Hallo! Wie kan mij helpen met het volgende? Anderhalf jaar geleden hebben wij de Sony DCR-HC14e gekocht, een digitale videocamera. In deze tijd hebben wij er prima mee gefilmd. De laatste tijd echter (na een val enige tijd geleden) lopen er dikke grijze balken door het scherm, ook als we de filmpjes op tv afspelen. Ik heb niet het idee dat ze ook echt opgenomen worden, maar het is heel vervelend want je ziet bijna niet meer wat je filmt, zo dik zijn de balken.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, wat we er eventueel zelf aan kunnen doen om het te verhelpen en hoeveel dit kan gaan kosten bij reparatie? De garantie is helaas al verlopen.
Ik hoor graag van u!
Groeten, Arianne
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Grijze balken op LCD-scherm van Sony DCR-HC14E (handycam)
-
Re: Grijze balken op LCD-scherm van Sony DCR-HC14E (handycam)
SONY is top als het om "miniaturiseren" (verkleinen) van electronica gaat. Maar laat dat "kleine" spul van hen nooit uit de handen vallen want dan heb je een probleem... Zoals blijkt!
Als ik het goed begrijp neemt de camera wel nog op, dus zal er wel geen defect aan de electronica zijn. Ik vermoed zelf dat ofwel de opnamelens verschoven is ofwel het mechanisch gedeelte (o.a. de videokopschijf) beschadigd geraakt is. De videokopschijf is het duurste element van het apparaat. Als deze kapot is dan gaat je de reparatie meer kosten dan een nieuwe camera. Met een beetje technisch inzicht kun je fouten in het mechanisch gedeelte opsporen (kromme aandrukrolletjes/capstans enzo). Ik denk dat je voor de rest weinig kunt doen.
Succes.
Als ik het goed begrijp neemt de camera wel nog op, dus zal er wel geen defect aan de electronica zijn. Ik vermoed zelf dat ofwel de opnamelens verschoven is ofwel het mechanisch gedeelte (o.a. de videokopschijf) beschadigd geraakt is. De videokopschijf is het duurste element van het apparaat. Als deze kapot is dan gaat je de reparatie meer kosten dan een nieuwe camera. Met een beetje technisch inzicht kun je fouten in het mechanisch gedeelte opsporen (kromme aandrukrolletjes/capstans enzo). Ik denk dat je voor de rest weinig kunt doen.
Succes.
-
Na een val! En dan zeggen dat de garantie is verlopen. U begrijpt dat garantie alleen geldig is voor fouten van de fabrikant en dat fouten door de consument nooit onder enige garantie regeling vallen. Maar dat even terzijde. Waarschijnlijk is het frame waar de video koppen op zitten ontzet en is er een bandloop fout ontstaan. Is zo moeilijk te zeggen of het te repareren is, maar ik ben bang dat het einde oefening is helaas.
Vr. Gr. Hans.
Vr. Gr. Hans.
-
Hallo! Inmiddels zijn de grijze balken verdwenen door middel van een schoonmaak-DV-bandje. Even 10 sec. laten draaien en de balken waren verdwenen. Wat een opluchting! Bedankt voor de reacties.