LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
DEN HAAG - Staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken zet gemeenten onder druk om te lange wachttijden voor een bijstandsuitkering aan te pakken. De bewindsman ergert zich eraan dat overleg met gemeenten over dit probleem niet zo snel gaat als hij zou willen. Als er niet binnen anderhalve maand een oplossing ligt, grijpt Van Hoof in door in de wet het uitbetalen van voorschotten te organiseren. Dat stelde de bewindsman donderdag tijdens een overleg met de Tweede Kamer.
CDA, PvdA en GroenLinks hadden in februari aan de bel getrokken bij Van Hoof, nadat uit onderzoek van de FNV bleek dat 10 procent van de aanvragen voor bijstand langer duurt dan de wettelijke termijn van acht weken. Dit vond ook de staatssecretaris niet kunnen, omdat ,,je dan zeker weet dat je financiële problemen creëert''.
Zwartboek
De drie partijen vinden dat ook uitkeringsinstantie UWV bij het toekennen van WW meer achter de broek gezeten moet worden. De Kamer had in februari Van Hoofs collega op Sociale Zaken, minister De Geus, gevraagd of mensen die de uitkering voor werkloosheid aanvragen binnen vier weken uitsluitsel te geven. De Geus heeft toegezegd dit te onderzoeken en eind juni te rapporteren.
Maar CDA-Kamerlid Verburg voelt zich ,,aan het lijntje gehouden'' en wil nog voor 1 mei een antwoord van de minister. Ook het geduld van PvdA-Kamerlid Noorman raakt op. Zij overhandigde Van Hoof een zwartboek met klachten over het UWV. Waarop de staatssecretaris toezegde de boodschap over te brengen aan De Geus.
(ANP)
Tomaatje: Inderdaad als ik mn bijstand moet aanvragen dan kan ik iets van 3 maanden wachten voordat de bijstand is toegekend.
In die tussendtijd kunnen we dus allemaal kreperen.
Daarom heb ik ook een beroep gedaan op de zorgplicht van de gemeente dat ze mij aan een baan moeten helpen.
Tot op heden is er weinig zinvols uitkgekomen ondanks de vacatures die ik zelf heb gevonden en opstuurde want je mag namelijk zelf niet solliciteren voor een uitzendburo en je mag zelf ook niet bellen als je een vacature vind. Je lot ligt dus in handen van de zogeheten alwetende Jobhunters
Verloopig heb ik nu nog de dans van de bijstandsaanvraag ontsprongen maar dat duurt ook niet lang meer.
Je wilt trouwens ook echt niet weten hoe je behandeld wordt door de medewerkers van het CWI als je je bijstand komt aanvragen.
DEN HAAG - Staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken zet gemeenten onder druk om te lange wachttijden voor een bijstandsuitkering aan te pakken. De bewindsman ergert zich eraan dat overleg met gemeenten over dit probleem niet zo snel gaat als hij zou willen. Als er niet binnen anderhalve maand een oplossing ligt, grijpt Van Hoof in door in de wet het uitbetalen van voorschotten te organiseren. Dat stelde de bewindsman donderdag tijdens een overleg met de Tweede Kamer.
CDA, PvdA en GroenLinks hadden in februari aan de bel getrokken bij Van Hoof, nadat uit onderzoek van de FNV bleek dat 10 procent van de aanvragen voor bijstand langer duurt dan de wettelijke termijn van acht weken. Dit vond ook de staatssecretaris niet kunnen, omdat ,,je dan zeker weet dat je financiële problemen creëert''.
Zwartboek
De drie partijen vinden dat ook uitkeringsinstantie UWV bij het toekennen van WW meer achter de broek gezeten moet worden. De Kamer had in februari Van Hoofs collega op Sociale Zaken, minister De Geus, gevraagd of mensen die de uitkering voor werkloosheid aanvragen binnen vier weken uitsluitsel te geven. De Geus heeft toegezegd dit te onderzoeken en eind juni te rapporteren.
Maar CDA-Kamerlid Verburg voelt zich ,,aan het lijntje gehouden'' en wil nog voor 1 mei een antwoord van de minister. Ook het geduld van PvdA-Kamerlid Noorman raakt op. Zij overhandigde Van Hoof een zwartboek met klachten over het UWV. Waarop de staatssecretaris toezegde de boodschap over te brengen aan De Geus.
(ANP)
Tomaatje: Inderdaad als ik mn bijstand moet aanvragen dan kan ik iets van 3 maanden wachten voordat de bijstand is toegekend.
In die tussendtijd kunnen we dus allemaal kreperen.
Daarom heb ik ook een beroep gedaan op de zorgplicht van de gemeente dat ze mij aan een baan moeten helpen.
Tot op heden is er weinig zinvols uitkgekomen ondanks de vacatures die ik zelf heb gevonden en opstuurde want je mag namelijk zelf niet solliciteren voor een uitzendburo en je mag zelf ook niet bellen als je een vacature vind. Je lot ligt dus in handen van de zogeheten alwetende Jobhunters
Verloopig heb ik nu nog de dans van de bijstandsaanvraag ontsprongen maar dat duurt ook niet lang meer.
Je wilt trouwens ook echt niet weten hoe je behandeld wordt door de medewerkers van het CWI als je je bijstand komt aanvragen.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Ja, gelukkig heb ik een baan, want ik heb begrepen dat ze je in Leiden bewust gewoon te weinig bewijsstukken laten inleveren zonder er iets van te zeggen om vervolgens na 6 weken opeens om nieuwe gegevens te vragen.
Als ze eerst hebben ingestemd met internetuitdraaien van je bankrekening, dan vragen ze alsnog om kopieen van papieren afschriften. Ze vragen om een bewijs van inschrijving die al bij de casemanager was ingeleverd. Als er eerst genoegen was genomen met de meest recente ww-betaalspecificatie, dan willen ze ze opeens over een periode van 3 maanden. Ook vragen ze opeens om meer sollicitatiebewijzen, terwijl er door een casemanager niet om is gevraagd. Stuur je dan de gevraagde papieren afschriften en maak je onzichtbaar wat voor de gevraagde datum ligt, dan sturen ze een nieuwe brief waarin ze vragen om een papieren afschrift waarop het niet onzichtbaar is gemaakt. Vermeld dus meteen dat ze die niet gaan krijgen en dat het daarom geen zin heeft om ernaar te vragen. Doe dit op het kopie van het papieren afschrift zelf.
Met elke nieuwe brief kunnen ze 4 weken aan je aanvraag vastplakken.
De 1 loket gedachte is ver weg. De cwi-'adviseur' waar je het eerste mee te maken krijgt beweert dat haar agenda vol is en dat ze daarom geen tweede afspraak kan maken en op de tweede afspraak meldt de tweede persoon expliciet dat vanwege een volle agenda de afspraak nu bij haar is. Vervolgens een derde persoon; de casemanager. Vervolgens een vierde persoon (de consulent), die namens een vijfde persoon (clustermanager) brieven stuurt met het verzoek om nieuwe gegevens. Zo wordt compleet ondoorzichtig gemaakt wie waar verantwoordelijk voor is.
De eerste cwi-adviseur zit naar het beelscherm te staren en beweert dat ze het formulier moet doorspitten, maar zit mogelijk gewoon je hele online dossier (uwv en dergelijke) door te spitten op zoek naar iets om je zo meteen weg te kunnen sturen en je aanvraag te laten mislukken. Ook hanteert ze niet de vermogensgrens per 1 januari 2006 van € 5180 maar gaat ze doodleuk uit van € 5000, zodat je een probleem lijkt te hebben als je daarboven zit.
Het is wel duidelijk waarom de eerste geen tweede afspraak maakt; de eerste is gewoon het meest ervaren in intimideren en wegsturen.
Standaard duurt een aanvraag in Leiden zo minimaal 13 weken.
Als je heel moeilijk doet krijg je een voorschot, waardoor het niet meer zinvol is om bezwaar te maken om bezwaar te maken tegen de vertraging omdat het niet meer 'spoedeisend' is.
Voordeel voor Leiden is dat ze pas een duur traject (tot € 6000) hoeven aan te bieden na die 13 weken, maar zo hebben ze tijd genoeg om je zover te krijgen om aan iets te gaan meedoen dat hun niets kost. En als je dat accepteert, heb je waarschijnlijk ook geen recht meer op een duur traject, want je zit dan al in een traject en een voorwaarde voor een traject is dat je niet al in een traject zit.
Ook duwt de tweede persoon je opeens iets nieuws in handen met het verzoek dat te tekenen, later blijkt dat dat niet hoeft (iets met belasting door hun laten regelen) en kun je dat weer intrekken. Ook rechten en plichtenboekje wordt niet besproken maar je moet wel overal kruisjes zetten dat het wel allemaal besproken is en begrepen.
Als de casemanager je uitnodigt, dan staat in de brief dat er een brief is bijgesloten die je moet inleveren op het gesprek; die brief zit er niet bij, zodat daar ook vertraging in optreedt. Als je bij de balie om het formulier vraagt, dan krijg je het verkeerde mee. Het heet ook anders, maar toch zou het het goede moeten zijn.
Ook sjoemelt Leiden met data op brieven, wat gemakkelijk kan omdat er geen poststempel met datum meer op de brief staat.
Als je overal kopieen van vraagt, dan zul je zien dat er nergens handtekeningen op staan van de personen waar je mee te maken hebt gehad.
Dus mocht je in een bijstandsaanvraag terecht komen, verstrek dan veel meer informatie dan nodig is en breng nieuwe bewijsstukken naar het kantoor en vraag om een ontvangstbevestiging.
