LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Krupuk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2006 11:49

Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door Krupuk »

Gisteren onaangenaam verrast toen ik de jaarafrekening van Nuon ontving. We moeten maar liefst € 723,01 bijbetalen (en of we dit even binnen 14 dgn willen overmaken)! Ik heb sterk het vermoeden dat hier iets niet klopt.

Wij zijn een tweepersoonshouding, allebei werkzaam in de vliegwereld en dus heel vaak dagen van huis. Wij zijn precies een jaar geleden in dit appartementje (73m2) komen wonen. De vorige bewoner is uit dit huis gezet omdat hij er op zolder een wietplantage op nahield. De woning is toen ontruimd geweest.
Toen wij als nieuwe bewoners in dit huis kwamen wonen, moesten wij een maandbedrag van € 259,23 betalen. Toen ik telefonisch contact opnam met Nuon om te vragen waar dat bedrag op gebaseerd was, vertelde de medewerkster mij dat dat gebaseerd was op het verbruik van dat afgelopen jaar. Geen wonder dat dat maandbedrag zo hoog was, want toen maakte de vorige bewoner nog gretig gebruik van zijn wietplantage! Er werd aan de hand van een lijst een nieuw maandbedrag voor ons uitgerekend. We kwamen uit op € 110. Kijk, dat is een groot verschil: nog minder dan de helft!
Wat mij van deze jaarafrekening ook verbaasd, is dat ondanks dat wij € 723,01 moeten bijbetalen, ons nieuwe maandbedrag omlaag gaat naar € 99,94! Wat is de logica?!
Ik zet dus veel vraagtekens bij deze afrekening. Ik heb in een ander bericht gelezen dat Nuon geen rekening houdt met de door jou opgegeven meterstanden, maar gewoon uitgaat van een schatting van het verbruik van de voorgaande jaren. Als dit zo is, vind ik niet dat wij als nieuwe bewoners moeten boeten voor de (boeven)streken van onze voorganger!

Wie o wie heeft tips voor ons hoe wij dit kunnen uitzoeken?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Als je de beginstanden, de standen van de meters toen je de woning betrok en de standen van de meters waarop de jaarafrekening is gebaseerd nakijkt of deze kloppen met de werkelijke standen van je meters weet je snel genoeg of Nuon het daadwerkelijke of het geschatte verbruik heeft genomen.

Krupuk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2006 11:49

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door Krupuk »

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb een jaar geleden mijn woning betrokken. Inmiddels heb ik begin januari 2006 een nieuwe gasmeter gekregen en de eindstand is opgenomen in maart. Het verbruik dat op de nieuwe meter staat aangeven is 390, dat houdt dus in een verbruik van van 195 per maand in de winter!! Het verbruik van de oude meter (april t/m december) is 2631 gedeeld door 8 maanden is een verbruik van 328 per maand!! In ogenschouw genomen dat je in de zomer geen gebruik maakt van de verwarming lijkt hier dus een onevenredig groot verschil te zijn hetgeen niet te verklaren is.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

En wat is nu de voorlopige conclusie?

Kunnen we nu de wietplantage van de vorige bewoner uitsluiten als factor?

Het verbruik op de oude meter: kloppen de gehanteerde standen met de standen die u zelf genoteerd heeft (beginstanden toen u er kwam wonen)?

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door timefa »

De conclusie welke hierbij als enig juiste moet worden verbonden is dat Uw verbruiksgegevens herleid zijn van de gegevens van Uw netbeheerder en die zijn altijd 2 maal zo hoog tot dat de meteropnemer, welke eveneens onder de netbeheerder functioneert, bij U langs komt en de juiste meterstanden op neemt.
Teken bezwaar aan tegen Uw factuur en de wijze waarop deze de gegevens verhalen. Vergeet niet de actuele meterstanden daarbij mee te zenden.

janke53
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2006 13:25

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door janke53 »

