LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rutte wil bijstand afschaffen

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door tomaatje »

DEN HAAG - Kandidaat-lijsttrekker Rutte van de VVD wil de bijstandswet sluiten voor iedereen die niet arbeidsongeschikt is. Hierover moeten in de komende kabinetsformatie afspraken worden gemaakt, zegt hij deze week in een interview met het weekblad Elsevier.

Volgens Rutte zal de werkloosheid verdwijnen door de economische groei en de vergrijzing. Daarom moet de bijstandswet worden aangepast. "We sleuren iedereen de arbeidsmarkt op. Om te beginnen krijgen jongeren tot 27 jaar géén bijstand meer. Uiterlijk over vier jaar sluiten we de bijstandswet voor iedereen die niet arbeidsongeschikt is, want dan is er letterlijk werk voor iedereen."

De huidige bijstandswet kwam ruim twee jaar geleden tot stand onder leiding van Rutte zelf, die toen staatssecretaris van Sociale Zaken was. Kern ervan was dat gemeenten er financieel baat bij kregen het aantal bijstandsuitkeringen zo laag mogelijk te houden.

Uit het succes van de wet concludeert Rutte (tegenwoordig staatssecretaris van Onderwijs) dat een volgende stap mogelijk is. In plaats van mensen een bijstandsuitkering te geven wil hij ze aan het werk zetten. "Desnoods volgen ze een extra opleiding of gaan ze schoonmaakwerk doen in een tehuis."

Melkertbanen

"Let op: ze krijgen géén Melkertbanen tegen 120 of 140 procent van het minimumloon. Voor maatschappelijk nuttig werk ontvangen ze de helft tot 70 procent van het minimumloon: 50 euro per dag. Zo haal je die mensen uit de cultuur van achteroverleunen."

Rutte wil ook stimuleren dat mensen die nu in de bijstand zitten eerder een eigen bedrijfje starten. Hij wijst erop dat veel allochtonen nu al een eigen kapperswinkeltje beginnen.

Versloganiseren

De VVD'er denkt met zijn aanpak circa 300.000 mensen aan het werk te helpen. Slechts 25.000 tot 30.000 personen zullen er ook dan niet in slagen aan de slag te komen. "Voor hen treffen we een nette regeling."

Rutte, die het in de strijd om het lijsttrekkerschap van de VVD moet opnemen tegen minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) en Tweede Kamerlid Veenendaal, haalt in het interview ook uit naar de politieke cultuur in Nederland. "De politiek is sinds Fortuyn aan het versloganiseren. Dat is slecht."

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Langhaar »

Hallo,

Die man moet opgenomen worden in een gekkenhuis en nooit
meer vrijlaten.

Deze man staat volkomen buiten de realiteit.

Ik moet nu eten koken voor mij kind maar volgens Rutte
leun ik alleen maar achterover. De kabouters doen het wel. :roll:

Groet Langhaar

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Sunbow »

Ik zie in de 2e kamer anders heel vaak mensen (letterlijk) achteroverleuene. krijgen zij voortaan ook geen uitkering..euh ikbedoek natuurlijk honorarium meer :wink:

En nu is het zo dat bedrijven/instellingen het leifste wat langer zoeken naar DE kandidaat voor een functie dan 'zomaar iemand' aan te nemen. Wordt dit beleid dan ook aangepakt of mag je als je steeds niet DE kandidaat blijkt te zijn uit de vuilnisbak gaan eten.

O ja ik behoor onder de werkenden en ben arbeidsongeschikt, maar ik weet wat voor strijd ik zelf heb moeten leveren voor ik het geluk kreeg me weer onder de 'werkenden' te mogen begeven.

Cor C
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:06

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Cor C »

Leuke partij wel die VVD dus Rutte stuurt de mensen dan door naar Verdonk en die zet ze op het vliegtuig naar Afghanistan zeker :shock:

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Blunder 1!!!! Gaz o door Rutte. Links rukt zo alleen maar verder op!! Ik kan niet wachten tot de verkiezingen. Wat een zwakzinnige, de VVD is duidelijk de spreekwoordelijke kat in het nauw.

