LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederland eet door en wordt dikker en dikker.. !

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
jali
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jan 2006 17:13

Nederland eet door en wordt dikker en dikker.. !

Ongelezen bericht door jali »

27-03-2006

Zorg over antibiotica veehouderij
Door EELCO VAN DER LINDEN (Eindhovens Dagblad)

DEN HAAG – Het gebruik van antibiotica in de veehouderij is sinds 1998 sterk toegenomen. In 2004, het laatste jaar waarover gegevens bekend zijn, heeft het een piek bereikt. Dit blijkt uit onderzoek van het Landbouw Economisch Instituut. De onderzoekers onderstrepen dat dit het risico vergroot op resistentie van ziekteverwekkende bacteriën tegen geneesmiddelen voor de mens.

Om vergelijkingen tussen bedrijven mogelijk te maken hanteren de onderzoekers het begrip ’dagdosering’. Op melkveebedrijven worden jaarlijks zeven dagdoseringen antibiotica per melkkoe toegediend. Driekwart van de koeien wordt met antibiotica drooggezet. Bij varkens is het antibioticagebruik met 17 tot 24 dagdoseringen veel hoger. Vleeskuikens krijgen gemiddeld 16,8 dagdoseringen toegediend.

Het LEI veronderstelt dat achter de toename van de antibiotica toediening economische motieven schuil gaan. „Antibiotica is goedkoper dan het nemen van huisvestingsmaatregelen“, zegt onderzoeker Linda Puister. Het Bureau Risicobeoordeling van de De Voedsel- en Warenautoriteit spreekt over 'een verontrustende stijging van antibiotica per dier' en is een onderzoek gestart naar de risico's voor de volksgezondheid die verbonden zijn aan toenemende resistentie in de agrarische sector.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Nederland eet door en wordt dikker en dikker.. !

Ongelezen bericht door NAK »

En wat wil je hier nu mee zeggen.......????????

visionww
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:38

Re: Nederland eet door en wordt dikker en dikker.. !

Ongelezen bericht door visionww »

Ik dacht dat het artikel zou gaan over dikker worden door de stoffen waarmee dieren worden ingespoten om sneller volwassen en dik te worden en die wij dan weer binnen krijgen.

Ik heb wat die antibiotica wel artikelen op internet gezien dat mensen immuun kunnen worden voor antibiotica als zij het zelf nodig hebben, omdat ze het al via dierlijke producten hebben binnengekregen.


Ik ben wel op iets heel anders gestuit over dikker worden:
Ik zag een aantal artikelen via google dat vitamine B6 een hele grote boosdoener is. Dat is geen natuurlijke vitamine maar een chemisch gemaakte stof. Wat die doet: hij breekt bijvoorbeeld Tryptophaan af of maakt het onmogelijk voor deze stof zijn werk te doen en ontregelt daarmee je hele biologische klok, tryptophaan is ondermeer de stof in je hersenen die serotonine en melatonine aanmaakt op de juiste uren dus voor je waak/slaap ritme, ook je gedrag regelt dus denk ook aan bijvoorbeeld winterdepressies, manisch gedrag, vandaar zoveel ADD/ADHD mensen, ook de stof die in je hersens het signaal geeft dat je genoeg hebt gegeten en moet stoppen, integendeel je blijft honger hebben en door eten! Verder is dat teveel aan vitamine B6 ook verantwoordelijk voor een deel van de toenemende aderverkalking en juist in de hersenen, denk aan dementie, alzheimer, beroertes, enz. het brekt de goede stoffen af in moedermelk en ga zo maar door.
Een vreselijk alarmerend onderwerp dat ik niet van hysterische sites heb maar van sites met erg veel wetenschappelijke links.
Ik ben me absoluut suf geschrokken, dat kan ik je wel vertellen en heb nu nog meer om op etiketten in de supermarkt te bestuderen en terug te zetten in het vak.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Nederland eet door en wordt dikker en dikker.. !