Ik hoop voor je dat het dan lukt binnen 8 weken! En als je geen geld hebt, zorg er dan voor dat je meteen aan het begin al een brief inlevert met het verzoek om een voorschot en schrijf die wens ook op in inlichtingenformulieren.
Er is nu een Links college aangetreden, mogelijk zullen die korte metten maken met deze gang van zaken.
http://www.watkrijgenwenou.nl/ is niet bijgewerkt.
Er zou eigenlijk een site moeten komen met tips en trucs hoe Leiden aan te pakken.
Leiden is corrupt.
Als ze eerst hebben ingestemd met internetuitdraaien van je bankrekening, dan vragen ze alsnog om kopieen van papieren afschriften. Ze vragen om een bewijs van inschrijving die al bij de casemanager was ingeleverd. Als er eerst genoegen was genomen met de meest recente ww-betaalspecificatie, dan willen ze ze opeens over een periode van 3 maanden. Ook vragen ze opeens om meer sollicitatiebewijzen, terwijl er door een casemanager niet om is gevraagd. Stuur je dan de gevraagde papieren afschriften en maak je onzichtbaar wat voor de gevraagde datum ligt, dan sturen ze een nieuwe brief waarin ze vragen om een papieren afschrift waarop het niet onzichtbaar is gemaakt. Vermeld dus meteen dat ze die niet gaan krijgen en dat het daarom geen zin heeft om ernaar te vragen. Doe dit op het kopie van het papieren afschrift zelf.
Met elke nieuwe brief kunnen ze 4 weken aan je aanvraag vastplakken.
De 1 loket gedachte is ver weg. De cwi-'adviseur' waar je het eerste mee te maken krijgt beweert dat haar agenda vol is en dat ze daarom geen tweede afspraak kan maken en op de tweede afspraak meldt de tweede persoon expliciet dat vanwege een volle agenda de afspraak nu bij haar is. Vervolgens een derde persoon; de casemanager. Vervolgens een vierde persoon (de consulent), die namens een vijfde persoon (clustermanager) brieven stuurt met het verzoek om nieuwe gegevens. Zo wordt compleet ondoorzichtig gemaakt wie waar verantwoordelijk voor is.
De eerste cwi-adviseur zit naar het beelscherm te staren en beweert dat ze het formulier moet doorspitten, maar zit mogelijk gewoon je hele online dossier (uwv en dergelijke) door te spitten op zoek naar iets om je zo meteen weg te kunnen sturen en je aanvraag te laten mislukken. Ook hanteert ze niet de vermogensgrens per 1 januari 2006 van € 5180 maar gaat ze doodleuk uit van € 5000, zodat je een probleem lijkt te hebben als je daarboven zit.
Het is wel duidelijk waarom de eerste geen tweede afspraak maakt; de eerste is gewoon het meest ervaren in intimideren en wegsturen.
Standaard duurt een aanvraag in Leiden zo minimaal 13 weken.
Als je heel moeilijk doet krijg je een voorschot, waardoor het niet meer zinvol is om bezwaar te maken om bezwaar te maken tegen de vertraging omdat het niet meer 'spoedeisend' is.
Voordeel voor Leiden is dat ze pas een duur traject (tot € 6000) hoeven aan te bieden na die 13 weken, maar zo hebben ze tijd genoeg om je zover te krijgen om aan iets te gaan meedoen dat hun niets kost. En als je dat accepteert, heb je waarschijnlijk ook geen recht meer op een duur traject, want je zit dan al in een traject en een voorwaarde voor een traject is dat je niet al in een traject zit.
Ook duwt de tweede persoon je opeens iets nieuws in handen met het verzoek dat te tekenen, later blijkt dat dat niet hoeft (iets met belasting door hun laten regelen) en kun je dat weer intrekken. Ook rechten en plichtenboekje wordt niet besproken maar je moet wel overal kruisjes zetten dat het wel allemaal besproken is en begrepen.
Als de casemanager je uitnodigt, dan staat in de brief dat er een brief is bijgesloten die je moet inleveren op het gesprek; die brief zit er niet bij, zodat daar ook vertraging in optreedt. Als je bij de balie om het formulier vraagt, dan krijg je het verkeerde mee. Het heet ook anders, maar toch zou het het goede moeten zijn.
Ook sjoemelt Leiden met data op brieven, wat gemakkelijk kan omdat er geen poststempel met datum meer op de brief staat.
Als je overal kopieen van vraagt, dan zul je zien dat er nergens handtekeningen op staan van de personen waar je mee te maken hebt gehad.
Dus mocht je in een bijstandsaanvraag terecht komen, verstrek dan veel meer informatie dan nodig is en breng nieuwe bewijsstukken naar het kantoor en vraag om een ontvangstbevestiging.
Ik hoop voor je dat het dan lukt binnen 8 weken! En als je geen geld hebt, zorg er dan voor dat je meteen aan het begin al een brief inlevert met het verzoek om een voorschot en schrijf die wens ook op in inlichtingenformulieren.
Er is nu een Links college aangetreden, mogelijk zullen die korte metten maken met deze gang van zaken.
http://www.watkrijgenwenou.nl/ is niet bijgewerkt.
Er zou eigenlijk een site moeten komen met tips en trucs hoe Leiden aan te pakken.
Leiden is corrupt.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Tsja en dan nog is het een vreemde zaak dat alles zo lang moet duren.
Tegenwoordig weten ze meer van je dan je van jezelf weet.
Al die computers van al die instanties zijn toch met elkaar verbonden.
Volgens mij kunnen ze met 1 druk op de knop allang zien of je voor een WWB/bijstandsuitkering in aanmerking komt of niet.
Het lijkt mij meer een vorm van psychologische oorlogsvoering doormiddel van veel te veel overdreven regels om te zorgen dat je al moedeloos wordt om de gang naar de bijstand te moeten maken.
Ik had mijn aanvraag al ingedient en ik moest inderdaad overal kopieen van maken die later nog niet eens nodig bleken te zijn.
Sommige vragen op het aanvraag formulier vragen ze 2x alleen stellen ze de 2e vraag anders.
Het zou handiger zijn als er een soort support was om je te helpen met de bijstandsaanvraag.
ik denk dat elke gemeente wel zo'n beetje corrupt is met de bijstand want het is tenslotte hun zorgenkindje.
En om de weg naar de bijstand dan maar niet te hoeven maken heb ik maar een beroepgedaan op de zorgplicht van de gemeente om mij aan een baan te helpen.
Je komt dan bij een soort van instroomservice terecht die je dus in loondienst nemen (met salaris) voor de tijd van 3 maanden.
Hun zoeken dus een baan voor je maar je moet zelf ook vacatures opzoeken en opsturen, zelf bellen of reageren mag niet, ook mag je van hun niet naar een uitzendburo stappen. dit is natuurlijk ivm met de nodige subsidies.
Die jobhunters daar kijken niet echt naar je kwaliteiten en willen je zo snel mogelijk aan het werk hebben maakt niet uit wat.
Helaas kan je niets weigeren want er wordt gerapporteerd aan de sociale dienst dus het kan eventueel gevolgen hebben voor de WWB uitkeringsaanvraag. Die ik trouwens nog niet eens heb.
Ook laten ze je bij het CWI als je een bijstandsaanvraag komt doen , extra lang wachten ook al komt je stipt op tijd op je afspraak.
Tegenwoordig weten ze meer van je dan je van jezelf weet.
Al die computers van al die instanties zijn toch met elkaar verbonden.
Volgens mij kunnen ze met 1 druk op de knop allang zien of je voor een WWB/bijstandsuitkering in aanmerking komt of niet.
Het lijkt mij meer een vorm van psychologische oorlogsvoering doormiddel van veel te veel overdreven regels om te zorgen dat je al moedeloos wordt om de gang naar de bijstand te moeten maken.
Ik had mijn aanvraag al ingedient en ik moest inderdaad overal kopieen van maken die later nog niet eens nodig bleken te zijn.
Sommige vragen op het aanvraag formulier vragen ze 2x alleen stellen ze de 2e vraag anders.
Het zou handiger zijn als er een soort support was om je te helpen met de bijstandsaanvraag.
ik denk dat elke gemeente wel zo'n beetje corrupt is met de bijstand want het is tenslotte hun zorgenkindje.
En om de weg naar de bijstand dan maar niet te hoeven maken heb ik maar een beroepgedaan op de zorgplicht van de gemeente om mij aan een baan te helpen.
Je komt dan bij een soort van instroomservice terecht die je dus in loondienst nemen (met salaris) voor de tijd van 3 maanden.
Hun zoeken dus een baan voor je maar je moet zelf ook vacatures opzoeken en opsturen, zelf bellen of reageren mag niet, ook mag je van hun niet naar een uitzendburo stappen. dit is natuurlijk ivm met de nodige subsidies.
Die jobhunters daar kijken niet echt naar je kwaliteiten en willen je zo snel mogelijk aan het werk hebben maakt niet uit wat.
Helaas kan je niets weigeren want er wordt gerapporteerd aan de sociale dienst dus het kan eventueel gevolgen hebben voor de WWB uitkeringsaanvraag. Die ik trouwens nog niet eens heb.
Ook laten ze je bij het CWI als je een bijstandsaanvraag komt doen , extra lang wachten ook al komt je stipt op tijd op je afspraak.
Laatst gewijzigd door tomaatje op 13 apr 2006 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Het is vooral een manier om geld te verdienen, want als het de gemeente lukt om iemand af te poeieren, dan kunnen ze dat geld in eigen zak steken. Zo schijnen ze in Leiden al 2 miljoen euro in hun zak hebben weten te houden. Het linkse college wil dat geld nu weer investeren in een socialer beleid.
