LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] D-Reizen misleidt cliënten

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Raab
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2006 08:39

D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door Raab »

Naar aanleiding van het forum "D-Reizen in de fout" komt het me gewenst voor om de aansprakelijkheidsaspecten van het boeken via internet bij deze organisatie eens wat nader te belichten.

Uit het boekingsformulier zoals dat momenteel op de site van D-Reizen staat blijkt dat een cliënt zich bij een boeking alleen akkoord verklaart met de ANVR reisvoorwaarden. Vanaf het boekingsformulier kun je doorlinken naar deze ANVR reisvoorwaarden. Juridisch gezien is het dan zo dat de cliënt een boeking heeft verricht, waarbij alléén de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing zijn verklaard.
Als D-Reizen dan achteraf met andere voorwaarden aan komt zetten, dan zijn die voorwaarden eenvoudigweg niet overeengekomen en derhalve niet van toepassing. Uit artikel 14 lid 2, 3 en 4 van de ANVR reisvoorwaarden blijkt dat de aansprakelijk van D-Reizen dan beperkt is tot maximaal 4 keer de reissom, tenzij sprake is van opzet of grove schuld. Dan is de aansprakelijkheid onbeperkt.

Het is bovendien nog maar de vraag of de ANVR reisvoorwaarden wel van toepassing zijn, omdat deze voorwaarden op internet niet heel duidelijk worden gepresenteerd als deel uitmakend van de overeenkomst. In dat geval zijn er dus helemaal geen voorwaarden van toepassing op de overeenkomst en zit er dus ook geen beperking op de aansprakelijkheid van D-Reizen.

Overigens lijkt het er in het forum “D-Reizen in de fout” louter om te gaan dat D-Reizen haar schriftelijke toezegging om de schade van een cliënt te vergoeden geen gestand wil doen, althans niet anders dan tot een bedrag van € 210 wat in geen enkele verhouding lijkt te staan tot de schade die werkelijk door de cliënt is geleden. Dat is uiterst bedenkelijk. In het algemeen immers wordt het gestand doen van een toezegging gewoon gezien als een dwingende verplichting van moraal en fatsoen en daar ga je niet op beknibbelen tot er vrijwel niets meer van over is.
Laatst gewijzigd door Raab op 10 apr 2006 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Geert999
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 apr 2006 18:34

Re: D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door Geert999 »

Ik kan de analyse van Raab bevestigen. Ik heb zelf een internetboeking gemaakt bij D-Reizen met het boekingsformulier en daar stond inderdaad alleen op dat de ANVR reisvoorwaarden van toepassing waren. Ik heb daar ook kennis van genomen destijds en ook van die aansprakelijk van 4 keer de reissom. Dat gaf me toen de indruk dat ik zaken deed met een partij die haar aansprakelijkheid serieus nam. Achteraf is daar dus niets van terecht gekomen. D-Reizen bleek me een niet bestaande reis verkocht te hebben (zie voor bijzonderheden het forum D-Reizen in de fout) en toen ik vervolgens mijn schadeclaim indiende gaven ze niet thuis.

In plaats gewoon de schade met mij in orde te maken, wat je van elk fatsoenlijk bedrijf verwacht, geeft D-Reizen directeur W.J.L. van den Hoogen de zaak uit handen aan z'n advocaat en die schrijft vervolgens doodleuk dat er andere voorwaarden van toepassing zouden zijn, waardoor de aansprakelijkheid van D-Reizen beperkt zou zijn tot maximaal een kwart van de reissom.

Dus D-Reizen vermeldt op haar boekingsformulier inderdaad veel gunstiger voorwaarden dan die waaraan zij zich meent te moeten houden als er echt schade geleden is door een client. In juridische zin zal dat wel kwalificeren als misleiding. In de gewone volksmond pleegt zo'n handelswijze nog wel eens met een wat krachtiger term te worden geduid (begint met een o).

Raab
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2006 08:39

Re: D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door Raab »

Heeft u dit nog besproken met het management van D-reizen ?
En zo ja, hoe reageerde het management daarop ?

Raab

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door Laurent »

Verder heb ik hem wat bijgepraat over ons dossier omdat hij dat niet helemaal goed in beeld had.


Raab, ben je nu tevreden gesteld door D Reizen, zijnde een reis ronselaar.

Geert999
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 apr 2006 18:34

Re: D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door Geert999 »

Vorige week belde een zekere André Vermaat,
Algemeen Manager Internet van D-Reizen om te vertellen hoe vervelend hij het allemaal vond wat ons was overkomen. Ik heb hem in dat gesprek uitgelegd wat ik meen met D-Reizen te zijn overeen gekomen. Dat was hem niet net echt welgevallig. Ik herinner me zijn reactie in de trant van "als we zo gaan beginnen kunnen we beter ophouden". Hij zou overigens wel het boekingsformulier laten checken om te kijken of het waar was wat ik zei en het dan zonodig laten aanpassen.

