LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gehard glazen achterwand achter gas?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
ESRJ
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 apr 2006 22:07

Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door ESRJ »

Wij willen een gas op glas kookplaat nemen en hier achter een gehard glazen achterwand nemen. We hebben tegenstijdige adviezen gekregen: in de ene winkel is dit geen probleem; de andere raadt het af. Wat zijn de ervaringen hiermee? Wat zijn alternatieven? we zijn niet op zoek naar RVS of het doortrekken van het aanrechtblad.

keukenhulp
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:25

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door keukenhulp »

De glasleverancier waar wij mee werken wanneer het om glazen achterwanden gaat raad het ten zeerste af.
dus daarom plaatsen wij ook geen glas achter een gaskookplaat
bij een normale diepte werkblad.

ESRJ
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 apr 2006 22:07

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door ESRJ »

Is het met gehard glas ook niet mogelijk? Welke diepte zou het blad moeten hebben om dit probleem op te lossen?

esgee
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2006 17:30

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door esgee »

onze glashandelaar raadde het ook erg af.
we konden het wel bestellen, maar dan op eigen risico.
wij hebben een aanrecht van 75 cm diep, dus de kookplaat zit zo'n 20 cm van de muur af.
maar volgens de glasman ging het niet om de hitte, maar om de hete damp tegen de relatief koude glasplaat.
dus ook waterkokers, koffiezetters en dergelijke kunnen het glas laten barsten.
en ik had me zo verheugd op de glazen achterwand ... :cry:
wat nu?

layla
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 jun 2005 19:20

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door layla »

Ik heb zelf ook een prijs opgaaf gevraagd voor een glazen achterwand (bij 2 bedrijven) en ik laat er binnenkort ook 1 plaatsen. Ik heb geen gas, maar een keramische kookplaat, misschien maakt dat verschil? Geen van de 2 bedrijven waar ik het heb opgevraagd hebben het afgeraden.
Ze zeiden alleen dat de plaat achter het kookgedeelte inderdaad van gehard glas gemaakt zou moeten worden, maar dat lijkt me logisch.
Bij kennissen van mij is er in hun vorige keuken ook een glasachterwand geplaatst achter hun gasfornuis en dat gaf ook geen problemen. Je ziet het trouwens best vaak tegenwoordig.
Ik raad je wel aan om verschillende bedrijven een offerte te laten maken, ik heb ook 3 verschillende bedrijven benaderd en ik heb prijzen gekregen varierend van 650 tot 1050 euro voor 2 achterwanden, waarvan 1 gehard, dus het loont de moeite om even rond te shoppen.
groetjes,
Layla

farang
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 mar 2006 15:15

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door farang »

Je hebt ook haarden met glazen deuren. Daar wordt het meer dan 500 graden. Dus ik denk dat er best oplossingen zijn.
Keramisch glas misschien iets?

ronnie70
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:49

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door ronnie70 »

Wij hebben sinds half februari een nieuwe keuken met een glazen achterwand. Nu lees ik in dit bericht het een en ander over wel of niet doen.

Onze keuken (en ook de achterwand) is van Bulthaup en ik kan je vertellen dat het er ontzettend strak uitziet. Zeer makkelijk schoon te houden en geen enkel probleem met hitte bestendig. Ons aanrechtblad is 75 centimer diep en we koken op gas.

Mits je de goeden spullen hebt zou ik zeggen gewoon doen!

slik
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 nov 2005 23:39

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door slik »

Mits het glas gehard is en mits het werkblad verdiept is kan het absoluut geen kwaad. Ik verkoop het al 5 jaar en heb geen enkele melding van gebroken glas tot nu toe. Gehard glas is vele malen sterker dan gewoon glas. Draadglas geeft natuurlijk wel problemen omdat dit niet gehard kan worden. Niet gebruiken dus. Ik geef op gewoon glas desnoots tien jaar garantie.... Zo overtuigend genoeg!

appeltjuhh
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 dec 2005 20:15

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door appeltjuhh »

Ik heb zelf ook een achterwand van gehard glas, maar dan van de ikea. Dit zijn glazen platen van 60 of 80 cm die je in een railsysteem schuift. Dit werkt prima en het is flexibel. Zelf heb ik ook glas achter de kookplaat, nergens last van!!!! Wil je dit toch niet kan je met dit systeem ook een rvs plaat nemen. Ik vond dat zelf niet zo praktisch (schoonmaken!!!) maar het is wel een mogelijkheid.

Pfffff

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door Pfffff »

Is dat glas flexibel ?? Geinig.

Slimke
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2008 15:43

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door Slimke »

dag appeltje
heb jij een achterwand van gehard glas van ikea voor achter je gasfornuis? ik kan het op de site nergens vinden? enig idee hoe het heet of waar ik het kan vinden?
dank! groeten imke

siemens
Berichten: 232
Lid geworden op: 08 apr 2008 19:33

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door siemens »

hET ZIJN LOSSE GLAZEN PLAATJES VAN 60 OF 80 CM BIJ 15 HOOG ALLEN MAAR VOOR DE KOOKPLAAT,ONZE HUIDIGE KEUKEN LEVERANCIER WIL GEEN KUNSTOF LEVEREN ACHTER DE KOOKPLAT , WE KREGEN RVS OF GRANIET ALS KEUZE OMDAT WIJ EEN WOKBRANDER HEBBEN KOMT ER TE VEEL WARMTE VRIJ BIJ KERAMICH OF INDUCTIE GAAT ER MINDER WARMTE VERLOREN .

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door Chief »

Je kan ook voor een glazen achterwand kiezen hoor.
Zelf heb ik gehard glas 6mm dik en dat gaat prima ook met wokbrander.

WS1970
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2008 12:10

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door WS1970 »

Hallo,

Een glazen achterwand hoeft niet perse gehard zijn. Gelakt glas gaat tijdens het productieproces ook in een oven met een hitte van ca. 150-200 graden, dus moet een kookplaat in de buurt helemaal geen punt zijn.

Zelf hebben wij in de keuken al meer dan 2 jaar een glazen wand (ongehard) in de kleur metallic zwart van 2 meter breed. Heb echter wel kookeiland, maar koffiezetapparaat, frietketel en waterkoker staan bij de wand. Hitte van deze apparaten geeft geen enkel probleem.

Groetjes

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Gehard glazen achterwand achter gas?

Ongelezen bericht door Mixie »

Gehard glas achter je kookplaat kan zeker. Let er alleen op wat je koopt!

'Gewoon' glas van de gemiddelde glashandel moet in elk geval gehard worden. Dit geeft geen garantie, maar verkleind de kans op breuk wel. Bij dit soort glas is het ook verstandig om inderdaad je blad dieper te kiezen (minimaal 70 cm diep bijv.). Draadglas is niet verstandig om reeds eerder gemelde redenen.

Als je glazen achterwanden kiest die door bladenleveranciers worden geleverd zoals Kemie en Erbi, worden er geen bijzondere risico's vermeld t.a.v. breuk door hitte en dergelijke.

Los van de hitte van de vlam (directe hitte), moet je bij de eerste glasuitvoering erop letten dat je geen stoom van de pan met kokende groente of de tuit van de fluitketel tegen je glas staan te blazen, want dan kun je zeker zijn dat je glas vroeg of laat barst.

Kortom, glas kan absoluut, maar houdt rekening met de risico's.

Gesloten