Het is daarom geen zorgenkindje, maar een melkkoe!
Oh ja, tomaatje, als je van de jobhunter niet zelf mag solliciteren, dan moet je dat wel zwart op wit hebben staan, anders kunnen ze je er later mogelijk toch op aanspreken dat je te weinig hebt gesolliciteerd. En bovendien kun je natuurlijk stiekem toch solliciteren, minimaal 1 keer per week. Mocht het dan nodig zijn, dan heb je toch nog bewijzen.
Het lijkt me ook gewoon niet waar dat je niet mag solliciteren, maar gewoon een manier om je zo te kunnen korten doordat je daardoor niet kunt aantonen dat je voldoende hebt gesolliciteerd.
Het is daarom geen zorgenkindje, maar een melkkoe!
Oh ja, tomaatje, als je van de jobhunter niet zelf mag solliciteren, dan moet je dat wel zwart op wit hebben staan, anders kunnen ze je er later mogelijk toch op aanspreken dat je te weinig hebt gesolliciteerd. En bovendien kun je natuurlijk stiekem toch solliciteren, minimaal 1 keer per week. Mocht het dan nodig zijn, dan heb je toch nog bewijzen.
Het lijkt me ook gewoon niet waar dat je niet mag solliciteren, maar gewoon een manier om je zo te kunnen korten doordat je daardoor niet kunt aantonen dat je voldoende hebt gesolliciteerd.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
inderdaad wordt er dik verdiend aan werklozen en wordt er gehandeld in vacatures. Die instroomservice doet zaken met uitzendburo's.
Mijn idee erachter is dat ze de vacatures overnemen van uitzendburo's die het uitzendburo zelf niet kan voorzien.
p.s het is serieus dat je zelf niet mag bellen met het bedrijf dat doen hun voor je.
Moeilijker kunnen ze het niet maken ook niet makkelijker.
mijn conclusie is dan ook dat je beter zelf op zoek kan gaan naar werk inplaats dat een ander het voor je doet.
Mijn idee erachter is dat ze de vacatures overnemen van uitzendburo's die het uitzendburo zelf niet kan voorzien.
p.s het is serieus dat je zelf niet mag bellen met het bedrijf dat doen hun voor je.
Moeilijker kunnen ze het niet maken ook niet makkelijker.
mijn conclusie is dan ook dat je beter zelf op zoek kan gaan naar werk inplaats dat een ander het voor je doet.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
jawel, maar heb je zwart op wit staan dat je zelf niet mag solliciteren?
En je conclusie is juist; het cwi WIL en KAN je niet helpen, hun belang ligt bij de werkgever en bij de gemeente of UWV, niet bij de werkzoekende.
Ook MOET je zelf blijven nadenken, als jij het gevoel hebt dat ze onzin lullen, VERTROUW dan op je gevoel en maak er werk van!!!!
En je conclusie is juist; het cwi WIL en KAN je niet helpen, hun belang ligt bij de werkgever en bij de gemeente of UWV, niet bij de werkzoekende.
Ook MOET je zelf blijven nadenken, als jij het gevoel hebt dat ze onzin lullen, VERTROUW dan op je gevoel en maak er werk van!!!!
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
net even mijn arbeidsovereenkomst nagekeken die overigens wel hier en daar wat juridisch gaten vertoont.
Maar het staat inderdaad niet zwart op wit wel dat ik telefonisch bereikbaar moet zijn en dat het niet accepteren van hun werkaanbod gezien wordt als werkweigering.
Maar ze heben al telefonisch gedreigd de arbeidsovereenkomst te stoppen als ik mij niet aan hun regels hou.
Maar goed werkweigering is een breed begrip.
Het CWI kan allen iets voor je betekenen als je net je baan kwijt baan en nog niet zo lang werkloos bent. dan wordt je ingedeeld in FASE 1 dus direct bemiddelbaar.
Ik ben het nooit eens geweest met de fase indeling van het CWI.
Maar ik ben er wel zeker van , ik het het niet bewijzen dat ze een hoop onzin lullen vanaf het moment dat ze een intake gesprek met je hebben.
Ik heb daar een contract voor precies 3 maanden die eindigt op 30 april. En het is ingegaan op het moment toen ik op het CWI mijn WWB kwam aanvragen. Dus krijg je met terugwerkende kracht salaris maarrrrr in die tussentijd hebben hun nog niks voor je kunnen doen.
Maar het staat inderdaad niet zwart op wit wel dat ik telefonisch bereikbaar moet zijn en dat het niet accepteren van hun werkaanbod gezien wordt als werkweigering.
Maar ze heben al telefonisch gedreigd de arbeidsovereenkomst te stoppen als ik mij niet aan hun regels hou.
Maar goed werkweigering is een breed begrip.
Het CWI kan allen iets voor je betekenen als je net je baan kwijt baan en nog niet zo lang werkloos bent. dan wordt je ingedeeld in FASE 1 dus direct bemiddelbaar.
Ik ben het nooit eens geweest met de fase indeling van het CWI.
Maar ik ben er wel zeker van , ik het het niet bewijzen dat ze een hoop onzin lullen vanaf het moment dat ze een intake gesprek met je hebben.
Ik heb daar een contract voor precies 3 maanden die eindigt op 30 april. En het is ingegaan op het moment toen ik op het CWI mijn WWB kwam aanvragen. Dus krijg je met terugwerkende kracht salaris maarrrrr in die tussentijd hebben hun nog niks voor je kunnen doen.
Laatst gewijzigd door tomaatje op 13 apr 2006 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
dan kom ik terug op dat zelf MOETEN nadenken. Als er niet op papier staat dat je niet mag solliciteren, dan kun je er maar beter voor zorgen dat je minstens 1 keer per week hebt gesolliciteerd anders gaan ze je korten vanwege te weinig sollicitatieactiviteiten!
En ze kunnen lullen wat ze willen, als het niet op papier staat dan kun jij niet bewijzen dat ze dat gezegd hebben en dan ga JIJ nat!
fase-indeling is niet meer; er is nu route A en route B. Althans, dat is mij VERTELD, ik heb het niet op papier gezien, dus ik weet niet zeker of het waar is.
En ze kunnen lullen wat ze willen, als het niet op papier staat dan kun jij niet bewijzen dat ze dat gezegd hebben en dan ga JIJ nat!
fase-indeling is niet meer; er is nu route A en route B. Althans, dat is mij VERTELD, ik heb het niet op papier gezien, dus ik weet niet zeker of het waar is.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
nee hoor mijn vrouw die overigens parttime werkt en voor vast bij haar bedrijf werkt moest zich toen ook inschrijven als werkzoekende bij het CWI en werd ingedeeld in fase 1. Mijn vrouw moest dus ander werk gaan zoeken voor meer uren terwijl ze niet eens bij haar eigen bedrijf weg wilde en dat alleen omdat we de bijstands aanvraag gezamelijk kwamen doen.
Het enige waar ik op hoop is dat ik nog bijtijds op eigen gelegenheid een baantje vind maar hier in de randstad is dat zeer tot erg moeilijk.
Je hebt vor de simpelste baantjes tegenwoordig ervaring en diploma's nodig.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over leeftijd en of je wel of geen kinderen hebt.
Maar goed we doen ons best he
Het enige waar ik op hoop is dat ik nog bijtijds op eigen gelegenheid een baantje vind maar hier in de randstad is dat zeer tot erg moeilijk.
Je hebt vor de simpelste baantjes tegenwoordig ervaring en diploma's nodig.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over leeftijd en of je wel of geen kinderen hebt.
Maar goed we doen ons best he
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Nou is internet zo mooi en de jongelui zo handig.
ik verbaas mij er ook over waarom er nog geen tips en tricks pagina is voor bijstand gerechtigden of WAOers.
Er is voor zover ik weet, zelfs geen ONafhankelijk forum voor deze groepen.
ik verbaas mij er ook over waarom er nog geen tips en tricks pagina is voor bijstand gerechtigden of WAOers.
Er is voor zover ik weet, zelfs geen ONafhankelijk forum voor deze groepen.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Ik heb met dit soort toestanden gelukkig nooit problemen. Maar goed ik vul dan ook zelfs mijn eigen belastingformulieren en die van anderen in. Er is mij al eens gevraagd een bedrijfje te starten om voor mensen met deze problematiek klaar te staan. Als ik wist hoe dan deed ik het ook.
Amsterdam schijnt de kroon te spannen met het frustreren van de bijstandswet. Hier in Haarlem vindt ik het wel mee vallen hoewel ik de laatste tijd wel wat meer tegen onwelwillenheid aanloop.
Amsterdam schijnt de kroon te spannen met het frustreren van de bijstandswet. Hier in Haarlem vindt ik het wel mee vallen hoewel ik de laatste tijd wel wat meer tegen onwelwillenheid aanloop.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
het zou inderdaad handig zijn geweest voor mij en ik denk ook voor anderen als er iemand met verstand van zaken met je mee ging naar zo'n bijstands aaanvraag bij het CWI.
De persoon (een jong broekie met HBO opleiding) die mij en mijn vrouw de intake gesprek afnam behandelde ons ook als een stel kleuters. Hij zat lekker te bladeren in onze giro afschriften en wilde nog van alles en nog wat van ons weten. En dat terwijl hij genoeg van ons weet want alles staat tegenwoordig gekoppeld aan je sofi nummer.
Al met al had ik dus al mijn papieren voor jan joker zitten kopieren.
Maar omdat ik nu bij zo'n work-first project zit dat al weer bijna afloopt nam hij overigens onze WWB aanvraag niet eens in behandeling.
