LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
lars75
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2006 16:37

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door lars75 »

Beetje reclame maken is als startend ondernemer toch niet verkeerd?

Neemt niet weg dat het gewoon een geode dienstverlening is die veel zekerheid biedt naar zowel koper als verkoper, dat deze dienstverlening transparant en eerlijk is. Tegen een uiterst scherpe prijs!!!

Adverteren en reclame maken is waarschijnlijk de doodsteek voor beginnende ondernemers. Zag dit dus ff als een goede en vooral goedkope manier om even reclame te maken. Hiervoor mij excuses dan!!!

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Lieve Lars,

Daar is dit forum niet voor bedoeld. Hier kunnen consumenten hun ervaringen delen en deskundigen advies geven zonder reclame te maken.

groet Inge

marjal
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 aug 2005 18:04

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door marjal »

Ik zeg nog zo tegen de buuf je kunt zeggen over Lars wat je wilt maar reclame maken, schuwt hij niet :lol:

lars75
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2006 16:37

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door lars75 »

Hiervoor heb ik dan ook mijn excuses aangeboden!

Was eigenlijk op zoek naar een ander topic met betrekking tot telefonie van @home, toen mijn oog op dit betreffende topic viel en ik besloot even te reageren.
Deels als z.o. in deze branche en deels ook als consument in deze branche en uit ervaring.
Echter is mij veel duidelijk geworden dat ik hier niet geheel uit de doeken zal doen!!! Dan ben ik niet echt zachtaardig naar enkele collegae van de grootste landelijke organisatie.

Maar sorry nogmaals.

Desiderius
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 apr 2006 23:06

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door Desiderius »

Larsje75: Zo negatief over de dienstverlening van makelaars, reclame maken voor jezelf (op een domme manier overigens). Je bent zelf onbetrouwbaar blijkt hier dus wel uit. Je bent niet eerlijk blijkt hier dus wel uit. En nu wil je dat mensen voor jou gaan kiezen? Je bent zelf de bevestiging van de vooroordelen betreffende makelaars en de reden dat dit negatieve beeld altijd wel zal blijven bestaan.

Je hoeft niet te proberen een dreigende houding aan te nemen naar andere makelaars of organisaties want dat je verstandelijke vermogens enigszins beperkter zijn dan die van andere forumgebruikers is inmiddels wel duidelijk geworden. En probeer dan vervolgens niet jezelf nog te verdedigen, je maakt jezelf alleen maar meer belachelijk.

Servatis a periculum.

lars75
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2006 16:37

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door lars75 »

je hebt helemaal gelijk Desiderius, met je "in achtneming voor gevaar!"

Gelukkig ken je mij en weet je hoe ik in elkaar steek, dat vind ik altijd super. Maar omdat ik het nu niet hoog op heb met de grootste arrogante branche organisatie binnen de Makelaardij wil niet zeggen dat ik ze niet allemaal op een rijtje heb. Verder vind ik jouw manier van het direct persoonlijk benaderen van mensen op het forum ronduit kwalijk, hoe durf jij over mensen te oordelen die jij niet kent, zelfs nog nooit gezien hebt, maar waar jij slechts enkele regels tekst van gelezen hebt.
Ga nu niet zeggen dat die paar regels tekst afdoende waren om een profiel van mij te schetsen, want dan zit je er wel heel ver naast.
Maar om met van Gaals woorden te spreken "ben jij nu zo dom, of zijn wij nu zo slim". Laat ieder mens gewoon in z'n waarde en houdt het forum gewoon fatsoenlijk.
Mocht jij makelaar zijn en uit de bittere reactie denk ik het haast wel, hoop ik niet dat mensen bij jou een opdracht plaatsen met een dergelijke instelling. Dan staat ze nog veel te wachten!

