LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een goede vraag over het aanschaffen van een hond

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Westy
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2006 15:04

Een goede vraag over het aanschaffen van een hond

Ongelezen bericht door Westy »

Er worden zovelen puppies op marktplaats en speurders en marktplaza gezet. Nu weet ik niet of het nou doorgefokte puppies zijn en hoe kan ik zien of het betrouwbaar is. Ik lees ook hele vreselijke verhalen hoe ze sommige honden behandelen. Ooit in de toekomst wil ik een maltezer leeuwtje of een westie hebben. Maar de prijzen zijn 250-500 euro maar ik weet niet goed of het goede hondjes zijn hoe kun je dat zien en waar zijn betrouwbare adressen. Want ik wil wel een gezonde pup hebben.
Een andere vraag is hoeveel kost het casteren van een hond? Ik hoop dat iemand mij kan beantwoorden met vriendelijke groet.

binkie
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 feb 2006 22:01

Re: Een goede vraag over het aanschaffen van een hond

Ongelezen bericht door binkie »

Beste Westy,

99% van de puppies die op Marktplaats worden aangeboden zijn afkomstig van broodfokkers. Niet alleen de status qua gezondheid is in de meeste gevallen erg twijfelachtig, maar ook de manier waarop de puppies en de draagmoeder zijn behandeld.
Garantie geven dat soot fokkers niet en het risico op torenhoge dierenartsrekeningen is zeker aanwezig. Dit nog los van de te behalen leeftijd door de puppie. De moederhond wordt gedwongen om een x-aantal nesten per jaar te werpen, wat de kwaliteit van de puppies niet ten goede komt. De puppies komenin veel gevallen uit het Oostblok of België, waar men het met het welzijn van dieren niet zo nauw neemt.

Kijk eens (mogelijk tot zoeken naar een ras) op http://www.dierenasiels.com/. Bij een asiel heb je grotendeels zekerheid qua gezondheid etc. en help je een dier aan een nieuw baasje.

En......natuurlijk een puppie is leuk, maar wordt ook een keer volwassen
(groot).

Castratie van een hond kost gemiddeld voor een reu zo´n 125 euro. Voor een teef ligt dat hoger op zo´n 300 euro.
Een hond in het asiel is in principe altijd gecastreerd en dat kost je veel minder, omdat dit bij de prijs van de hond is inbegrepen. Hierbij is het vermeldenswaardig dat het lage bedrag daar door donateurs mogelijk is.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Een goede vraag over het aanschaffen van een hond

Ongelezen bericht door pardon »

sterlisatie gaat per gewicht.hoe zwaarder de hond hoe duurder het is.
ik heb mijn westie via raad van beheer gekocht. beide ouders waren aanwezig. de mensen hadden maar een teefje en een reu. de pups liepen los in de huiskamer of ze zaten in een kinderbox met gaas erom. denk er wel aan dat een westie zeer eigenwijs en koppig kan zijn. ook hebben ze een plaatsje voor het raam nodig zodat ze alles bij kunnen houden wat er buiten gebeurd .ze hebben ook snel een allergie voor vlooien en bepaald eten enz.om de 3 maanden moeten ze geplukt worden wat toch gauw €40 tot €45 kost.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Een goede vraag over het aanschaffen van een hond

Ongelezen bericht door showgirl »

Ooit in de toekomst wil ik een maltezer leeuwtje of een westie hebben.
spaar even door een zoek een goede pup uit bij een fokker of een betrouwbaar persoon, en NIET bij marktplaats, daar zijn ze misschien goedkoper, maar het risico op extra DA kosten is erg groot.

bij onze DA kost sterilisatie voor een middelgrote hond 260 euro.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Een goede vraag over het aanschaffen van een hond

Ongelezen bericht door kanovaarder »

--Weet eerst wat voor soort hond(en) u leuk vind.
--Zoek met Google naar info en daarna naar een club van liefhebbers
van dat soort hond wat u (graag!!) zou willen hebben.
-- Vraag wederom via Google of een gevonden e-mailadres binnen zo'n
hondenclub naar hun bekende goede liefhebber/fokkers en laat
duidelijk blijken géén brood- geen kennelfokker te willen!!
-- Als u op deze manier een (of een aantal) adressen hebt gekregen
kijk dan;
1/ Hoe de pup zich gedraagt. Zoekt hij de (aanwezige)moederhond op?
2/ Is hij/zij levendig en nieuwsgierig?
3/Heeft deze pup al een NHSB-nummer van de Raad van Beheer?
4/ Laat de hobbyïst-fokker vol trots de stamlijnen zien van de des-
betreffende pup/ouders/grootouders? Zijn er ook bekers/foto's en
duidelijk aan de hand van de liefhebberij aanwezige uitingen?
--Een echte liefhebber/fokker heeft ook graag dat u eens meegaat op
de wandeling met zijn honden zodat u kunt zien hoe de pup zich met
de andere honden gedraagt.

Wil u niet direct de mooiste (en duurste pup in zijn soort) maar gewoon een fijne rashond vanwege het karakter van zo'n ras dan ook dan zult u via een rasvereniging best wel veilige adressen kunnen krijgen.

Zoekt u niet bepaald naar een speciaal ras?
Hou er dan rekening mee dat (gewezen) modehonden zoals bordercollies (lassiehonden), Herdershonden(Rin-tin-tin), Dalmatiers (101 damatiers) door snelle=foute fok vele gebreken kunnen hebben, gebreken die vaak pas op latere leeftijd zich ontwikkelen zoals HD, cataract, doofheid enz.
Geloof ook niet direct "gezondheidsverklaringen" want daar wordt niet alleen mee gesjoemeld maar er zijn ook dierenartsen die valse verklaringen meegeven aan de (brood)fokker!!

Tenslotte;
Rashonden zijn alleen bij de Raad van Beheer officieel internationaal ook ingeschreven.
Volgens de reglementen van deze Raad van Beheer is de fokker blijvend aansprakelijk voor het door hem gefokte dier als deze fouten verzwegen heeft of fouten operatief heeft verholpen en u dit niet heeft geweten.
Deze Raad van Beheer
Emmalaan 16-18
1075 AV Amsterdam
fax: 020-6710846
is de enige officieel erkende vertegenwoordiger van rashonden.
(en katten?)
Bij info altijd ook het z.g. NHSB-nummer vermelden!!

Uw vraag voldoende beantwoord?

vraagt deze Vrije Vogel.

Gesloten