Ik begrijp dat er mensen zijn die de sociale dienst oplichten maar behandel de mensen die er echt niks aan kunnen doen dan ook als mens en niet als het laagste van het laagste.
Het zou makkelijker zijn geweest als ze eerst is kijken naar de kwaliteiten die iemand bezit dan dat ze CV en diploma's zitten te matchen op hun vacatures.
Die zogeheten workfirst-en instroom projecten van de gemeenten heb je dus ook geen bal aan.
De persoon (een jong broekie met HBO opleiding) die mij en mijn vrouw de intake gesprek afnam behandelde ons ook als een stel kleuters. Hij zat lekker te bladeren in onze giro afschriften en wilde nog van alles en nog wat van ons weten. En dat terwijl hij genoeg van ons weet want alles staat tegenwoordig gekoppeld aan je sofi nummer.
Al met al had ik dus al mijn papieren voor jan joker zitten kopieren.
Maar omdat ik nu bij zo'n work-first project zit dat al weer bijna afloopt nam hij overigens onze WWB aanvraag niet eens in behandeling.
Ik begrijp dat er mensen zijn die de sociale dienst oplichten maar behandel de mensen die er echt niks aan kunnen doen dan ook als mens en niet als het laagste van het laagste.
Het zou makkelijker zijn geweest als ze eerst is kijken naar de kwaliteiten die iemand bezit dan dat ze CV en diploma's zitten te matchen op hun vacatures.
Die zogeheten workfirst-en instroom projecten van de gemeenten heb je dus ook geen bal aan.
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
FRANKKK,
Ik lees nu pas je bijdrage en ik ga de klachten meenemen in de
vergadering.
Wij gaan ze ter verantwoording roepen.
Het klopt dat er gesjoemeld wordt met datums.
Ik heb er zelf mee te maken gehad.
De uitgaven mag je afplakken.
Gaat ze niks aan.
Groet Langhaar
Ik lees nu pas je bijdrage en ik ga de klachten meenemen in de
vergadering.
Wij gaan ze ter verantwoording roepen.
Het klopt dat er gesjoemeld wordt met datums.
Ik heb er zelf mee te maken gehad.
De uitgaven mag je afplakken.
Gaat ze niks aan.
Groet Langhaar
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Als je wilt kan ik 10 pagina's met klachten formuleren, geen enkel punt, per ambtenaartje netjes uitgewerkt
En het niet hoeven laten zien van de uitgaven, dat wist ik niet, maar ach, wat boeit het als ze kunnen zien dat er boodschappen gedaan worden bij de AH en dat er later alleen nog maar afschrijvingen van geldautomaten staan
En het niet hoeven laten zien van de uitgaven, dat wist ik niet, maar ach, wat boeit het als ze kunnen zien dat er boodschappen gedaan worden bij de AH en dat er later alleen nog maar afschrijvingen van geldautomaten staan
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Het zwartboek.
Tweede Kamerfractie PVDA
Saskia Noorman-den Uyl
April 2006
Zwartboek klachten UWV
Vandaag 13 april 2006 spreekt de Tweede Kamer met de staatssecretaris van SZW over het onderzoek naar het gebruik van de voedselbanken. Uit het onderzoek naar de voedselbanken blijkt dat 14% van de mensen die gebruik maken van de Voedselbanken dat moeten doen omdat ze hun uitkering niet op tijd krijgen. En dat 17% van de mensen dat doet vanwege de daling van de uitkering. En die uitkeringen komen voor een groot deel van het UWV.
De recente klachten over de uitkeringsverstrekking van het UWV die we als PvdA-fractie ontvingen, vond ik zo nijpend en urgent dat ik ze in openbaarheid breng.
De belangrijkste klachten zijn:
- Het feit dat mensen weken, maanden zonder geld zitten
- Dat maanden lang onderhet sociaal minimum bevoorschot wordt
- Dat het lijkt alsof de Toeslagenwet die dat moet voorkomen gewoon niet wordt toegepast
- Dat ook reguliere Ziektewet uitkeringen langdurig onder het sociaal minimum worden toegekend
- Dat mensen maandenlang in armoede schulden en nood gelaten worden.
UWV heeft een gigantische hoeveelheid klanten en de overgrote meerderheid van de uitkeringen gaan gewoon goed. Maar dat is normaal. Niet normaal is dat er bij te veel klanten zulke ernstige fouten gemaakt worden.
Ik heb een Zwartboek gemaakt van de klachten die vooral de laatste drie maanden op mijn bureau terecht kwamen. Het kan niet ander dat die beperking staat voor een topje van een ijsberg van vergelijkbare klachten Sommige klachten zijn ook naar ander fracties of kamerleden gestuurd. Sommige zullen al eerder bij het UWV gemeld zijn en ook via persoonlijke brieven bij de minister. Dat laatste heeft niet geholpen.
Het Zwartboek is bestemd is voor de minister van SZW als eerst verantwoordelijke voor het UWV en de staatssecretaris van SZW als verantwoordelijk voor het onderzoek naar de voedselbanken.
Ik vraag de bewindslieden om ervoor te zorgen dat binnen 4 weken de problemen die ik signaleer worden opgelost. Ik vraag de bewindslieden vervolgens aan te geven op welke wijze de problemen die een structureel karakter lijken te hebben opgelost worden zoals de uitkeringen Ziektewet, de Toeslagenwet en de toepassing en de hoogte van uitkeringen onder het sociaal minimum.
Saskia Noorman – den Uyl
Lijst van Klachten over de uitkeringsverstrekking UWV.
De werkelijke brieven met naam- en adres-gegevens zijn aan de bewindslieden en het UWV ter beschikking gesteld.
A
Alleenstaande is tijdens ziekte via kantonrechter ontslagen was werkzaam in de verpleging. Wacht sinds 3 november op uitkering Ziektewet. Heeft 9 maal telefonisch contact gehad en naast de benodigde gegevens 2 rappelbrieven zonder resultaat over uitkering Ziektewet. Ook aangetekende brieven en de UWV-klachtenlijn leverden geen reactie op.
Ze ontvangt dus vier maanden niets. Tot er op 14 maart een brief komt met de aankondiging van een eenmalig bedrag van € 2749,- voor een uitkering over de periode 3 november-25 december ( 2 maanden). Vervolgens wordt haar verteld dat die eenmalige uitkering te hoog is en dat ze moet terug betalen. Ze heeft nu een schuld bij het UWV. Maar mevrouw heeft op dat moment inmiddels recht op een uitkering over de periode van 3 november tot en met februari . Mevrouw heeft minimaal recht op een netto bedrag van €800 per maand (het sociaal minimum voor alleenstaande die via de Toeslagenwet eventueel moet worden aangevraagd)
Mevrouw heeft via leningen in de familie kunnen leven terwijl ze zeer ernstig ziek is. Ze kan het allemaal niet meer aan. (maart ‘06)
B
Alleenstaande 18 jaar gewerkt en ontslagen: maandenlang geen uitkering en later voorschot onder het sociaal minimum.
Meneer is via de kantonrechterontslagen op 22 april 2005. Maar krijgt van het UWV geen uitkering. UWV stelt dat de werkloosheid niet tijdig gemeld is. Uit documentatie blijkt dat onjuist. Tot viermaal toe verzonden aangetekende stukken aan het UWV blijken niet te vinden. Dossier bij UWV op talloze plaatsen kwijt. Krijgt uiteindelijk bericht op 9 maart 2006 van een uitkering: voorschot. En bericht van een sanctie van 20% vanwege te late aanmelding. Meneer verdiende €1850,- per maand en zou een uitkering van 70% van dat bedrag per maand moeten krijgen . Meneer krijgt op 9 maart een eenmalig bedrag over vier maanden van €2200. Dat is € 550 per maand dat is 50% van het sociaal minimum (netto bijstandsinkomen alleenstaande is € 800,- per maand)
Meneer heeft eerder minister De Geus een brief gestuurd, maar kreeg als antwoord dat de minister niets kan doen omdat het UWV er over gaat. Meneer heeft volledig ingeteerd op eerder spaargeld.
Overigens is een boete (sanctie) niet toegestaan in de WW indien iemand te laat informatie geeft en daar alleen zich zelf mee benadeelt. De sanctie is dan ook inmiddels weer ingetrokken.
In tegenstelling tot de bewering van de directeur van het UWV in het programma Tweevandaag op 12 april heeft meneer zich aan alle regels gehouden en thans ( 21.00) nog geen informatie van het UWV over de hoogte van zijn uitkering en het bedrag dat het UWV hem moet nabetalen vanaf april 2005. (april ‘06)
C
Een gezin met twee kinderen waarbij het UWV is vergeten meneer beter te melden
Een vader van twee kinderen heeft een WW-uitkering. Vanwege ziekte heeft hij, zoals voorgeschreven, toen hij een maand ziek was dat gemeld bij het UWV. Hij krijgt dan een ZW-uitkering. Nadat hij zich heeft beter gemeld zit meneer zonder inkomsten. Het UWV heeft meneer namelijk intern niet op tijd beter gemeld voor de WW. Hij krijgt nu geen WW-uitkering. Het gezin heeft al meer dan een maand geen inkomen meer. (maart ‘06)
D
Tot twee keer toe ervaringen met trage uitbetaling van uitkering
In 2002 heeft mevrouw door een operatie een tijd in de Ziektewet doorgebracht. Omdat de werkgever toentertijd haar loongegevens niet doorgaf aan het UWV heeft zij 5 maanden zonder uitkering gezeten. Zij heeft toen haar huur moeten opzeggen van haar appartement omdat zij de huur niet kon blijven betalen.