Mijn zoon heeft het hetzelde gehad. Hij moet 350 euro bijbetalen. Hij is in maart 2005 op een 2 kamer woning gaan wonen. Hij had zelf geen wasmachine. Bij Nuon hadden ze hem ingeschat op 95 euro. Volgens de medewerkster aan de hoge kant maar dan kreeg hij aan het einde van het jaar geld terug in plaats van dat hij bij moest betalen. Nu heeft hij eind juni ook een andere meter gekregen. De monteur zei nog tegen hem dat het tijd werd dat deze meter werd vervangen omdat hij behoorlijk oud was. Nu blijkt uit de eind afrekening dat hij vanaf de start tot aan de vervanging dit is 4 maanden meer verbruikt heeft dan de volgende 8 maanden. Hij is nu ingeschat voor het dubbele dat uit de test blijkt op de Nuon site voor 1 persoon. Hij heeft natuurlijk een klacht ingediend. Want het is duidelijk dat de oude meter defect was. Nog een geluk dat deze na 4 maanden vervangen is en niet pas na een jaar. Maar zie maar je gelijk te krijgen bij Nuon. Ik zelf heb gehad dat mijn meter niet draaide. Ik heb dit zelf gemeld aan Nuon. Ik werd toen ingeschat wat ik normaal die periode gebruikt zou hebben. Dit moest ik betalen. Ik ben benieuwd wat ze doen nu het andersom is. Het zal behoorlijk wat energie vergen om je gelijk te krijgen ben ik bang.

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Krupuk,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is onstaan over uw jaarnota.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om samen met u
de kwestie te bespreken.

Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

Krupuk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2006 11:49

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door Krupuk »

Beste Medewerker,

Bedankt voor uw reactie. Mijn contractrekeningnummer is 3004622043.

wim van Eenennaam
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2005 14:07

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door wim van Eenennaam »

Onlangs kreeg ik een volledig foutieve jaarrekening van NUON, volgens welke ik 1800 euro moest bijbetalen. Er werd geen melding gemaakt van de betaling van maandelijkse termijnen.
Ik heb al ruim 5 jaar problemen met dit oerslecht functionerende bedrijf.
Van mij mag het vroegere GEB weer terug komen. Daarmee heb ik nimmer problemen gehad en kon je gewoon aan het loket de zaken bespreken. Nu kun je bellen, mailen en schrijven wat je wilt, het is policy om nimmer te reageren.
Nu kreeg ik na lang aandringen het advies mijn zaak maar voor te leggen aan de klachtencommissie.
Maar die hoor je pas in te schakelen als je er niet uit komt met de leverancier, het is geen vervanging van de klantenservice.
Ik weiger opnieuw alles uiteen te zetten, men hoort mij energie te LEVEREN en niet te vragen. Alles wat ik vraag is het beantwoorden van mijn talloze brieven en mails. Het laatste antwoord meldde dat ik antwoord zou krijgen voor november 2004!
Ik heb het helemaal gehad met dit bedrijf, mijn energie is echt op!

Krupuk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2006 11:49

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door Krupuk »

Dag Wim,

Ik begrijp wat je bedoelt. Vandaag heb ik op het klachtenformulier op de site van Nuon doorgegeven dat ik per aangetekende post een bezwaarschrift in zal dienen (want op het klachtenformulier heb je de mogelijkheid om met maar max. 2000 tekens je klacht te uitten, wat uiteraard lang niet voldoende is). Mocht ik morgen nog geen bericht ontvangen hebben van de Medewerker, dan gaat de brief voor 18.00 uur op de post. Aangezien het Nuon haar klanten verzoekt binnen 14 dagen te betalen, wil ik de procedure snel in gang zetten.
Tis dus nog even afwachten.

Krupuk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2006 11:49

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door Krupuk »

Dag mensen,

Ik hoef het bezwaarschrift niet op de post te doen. Een paar minuten geleden heb ik zelf het Nuon gebeld en de situatie uitgelegd. Een medewerkster heeft t een en ander uitgezocht en kon in de computer mijn ingezonden beginstandenkaart terugvinden waarop de daadwerkelijke meterstanden (36.481 m3 ipv 34.437 m3!) stonden! Binnen twee a drie weken ontvang ik een correctie op deze jaarafrekening en daarmee is dit probleem (hopelijk) opgelost! (Maar voor de zekerheid bewaar ik tóch nog mijn bezwaarschrift..)

Krupuk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2006 11:49

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door Krupuk »

Nog even voor de volledigheid:
In plaats van de 725 euro die we aanvankelijk moesten betalen, krijgen we na correctie zelfs 275 euro terug!!!!!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

De derde keer dat hier weer blijkt dat het achterlaten van een contractnummer werkt en er bij Nuon daadwerkelijk iemand een bepaald mandaat heeft gekregen.

Krupuk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2006 11:49

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door Krupuk »

Puma73, helaas had De Medewerker na het opgeven van mijn contractnummer niets meer van zich laten horen. Daarom had ik vanmorgen zelf contact opgenomen met Nuon en de zaak met een andere medewerkster opgelost.
Deze keer gaat het lof naar de medewerkster van Nuon en dus niet naar De Medewerker.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Jaarafrekening Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Sorry, je berischtje verkeerd gelezen.

Gesloten