieke
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 dec 2004 14:15

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Annielieke »

Je hebt gelijk over diabetes en suiker enzo, alleen ik denk wel dat de zoetstoffen bij veel mensen een steuntje in de rug kunnen zijn bij het afslanken. Alleen niet iedereen weet precies wat hij tot zich neemt, maar voor alles geldt: te is nooit goed.
Ik heb het idee dat ik het wel merk/ voel als ik (echt) te veel zoetstoffen heb binnen gekregen. Naja weet ik weer dat ik moet stoppen met die rommel!

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Sacharine bestaat al sinds 1880

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Die diet-coke komt uit Amerika, die lihgtzooi komt daar vandaan, tja dat zegt genoeg. Een hamburger in de ene hand , een diet-ckoe in de andere. Dream on...
Het mooie is dat alleen maar dikke mensen sie diet/light zooi consumeren, anderen laten t mooi staan, tis net vergif en niet te drinken... dikke -wanhopige mensen lijken wel alles te slikken als t mar kan afslanken maar helaas iedereen wordt dikker dus die lightzooi helpt niet!!!! Niemand wil maar begrijpen dat je gewoon minder moet eten, heel weinig, 1 zakje chips (ja zo'n kleintje) per week, 1 glas echte cola of andere frisdrank, af en toe een dropje/snoepje/koekje en hele normale maaltijden ('s ochtends 2 boeterhammen, 's middags 2 en 's avonds een matige maaltijd, of t ene of t andere en t is niet erg veel hoor, af en toe een toetje), thee koffie zonder suiker , veel groenten en fruit, bruin brood, vruchtensappen (echte!) en dan val je af of blijf je op gewicht zoals ik, 1.71 en 60 kilo, 39 jaar. Zo doe je dat en er is gewoon geen makkelijkere manier, helaas... voor de dikkerdjes onder ons, light helpt ook niet, en ik gebruik t ook niet.

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Koolhydraten zijn de grootste 'vetomzetters' in ons lichaam. Niks met de suiker te maken , er is nog nooit! wetenschappelijk bewezen dat suiker schadelijk zou zijn, bij normaal gebruik.
Aspartaam, wijzen veel studies uit, is wel degelijk schadelijk, ook bij normaal gebruik. Veel mensen willen daar niet aan maar het is wel zo.
Suikerziekte heeft niets met suiker te maken maar met het lichaam dat niet in staat is suiker te 'verwerken' op een normale manier.
Te dik zijn, dus te veel vetopslag te hebben, is ook niet de schuld van de suiker maar van het consumptiegedrag. Te dikke mensen doen zich echt niet te goed aan ladingen suiker hoor, daar gaat nog veeeeeeeeeeeel meer vet en koolhydratenrotzooi in, dus die moeten nu opeens niet de suiker de schuld gaan geven.
Dus een normal suikerpatroon is niks mis mee, aspartaam wel en denk niet dat je daar slanker van wordt ofzo want de dikste mensen staan aan de cola-light etc, en de duntjes en de normalen eten en drinken gewoon die trope helemaal niet.
Zo hier zitten een paar gigantische foute vooronderstellingen in:

1. Er is een verschil in suiker en suikerS; koolhydraten zijn SuikerS, Suikeris een loze koolhyddraat (suikerS), je lichaam kan het niet omzetten in iets wat hij kan gebruiken. DAt geldt ook voor de suiker uit alcohol. Deze suiker maakt je dit, omdat het lichaam ze alleen maar kan opslaan en pas na het opslaan als vet weer terug kan verbranden voor energie.. Koolhydraten zijn suikerS die kan je lichaam makkelijk verbranden, maar als je er te veel van neemt slaat je lichaam het op als vet.

2. Van suiker zou nooit beweerd zijn dat dat het schadelijk is? Van welke planeet kom je... Mars... o.a. TNO voeding heeft er diverse onderzoeken naar gedaan en als je bijvoorbeeld het boek leest van de zeer vooraanstaande proffessor John Yudkin (google er maar eens naar) dan kom je op andere gedachten.