Mevrouw is inmiddels getrouwd en sinds 1 januari 2006 met zwangerschapsverlof en 13 januari bevallen van een zoon. In maart heeft zij van het UWV nog geen geld of zelfs geen bericht gehad. (maart ‘06)
E
Een verkorte aanvraag voor herleving van haar WW-recht duurt te lang
Mevrouw heeft een WW-uitkering en heeft in november 2005 een tijdelijke baan van 3 maanden aangenomen via een uitzendbureau. Na deze 3 maanden moest mevrouw een nieuwe verkorte WW aanvraag indienen, dit omdat zij langer dan 4 weken aan het werk was geweest. Deze verkorte WW-aanvraag is echter nog langer dan de eerste aanvraag! Vervolgens heeft mevrouw vanaf haar laatste werkdag ongeveer 6-7 weken moeten wachten op haar uitkering. Zij zal op deze manier niet snel een tijdelijke baan van 4 weken of meer aannemen. (maart ‘06)
F
3,5 maand wachten op de uitbetaling van de Ziektewet -uitkering
Meneer gaat op 5 januari 2006 naar het CWI in zijn woonplaats met de mededeling dat per 31 januari 2006 zijn arbeidsovereenkomst via de kantonrechter is ontbonden maar dat hij nog steeds ziek is. Het CWI deelt hem mee dat hij zich niet kan inschrijven en dat hij terug moet komen wanneer hij weer beter is.
In het geval van deze meneer moet zijn werkgever hem ziek uit dienst melden. Als de werkgever dit niet doet dan krijgt hij een boete opgelegd.
Half januari hoort meneer van de arbodienst in zijn regio dat zijn werkgever hem zonder medeweten per 30 december 2005 beter heeft gemeld.
Meneer probeert nu vervolgens, op advies van zijn advocaat, de ziekmelding alsnog via UWV te regelen. Alleen UWV kan de werkgever dwingen meneer ziek uit dienst te melden.
Begin februari heeft meneer een gesprek met UWV en heeft gevraagd of zij voorschotten gaan verstrekken. UWV deelde mee dat het UWV dat niet doet en dat het ongeveer 4 tot 6 weken duurt voordat er een uitkering plaats vindt.
Tweede helft van februari heeft meneer een gesprek met het UWV voor een deskundigenoordeel UWV. UWV zegt toe dat meneer binnen een redelijke termijn een brief ontvangt waarin staat vermeld dat hij onterecht op 30 december 2005 is beter gemeld en dat er geen reïntegratie-inspanningen zijn verricht door zijn werkgever. Deze brief ontvangt meneer pas half maart. De uitkering wordt echter nog niet uitbetaald, omdat UWV nog niks heeft vernomen van de werkgever.
Meneer heeft in totaal in 3,5 maand tijd geen uitkering ontvangen en heeft met twaalf personen van het UWV contact gehad.
Door interventie van de Tweede Kamerfractie van de PvdA heeft meneer vorige week zijn eerste betaling gekregen voor een veel te laag bedrag. Hij heeft inmiddels bezwaar gemaakt. Meneer heeft sinds deze week zelf werk gevonden. Meneer heeft inmiddels forse schulden en deurwaarders achter hem aan. (maart ‘06)
G
Vier maanden wachten op de uitbetaling van de Ziektewet-uitkering
Op 28 oktober 2005 heeft mevrouw zich ziek gemeld. Pas op 22 december 2005 heeft er een eerste terugkoppeling van het UWV plaatsgevonden. Inmiddels is mevrouw ontslagen en vraagt zij per 1 januari 2006 in afwachting van een Wao/ZW uitkering een WW-uitkering aan. Eind februari is er door geen van de drie afdelingen een beslissing op de aanvraag genomen. Een eerste gesprek met UWV over de ZW-aanvraag vindt plaats begin maart. (februari ‘06)
H
Een jaar wachten op een goede uitbetaling van een WAO-uitkering
Mevrouw is in november 2004 ziek geworden. In april 2005 kreeg zij eindelijk een uitspraak van het UWV: afgekeurd voor 35 a 45 %. De WAO-uitkering ontving zij pas in juli 2005 (met terugwerkende kracht). Mevrouw werd geacht om 20 uur per week arbeid te verrichten. Door psychische en lichamelijke klachten vond zij dat zij niet in staat is om 20 uur per week te kunnen werken. Zij heeft een rechtszaak aangespannen en van de rechter gelijk gekregen in oktober 2005. De rechter heeft het besluit van het UWV van april 2005 vernietigd en heeft het UWV de opdracht gegeven om een nieuwe beslissing te nemen naar 80-100% arbeidsongeschikt. Half december 2005 meldt het UWV dat zij akkoord gaan met de uitspraak van de rechter. Het is bijna maart 2006 en mevrouw heeft nog geen geld gezien.(februari ‘06)
I
De heren F en G krijgen te horen dat ze over de laatste drie jaar te veel betaalde uitkeringsgeld moeten terugbetalen
De heer F heeft al enige jaren een WAO-uitkering en gedeeltelijk werk. hij heeft onregelmatig werk en geeft alles keurig door aan het UWV (binnen een week, zoals ze verlangen). Nu na 3 jaar meldt het UWV dat ze erachter zijn gekomen dat er in 2003 en 2004 en 2005 teveel is overgemaakt. Meneer moet € 10.000 aan het UWV terug betalen.
Meneer G heeft in februari 2006 een brief ontvangen van UWV waaruit blijkt dat hij sinds
oktober 2002 onterecht toeslag heeft ontvangen van de Toeslagenwet. Doordat zijn uitkering 14 eurocent per dag boven 70% van het wettelijk minimumloon is, heeft hij 3,5 jaar onterecht een toeslag gekregen op basis van de Toeslagenwet. Het besluit van oktober 2002 voor het toekennen van een toeslag in het kader van de Toeslagenwet is teruggedraaid en meneer moet nu bijna € 11 000 euro (bruto) terugbetalen. (februari ‘06)
J
Een opsomming van de klachten van mensen die afhankelijk zijn van het UWV
1. Het UWV laat Ziektewet-betalingen van de toegekende uitkeringen vastlopen.
2. Nieuwe aanvragen duren te lang.
3. Het is ´normaal´ dat mensen vaak het 0900 nummer bellen om te vragen waar hun geld blijft.
4. Mensen worden verteld dat ze binnen 72 uur teruggebeld worden, wat dan niet gebeurd.
5. Regelmatig achterstanden van weken, terwijl gezinnen afhankelijk zijn gemaakt van de wekelijkse uitbetalingen.
6. Er vallen gaten in (af)betalingen van lasten. Het gat slaat er altijd harder in dan het zich laat vullen. Hierdoor ontstaan schulden.
7. Veel mensen moeten tijdens ziektewetperiode betalingsafspraken maken met instanties omdat zij hun rekeningen/huur niet op tijd kunnen betalen.
8. Achteraf wordt het door UWV weer rechtgetrokken, maar is het kwaad al geschied. Stress, frustraties en ellende, zeer ongezond, maar nog geen brief met excuses of een redelijke schadeloosstelling van geleden schade. (januari ‘06)
K
Vier maanden wachten op de uitbetaling van de Ziektewet -uitkering
Vanaf oktober 2005 wacht mevrouw al op een uitkering in het kader van de Ziektewet. Bij het UWV wordt zij van het kastje naar de muur gestuurd. Mevrouw is hierdoor in financiële problemen geraakt omdat zij haar rekeningen niet kan betalen. (januari ‘06)
L
Eindejaarsuitkering WAO voor 2005
Het UWV heeft de uitbetaling van eindejaarsuitkeringen van WAO'ers uitbesteed aan een externe organisatie. Resultaat: ongeveer 10 % van de rechthebbenden (4.250 mensen) heeft nog niets ontvangen op 10 januari 2006. Normaliter wordt deze eindejaars-uikering rond 15 december gestort. (januari ‘06)
M
Oudere alleenstaande werkloze structueel te lage uitkering
Een werkloze mevrouw van 55 jaar heeft altijd gewerkt en krijgt al vanaf oktober 2005 van het UWV een WW-uitkering die € 40 per maand lager is dan het netto bijstandsinkomen dat geldt voor een alleenstaande. In zo’n geval behoort de Toeslagen wet door het UWV te worden toegepast zodat de uitkering op het netto bijstandsniveau (exclusief vakantiegeld) van € 800 per maand komt. Het UWV houdt er een andere berekening op na en vindt een netto inkomen onder bijstandsniveau genoeg. Mevrouw leeft nu 5 maanden van een inkomen dat 5% onder het bijstandsniveau ligt. Ze heeft geen geld meer voor eten. Mevrouw wil graag werken maar niemand wil haar nog een baan geven. (januari ‘06)
N
Mevrouw heeft zelf 8 jaar bij het UWV gewerkt.
Mevrouw is ontslagen wegens reorganisatie. Ze heeft twee maanden zonder inkomen gezeten.
UWV is vier weken te laat met betalen. Een UWV-uitzendkracht belooft terug te bellen: belt nooit, mailen mag niet, UWV contactpersoon benaderen mag niet. (februari ‘06)
O
Overschrijding aanvraagtermijn WW-uitkering
Meneer heeft op 26 januari 2006 een aanvraag ingediend voor een WW-uitkering. De aanvraag heeft 8 weken bij het verkeerde kantoor gelegen. Hierdoor heeft UWV de wettelijke termijn overschreden. Meneer belt diverse malen het 0900-nummer, maar telkens wordt hem te verstaan gegeven dat bevoorschotting niet mogelijk is. Per 16 februari 2006 is zijn WAO-uitkering verlaagd. Dit leidt tot ergernis bij meneer. De verlaagde WAO-uitkering wordt sneller doorgevoerd dan de aanvraag voor een WW-uitkering. Meneer zit nu met zeer weinig inkomsten. Hij heeft het geluk dat hij een partner heeft met een goed inkomen. anders was ook hij aangewezen op de Voedselbank. (april ‘06)
P
Mevrouw werkloos krijgt uitkering door UWV van € 447 per maand.