Ongelezen bericht door Henrice »

Vitamine B6

De B vitamines behoren allen tot dezelfde familie, hebben echter ieder bepaalde eigenschappen. Samen zorgen ze voor de stofwisseling, het zenuwstelsel en het gedrag van de mens. De vitamines uit het B complex werken het beste als de hele familie bij elkaar is. Het zijn echte "samenwerkers". Als ze er alleen voor staan komt er niet veel van terecht, ze hebben hun broers en zussen écht nodig om de processen in het lichaam harmonisch te laten verlopen.

Vitamine B6 of Pyridoxine zorgt samen met vitamine B11 en B12 voor de opname van ijzer door het lichaam en het is betrokken bij de vorming van rode bloedcellen. Deze drie vitaminen zorgen ook voor een goede werking van het zenuwstelsel en zijn betrokken bij het aminozuurmetabolisme.

Symptomen bij een tekort
- Bloedarmoede
- Zenuwziekte
- Huidproblemen

Therapeutisch gebruik
- Verhoogt de weerstand
- Helpt suikerziekte reguleren
- Zorgt voor de opname van eiwitten en vetten
- Verlicht misselijkheid
- Helpt huid- en zenuwstoornissen voorkomen
- Behandelt symptomen van het premenstrueel syndroom (PMS) en de menopauze
- Vermindert spierspanningen
- Werkt als een natuurlijk urine drijvend middel
- Helpt tegen kanker te beschermen
- Het zorgt voor een betere weerstand en een optimale spijsvertering.

Bijzonderheden
Pyridoxine is giftig in doseringen boven de 200 mg per dag. Deze hoge doses, leidt tot ernstige beschadigingen van de zenuwen.

Dosering
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van dit vitamine is 1,6 tot 2 mg. Het moet altijd ingenomen worden in een vitamine B-complex preparaat met gelijke hoeveelheden vitamine B1 en B2. Vermijdt inname van meer dan 50-200 mg per dag tenzij onder medische begeleiding. De maximale veilige dosis is 200 mg per dag.

Natuurlijke bronnen
Belangrijke bronnen aan vitamine B6 zijn onder andere: groenten, aardappelen, bananen, volkoren producten, melk, eieren, noten, vis en vlees.

visionww
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:38

Re: Nederland eet door en wordt dikker en dikker.. !

Ongelezen bericht door visionww »

Dat is een goede uitleg, bedankt!
Wat ik me afvraag, is het dan een fabeltje dat vit.B6 niet van natuurlijke oorsprong zou zijn maar chemisch gecreeerd voor dit doel?
Uit je lijst van voedingsstoffen als groenten, bananen enz zou ik moeten opmaken dat het dan toch wel een natuurlijke stof zou zijn.

Waar het de schrijver van dat artikel ook om ging is dat we al veel te veel zouden binnen krijgen omdat het aan zo veel dagelijkse voeding extra is toegevoegd, zoals ontbijtgranen, voedingssupplementen, enz.
Dus als je probeert gezonde dingen en gevarieerd volgens de voedselschijf te eten zit je al heel snel boven die "veilige" hoeveelheid per dag.
Dan zit je dus eigenlijk al gelijk in die gevarenzone met als gevolg de klachten die mij werden beschreven?
Als ik bijvoorbeeld kijk op een vit.B complex hier zie ik al 125mg B6, volgend het doosje 6250% van de ADH, dan kan er niks meer bij haast om aan de veilige kant te blijven.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Nederland eet door en wordt dikker en dikker.. !

Ongelezen bericht door Henrice »

Dus als je probeert gezonde dingen en gevarieerd volgens de voedselschijf te eten zit je al heel snel boven die "veilige" hoeveelheid per dag.
Als je naast normale voeding ook nog bij gaat slikken ga je inderdaad snel over het toelaatbare heen.

Veel mensen laten zich bang maken door supplementen-fabrikanten die beweren dat het hedendaagse voedsel dusdanig slecht is dat je verplicht bent om bij te slikken.

Alleen als je het idee hebt dat je een aantal dagen niet goed en gezond hebt gegeten kan het geen kwaad om vitamine bij te slikken.

Is mijn mening.

De hele vitamine en mineralen materie is dusdanig complex dat er eigenlijk niemand is die de algehele waarheid in pacht heeft.
Persoonlijk vind ik de theorie van Walter Willet, een voedsel deskundige uit Amerika, wel een goede houvast.

Gesloten