LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] achternamen
-
achternamen
van veel mensen die ik tegenkom probeer ik de achternaam te achterhalen. vaak zegt dit al wat over de persoon, en anders verzin je er wel iets bij. in deze achternamen zit veel variatie. de dubbele namen interesseren mij nog het meest. behalve die van de adelijke families zijn er ook die gemaakt zijn. kent iemand hier voorbeelden van?
het lijkt mij nog wel wat, een dubbele achternaam. aan de naam "slager" valt zo weinig af te lezen.
weet iemand of en hoe dat kan, de naam van je partner aannemen (zonder streepje ertussen), of 2 namen aan je kinderen doorgeven (niet met spaanse namen)?
het lijkt mij nog wel wat, een dubbele achternaam. aan de naam "slager" valt zo weinig af te lezen.
weet iemand of en hoe dat kan, de naam van je partner aannemen (zonder streepje ertussen), of 2 namen aan je kinderen doorgeven (niet met spaanse namen)?
Re: achternamen
Veel namen zijn "veranderd" ergens in de gouden eeuw. Dan was Lejeune bijvoorbeeld "sjieker" dan De Jong.
Ook heb ik mij laten vertellen door een geschiedenis leraar destijds dat Erasmus bijvoorbeeld een "vervanging" was van Gerrits((e)(n)).
Ook heb ik mij laten vertellen door een geschiedenis leraar destijds dat Erasmus bijvoorbeeld een "vervanging" was van Gerrits((e)(n)).
Laatst gewijzigd door Angelic op 20 apr 2006 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wat betreft namen (voor- en achternamen) werden er in het verleden ook veel fouten gemaakt in het (over)schrijven.
In mijn geval met een weinig voorkomende achternaam en waarbij elk lid met exact diezelfde naam te herleiden als familie zijn dit soort schrijffouten in het veleden wel gemaakt.
Bovendien wordt men name in het duitssprekend gebied mijn achternaam al vele eeuwen ook als voornaam gebruikt.
Googelen levert dan ook vele duizenden hits op.
Overigens werden familienamen pas verplicht in de Napoleontische tijd
waaraan wij ook de standaard meter c.q. het metrisch stelsel en bijvoorbeeld de huisnummering te danken hebben.
Met vriendelijke groeten;
L'oiseau libre
In mijn geval met een weinig voorkomende achternaam en waarbij elk lid met exact diezelfde naam te herleiden als familie zijn dit soort schrijffouten in het veleden wel gemaakt.
Bovendien wordt men name in het duitssprekend gebied mijn achternaam al vele eeuwen ook als voornaam gebruikt.
Googelen levert dan ook vele duizenden hits op.
Overigens werden familienamen pas verplicht in de Napoleontische tijd
waaraan wij ook de standaard meter c.q. het metrisch stelsel en bijvoorbeeld de huisnummering te danken hebben.
Met vriendelijke groeten;
L'oiseau libre
-
Geldt dat ook voor de zangeres van het levens-lied? Die had helemaal geen naam.
Deze verklaring is erg kort door de bocht.Ook heb ik mij laten vertellen door een geschiedenis leraar destijds dat Erasmus bijvoorbeeld een "vervanging" was van Gerrits((e)(n)).
Er schuilt namelijk een complete levensgeschiedenis achter.
Kijk maar eens op WIKIPEDIA.
Het kan ook onhandig uitvallen
Neem nou die nogal vreemde achternaam Vennegoor of Hesseling.
Indrukwekkend maar past dus niet op een voetbalshirt
groeten
Neem nou die nogal vreemde achternaam Vennegoor of Hesseling.
Indrukwekkend maar past dus niet op een voetbalshirt
groeten
-
verticaal toch wel?
Of gewoon een kleiner lettertype pakken. De naam die je niet kunt lezen vanaf de tribune, dat moet hem dan wel zijn.
Of gewoon een kleiner lettertype pakken. De naam die je niet kunt lezen vanaf de tribune, dat moet hem dan wel zijn.
De hele geschiedenis erachter is mij geheel onduidelijk, dit is wat een leraar ons jaren geleden gezegd heeft.Deze verklaring is erg kort door de bocht.
Er schuilt namelijk een complete levensgeschiedenis achter.
Nou, dat hoop ik toch niet.vaak zegt dit al wat over de persoon, en anders verzin je er wel iets bij.
Daarom verwijs ik je ook naar WIKIPEDIA
mijn over over over enz grootvader heette jan en die zoon heette " jan zijn zoon" en dat is veranderd naar Jansen
-
maar om even terug te gaan naar het oorspronkelijke onderwerp:
heeft iemand nog verhalen over hoe in zijn/iemands familie een dubbele naam is geslopen?
ik hoorde een keer van een man die vertelde dat een overgrootopa ofzo een buitenechtelijk kind had, en die kreeg als 2e voornaam de achternaam van zijn (biologische) man. zo heette hij xxx van os de man. later werd mocht hij dat aannemen als achternaam.
dus, zijn er nog meer van deze verhalen?
heeft iemand nog verhalen over hoe in zijn/iemands familie een dubbele naam is geslopen?
ik hoorde een keer van een man die vertelde dat een overgrootopa ofzo een buitenechtelijk kind had, en die kreeg als 2e voornaam de achternaam van zijn (biologische) man. zo heette hij xxx van os de man. later werd mocht hij dat aannemen als achternaam.
dus, zijn er nog meer van deze verhalen?
helaas heb ik geen voorbeelden, maar ik zal zoeken, slimmeniels.
Centraal Bureau Genealogie, die kunnen je vast verder helpen.
Krijg jij antwoorden op je vraag en hoeven de forum leden hun privacy niet prijs te geven.
Krijg jij antwoorden op je vraag en hoeven de forum leden hun privacy niet prijs te geven.