Suiker is doordat het een loze calorie schadelijk. Het wordt vet en dat zorgt ervoor dat je te dik wordt en aan obesitas ga je dood, vaak in de vorm van hart en vaatziekten.

Suiker is verder een van de meest verslavende stoffen. PRobeer maar eens helemaal zonder suiker te leven. je gaat trillen, je krijgt slaapstoornissen en je gaat je mo voelen. na een week of twee echter zal je je niet meer vermoeid voelen en niet meer opvliegerig.

jali
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jan 2006 17:13

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door jali »

Aspertaan (DSM) Stopt productie.

Holland Sweetener Company to exit from aspartame business

Heerlen,NL,30-Mar-2006 08:15 CET


Holland Sweetener Company (HSC) has today announced its decision to withdraw from the aspartame business, including Twinsweet. HSC is a 50/50 joint venture between Royal DSM N.V. (the Netherlands) and Tosoh Corporation (Japan). The company will terminate its activities at the end of 2006 and as a consequence will discontinue the production of aspartame in the fourth quarter of 2006.

The global aspartame markets are facing structural oversupply, which has caused worldwide strong price erosion over the last 5 years. This has resulted in a persistently unprofitable business position for HSC. No significant improvements are expected in the near or foreseeable future. The decision to withdraw from this business is in line with DSM’s Vision 2010 – Building on Strengths strategy, in which profitable innovative growth and value creation are key objectives.

The termination of HSC’s business operations will affect around 100 jobs on the site in Geleen (the Netherlands). DSM expects to be able to re-assign the majority of these people to other positions. The social plan of DSM Limburg is applicable.

DSM does not expect the decision to have a material impact on its overall corporate financial performance in 2006. In Q1 2006 DSM will – in relation to this decision- record an exceptional item of approximately EUR 10 million net.

About Holland Sweetener Company

Holland Sweetener Company (HSC) is a 50/50 joint venture between DSM (the Netherlands) and Tosoh (Japan) established in 1985. A unique aspartame process was developed using technology from both parents. In 1988, the first aspartame production unit was started up in the Netherlands, with subsequent expansions making HSC the largest aspartame producer in Europe. HSC supplies customers all over the world from its plant in the Netherlands via a global network of sales offices, agents and distributors.

Twinsweet™ was discovered in 1995 as part of a research program to develop aspartame-based new sweetener concepts for the food and nutraceutical industries. HSC has filed several patents on the Twinsweet™ product, the production process and the use of the product. More information about HSC can be found at www.hollandsweetener.com .

LovingLaVie
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mar 2007 07:41

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door LovingLaVie »

Vandaag weer een bericht gelezen dat aspartaam dezelfde sympthomen kan veroorzaken als MS en Lupus. En dat mensen die stopte met het gebruik van light-producten aanzienlijk minder klachten hadden en veel van hen geen medicijnen meer nodig hadden.

Nee, ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen. Ik heb geen onderzoek hierover gelezen. Wat ik wél lees zijn berichten over WHO (World Health Organization) die niet vrij is naar buiten te brengen wat zij willen, omdat de subsidie die zij ontvangen van een regering komt die gesponserd wordt door oa de grootste frisdrankexpoitanten van de wereld.

Hoe zeker weten wij dat de informatie die over onze voeding naar buiten wordt gebracht door de verantwoordelijke instanties (voedingscentrum ed) volledig correct is, of er door betrokken partijen in de voedingsindustrie een en ander wordt gemanipuleerd en dat de informatie die wij krijgen eenzijdig is, of gewoonweg niet klopt?

