LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Martijn van Meekeren
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2006 14:35

UWV

Ongelezen bericht door Martijn van Meekeren »

Pas weer een staaltje van onzorgvuldig- dan wel onverschilligheid van het UWV meegemaakt.
Een bekende van mij kreeg in oktober de mededfeling dat zij nog recht had op een nabetaling over 2004/2005 van een WW-uitkering. Zij ontving een bedrag van € 6.136,-- bruto (loonheffing € 2111,--). Netto kreeg zij dus ruim € 4.000,--! Omdat zij niet begreep waar deze nabetaling op gebaseerd was zocht zij enkele malen telefonisch contact met het UWV en vroeg om uitleg. Haar werd meerdere malen verzekerd dat de nabetaling correct was berekend en dat zij die dus terecht had ontvangen. Omdat ze het gled op dat moment goed kon gebruiken heeft zij een aantal uitgaven gedaan die uit die uitkering bekostigd konden worden.
Een maand later kreeg zij bericht van het UWV dat de uitkering toch onterechtt was geweest en of het bedrag maar even op korte termijn terug wilde storten!! Wederom geteleoneerd met het UWV. Resultaat was en bleef: terugbetalen! In arren moede heeft zij een renteloze lening kunnen sluiten bij haar werkgever en heeft het bedrag terugbetaald!
Een en ander had tot gevolg dat zij de nabetaling over 2005 bij haar aangifte inkomstenbelasting moest opgeven waardoor haar teruggave wegens negatieve inkomsten eigen woning geheel teniet werd gedaan! Wekiswaar kon zij de terugbetaling in 2006 weer als negatieve inkomsten op haar inkomen in mindering brengen maar daar schoot ze op dit moment niets mee op! Een verzoek aan de belastingdienst om de nabetaling buiten de aangifte 2005 te laten omdat die in 2006 toch weer zou worden afgetrokken werd afgewezen op formele gronden.
Zo'n twee weken geleden ontving ze een "verbeterde jaaropgaaf 2005" van het UWV waar een bedrag op was vermeld van €2.984,-- bruto (loonheffing € 117,--). Deze jaaropgaaf werd verstrekt zonder enige toelichting....................
Zij zal nu proberen via de vakbond klaarheid in deze zaak te (laten) brengen. Maar het lijkt mij het zoveelste voorbeeld van de totale chaos en ondeskundigheid die bij Het UWV kennelijk aan de orde is!

Martijn van Meekeren

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: UWV

Ongelezen bericht door Frankkk »

Geen chaos en ondeskundigheid, gewoon gebruik maken van de vele veranderingen om mensen bewust geld afhandig te maken; het is pure diefstal!

Martijn van Meekeren
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2006 14:35

Re: UWV

Ongelezen bericht door Martijn van Meekeren »

@Frankkk: Nou, dat gaat me, eerlijk gezegd, te ver! Maar ik kan me deze oprisping wel enigszins voorstellen. Het is om uit je vel te springen. Ook is het belachelijk dat iemand vaak 8 weken of langer moet wachten alvorens mens zijn/haar eerste uitkering krijgt nadat men werkloos is geworden. Vaak wordt dan de gedupeerde aangeraden "zijn reserves maar aan te spreken"!! Alsof iedereen daarover beschikt!
Er wordt met de belangen van hen die noodgedwongen gebruik moeten maken van de voorzieningen waarvoor altijd trouw de premie is afgedragen op een onverantwoordelijke manier omgesprongen. Het wordt hoog tijd dat de politiek eens actie gaat ondernemen tegen de afbraak van ons sociale verzekeringstelsel dat na veel strijd en inspanningen tot stand is gekomen. Het ware beter dat Rutte zich hierover druk zou maken in plaats de bijstandsmensen op de korrel te nemen...........

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: UWV

Ongelezen bericht door Frankkk »

@Martijn: Ach, welnee, dat gaat niet te ver, maar uiteraard zou je maar al te graag willen dat het niet waar is. Anders zou je wel in actie MOETEN komen, want het zou volstrekt onacceptabel zijn. Oprisping, ik dacht het niet!

Je wel in een reïntegratietraject dumpen, maar geen scholing krijgen die het CWI heeft geadviseerd, zodat het reïntegratiebedrijf alles in zijn eigen zak kan stoppen. Suggereren dat een traject maximaal 1 jaar duurt, terwijl achteraf 2 jaar de bedoeling blijkt en je van fase 1 rechtstreeks in fase 3 gedumpt blijkt te zijn om die 2 jaar te kunnen billijken.