Verder heb ik hem wat bijgepraat over ons dossier omdat hij dat niet helemaal goed in beeld had.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door Laurent »

Geert Raab berichten wisselen van naam === hoe kan dit nu.

Verschillende lognamen en mailaccounts .

Geert999
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 apr 2006 18:34

Re: D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door Geert999 »

Knap gezien Laurent !
Maar de kwaliteit van de bijdragen van mij en Raab is wel een feit.
En daar gaat het om. De opmaak is artistieke vrijheid.

Was het je trouwens al opgevallen dat D-Reizen ook meeschrijft ?
Ongetwijfeld goed bedoeld, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat ze op die manier hun eigen nest proberen schoon te houden.

En wat het antwoord op jouw vraag betreft: neen, ik heb nog geen genoegdoening van D-Reizen gehad.

FG1
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 jan 2006 19:25

Re: D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door FG1 »

ik las net het volgende op de site van D-reizen:

Op deze website verstrekken wij informatie zodat u zelfstandig een vakantiekeuze kunt maken en deze reis direct kunt boeken. De ANVR reisvoorwaarden en de garantieregeling van de Stichting Calamiteitenfonds Reizen zijn van toepassing op de door ANVR Reisorganisatoren aangeboden reizen en diensten.

Op alle overige onderdelen van deze reservering zijn de ANVR Boekingsvoorwaarden van toepassing. De reservering, met uitzondering van losse vliegtickets, valt onder de garantieregeling van de Stichting Garantiefonds Reisgelden.

Dwz. Op het moment dat iemand een reis boekt via de site van D-reizen dan zijn de BOEKINGSVOORWAARDEN van toepassing. De uitvoering van de reis door de touroperator valt onder de REISVOORWAARDEN. Je haalt nu 2 dingen door elkaar denk ik.

Geert999
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 apr 2006 18:34

Re: D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door Geert999 »

Lees de bijdrage van Raab nog maar eens goed !
Voor het gemak volgt die hier:

Uit het boekingsformulier zoals dat momenteel op de site van D-Reizen staat blijkt dat een cliënt zich bij een boeking alleen akkoord verklaart met de ANVR reisvoorwaarden. Vanaf het boekingsformulier kun je doorlinken naar deze ANVR reisvoorwaarden. Juridisch gezien is het dan zo dat de cliënt een boeking heeft verricht, waarbij alléén de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing zijn verklaard.
Als D-Reizen dan achteraf met andere voorwaarden aan komt zetten, dan zijn die voorwaarden eenvoudigweg niet overeengekomen en derhalve niet van toepassing. Uit artikel 14 lid 2, 3 en 4 van de ANVR reisvoorwaarden blijkt dat de aansprakelijk van D-Reizen dan beperkt is tot maximaal 4 keer de reissom, tenzij sprake is van opzet of grove schuld. Dan is de aansprakelijkheid onbeperkt.

Het is bovendien nog maar de vraag of de ANVR reisvoorwaarden wel van toepassing zijn, omdat deze voorwaarden op internet niet heel duidelijk worden gepresenteerd als deel uitmakend van de overeenkomst. In dat geval zijn er dus helemaal geen voorwaarden van toepassing op de overeenkomst en zit er dus ook geen beperking op de aansprakelijkheid van D-Reizen.

Overigens lijkt het er in het forum “D-Reizen in de fout” louter om te gaan dat D-Reizen haar schriftelijke toezegging om de schade van een cliënt te vergoeden geen gestand wil doen, althans niet anders dan tot een bedrag van € 210 wat in geen enkele verhouding lijkt te staan tot de schade die werkelijk door de cliënt is geleden. Dat is uiterst bedenkelijk. In het algemeen immers wordt het gestand doen van een toezegging gewoon gezien als een dwingende verplichting van moraal en fatsoen en daar ga je niet op beknibbelen tot er vrijwel niets meer van over is.

Geert999
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 apr 2006 18:34

Re: D-Reizen misleidt cliënten

Ongelezen bericht door Geert999 »

Of laat ik het anders zeggen.

Je kunt wel een geweldige kast of website hebben waar van alles en nog wat in staat. Maar als je dan een overeenkomst sluit met een client, dan wordt die beheerst door wat er specifiek wordt overeengekomen in een getekend contract. In dit geval dus alleen wat er in het boekingsformulier wordt overeen gekomen.

Gesloten