Alleenstaande werkloze mevrouw krijgt maar een uitkering van € 447 per maand sinds 1 november 2005. Dat is 44% onder het netto sociaal minimum. Mevrouw zou een sanctie van 35% gekregen hebben. Het verschil tussen de hoogte van de sanctie en de werkelijke korting op het inkomen is nooit verklaard. Mevrouw kreeg die lage uitkering gedurende 4 maanden als sanctie opgelegd om dat het UWV haar werkloosheid verwijtbaar vond. Door de rechter is mevrouw op 23 maart 2006 in het gelijk gesteld. En zal aan mevrouw de volledige uitkering uitbetaald moeten worden. In de uitzending TweeVandaag op 12 april zei de directeur van het UWV dat mevrouw per heden de juiste uitkering ontvangt. Mevrouw weet heden (12 april om 20.00 uur) nog steeds niet wat haar juiste uitkering is. Vast staat dat het netto sociaal minimum voor een alleenstaande per maand exclusief vakantiegeld € 800 is. Mevrouw hoort graag van het UWV op welke uitkering zijn recht heeft en of de kosten van de uit geldnood afgebroken opleiding ook door het UWV vergoed gaan worden. (april ‘06)
Q
Rechtbank: UWV moet nieuw beslissing doen: na 20 weken nog steeds diepe stilte.
Een herkeurde uitkeringsgerechtigde gaat in beroep bij de rechtbank. Uitspraak: het UWV moet een nieuwe beslissing nemen. De uitkeringsgerechtigde heeft na 20 weken nog steeds geen beslissing van het UWV. Er wordt niet gereageerd op aangetekende brieven, ook telefoontjes helpen niet.(maart ‘06)
R
Uitkering Ziektewet aan alleenstaande moeder € 200 per maand te laag.
Een alleenstaande moeder met dochter ontvangt sinds 1 september 2005 een Ziektewetuitkering. Zij ontvangt netto € 196 per week. Dat is € 890 per maand. (week x 4,5).
Het bijstandsinkomen exclusief vakantiegeld is per maand netto € 1028. Mevrouw ontvangt dus al 7 maanden € 130 te weinig. Zij wist dat niet en was gezien haar ziekte ook niet goed in staat die kennis te verwerven. Het UWV heeft op geen enkele manier haar erop gewezen dat ze recht heeft op een toeslag van de Toeslagenwet. Ze kreeg wel een te hoge voorlopige teruggave van een fiscale heffingkorting gebaseerd op een vroeger genoten salaris en heeft daar het inkomenstekort mee gecompenseerd. Maar ze zal over 2005 en inmiddels over 2006 die te hoge fiscale heffingkorting terug moeten betalen en heeft daarmee een forse belastingschuld opgebouwd. Ze heeft in maart inmiddels om een toeslag via de Toeslagenwet gevraagd (en daar verder niks over gehoord). De vraag is of het UWV met terugwerkende kracht de Toeslagenwet wil kan en mag toepassen? (De Toeslagenwet moet het inkomen van een huishouden op het sociaal minimum = bijstandniveau garanderen). (maart’ 06)
S
Aanvraag aanvulling te lage Ziektewetuitkering : van 14 november 2005 nog steeds niet afgehandeld.
Mevrouw is ziek. Heeft een ziektewet uitkering van € 600 per maand. Ook toen ze nog zelfstandig woonde. Dat is een inkomen fors onder het sociaal minimum. Ze heeft een toeslag aangevraagd in november 2005 daar is nog niet over beslist. Talloze brieven, telefoontjes faxen, niet nagekomen toezeggingen (U wordt binnen 72 uur terug gebeld: nee dus en dat tig-keer). Mevrouw kon inmiddels de huur niet meer betalen en heeft inmiddels ook schulden. Heeft woning opgezegd en is noodgedwongen bij ouders gaan wonen. Mevrouw wordt nog steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Reïntegratie: “Nee, U moet niet in Rotterdam zijn maar in Dordrecht, dat is dichterbij “-15 km verder enkele reis- ”U valt waarschijnlijk onder de regio Gouda”- dat kantoor bestaat niet meer-. (maart ’06)
T
Vanuit Spanje een fout van het UWV zien te repareren
Meneer woont in Spanje en krijgt daar zijn WAO-uitkering. Omdat het UWV zegt dat hij zijn levensberichtverklaring niet heeft ingezonden wordt de uitkering zonder bericht eind januari niet uitbetaald. Meneer heeft op 25 november 2005 zijn verklaring wel degelijk aangetekend verzonden. Het UWV zegt niks te hebben ontvangen. Meneer heeft begin februari 3 maal uit Spanje het UWV gebeld. Op alle beloftes om terug gebeld te worden is niet gereageerd. Op 3 februari heeft meneer geschreven aan het UWV en op 13 februari een klacht ingediend bij het centrale klachtenbureau van het UWV. Meneer heeft 20 februari gebeld.
Op 1 maart (meneer heeft nog steeds geen geld) belt hij het UWV weer, wordt een aantal keren doorverbonden vervolgens gedurende 30 minuten ! (vanuit Spanje bellen) in de wacht gezet. Vervolgens vertelde men hem dat het carnaval was en dat men hem niet verder kon helpen op dat moment. Uiteindelijk is meneer op 3 maart teruggebeld met de toezegging dat alles in orde gemaakt zou worden. (maart ’06)
Groet Langhaar
Tweede Kamerfractie PVDA
Saskia Noorman-den Uyl
April 2006
Zwartboek klachten UWV
Vandaag 13 april 2006 spreekt de Tweede Kamer met de staatssecretaris van SZW over het onderzoek naar het gebruik van de voedselbanken. Uit het onderzoek naar de voedselbanken blijkt dat 14% van de mensen die gebruik maken van de Voedselbanken dat moeten doen omdat ze hun uitkering niet op tijd krijgen. En dat 17% van de mensen dat doet vanwege de daling van de uitkering. En die uitkeringen komen voor een groot deel van het UWV.
De recente klachten over de uitkeringsverstrekking van het UWV die we als PvdA-fractie ontvingen, vond ik zo nijpend en urgent dat ik ze in openbaarheid breng.
De belangrijkste klachten zijn:
- Het feit dat mensen weken, maanden zonder geld zitten
- Dat maanden lang onderhet sociaal minimum bevoorschot wordt
- Dat het lijkt alsof de Toeslagenwet die dat moet voorkomen gewoon niet wordt toegepast
- Dat ook reguliere Ziektewet uitkeringen langdurig onder het sociaal minimum worden toegekend
- Dat mensen maandenlang in armoede schulden en nood gelaten worden.
UWV heeft een gigantische hoeveelheid klanten en de overgrote meerderheid van de uitkeringen gaan gewoon goed. Maar dat is normaal. Niet normaal is dat er bij te veel klanten zulke ernstige fouten gemaakt worden.
Ik heb een Zwartboek gemaakt van de klachten die vooral de laatste drie maanden op mijn bureau terecht kwamen. Het kan niet ander dat die beperking staat voor een topje van een ijsberg van vergelijkbare klachten Sommige klachten zijn ook naar ander fracties of kamerleden gestuurd. Sommige zullen al eerder bij het UWV gemeld zijn en ook via persoonlijke brieven bij de minister. Dat laatste heeft niet geholpen.
Het Zwartboek is bestemd is voor de minister van SZW als eerst verantwoordelijke voor het UWV en de staatssecretaris van SZW als verantwoordelijk voor het onderzoek naar de voedselbanken.
Ik vraag de bewindslieden om ervoor te zorgen dat binnen 4 weken de problemen die ik signaleer worden opgelost. Ik vraag de bewindslieden vervolgens aan te geven op welke wijze de problemen die een structureel karakter lijken te hebben opgelost worden zoals de uitkeringen Ziektewet, de Toeslagenwet en de toepassing en de hoogte van uitkeringen onder het sociaal minimum.
Saskia Noorman – den Uyl
Lijst van Klachten over de uitkeringsverstrekking UWV.
De werkelijke brieven met naam- en adres-gegevens zijn aan de bewindslieden en het UWV ter beschikking gesteld.
A
Alleenstaande is tijdens ziekte via kantonrechter ontslagen was werkzaam in de verpleging. Wacht sinds 3 november op uitkering Ziektewet. Heeft 9 maal telefonisch contact gehad en naast de benodigde gegevens 2 rappelbrieven zonder resultaat over uitkering Ziektewet. Ook aangetekende brieven en de UWV-klachtenlijn leverden geen reactie op.
Ze ontvangt dus vier maanden niets. Tot er op 14 maart een brief komt met de aankondiging van een eenmalig bedrag van € 2749,- voor een uitkering over de periode 3 november-25 december ( 2 maanden). Vervolgens wordt haar verteld dat die eenmalige uitkering te hoog is en dat ze moet terug betalen. Ze heeft nu een schuld bij het UWV. Maar mevrouw heeft op dat moment inmiddels recht op een uitkering over de periode van 3 november tot en met februari . Mevrouw heeft minimaal recht op een netto bedrag van €800 per maand (het sociaal minimum voor alleenstaande die via de Toeslagenwet eventueel moet worden aangevraagd)
Mevrouw heeft via leningen in de familie kunnen leven terwijl ze zeer ernstig ziek is. Ze kan het allemaal niet meer aan. (maart ‘06)
B
Alleenstaande 18 jaar gewerkt en ontslagen: maandenlang geen uitkering en later voorschot onder het sociaal minimum.