Ik heb een hoop gelezen over aspartaam. Het enige wat mij echt wat zegt, zijn mijn eigen ondervindingen. Sinds dat ik gestopt ben met dagelijks gebruik van light producten (was zowat verslaafd aan Coca cola light) heb ik geen spierkrampen meer. Zodra ik weer een tijd meer gebruik, beginnen mijn spieren weer te verkrampen. Verder had ik gehoopt dat ik gewicht zou verliezen, door minder kcal en suikergebruik. Helaas was dit niet het geval. Ik denk dat ik zelfs kan zeggen dat het klopt dat ik meer zin in zoet heb wanneer ik light-producten gebruik én dat mijn zin in zoet afneemt bij het eten van natuurlijke suiker; fruit. Ook voel ik me hierbij binnen korte tijd fitter.
Uiteraard weten we allemaal dat het gezond is om fruit te eten, in beperkte mate, maar het verschil is voor mij dat ik duidelijk merk dat het light-product me vermoeider maakt, dan wanneer ik deze laat staan.

Ik denk dat in deze tijd waar alles steeds meer om het uiterlijk draait, en iedereen die niet aan het schoonheidsideaal hier met hartelust naar toe wil werken, de lightproducten een gat in de markt zijn. Ze "beloven" namelijk dat je zult afvallen, dat je bijna als vanzelf "lichter" zult worden bij gebruik. Ik geloof dat het tijd wordt dat de kleine letters ook leesbaar worden voor de gemiddelde consument.

Als je niet vind dat er risico's aan het gebruik van Aspartaam gebonden zijn, ga uiteraard gerust door met je favoriete producten. Als je wel bepaalde klachten ondervind, in je stemming, in je lichamelijke gesteldheid, probeer eens wat minder light-producten. OF zelfs gewoon even stoppen en ga daarna af op je eigen ondervindingen. Sommige mensen geven na een dag of een week of een maand aan van hun pijntjes en kwaaltjes af te zijn. Als je het probeert, weet je het vanzelf.

Daar kan voor mij geen wetenschappelijk onderzoek tegenop!

En voor die mensen die absoluut zoet in de koffie willen. Stevia werkt prima als vervangend product, en koffie zwart of met melk went uiteindelijk ook. Het scheelde mij gemiddeld 6-10 zoetjes per dag. En bij thee heb ik gewoon smaakjes gezocht die ik lekker vond zonder extra zoet. Als je wil zijn er altijd alternatieven te vinden om grotendeels suiker- en zoetjesvrij te leven.

Je moet alleen wel continue de etiketten van de supermarkt in de gaten houden, want langzaamaan lijkt "light" de supermarkt over te nemen, te beheersen.

kuklos
Berichten: 10101
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

Vandaag weer een bericht gelezen dat
Natuurlijk was het plaatsen van de link net even te veel moeite.

LovingLaVie
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mar 2007 07:41

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door LovingLaVie »

Uiteraard was dat teveel moeite :shock:

Ik kreeg het bericht per mail, én het is nogal een lap tekst. Het betreft een artikel wat ooit in de telegraaf zou hebben gestaan. Gezien het feit dat er al vanalles aan "mogelijke sympthomen" geroepen is in deze discussie, leek het mij niet nodig om daarover in herhaling te vallen.

kuklos
Berichten: 10101
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

Maar het leek je wel nodig weer even stemming te maken tegen aspartaam door melding te maken van een artikel wat verder niemand kent, waarvan we niet weten of het ooit geplaatst is, door iwe het geschreven is, wat de onderzoeksmethode was, nou ja, noem maar op.

LovingLaVie
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mar 2007 07:41

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door LovingLaVie »

Ik had de behoefte om mijn mening/twijfels te uiten. Dat waarvoor een Forum in mijn ogen bedoeld is.

En nogmaals is mijn mening: Laat iedereen lekker voor zichzelf beslissen, zolang als er blijkbaar nog geen erkend onderzoek is wat aantoont dat het schadelijk zou zijn. En zelfs als het wel schadelijk is.. er bestaan wel meer producten waarvan men op de hoogte is van wat het doet en toch wenst men dan willens en wetens het product te blijven gebruiken.