Verder ben ik een groot voorstander van de huidige ontwikkelingen binnen de markt en het mag van mij nog wel heel anders.
Na het buitenlandse concept dat je je woning bij meerdere makelaars kan plaatsen, en hij die hem verkoopt vangt de courtage en de rest niets!!!
Maar het zal wel aan mijn verstandelijke vermogens liggen dat ik zo denk, dat je als makelaar ook gewoon voor je inzet beloond dient te worden en niet passief op kopers moet gaan wachten!

Wanneer mijn omzet het toe zal laten zal ik mij aansluiten bij één van de andere twee branche organisaties met voorkeur voor de VBO. Echter vind ik niet dat ik daar de consument de prijs voor moet laten betalen, die moet betalen voor mijn diensten en niet mijn lasten.
De NVM is voor mij geen optie, deze mensen hebben bij mij (door diverse ervaringen zowel privé als zakelijk) definitief afgedaan, ook het feit dat ze Funda als verkoopargument gebruiken om de deal te sluiten vind ik een lachertje. Mensen € 3.000,- laten betalen voor Funda vind ik veel te veel geld. Daar komt bij dat Funda nog steeds angstvallig de deuren gesloten houdt voor makelaars van andere organisaties, wat al helemaal niet meer van deze tijd is.

Dus wanneer een makelaar van te voren aangeeft en afspreekt welke werkzaamheden precies binnen de dienstverlening vallen en wanneer hij mensen direct de exacte prijs inclusief BTW daar voor verteld. Maar ook dat die prijs nog eens afgestemd is op de daadwerkelijke kosten die gemaakt worden, dan is dat in jouw ogen oneerlijk omdat die betreffende makelaar één fout maakt in een forum?
Als dit zo is ben ik blij dat ik oneerlijk ben, want de fouten die diverse makelaars hebben gemaakt, die ik ken vanuit stages en werkbetrekkingen, zijn beduidend asocialer en groter dan een beetje reclame maken op een forum.
Laatst gewijzigd door lars75 op 12 apr 2006 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Era is ook NVM en Remax is een marketingtool en staat absoluut niet voor kwaliteit. Een NVM makelaar dient elk jaar zn studiepunten te halen en wordt daardoor gedwongen up to date te blijven wbt wetgeving en andere zaken.

lars75
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2006 16:37

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door lars75 »

@Hera

Dat vind ik geweldig Hera, voor de VBO geld namelijk het zelfde.

Maar er zijn ook Remax kantoren waar mensen met afgeronde opleidingen makelaar o.g. werken. Zijn dit dan geen goede makelaars omdat ze bij een Remax werken? Ook zijn er enkele Remax kantoren die zijn aangesloten bij het VBO, dan moet je toch wel enige kwaliteit in huis hebben om deze certificering te kunnen dragen.

Niet per definitie is iedere niet branche-organisatie makelaar een charletan of oplichter. Ook diverse malen is er reeds bewezen dat ook de makelaars die deel uitmaken van een branche-organisatie flink over de schreef gaan met hun werkzaamheden. Dit is ongeacht van welke branche-organisatie ze lid zijn.
Het gene wat mij van de NVM tegenstaat is dat het een logge maar vooral arrogante club is die er maar mee blijft schermen dat zij de beste zijn en dat de rest niets voorsteld. Maar zelfs de makelaars binnen de gelederen beginnen nu te protesteren richting de organisatie, laten we het nog maar niet hebben over wat stichting 3Kroon allemaal voor op- en aanmerkingen heeft.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Dat klopt. Een aantal nvm makelaars is van mening dat met de komst van Makelaarsland hetgeen waar de nvm voor staat niet meer gewaarborgd wordt.