Meneer is via de kantonrechterontslagen op 22 april 2005. Maar krijgt van het UWV geen uitkering. UWV stelt dat de werkloosheid niet tijdig gemeld is. Uit documentatie blijkt dat onjuist. Tot viermaal toe verzonden aangetekende stukken aan het UWV blijken niet te vinden. Dossier bij UWV op talloze plaatsen kwijt. Krijgt uiteindelijk bericht op 9 maart 2006 van een uitkering: voorschot. En bericht van een sanctie van 20% vanwege te late aanmelding. Meneer verdiende €1850,- per maand en zou een uitkering van 70% van dat bedrag per maand moeten krijgen . Meneer krijgt op 9 maart een eenmalig bedrag over vier maanden van €2200. Dat is € 550 per maand dat is 50% van het sociaal minimum (netto bijstandsinkomen alleenstaande is € 800,- per maand)
Meneer heeft eerder minister De Geus een brief gestuurd, maar kreeg als antwoord dat de minister niets kan doen omdat het UWV er over gaat. Meneer heeft volledig ingeteerd op eerder spaargeld.
Overigens is een boete (sanctie) niet toegestaan in de WW indien iemand te laat informatie geeft en daar alleen zich zelf mee benadeelt. De sanctie is dan ook inmiddels weer ingetrokken.
In tegenstelling tot de bewering van de directeur van het UWV in het programma Tweevandaag op 12 april heeft meneer zich aan alle regels gehouden en thans ( 21.00) nog geen informatie van het UWV over de hoogte van zijn uitkering en het bedrag dat het UWV hem moet nabetalen vanaf april 2005. (april ‘06)
C
Een gezin met twee kinderen waarbij het UWV is vergeten meneer beter te melden
Een vader van twee kinderen heeft een WW-uitkering. Vanwege ziekte heeft hij, zoals voorgeschreven, toen hij een maand ziek was dat gemeld bij het UWV. Hij krijgt dan een ZW-uitkering. Nadat hij zich heeft beter gemeld zit meneer zonder inkomsten. Het UWV heeft meneer namelijk intern niet op tijd beter gemeld voor de WW. Hij krijgt nu geen WW-uitkering. Het gezin heeft al meer dan een maand geen inkomen meer. (maart ‘06)
D
Tot twee keer toe ervaringen met trage uitbetaling van uitkering
In 2002 heeft mevrouw door een operatie een tijd in de Ziektewet doorgebracht. Omdat de werkgever toentertijd haar loongegevens niet doorgaf aan het UWV heeft zij 5 maanden zonder uitkering gezeten. Zij heeft toen haar huur moeten opzeggen van haar appartement omdat zij de huur niet kon blijven betalen.
Mevrouw is inmiddels getrouwd en sinds 1 januari 2006 met zwangerschapsverlof en 13 januari bevallen van een zoon. In maart heeft zij van het UWV nog geen geld of zelfs geen bericht gehad. (maart ‘06)
E
Een verkorte aanvraag voor herleving van haar WW-recht duurt te lang
Mevrouw heeft een WW-uitkering en heeft in november 2005 een tijdelijke baan van 3 maanden aangenomen via een uitzendbureau. Na deze 3 maanden moest mevrouw een nieuwe verkorte WW aanvraag indienen, dit omdat zij langer dan 4 weken aan het werk was geweest. Deze verkorte WW-aanvraag is echter nog langer dan de eerste aanvraag! Vervolgens heeft mevrouw vanaf haar laatste werkdag ongeveer 6-7 weken moeten wachten op haar uitkering. Zij zal op deze manier niet snel een tijdelijke baan van 4 weken of meer aannemen. (maart ‘06)
F
3,5 maand wachten op de uitbetaling van de Ziektewet -uitkering
Meneer gaat op 5 januari 2006 naar het CWI in zijn woonplaats met de mededeling dat per 31 januari 2006 zijn arbeidsovereenkomst via de kantonrechter is ontbonden maar dat hij nog steeds ziek is. Het CWI deelt hem mee dat hij zich niet kan inschrijven en dat hij terug moet komen wanneer hij weer beter is.
In het geval van deze meneer moet zijn werkgever hem ziek uit dienst melden. Als de werkgever dit niet doet dan krijgt hij een boete opgelegd.
Half januari hoort meneer van de arbodienst in zijn regio dat zijn werkgever hem zonder medeweten per 30 december 2005 beter heeft gemeld.
Meneer probeert nu vervolgens, op advies van zijn advocaat, de ziekmelding alsnog via UWV te regelen. Alleen UWV kan de werkgever dwingen meneer ziek uit dienst te melden.
Begin februari heeft meneer een gesprek met UWV en heeft gevraagd of zij voorschotten gaan verstrekken. UWV deelde mee dat het UWV dat niet doet en dat het ongeveer 4 tot 6 weken duurt voordat er een uitkering plaats vindt.
Tweede helft van februari heeft meneer een gesprek met het UWV voor een deskundigenoordeel UWV. UWV zegt toe dat meneer binnen een redelijke termijn een brief ontvangt waarin staat vermeld dat hij onterecht op 30 december 2005 is beter gemeld en dat er geen reïntegratie-inspanningen zijn verricht door zijn werkgever. Deze brief ontvangt meneer pas half maart. De uitkering wordt echter nog niet uitbetaald, omdat UWV nog niks heeft vernomen van de werkgever.
Meneer heeft in totaal in 3,5 maand tijd geen uitkering ontvangen en heeft met twaalf personen van het UWV contact gehad.
Door interventie van de Tweede Kamerfractie van de PvdA heeft meneer vorige week zijn eerste betaling gekregen voor een veel te laag bedrag. Hij heeft inmiddels bezwaar gemaakt. Meneer heeft sinds deze week zelf werk gevonden. Meneer heeft inmiddels forse schulden en deurwaarders achter hem aan. (maart ‘06)
G
Vier maanden wachten op de uitbetaling van de Ziektewet-uitkering
Op 28 oktober 2005 heeft mevrouw zich ziek gemeld. Pas op 22 december 2005 heeft er een eerste terugkoppeling van het UWV plaatsgevonden. Inmiddels is mevrouw ontslagen en vraagt zij per 1 januari 2006 in afwachting van een Wao/ZW uitkering een WW-uitkering aan. Eind februari is er door geen van de drie afdelingen een beslissing op de aanvraag genomen. Een eerste gesprek met UWV over de ZW-aanvraag vindt plaats begin maart. (februari ‘06)
H
Een jaar wachten op een goede uitbetaling van een WAO-uitkering
Mevrouw is in november 2004 ziek geworden. In april 2005 kreeg zij eindelijk een uitspraak van het UWV: afgekeurd voor 35 a 45 %. De WAO-uitkering ontving zij pas in juli 2005 (met terugwerkende kracht). Mevrouw werd geacht om 20 uur per week arbeid te verrichten. Door psychische en lichamelijke klachten vond zij dat zij niet in staat is om 20 uur per week te kunnen werken. Zij heeft een rechtszaak aangespannen en van de rechter gelijk gekregen in oktober 2005. De rechter heeft het besluit van het UWV van april 2005 vernietigd en heeft het UWV de opdracht gegeven om een nieuwe beslissing te nemen naar 80-100% arbeidsongeschikt. Half december 2005 meldt het UWV dat zij akkoord gaan met de uitspraak van de rechter. Het is bijna maart 2006 en mevrouw heeft nog geen geld gezien.(februari ‘06)
I
De heren F en G krijgen te horen dat ze over de laatste drie jaar te veel betaalde uitkeringsgeld moeten terugbetalen
De heer F heeft al enige jaren een WAO-uitkering en gedeeltelijk werk. hij heeft onregelmatig werk en geeft alles keurig door aan het UWV (binnen een week, zoals ze verlangen). Nu na 3 jaar meldt het UWV dat ze erachter zijn gekomen dat er in 2003 en 2004 en 2005 teveel is overgemaakt. Meneer moet € 10.000 aan het UWV terug betalen.
Meneer G heeft in februari 2006 een brief ontvangen van UWV waaruit blijkt dat hij sinds
oktober 2002 onterecht toeslag heeft ontvangen van de Toeslagenwet. Doordat zijn uitkering 14 eurocent per dag boven 70% van het wettelijk minimumloon is, heeft hij 3,5 jaar onterecht een toeslag gekregen op basis van de Toeslagenwet. Het besluit van oktober 2002 voor het toekennen van een toeslag in het kader van de Toeslagenwet is teruggedraaid en meneer moet nu bijna € 11 000 euro (bruto) terugbetalen. (februari ‘06)
J
Een opsomming van de klachten van mensen die afhankelijk zijn van het UWV
1. Het UWV laat Ziektewet-betalingen van de toegekende uitkeringen vastlopen.
2. Nieuwe aanvragen duren te lang.
3. Het is ´normaal´ dat mensen vaak het 0900 nummer bellen om te vragen waar hun geld blijft.
4. Mensen worden verteld dat ze binnen 72 uur teruggebeld worden, wat dan niet gebeurd.
5. Regelmatig achterstanden van weken, terwijl gezinnen afhankelijk zijn gemaakt van de wekelijkse uitbetalingen.
6. Er vallen gaten in (af)betalingen van lasten. Het gat slaat er altijd harder in dan het zich laat vullen. Hierdoor ontstaan schulden.
7. Veel mensen moeten tijdens ziektewetperiode betalingsafspraken maken met instanties omdat zij hun rekeningen/huur niet op tijd kunnen betalen.