Derhalve dat ik mijn eigen ervaring deel en eerlijk aangeef dat ik geen medische kennis van zaken heb, ofwel weet waar je deze kan vinden.

Ik wacht nog steeds op onderzoeksresultaten die geleverd worden door "onafhankelijke partijen", met andere woorden niet gesubsidieerd door belanghebbenden van positief of negatieve uitkomst. Gewoon open en eerlijk, wat doet dit product met ons lichaam? Ik vind dat de consument recht heeft op deze informatie en dat er tot noch toe te weinig duidelijkheid over wordt gegeven.
Laatst gewijzigd door LovingLaVie op 11 jun 2009 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door dhc »

Hebben ze jou opgegraven of zo?
Dik twee jaar nergens op reageren en dan in een topic uit 2005 met een wazige reactie komen?
leek het mij niet nodig om daarover in herhaling te vallen.
Roep dan niks!

kuklos
Berichten: 10101
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

Hou toch op. Vermelden dat je een artikel gelezen hebt is geen mening, dat is stemmingmakerij.

Net als al je andere verdachtmakingen en complot theorieën.

LovingLaVie
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mar 2007 07:41

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door LovingLaVie »

Dat is jouw mening.

Gezien dat ik van jou ook geen zinnige ontopic reactie heb gelezen, ga ik er vanuit dat je ook geen zinnige reactie hebt. Allicht dat je ergens anders je "opbouwende" kritiek kan gaan uitten ofzo?

Want wat jij nu doet is geen (nutteloze) stemmingmakerij?

kuklos
Berichten: 10101
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

@lovinglavie, ik zie van jou niets anders dan alleen maar berichten dat de "aspartaam industrie" geen kritische berichten door zou laten en elk instituut beinvloed. Dat heb jij namelijk gelezen.
In de normale wereld is bronvermelding een belangrijk goed om je opmerkingen kracht bij te zetten. Maar juist dat aspect ontbreekt bij jou.
Ook stel je geen wetenschapper te zijn. Hoe kan jij die artikelen dan op hun waarde beoordelen?

Als je zo graag je mening wil geven, vermeld dan de effecten die jij ervaart en laat het daarbij. Wat ik doe is ageren tegen al die complot theorie figuren als jij die totaal zonder grond hier iedereen bang lopen te maken.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 08 Jun 2009 20:38 door LovingLaVie
Vandaag weer een bericht gelezen dat aspartaam dezelfde sympthomen kan veroorzaken als MS en Lupus. En dat mensen die stopte met het gebruik van light-producten aanzienlijk minder klachten hadden en veel van hen geen medicijnen meer nodig hadden.

Nee, ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen. Ik heb geen onderzoek hierover gelezen.
Dus gewoon na 3 jaar wat zinloze reacties plaatsen en gelijk toegeven dat je er eigenlijk totaal niets van weet of met links kan ondersteunen.Je beweert het gelezen te hebben maar plaatst het stukje niet omdat je het te groot vind? Vreemde redenatie.
Geplaatst op 10 Jun 2009 22:56 door LovingLaVie
Uiteraard was dat teveel moeite Shocked

Ik kreeg het bericht per mail, én het is nogal een lap tekst.
Je hebt er niets over gelezen en je kreeg een grote email erover, wat is het nu?

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Robjee »

Ik heb een hoop gelezen over aspartaam.
Wanneer je de standpunten, rapporten en hun uitleg gelezen hebt van onder andere WHO, WCRF, EFCA, FDA, AFSSA, American Dietetic Association, American Cancer Society, National Cancer Institute, KWF en Voedingscentrum en daarnaast de wetenschappelijke onderzoeken die over aspartaam zijn verschenen heb je voldoende informatie die zegt dat aspartaam tot de ADI niet schadelijk is voor de gezondheid.
Negatieve berichtgevingen worden daar ook behandeld en verklaard of genuanceerd.