Wij zijn sindskort aangesloten bij Makelaainhuis.nl en daar konden wij diverse paketten samenstellen. Het starttarief is iets hoger dan bij Makelaarsland nl 995 euro maar wij vinden dat daar al een heleboel zaken in moeten zitten die de NVM waarborg inhoudt. Zo vinden wij dat de makelaar ook naar het kadaster, de eigendomsakte en het bestemmingsplan moet kijken en de verkoper daarover inlichten (voor zover hij hier niet al op de hoogte is, beter teveel dan te weinig vragen en zeggen). Wij vinden dat we de aanbiedingsteksten moeten regiseren zodat er geen onjuiste informatie op Funda komt te staan en bovendien vinden we dat we moeten " afschouwen" en zeker moeten stellen dat er bij beide partijen duidelijk is wat er verkocht is.

We hebben de diverse stappen uit het deeldiensten pakket bekeken en vinden dat er een hele boel stappen instaan die toch door een makelaar met kennis van zaken moeten worden geregiseerd anders kan je niet de NVm kwaliteit leveren.

En dit is geen reclame want niemand weet in welke regio ik werk en bovendien ben ik van mening dat een klant toch nog het best geholpen wordt door alles onder te brengen bij een (nvm) makelaar. Zo haal je mijns inziens het beste uit je huis. Wij hebben gemerkt bij aankopen van " makelaarsland" klanten dat ze toch eerder toegeven in prijsonderhandelingen. Een verkopend makelaar had er meer uit kunnen slepen voor ze. Die heeft nog een extra stapje, die hoeft niet direct nee of ja te zeggen en gaat in overleg met zn klant. ALs je tegenover een verkoper staat en je bespreekt een bod heeft zo iemand veel meer het gevoel direct uitsluitsel te moeten geven of zn bieder kwijt te zijn...

lars75
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2006 16:37

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door lars75 »

@Hera

Bij mij hebben de opdrachtgevers ook de mogelijkheid om deel diensten te nemen. Deze gaan van € 125,- tot momenteel € 1199,- voor de volledige dienstverlening die je van een makelaar kan en mag verwachten. Dit kan ik doen voor deze prijs juist doordat ik mij niet heb aangesloten bij een branche-organisatie.
Alle kosten moeten immers terugverdiend worden, deze moet ik dan ook doorberekenen en dat wil ik niet.

Wanneer de mensen € 1950,- wensen te betalen, wordt er een RVT erkende taxatie gedaan met een uitgebreide NHG goedgekeurde bouwtechnische keuring en er wordt reeds voorzien in de nieuwe vanaf 01-07 verplichte certificering voor Energie verbruik.
Ja, dit laat ik reeds door de verkopende partij betalen en afhandelen zodat er achteraf geen enkele onduidelijkheid bestaat en men niet kan zeggen dat er geen openheid van zaken is gegeven.
Dit is voor de koper, verkoper en makelaars (aan- en verkopend) een maximale zekerheid en verkleint de kansen op claims en geschillen. Ook verstevigd dit je onderhandelingspositie ten opzichte van potentiële kopers. De woning wordt kosteloos op ongeveer 12 woningsites (waaronder huislijn.nl) geplaatst en tegen het geldende tarief op Dimo.nl.

Dan mag er beweerd worden dat ik niet eerlijk zaken doe door enkelen, maar mijn aanpak is vooruitstrevend, duidelijk en compleet. En daarbij vele honderden tot zelfs duizenden Euro's goedkoper dan de traditionele makelaars.

Ook ik bied een vergelijkbaar pakket aan als Makelaarsland, maar dan wel met de door jou genoemde punten er in verwerkt. Onderzoek bij gemeente, kadaster en met persoonlijke begeleiding en adviezen, hulp bij opstellen van advertenties, plaatsen op mijn site en huislijn.nl van de woning, minibrochures van de woning, een te koop bord, aanleveren, doornemen en aanwezig bij tekenen van het koopcontract, onderhandeling met kopers en alle bescheiden afleveren bij de notaris. Dit alles tegen een tarief van € 799,-
Het enige dat de mensen dienen te doen is zelf de rondleiding verzorgen, bij voorkeur ondersteund door een taxatie rapport en bouwtechnische keuring.