8. Achteraf wordt het door UWV weer rechtgetrokken, maar is het kwaad al geschied. Stress, frustraties en ellende, zeer ongezond, maar nog geen brief met excuses of een redelijke schadeloosstelling van geleden schade. (januari ‘06)
K
Vier maanden wachten op de uitbetaling van de Ziektewet -uitkering
Vanaf oktober 2005 wacht mevrouw al op een uitkering in het kader van de Ziektewet. Bij het UWV wordt zij van het kastje naar de muur gestuurd. Mevrouw is hierdoor in financiële problemen geraakt omdat zij haar rekeningen niet kan betalen. (januari ‘06)
L
Eindejaarsuitkering WAO voor 2005
Het UWV heeft de uitbetaling van eindejaarsuitkeringen van WAO'ers uitbesteed aan een externe organisatie. Resultaat: ongeveer 10 % van de rechthebbenden (4.250 mensen) heeft nog niets ontvangen op 10 januari 2006. Normaliter wordt deze eindejaars-uikering rond 15 december gestort. (januari ‘06)
M
Oudere alleenstaande werkloze structueel te lage uitkering
Een werkloze mevrouw van 55 jaar heeft altijd gewerkt en krijgt al vanaf oktober 2005 van het UWV een WW-uitkering die € 40 per maand lager is dan het netto bijstandsinkomen dat geldt voor een alleenstaande. In zo’n geval behoort de Toeslagen wet door het UWV te worden toegepast zodat de uitkering op het netto bijstandsniveau (exclusief vakantiegeld) van € 800 per maand komt. Het UWV houdt er een andere berekening op na en vindt een netto inkomen onder bijstandsniveau genoeg. Mevrouw leeft nu 5 maanden van een inkomen dat 5% onder het bijstandsniveau ligt. Ze heeft geen geld meer voor eten. Mevrouw wil graag werken maar niemand wil haar nog een baan geven. (januari ‘06)
N
Mevrouw heeft zelf 8 jaar bij het UWV gewerkt.
Mevrouw is ontslagen wegens reorganisatie. Ze heeft twee maanden zonder inkomen gezeten.
UWV is vier weken te laat met betalen. Een UWV-uitzendkracht belooft terug te bellen: belt nooit, mailen mag niet, UWV contactpersoon benaderen mag niet. (februari ‘06)
O
Overschrijding aanvraagtermijn WW-uitkering
Meneer heeft op 26 januari 2006 een aanvraag ingediend voor een WW-uitkering. De aanvraag heeft 8 weken bij het verkeerde kantoor gelegen. Hierdoor heeft UWV de wettelijke termijn overschreden. Meneer belt diverse malen het 0900-nummer, maar telkens wordt hem te verstaan gegeven dat bevoorschotting niet mogelijk is. Per 16 februari 2006 is zijn WAO-uitkering verlaagd. Dit leidt tot ergernis bij meneer. De verlaagde WAO-uitkering wordt sneller doorgevoerd dan de aanvraag voor een WW-uitkering. Meneer zit nu met zeer weinig inkomsten. Hij heeft het geluk dat hij een partner heeft met een goed inkomen. anders was ook hij aangewezen op de Voedselbank. (april ‘06)
P
Mevrouw werkloos krijgt uitkering door UWV van € 447 per maand.
Alleenstaande werkloze mevrouw krijgt maar een uitkering van € 447 per maand sinds 1 november 2005. Dat is 44% onder het netto sociaal minimum. Mevrouw zou een sanctie van 35% gekregen hebben. Het verschil tussen de hoogte van de sanctie en de werkelijke korting op het inkomen is nooit verklaard. Mevrouw kreeg die lage uitkering gedurende 4 maanden als sanctie opgelegd om dat het UWV haar werkloosheid verwijtbaar vond. Door de rechter is mevrouw op 23 maart 2006 in het gelijk gesteld. En zal aan mevrouw de volledige uitkering uitbetaald moeten worden. In de uitzending TweeVandaag op 12 april zei de directeur van het UWV dat mevrouw per heden de juiste uitkering ontvangt. Mevrouw weet heden (12 april om 20.00 uur) nog steeds niet wat haar juiste uitkering is. Vast staat dat het netto sociaal minimum voor een alleenstaande per maand exclusief vakantiegeld € 800 is. Mevrouw hoort graag van het UWV op welke uitkering zijn recht heeft en of de kosten van de uit geldnood afgebroken opleiding ook door het UWV vergoed gaan worden. (april ‘06)
Q
Rechtbank: UWV moet nieuw beslissing doen: na 20 weken nog steeds diepe stilte.
Een herkeurde uitkeringsgerechtigde gaat in beroep bij de rechtbank. Uitspraak: het UWV moet een nieuwe beslissing nemen. De uitkeringsgerechtigde heeft na 20 weken nog steeds geen beslissing van het UWV. Er wordt niet gereageerd op aangetekende brieven, ook telefoontjes helpen niet.(maart ‘06)
R
Uitkering Ziektewet aan alleenstaande moeder € 200 per maand te laag.
Een alleenstaande moeder met dochter ontvangt sinds 1 september 2005 een Ziektewetuitkering. Zij ontvangt netto € 196 per week. Dat is € 890 per maand. (week x 4,5).
Het bijstandsinkomen exclusief vakantiegeld is per maand netto € 1028. Mevrouw ontvangt dus al 7 maanden € 130 te weinig. Zij wist dat niet en was gezien haar ziekte ook niet goed in staat die kennis te verwerven. Het UWV heeft op geen enkele manier haar erop gewezen dat ze recht heeft op een toeslag van de Toeslagenwet. Ze kreeg wel een te hoge voorlopige teruggave van een fiscale heffingkorting gebaseerd op een vroeger genoten salaris en heeft daar het inkomenstekort mee gecompenseerd. Maar ze zal over 2005 en inmiddels over 2006 die te hoge fiscale heffingkorting terug moeten betalen en heeft daarmee een forse belastingschuld opgebouwd. Ze heeft in maart inmiddels om een toeslag via de Toeslagenwet gevraagd (en daar verder niks over gehoord). De vraag is of het UWV met terugwerkende kracht de Toeslagenwet wil kan en mag toepassen? (De Toeslagenwet moet het inkomen van een huishouden op het sociaal minimum = bijstandniveau garanderen). (maart’ 06)
S
Aanvraag aanvulling te lage Ziektewetuitkering : van 14 november 2005 nog steeds niet afgehandeld.
Mevrouw is ziek. Heeft een ziektewet uitkering van € 600 per maand. Ook toen ze nog zelfstandig woonde. Dat is een inkomen fors onder het sociaal minimum. Ze heeft een toeslag aangevraagd in november 2005 daar is nog niet over beslist. Talloze brieven, telefoontjes faxen, niet nagekomen toezeggingen (U wordt binnen 72 uur terug gebeld: nee dus en dat tig-keer). Mevrouw kon inmiddels de huur niet meer betalen en heeft inmiddels ook schulden. Heeft woning opgezegd en is noodgedwongen bij ouders gaan wonen. Mevrouw wordt nog steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Reïntegratie: “Nee, U moet niet in Rotterdam zijn maar in Dordrecht, dat is dichterbij “-15 km verder enkele reis- ”U valt waarschijnlijk onder de regio Gouda”- dat kantoor bestaat niet meer-. (maart ’06)
T
Vanuit Spanje een fout van het UWV zien te repareren
Meneer woont in Spanje en krijgt daar zijn WAO-uitkering. Omdat het UWV zegt dat hij zijn levensberichtverklaring niet heeft ingezonden wordt de uitkering zonder bericht eind januari niet uitbetaald. Meneer heeft op 25 november 2005 zijn verklaring wel degelijk aangetekend verzonden. Het UWV zegt niks te hebben ontvangen. Meneer heeft begin februari 3 maal uit Spanje het UWV gebeld. Op alle beloftes om terug gebeld te worden is niet gereageerd. Op 3 februari heeft meneer geschreven aan het UWV en op 13 februari een klacht ingediend bij het centrale klachtenbureau van het UWV. Meneer heeft 20 februari gebeld.
Op 1 maart (meneer heeft nog steeds geen geld) belt hij het UWV weer, wordt een aantal keren doorverbonden vervolgens gedurende 30 minuten ! (vanuit Spanje bellen) in de wacht gezet. Vervolgens vertelde men hem dat het carnaval was en dat men hem niet verder kon helpen op dat moment. Uiteindelijk is meneer op 3 maart teruggebeld met de toezegging dat alles in orde gemaakt zou worden. (maart ’06)
Groet Langhaar
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Frankkk,
Kom maar op met de klachten.
Hoe meer ik weet hoe beter.
Groet Langhaar
Kom maar op met de klachten.
Hoe meer ik weet hoe beter.
Groet Langhaar
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Stuur maar naar [email protected] kan je lachen
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Eddie2,
Ik ben mijn wachtwoord kwijt.
Het is [email protected]
Groetjes van een vrouw met heel lang haar.
Langhaar
Ik ben mijn wachtwoord kwijt.
Het is [email protected]
Groetjes van een vrouw met heel lang haar.
Langhaar
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
waar vind ik het adres van minister Saskia Noorman den Uyl?
Re: Van Hoof zet gemeenten onder druk om bijstand
Ze is geen minister, maar een kamerlid. Haar emailadres kun je vinden op www.tweedekamer.nl
Goed, toch maar even opgezocht: http://www.tweedekamer.nl/leden_commiss ... t6058.html
Goed, toch maar even opgezocht: http://www.tweedekamer.nl/leden_commiss ... t6058.html