Over de negatieve berichtgeving over aspartame in de pers en op internetsites is hier een interessant en eenvoudig te begrijpen stuk te lezen:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picren ... obtype=pdf

Het is dus maar wat je leest en wat je wilt geloven.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door eeliane »

Gewoon je gevoel volgen,
mijn gevoel zegt bijvoorbeeld dat asprataam en de andere suikervervangers zonder calorien, het lichaam foppen waardoor de insuline afgifte verward raakt, wat zijn daar de gevolgen van,
kinderen en volwassenen worden steeds dikker dus het helpt absolouut niet tegen overgewicht. Eerder werkt het overgewicht in de hand: want je kan meer eten en drinken van zogenaamde produkten met suikervervangers denken de mensen maar ze vergeten dat ze nog veel meer binnen krijgen dan alleen die suikervervangers. Kinderen wen je zo aan veel eten en drinken. Je houdt als het ware jezelf voor de gek en daarmee ook je kinderen.
Exposieve groei diabeten zowel onder kinderen als volwassenen,
dus ik denk gewoon maar weer terug naar de ouderwetse suikertoevoeging en gewoon minder eten en drinken om het gewicht op peil te houden. Ik gebruik geen produkten met suikervervangers en geef het mijn kinderen ook niet, zowel zij als ik zijn normaal van postuur.
Laat je door de fabrikanten niks wijs maken die lui hebben echt niet het beste met ons voor maar des te meer met hun eigen portemonnee!

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Robjee »

mijn gevoel zegt bijvoorbeeld dat asprataam en de andere suikervervangers zonder calorien, het lichaam foppen waardoor de insuline afgifte verward raakt, wat zijn daar de gevolgen van,
kinderen en volwassenen worden steeds dikker dus het helpt absolouut niet tegen overgewicht
Waarom zou de insulineafgifte verwart raken? Aspartaam is geen koolhydraat, het lichaam herkent het niet als koolhydraat en er geen insuline nodig om aspartaam op te nemen.
Dat het zoet smaakt staat daar buiten.

De gevolgtrekking die je maakt, DUS het helpt absoluut niet tegen overgewicht, is onjuist.
Niet altijd tonen onderzoeksgegevens aan dat gebruik van aspartaam effectief is tegen overgewicht. Maar er is geen onderzoek dat laat zien dat aspartaam zorgt voor een gewichtstoename.
Exposieve groei diabeten zowel onder kinderen als volwassenen,
dus ik denk gewoon maar weer terug naar de ouderwetse suikertoevoeging en gewoon minder eten en drinken om het gewicht op peil te houden.
Minder calorierijk eten lijkt mij inderdaad verstandig wanneer je overgewicht wilt aanpakken. Met name gebruik maken van voedingmiddelen met een hoge nutrientdichtheid en een lage energiedichtheid is aan te bevelen.
Destijds is er echter een goede reden geweest om suiker te vervangen. Wanneer de voor- en nadelen van suiker en aspartaam worden afgewogen ben ik geen voorstander om terug te gaan naar suikertoevoeging.


Voordelen aspartaam:
- Bevat bijna geen calorieën waardoor het gebruikt kan worden om af te vallen.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/4/721
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1189 ... d_RVDocSum
- Veroorzaakt geen stijging van de bloedglucose- en insulinespiegel.
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/49/3/427
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3046 ... d_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3522 ... rom=pubmed http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/5/1331

- Is tandvriendelijk

- veilig tot de ADI
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1218 ... d_RVDocSum http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1175 ... rom=pubmed
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2802 ... d_RVDocSum

Nadelen aspartaam
- Trek in zoet wordt in stand gehouden
- Boven de ADI kunnen bijwerkingen ontstaan
- Niet geschikt voor mensen met PKU