Ik ga weer even verder met pitten, ik ben namelijk een arbeidsgeschikte werkloze.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door denmar »

Laten ze eerst maar eens bedrijven verbieden om zogenaamd te reorganiseren en dan de duurdere en oudere werknemers op straat te zetten met volledige medewerking van het CWI. Zelfs de bedrijven waar nog een fette winst wordt gehaald krijgen hier toestemming voor van het CWI. Het is de macht van het grootkapitaal (ons kent ons)
Fette is met een v, sorry

jannemaneierdop
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2006 19:46

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door jannemaneierdop »

Precies zoals het zo vaak gaat een politicus die niet weet wat er speelt onder mensen die vaak noodgedwongen gebruik maken van een bijstandsuitkering omdat de UWV regelgeving is veranderd waardoor men genoodzaakt is om gebruik te maken van bijstand. Reïntegratiebureaus die gaan strijken met het geld van de mensen waarvoor ze jarenlang hebben gewerkt en premie hebben afgedragen, belasting betaald en hun economische bijdrage hebben geleverd aan de samenleving. Als deze mensen dan vaak zelf komen met goede
voorstellen worden ze vaak tegengewerkt door consulenten van gemeenten of reïntegratiebureaus die hoofdzakelijk denken in wat niet mogelijk is. Kosten besparing ten gunsten van winsten reïntegratiebureaus en gemeenten die geen duidelijkheid van zaken geven omtrent financiele en reïntegratie mogelijkheden. Potjes bijzondere bijstand bijv. blijven vol? Tegenwerking in plaats van medewerking. Mensen worden gedemotiveerd, worden groepsgewijs in klaslokaaltkjes gestopt waar men een sollictatiecursus dient te volgen op weg naar passend betaald werk enz. enz.
Als men spreekt in termen zoals de heer Rutte dit doet om mensen de arbeidsmarkt op te sleuren dient dit te geburen in een sfeer waarbij mensen zich op hun gemak voelen. Ondersteunen en niet demotiveren. Medewerking en geen tegenwerking.

jannemaneirdop

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door opa »

Immers, volgens de VVD moet Nederland het NewYork van Europa worden.
Nou, we zijn hard op weg........... kan ik u verzekeren.

Overal voorbeelden met verwijzing naar de US, afbraak in gezondheidszorg, afbraak bedrijfsleven, afbraak sociale zekerheid. Maar wel het opschroeven van de defensie en naar landen waar we niets te zoeken hebben.
Zelfs in onze spreek en schrijftaal, komen er steeds meer Amerikaanse invloeden.

Neem bijvoorbeeld de SALES MET 30% KORTING,
Paar maanden terug loop ik een winkel binnen en vraag om
die SALES 30% KORTING. Juffie kijkt mij vreemd aan en vraagt:
wat bedoel u meneer? Nou zeg ik, op het raam staat SALES 30% KORTING, mag ik 20x van die SALES MET 30% KORTING van u hebben? :lol: :lol:

Wordt schijtziek er van dat we aan het handje van Amerika lopen.
Ik ken Nederland nog als een zelf na-denkende natie.
Tot hoever laten we dit doorgaan?

serieus en geen nieuws is,
het blijkt steeds weer dat de politiek en de ambtenarij ver van de dagelijkse werkelijkheid af staat.

/

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Even een greep uit het CV van Laagerzomer:

http://www.regering.nl/bewindslieden/ka ... orstcv.jsp
-------------
Daarna studeerde hij internationale betrekkingen aan de Johns Hopkins University te Washington, DC (Master of Arts 1983).
Van 1983 tot 1986 was de heer Hoogervorst werkzaam als 'banking officer' bij de National Bank of Washington (Washington, DC). Vervolgens werkte hij van 1986 tot 1987 als beleidsmedewerker internationale monetaire zaken bij het ministerie van Financiën.
--------------

Niet zo raar dus dat de zorg veramerikaniseert; de hervormer heeft immers zijn "opvoeding" in de US of A gehad!

