LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afrekening servicekosten voor 2002 en 2003 ontvangen.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
EdwinW

Afrekening servicekosten voor 2002 en 2003 ontvangen.

Ongelezen bericht door EdwinW »

Weet iemand iets zinnings te melden over het volgende?

Vandaag brief binnen gekregen waarbij mij wordt gevraagd om de afrekening van de service kosten te betalen over 2002 en 2003 van totaal 549 Euro. Dit lijkt mij rijkelijk laat.

Kan iemand aangeven wat de consequenties zijn als de wettelijke termijn is vertreken voor de afrekening? Ik kom tot conclussie dat de termijn waarschijnlijk verlopen is middels de url: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=4135

Een quote uit de gerefereerde .pdf.
Wat staat er op het servicekostenoverzicht?
De verhuurder heeft thans nog de gelegenheid om tot het einde
van het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin het boekjaar van
de servicekosten eindigt het servicekostenoverzicht te verstrekken.
Als een boekjaar bijvoorbeeld loopt van 1 juli 2003 tot
1 juli 2004, heeft de verhuurder tot 31 december 2005 de gelegenheid
een servicekostenoverzicht te verstrekken. Dit betekent
dat de wettelijke termijn voor het verstrekken van een overzicht
maximaal bijna 24 maanden bedraagt.
Let op: vanaf 1 januari 2005 moet de verhuurder jaarlijks een servicekostenoverzicht
verstrekken over het voorgaande kalenderjaar
(boekjaar van 1 januari t/m 31 december). Daarvoor heeft hij
de tijd tot 1 juli volgend op het boekjaar. Voorbeeld: de verhuurder
moet een servicekostenoverzicht over het kalenderjaar 2004 aan
de huurder verstrekken vóór 1 juli 2005. In het servicekostenoverzicht
moet elke kostensoort apart worden vermeld. Ook de
wijze van berekening van het aandeel van de huurder moet in dit
overzicht worden aangegeven. Zo kan de huurder nakijken of de
kosten juist zijn berekend en of er nog iets valt te verrekenen.
Zo’n overzicht moet ook worden verstrekt als de huurovereenkomst
eindigt, bijvoorbeeld bij verhuizing of vertrek.
Gezien het feit dat de looptijden waren 1/1/2002 - 31/12/002 en de periode 1/1/2003 - 31/2003 lijkt mij dat de uiterste datum al lang verlopen is. Verder beoept men zich in de brief dat er eind 2005 een brief zou zijn verzonden met de mededeling dat een paar maand later dit afgerekend zou worden. Ik heb her en der gecontroleerd en bij meerdere personen is niet zo'n brief bekend.

Wat ook mee speelt is dat het complex per 1 january 2004 van eigenaar is veranderd en dat de rekening middels de nieuwe eigenaar, in opdracht van de oude eigenaar, aan ons is gegeven met het verzoek te betalen.

Iemand bekend met dergelijke zaken? Het lijkt mij dat er een vorm van verjaring heeft plaats gevonden. Zo ja, heeft er iemand hier ervaring mee?[/quote]

[email protected]

Re: Afrekening servicekosten voor 2002 en 2003 ontvangen.

Ongelezen bericht door [email protected] »

Edwin, weet je hier al iets meer over? Ik zit in precies dezelfde situatie (sterker nog: over precies dezelfde periode!).

De link naar het VROM doet het niet meer, heb wel even op vrom.nl zitten rondbladeren en daar vond ik iets over dat de eigenaar 6 maanden de tijd maar heeft om het servicekostenoverzicht te verstrekken --> http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7017 --> punt 9

Bedankt

Cees

Schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Schuldhulpverlening »

De vraag is of u toen reeds eigenaar van het appartement was. Indien dat niet het geval is geweest en de achterstallige servicekosten niet tijdens de overdracht der akte van splitsing ter sprake zijn gekomen bent u vanaf dat moment servicekosten verschuldigd.
Indien u reeds eigenaar van het betreffende appartement was en in gebreke bent gebleven dan dient u deze alsnog te voldoen.

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik ben nooit eigenaar geweest of geworden, ik huurde het appartement. Ik vond in het Burgerlijk Wetboek artikel 259, de regel dat de eigenaar/verhuurder binnen 6 maanden mij het overzicht had moeten sturen. Er staat alleen niet bij wat de gevolgen/sancties zijn als hij dit niet doet.

Bedankt voor de reactie.

Cees

EdwinW

Ongelezen bericht door EdwinW »

@Schuldhulpverlening

Het gehele complex veranderde van eigenaar. Het is niet zo dat ik het appartement heb overgenomen.

Echter, in de brief gestuurd door de nieuwe eigenaar gestuurd eind december 2003(!) staat vermeld dat uiterlijk eind mei 2004 de afrekening zou worden afgrond. Tot vorige week hadden we nog niets vernomen. Ik ben er nog mee bezig. Maar ik heb een hele lading van argumenten verzameld. en ben daarom nog zoekende.

@ [email protected]
Cees, het is als volgt. Tot een 31 juli/31 december, afhankelijk van hoe het boekingsjaar berekend wordt, is de verhuurder verplicht om een afrekening in te dienen bij de verhuurder.
Zoals je aangeeft staan er geen gevolgen/sancties vermeld. De reden is heel simpel. Die regels kunnen in de prullenbak. De wet is leidend boven deze regels wat betekend dat de verhuurder een rekening tot 5 jaar naar dato kan indienen! Absurd, maar waar.

Ik heb overigens net de post van zaterdag geopend en geconstateerd dat men ook de huur wil verhogen. Ik ben eens op zoek gegaan naar het aantal huurpunten en vergleken met de maximale huur die ze mogen berekeken en daar zit ik nu al 20 Euro boven. Ik ga dus een huurverlaging indienen. En die huurbescherming op basis van het puntensysteem is wel wettelijk geregeld.

Gesloten