Voordelen suiker
- Levert energie
- Smaak
- Werkt conserverend

Nadelen suiker
- Bevat energie waardoor het bij kan dragen aan het ontstaan van overgewicht
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1276 ... rom=pubmed
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/2/274

- Verhoogt de kans op diabetes.
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/292/8/927
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1866 ... d_RVDocSum http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1837 ... d_RVDocSum
- Veroorzaakt een sterke stijging van de glucose- en insulinespiegel.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/5/1004
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/5/1331

- Trek in zoet wordt in stand gehouden.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Voor degenen die weinig vertrouwen hebben in het gebruik van aspartaam is er waarschijnlijk goed nieuws. Het lijkt er op dat stevia in 2010 of 2011 beschikbaar komt en in de EU zal worden goedgekeurd als zoetstof. Inmiddels zijn er in Frankrijk voorbereidingen gaande om stevia op een eerder moment goedgekeurd te krijgen.

http://www.beveragedaily.com/Products/F ... al?nocount
http://www.foodnavigator.com/Financial- ... -sweetener

sambeo
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2009 12:32

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door sambeo »

Voor diegenen die interesse hebben in een wetenschappelijk onderzoek uit 2005 naar aspartaam hieronder de conlusie:

The Cesare Maltoni Cancer Research Center of the European Ramazzini Foundation has conducted a long-term bioassay on aspartame (APM), a widely used artificial sweetener. APM was administered with feed to 8-week-old Sprague-Dawley rats (100¨C150/sex/group), at concentrations
of 100,000, 50,000, 10,000, 2,000, 400, 80, or 0 ppm. The treatment lasted until natural death, at which time all deceased animals underwent complete necropsy.
Histopathologic evaluation of all pathologic lesions and of all organs and tissues collected was routinely performed on each animal of all experimental groups. The results of the study show for the first time that APM, in our experimental conditions, causes a) an increased incidence of malignant-tumor¨Cbearing animals
with a positive significant trend in males (p ¡Ü 0.05) and in females (p ¡Ü 0.01), in particular those females treated at 50,000 ppm (p ¡Ü 0.01); b) an increase in lymphomas and leukemias with
a positive significant trend in both males (p ¡Ü 0.05) and females (p ¡Ü 0.01), in particular in females treated at doses of 100,000 (p ¡Ü 0.01), 50,000 (p ¡Ü 0.01), 10,000 (p ¡Ü 0.05), 2,000 (p ¡Ü 0.05), or 400 ppm (p ¡Ü 0.01); c) a statistically significant increased incidence, with a positive
significant trend (p ¡Ü 0.01), of transitional cell carcinomas of the renal pelvis and ureter and their precursors (dysplasias) in females treated at 100,000 (p ¡Ü 0.01), 50,000 (p ¡Ü 0.01), 10,000 (p ¡Ü 0.01), 2,000 (p ¡Ü 0.05), or 400 ppm (p ¡Ü 0.05); and d) an increased incidence of malignant schwannomas of peripheral nerves with a positive trend (p ¡Ü 0.05) in males. The results of this mega-experiment indicate that APM is a multipotential carcinogenic agent, even at a daily dose of
20 mg/kg body weight, much less than the current acceptable daily intake. On the basis of these results, a reevaluation of the present guidelines on the use and consumption of APM is urgent and
cannot be delayed. Key words: artificial sweetener, aspartame, carcinogenicity, lymphomas, malignant schwannomas, rats, renal pelvis carcinomas. Environ Health Perspect 114:379¨C385 (2006).
doi:10.1289/ehp.8711 available via http://dx.doi.org/ [Online 17 November 2005]

Het volledige onderzoek voor de fanaten die graag alles willen lezen: http://www.ehponline.org/members/2005/8711/8711.pdf;

Het natuurlijke zoetmiddels Stevia is wel in Nederland verkrijgbaar, maar mag niet als voedingssuplement worden verkocht. voor info www.stevia.nu

Gesloten