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door opa »

Bedankt, zover had ik nog niet gekeken,
jaja wat blijkt hieruit, gehersenspoeld door de amerikaanse invloeden.
Je zou nog bijna in 'complotten' gaan denken, wat trouwens ook weer erg Amerikaans is. :lol:

Is er ook iets over die vreemde vliegende vogel, dhr. Kamp?
En mister secret agent 007, mr. Bot?
En flierefluiter v. Aarsten (of op zijn Haarlems, v. Aertsen).
En dan zwijg ik nog over jodicus kwak, mr. Donner.
Heel vreemd en weet niet waardoor,
maar als ik deze heren alleen maar zie. bekruipt mij een zeker gevoel van onbehagen dat ze Nederland in de uitverkoop hebben gezet met een SALES VAN 50% KORTING :lol: :lol:

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Langhaar »

Hallo,

Ik heb zolangzamerhand het gevoel dat nederland en zijn mensen bewust naar de filistijnen wordt geholpen.

Inderdaad een heel onbehagelijk gevoel.

Groet Langhaar.

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door timefa »

De bijstandwet afschaffen is geen goede zaak daar er altijd mensen onder ons zullen zijn die daarvan afhankelijk bliven.
Op zich is het maar hoe je het leest. Stelt U zich eens voor dat men de bijstand zoals deze in de huidige vorm en wetgeving wordt uitgevoerd daadwerkelijk zou opheffen. Alle straatklinkers uit den Haag zijn dan te vinden op het binnenhof. Nee opheffen zou geen goede zaak zijn maar ik neem aan dat het ook niet zo bedoeld is en niet op zichzelf staat.
Wanneer men het zwart/wit zou omschrijven dan kan en mag gezegd worden dat wanneer men nu alle op een bijstanduitkering aangewezen personen, welke gezond zijn en kunnen werken en ook graag willen werken, werk kunnen hebben omdat de kosten welke door het opheffen van deze kostenpost minder belasting hoeft te betalen met als resultaat dat er beter betaalde banen komen, hogere lonen ontstaan en een betere concurentiepositie voor Nederland zou ontstaan. Wanneer we kijken naar de huidige ontwikkelingen en gang van zaken rond bijstandgerechtigden worden deze allen in een reïntegratietraject geplaatst met voor sommige betrokkenen positieve resultaten. Voor de meeste van hen echter breekt na het volbrengen van het traject een volgend traject aan omdat de arbeidsmarkt simpel weg niet voldoende in de behoeften voorziet. Wanneer de reïntegratiebureaus commerciële bedrijven zouden kunnen zijn, dus productief zouden mogen worden en de werknemers uit de opbrengsten zouden mogen en kunnen betalen, dan zou dat in de staatskas merkbaar zijn en de werkloosheid dalen waardoor de maatregel efficiënt zou worden. Waar het echter aan ontbreekt zijn nieuwe producten en daardoor verkregen werkgelegenheid. Nederland is gewoon te duur om een eigen onderneming dan wel een productiebedrijf te starten. 52% van elke euro welke uitgegeven wordt beland weer in de staatskas en is derhalve een stuk gebakken lucht wat bij ieder product gekocht wordt.
Daarom zijn de Nederlandse producten gewoon te duur en zou ik, als ik een eigen onderneming zou beginnen, de wijk nemen naar America.

Beleidsmatig gezien.
Beleidsmatig gezien ontbreekt het in Nederland aan een behoorlijk te noemen bestuur. Dit blijkt over duidelijk uit de gang van zaken rond het opstarten van de economische eenwording van eruopese landen.
Men heeft destijds het kapitaal wat ieder land op zich vertegenwoordigde gewogen als criterium naast een groot aantal humane voorwaarden maar verzuimd de economische waarden alsmede financiële waarden gelijk te stellen. Zou men dit hebben gedaan dan was er toen reeds sprake geweest van het zeepbeleffect en het luchtkasteel van een verenigd europa als een onverwezenlijkbare droom uiteen gespat. Nu dreigt er een crisis en in bepaalde landen neemt de kans op een regelrechte burgeroorlog per dag toe omdat de onvrede onder de volkeren grimmige vormen aan neemt.
In de landen met een beduidend lagere loonstructuur zijn het de ondernemers die er wel bij varen. Bedrijven schieten daar als paddestoelen uit de grond en met succes. Uiteindelijk resulteert het in welvaard daar en armoede alsmede werkloosheid hier. Hiervoor is men ver voordien reeds gewaarschuwd dus er werd en wordt gehandeld tegen beter weten in. Wil Nederland weer een waardige positie heroveren op de internationale markt zal er voor de werkloosheiduitkering en vervolg uitkeringen iets anders moeten komen op basis van nieuwe producten en zelf genererende reïntegratiebedrijven zodat de kosten of wel lasten niet voor rekening van de gemeenschap komen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door puma73 »