Nogmaals twijfel ik niet aan de kwaliteit van de NVM, ik heb zelf hier de opleiding gevolgd. Maar irriteer ik mij aan de opstelling van de organisatie richting collegae en andere organisaties, ook ben ik er niet van overtuigd dat de NVM altijd het meeste waar voor je geld is als cliënt.
Zelf heb ik een cliënt verloren omdat de NVM makelaar de mensen ervan wist te overtuigen dat Funda de absolute meerwaarde voor deze mensen was. Hiervoor heeft hij ze dan wel € 3.000,- meer laten betalen dan noodzakelijk was. De woning staat nog steeds te koop en ze zijn reeds € 10.000,- met de prijs gezakt in 4 maand.
Nu zitten ze op de zelfde vraagprijs als die ik hen gemeld heb, zijn 4 maand verder en ze zijn duurder uit!!!
Lekker objectief!!!

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Zelfs in het kleine dorpje waar ik werk is er verschil tussen de NVM makelaars. Ik werk in een dorp van 16.500 inwoners met 11 nvm makelaars!! Verdeeld over 6 kantoren. :D

Desiderius
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 apr 2006 23:06

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door Desiderius »

Era is een marketingtool en VBO makelaar kan iedereen worden. Dat een Remax makelaar VBO-er wil worden kan ik me best voorstellen, iets anders zal er toch niet in zitten voor hem of haar.

NVM-makelaars? Veel zijn vastgeroest in hun jaren '70 pand met teveel personeel en belachelijk hoge kosten.

LMV-makelaars? Geen ethiek, onbetrouwbaar en blijven schoppen tegen alles wat ze tegenkomen. (Blijkbaar wordt je op deze karaktereigenschappen getest alvorens je lid mag worden)

Nieuwe initiatieven zoals makelaarsland zijn blijkbaar gewoon nodig. Als een NVM makelaar toch dezelfde kwaliteit kan blijven leveren voor zo weinig courtage dan is daar volgens mij niks mis mee

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Toch ben ik van mening dat Makelaarsland niet de NVM kwaliteit kan waarborgen op die afstand. Er komt 1x een gecertificeerd makelaar langs. Dat zijn taxateurs van De Taxatheek die zie ook de site van de Taxatheek alleen maar taxeren. Zijn die wel op de hoogte van verborgen gebreken, meldingsplicht en veel voorkomende gevallen waarbij deze zaken van belang zijn? Bovendien hebben zij geen verkoopervaring dus zal je ze ook weinig kunnen vragen. Dat moet je dan weer doen bij het callcenter van Makelaarsland. Zitten daar ervaringsdeskundigen?

Deeldiensten ben ik wel voor, maar dan bij een regionaal kantoor zodat je met je vragen bij een ervaringsdeskundige terecht kunt die midden in de markt staat.

Ichikoh!
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:23

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door Ichikoh! »

In de krant van vandaag:

De NVM wordt in de gaten gehouden door de AFM. Dubieuze prijsafspraken zouden een verkeerd beeld geven en de Kartelvorming van de NVM bevestigen.

Ook biedingen van vastgoedhandelaren in onderhandse afspraken waarbij woningen onder de marktwaarde worden verkocht en naderhand weer met grove winst worden doorverkocht. Hierbij verdienen de banken ook de nodige aandacht zoals ook de Notarissen die met dit soort praktijken meewerken.

Het lijkt me dat de NVM z'n langste tijd heeft gehad, althans de leden die niet het hoofd boven water weten te houden. Alsook de geschillencommissie die niet altijd even integer te werk gaat, erg onafhankelijk ben je niet binnen je eigen organisatie.

Eens wordt de beerput geopend en komt er een enorme stank uit.
De scheurtjes van de heren die in dure auto's rijden en in grijs pak de mooie meneer uithangen beginnen zich te vertonen.

