LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rwe afrekennota

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tammytan
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2006 01:17

rwe afrekennota

Ongelezen bericht door tammytan »

Hallo allemaal
Ik heb vandaag de afrekennota van rwe gekregen. Ik schrok ontzettend van het bedrag, van 61 euro, naar een maandbedrag van 120 euro. Ook moet ik 630 euro bijbetalen. Plus dat ik ook nog eens elke maand aan eneco 48 euro betaal voor de huur van een geiser, upc en reinigingsrecht
Hiervoor zat ik bij eneco. Een jaar geleden kwam er echter iemand van rwe aan de deur die me met een ontzettend mooi verhaal heeft ingepalmd.
Nu zit ik opgescheept met een 3 jarig contract.
Ik woon samen in een 3 kamer appartement en vind dat 168 euro per maand toch wel een erg hoog bedrag is.
Ik heb de kWH energie verbruiken van voorgaande jaren (toen ik nog bij eneco zat) en rwe nagelezen. Eneco zegt dat ik in een jaar 1934 heb verbruikt. En RWE zegt 4183.
Ik heb niet het idee dat ik ontzettend veel meer gebruik dan de afgelopen jaren
:?
Ik heb 3 maanden geleden zelfs nog aan rwe gevraagd (telefonisch) of mijn maandbedrag niet omhoog moet. Zij vertelden mij dat ik beter van 41 euro naar 61 euro kan gaan per maand.
Ik weet niet wat ik nu moet, heeft iemand een advies of iets dergelijks meegemaakt?
Ik zou heel graag willen overstappen. Kan dit? ook al heb ik een contract?

Schuldhulpverlening
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 apr 2006 18:55

Re: rwe afrekennota

Ongelezen bericht door Schuldhulpverlening »

Overstappen zou ik nog even overwegen.
Een overstap heeft gevolgen voor het nieuw te betalen voorschot.
Dat wordt namelijk overgenomen van uw vorige leverancier en zal derhalve niet minder hoog zijn.
Probeer met uw huidige energieleverancier de fout, als daar sprake van is, op te sporen en tot een correctie te komen.
Overstappen brengt u van de regen in de drup.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: rwe afrekennota

Ongelezen bericht door wicher »

@Schuldhulpverlening:

Kwam jij hier soms tot voor kort onder de naam "timefa" ? (En daarvoor dus als "chanmaster"?)

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: rwe afrekennota

Ongelezen bericht door jimmie »

Hij geeft in ieder geval eens een advies dat hout snijdt (namelijk niet overstappen), al klopt de redenering niet helemaal. De redenering is overigens wel eentje die alleen timefa/chanmaster hier voert, dus het idee van wicher zou wel eens kunnen kloppen.

Bij een overstap wordt het standaardjaarverbruik door de netbeheerder alleen aangepast als er bij de overstap meterstanden worden doorgegeven. Aangezien dit vaak niet wordt gedaan, is een overstap geen goede manier om je voorschot te verlagen: het standaardjaarverbruik blijft immers hetzelfde als bij de oude leverancier. Afhankelijk van het moment waarop je overstapt, kan het nieuwe voorschot hoger (bij overstap voor de winter) of lager (bij overstap na de winter) uitvallen, wat gecompenseerd wordt door een terugbetaling (bij overstap voor de winter) of fixe rekening (bij overstap na de winter). Daarbovenop wordt het bij de nieuwe leverancier moeilijker je voorschot aan te passen, door gebrek aan 'historie' bij de nieuwe leverancier. Je oude leverancier heeft historische gegevens, kan de eventuele fouten daar in vinden en op basis daarvan dingen corrigeren.

Wat je aan eneco betaalt is geen energie, dus voor de vergelijking ga ik even uit van de 120 euro per maand voor gas en elektriciteit samen. Dat is niet zo heel erg hoog. Ik zie een/tweepersoons huishoudens in een twee/drie kamer apartement vaak al rond de 100 euro zitten.

Die grote bijbetaling is wel raar, evenals het grote verschil tussen je oude en nieuwe maandbedrag. Wat ik vermoed is dat je met te lage meterstanden overgezet bent naar de RWE. Daardoor moet je nu opeens veel bijbetalen, en omdat het 'lijkt' alsof je meer bent gaan gebruiken gaat je maandbedrag ook nog eens flink omhoog.