Wat een onzinnig kletsverhaal timefa
minder belasting hoeft te betalen met als resultaat dat er beter betaalde banen komen, hogere lonen ontstaan en een betere concurentiepositie voor Nederland zou ontstaan
Daardoor gaat men naar de lage lonen landen waar onderstaande gebeurt
In de landen met een beduidend lagere loonstructuur zijn het de ondernemers die er wel bij varen. Bedrijven schieten daar als paddestoelen uit de grond en met succes. Uiteindelijk resulteert het in welvaard daar en armoede alsmede werkloosheid hier.
Oftewel een vicieuze cirkel.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Met Mark Rutte hebben we eindelijk eens iemand die ook dit soort dingen durft te roepen. Ik geef hem groot gelijk, al ben ik geen VVD'er

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door G7 »

Dan mag ik hopen dat Rutte aan de macht is tegen die tijd, dat jij Dilbert, in de bijstand gaat. :shock:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Graag, aangezien dat nooit zal gebeuren.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Martin1976 »

????? je bent wel heel zeker van je zaak, 'k zou een beetje uitkijken met uitspraken doen die een grote mate van stelligheid hebben, je kunt niet in de toekomst kijken en je weet nooit hoe je leven verloopt. 'k gun het je natuulrijk niet maar als je ooit eens in de bijstand terecht komt is het echt afzien. En dan ben je niet blij met iemand als Rutte. Ikzelf werk bij een sociale dienst en vind dit voorstel gewoon te gek voor woorden, de bijstand is een sociaal vangnet voor mensen die geen kant meer op kunnen en dat moeten we gewoon zo houden! Dat onderscheid ons van andere landen en maakt Nederland zo groot (figuurlijk gesproken, ons sociale stelsel ben ik trost op)

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Bailey »

Volgens mij is dit gewoon aandachttrekkerij voor zijn campagne. Veel VVD-ers zullen het ermee eens zijn en zullen dan op hem stemmen. Daarna gaat het plan gewoon in de ijskast en horen we er nooit meer iets over.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door opa »

Alleen het feit dat Rutte zoiets roept

Echt, die VVD zet bedrijfsleven en onze totale maatschappij
in de uitverkoop.

Straks is het zo een puinbende geworden in dit land met onvrede en een haat maatswchappij,
dan komt Amerika en die geeft 1000000000000000 aan onze koningin
om naar elders te emigreren (Argentinie) en om Nederland over te nemen als een provincie van de USA, hun NewYork aan de Noordzee. :lol: :lol:
Dat is toch het einddoel van de VVD?
"Nederland moet het NewYork van Europa worden".

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Rutte wil bijstand afschaffen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Rutte kan nu roepen wat ie wil, tijdens de coalitie-onderhandelingen volgend jaar kan je toch zo weer je plannen overboord zetten, onder het mom van dat je nu eenmaal water bij de wijn moet doen.

En ach, Verdonk krijgt aanstaande dinsdag een motie van wantrouwen aan haar broek van de PvdA. Ik hoop dat ze die motie niet overleeft en zal moeten aftreden. Dan is het meteen over en uit met de VVD; Verdonk zal ook niet meer in de race zijn voor lijsttrekker, Rutte zal gekozen worden zonder veel aandacht van de pers en de PvdA zal onmiddellijk na het aftreden van Verdonk de campagne starten zodat Rutte straks onhoorbaar wordt en de groeistuip zal direct een neerwaartste trend krijgen, exit VVD.

Eind goed, al goed! :D

Gesloten