CWI, UWV, gemeentes samen in 1 gebouw; gekonkel ten top! 1-loket gedachte? Niks voordeel voor de klant, slechts voor de instanties. Voor WWB-aanvraag heb je niet met 1 persoon te maken, niet met 2 personen, maar met 5 personen! Dat is verwarrend voor de klant.

8 weken of langer op je uitkering wachten? Realiteit: MINSTENS 13 weken wachten op een WWB-uitkering in Leiden! Realiteit: de voorschotwet wordt gewoon niet nageleefd. Informatieplicht wordt massaal ontdoken. Rechten? Welnee, alleen plichten.

Van hogerhand wordt het stelsel uitgehold, maar het is vooral de uitvoering waarbij het mis gaat. Het aanvraagproces zou beter gestroomlijnd moeten worden, waarbij de ambtenaar zich ook bij elke nieuwe stap zou moeten verantwoorden op papier, dat zou ingebakken moeten zijn en onontkoombaar. Nu kunnen ze maar wat aan rotzooien, het is echt ongelooflijk. En het is gewoon kwade opzet, niks zooitje. Strak georkestreerde kwade opzet!

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: UWV

Ongelezen bericht door Langhaar »

Hallo,

Ja ik ben het met Frankkk eens.
Er wordt bewust voorgelogen, mensen bedriegen daar zijn ze erg
goed in.
Een reïntegratietraject duurt normaal een jaar.
Het is de casemanager die het verlengt zonder te overleggen.
Wij hebben dit op de vergadering besproken en aangegeven
dat dit onaanvaardbaar is.

Groetjes Langhaar

Martijn van Meekeren
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2006 14:35

Re: UWV

Ongelezen bericht door Martijn van Meekeren »

@Frankk en Langhaar: Ik begrijp dat jullie verbitterd zijn door negatieve ervaringen met instanties als het UWV. De verbittering is kennelijk zo groot dat jullie boze opzet niet uitsluiten.
Nogmaals, dat gaat mij te ver. Dat het een chaos is in deze sector is iedereen zo langzamerhand wel duidelijk en dat burocratie, ondeskundigheid ongemotiveerdheid een (te) zwaar stempel drukken op de uitvoering van ons sociale verzekeringstelsel is evident! Maar opzet, daar geloof ik niet in! Dan zou ik niet meer in dit land kunnen (willen) leven.
Iedere zichzelf respecterende politicus zou zich met dit probleem moeten bezig houden en de druk op de betreffende instanties moeten opvoeren. Ik denk dat we het daarover wel met elkaar eens zijn!

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: UWV

Ongelezen bericht door Frankkk »

@Martijn:
Dan zou ik niet meer in dit land kunnen (willen) leven.
Nu zeg je precies wat ik bedoelde... Indien waar is het onacceptabel en zou je wel in actie MOETEN komen. Welnu, als je niet in actie wilt komen, dan kun je niets anders doen dan het keihard te ontkennen.

Maar Martijn, het is waar! Zie een bericht hier van mij waar ik verder uitweid:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... sc&start=0

maltezer
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2006 16:23

Re: UWV

Ongelezen bericht door maltezer »

heb vanaf nov. 2005 ww. het is in die periode al 3 a 4 keer voor gekomen dat ze mijn werk briefje kwijt zijn.

verder had over de periode nov.2003/apr 2004 ww aangevraagt wat af werd gewezen , naar klacht bij rechtbank in mijn gelijk gesteld ( 1,5 jaar later) UWV GAAT ER TEGEN IN BEROEP EN eind maart 2006 wordt het hoger beroep weer in getroken en wil men mij als nog uitgaan betalen over die periode( 2,5 jaar later) zal mij benieuwen hoe lang die betaling op zich laat wachten

maltezer
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2006 16:23

Re: UWV

Ongelezen bericht door maltezer »

heb vanaf nov. 2005 ww. het is in die periode al 3 a 4 keer voor gekomen dat ze mijn werk briefje kwijt zijn.

verder had over de periode nov.2003/apr 2004 ww aangevraagt wat af werd gewezen , naar klacht bij rechtbank in mijn gelijk gesteld ( 1,5 jaar later) UWV GAAT ER TEGEN IN BEROEP EN eind maart 2006 wordt het hoger beroep weer in getroken en wil men mij als nog uitgaan betalen over die periode( 2,5 jaar later) zal mij benieuwen hoe lang die betaling op zich laat wachten

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: UWV

Ongelezen bericht door Frankkk »

Als de volgende ww-betaling binnen 3 weken na de beslissing is om het beroep in te trekken, dan denk ik dat je het geld met die betaling tegelijk krijgt, anders precies op de laatste dag van die 3 weken :).

Gesloten