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door simmetje »

Mijnsinziens zegt de brancheorganisatie niet zo gek veel. Het is en blijft people business. Als het klikt met een bepaalde persoon, dan kom je er qua prijs wel uit. Het is en blijft ook een stukje gunnen.

Logischerwijs zijn veel NVM kantoren wat groter, al zegt dat niets. Hier ter plaatse zeer goede ervaring met de Meeus vestiging, wat natuurlijk een groot kantoor is. Toch is men heel klantvriendelijk, kent je bij naam en maakt faire prijzen.

Ook zeer goed ervaringen met 1 van de VBO makelaars. Klein kantoor, met twee makelaars, maar ook hier volop deskundigheid en men kent haar klanten en maakt een faire prijs.

Qua opleiding doen NVM en VBO elkaar niets. Vastgoedcert (NVM) en SCVM (VBO) hebben vergelijkbare PE stof en vergelijkbare toelatingseisen.

Wat betreft de LMV kan ik geen oordeel vellen. Met Remax heb ik zeer slechte ervaringen.

Ichikoh!
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:23

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door Ichikoh! »

Net op RTL4,

Je kan beter zelf je huis verkopen via Makelaarsland.nl
Heb je zelf de kosten in de hand en niet zo'n snelle makelaar die denkt effe je huis te willen verkopen met maximale winst en minimaal resultaat, voor de makelaar dan wel te verstaan.

De NVM gaat nu zielig doen, ja concurrentie, lastig hè

Belachelijk dat een rechter drie makelaars in het gelijk stelt over een reclamespotje, deze rechter heeft zelf zeker een vriendje of een dubbele baan bij de één of gene. :mrgreen:

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Bij Makelaarsland betaal je nog te veel. Als je na een tijdje denkt ik wil die hele verkoop toch over laten aan een makelaar (het duurt me te lang, geintresseerden komen niet terug, ik durf ze niet te vragen wat ze er van vonden, etc.) ben je je 795 euro kwijt. Als je zo'n dienst sluit bij je plaatselijke makelaar kan die het daarna van je over nemen tegen een normaal tarief (spreek dat ook van te voren al af) en beding je je 795 euro als korting op dat tarief. www.makelaarinhuis.nl werkt met plaatselijke makelaars waar je dat mee kunt afspreken.

Ichikoh!
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:23

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door Ichikoh! »

Regelmatig komt de eindafrekening toch rond de 7000,-- uit.

NVM is monopolistisch bezig!

Wel vreemd dat Makelaarsland via Funda z'n advertenties/huizen plaatst, deze is toch ook via de NVM? :shock:

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Bij makelaarsland zit een nvm makelaar. Het is 1 kantoor in limmen die al die panden aanmeld. Jeroen Stoop, de NVM-er (en eigenaar) stond ook zelf te zwaaien in die reclame. Ik ken m niet goed genoeg om m juridisch te beoordelen (bovendien ben ik daar niet voor opgeleid, maar hbo juridisch en dan vooral arbeidsvlak en bestuursrecht).

Toch vind ik het raar dat het kan binnen het nvm. Normaal gesproken hoort er op elke vestiging 1 nvm-er te zitten met plaatselijke bekendheid. Nu huurt hij taxatheek taxateurs (niet allemaal nvm) in voor de waardebepaling. Eigenlijk zijn dat dan ook een soort plaatselijke nvm kantoortjes en horen ze allemaal een eigen makelaarsland vestiging en nvm lidmaatschap te hebben. Sommige taxateurs zijn al werkzaam op andere nvm kantoren (Kolpa in Rotterdam bijvoorbeeld).. rare kwestie.

Ichikoh!
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:23

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door Ichikoh! »

Over zielig gedrag gesproken!

Op de achterkant van een Connexxion streekbus zag ik vanmorgen deze reclame-uiting:

75% (Ongeveer 400x vergroot)
van de huizen in de regio Haaglanden wordt verkocht door een NVM Makelaar.

Je zou je kunnen afvragen of dit dan wel mag?

Gesloten