Twee adviezen:
- Kijk eens goed naar de meterstanden, zitten er berekende standen tussen? Heb je zelf ergens nog standen genoteerd die je kunt vergelijken met die op je rekening?
- Hou je vebruik eens een tijdje bij. Na een paar maanden willen energieleveranciers op basis van dan actuele standen nog wel eens naar je verbruik kijken en het maandbedrag daar op aanpassen.

tammytan
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2006 01:17

Re: rwe afrekennota

Ongelezen bericht door tammytan »

Bedankt voor de tips. Ik ben nog niet overgestapt. En denk inderdaad ook niet dat dat een goed idee is.
Ik heb ook de meterstanden nagekeken. De standen kloppen met wat ik opgeschreven heb. Ik heb niet alles bijgehouden, maar wel enkele.
Toch vind ik het vreemd dat ik ineens zo omhoog kan schieten met het vebruik. Het verbruik klopt dus wel met de meterstanden die ik opgeschreven heb.
Bij RWE vertelden ze dat ze vaak met schattingen werken, maar waarom zouden ze dat doen als de meterstanden doorkrijgen. Kan iemand misschien uitleggen wat dat inschatten dan inhoudt.

Ik heb het idee dat er misschien wat anders aan de hand is. Ik heb al van iemand gehoord dat mijn meter misschien is afgetapt. Of dat deze kapot is. Hoe controleer ik dit?

bedankt voor de reacties iig

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: rwe afrekennota

Ongelezen bericht door jimmie »

Jaarlijks worden de meterstanden op een vast moment opgenomen. Elke drie jaar komt de meteropnemer langs, de andere twee jaren geef je ze zelf door.

Wanneer een stand om wat voor reden dan ook niet doorkomt of niet op tijd doorkomt, dan worden standen geschat op basis van het verbruik in de periode ervoor. Dit kun je altijd op de rekening terugzien (er wordt door leveranciers vaak met letter- of cijfercodes gewerkt).

Verder worden meterstanden geregistreerd bij wijzigingen, zoals verhuizingen en overstappen naar een andere energieleverancier. Ook hier geldt dat bij het ontbreken van standen deze geschat worden.

Tot slot worden door sommige energieleveranciers bij tariefswijzigingen ook expliciet schattingen gemaakt. Dit is echter een ander type schatting, omdat deze pas achteraf wordt gemaakt, en dus ook de periode na de tariefswijziging wordt meegenomen.

Wat kan er nu misgaan: stel de beginstand is aan het begin van jaar 1 is 10000. De schatting is dat er 3000 per jaar wordt verbruikt en de opname aan het begin van jaar 2 komt niet binnen. De werkelijke stand is 15000, maar door de schatting komt er 13000 op de rekening.

Een jaar later precies hetzelfde probleem, in plaats van de werkelijke 20000 bijvoorbeeld, wordt er weer met die 3000 geschat en staat er nu 16000.

In jaar 3 komt de stand wel door, deze is nu 25000. Het werkelijke verbruik was dan 25000-2000 = 5000, maar op basis van de standen 25000 - 16000 = 9000. Omdat die klant maar voor 3000 moest betalen: een flinke rekening.

Vandaar dus de vraag of je standen misschien vorig jaar geschat zijn.

tammytan
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2006 01:17

Re: rwe afrekennota

Ongelezen bericht door tammytan »

hoi jimmy
bedankt voor de reactie

Ik ben 3 jaar geleden hier komen wonen, voorheen had ik nooit energiekosten omdat ik nog bij m'n ouders woonde. De allereerste beginstand die ik opgenomen heb klopt. En ik heb de eindstand van eneco ook opgeschreven. De eindstand van eneco is de beginstand van rwe (dit klopt dus ook) De eindstand heb ik een maand geleden aan rwe opgegeven. Deze heb ik helaas niet opgeschreven, maar ik heb wel zonet naar de meter gekeken. En ik geloof wel dat ze mijn opgegeven standen daar voor gebruikt hebben. Want het verschil is niet bijster groot.
Hoop dat je het nog snapt :?
Ik ben nu begonnen met de meterstanden op te nemen. Ik heb een elektrische kachel, die ik gister een uur heb aangelaten. Deze verbruikt aardig wat, maar alles bij elkaar opgeteld kom ik zeker niet tot een gebruik van 4183. Dit lijkt mij echt belachelijk hoog ten opzichte van de 1938 die ik dat jaar daarvoor heb verbuikt (en toen had ik die kachel al!)
Dus mijn meterstanden kloppen. Wat kan er nog meer aan de hand zijn?

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: rwe afrekennota

Ongelezen bericht door jimmie »

Elektrische kachels zijn notoire grootverbruikers. Als je die met enige regelmaat aan hebt staan, dan zal die 1938 echt veel te weinig zijn.

Qua meterstanden is het vooral belangrijk te weten welke standen in het verleden geschat zijn. Daaraan kun je zien of je verbruik echt alleen het afgelopen jaar hoger is, of dat het al langer loopt. Je kunt dit op je rekeningen (als het goed is) zien.

Gesloten