LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slechte ervaring ronde inbouwspots in keukenkastjes

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
suus1976

slechte ervaring ronde inbouwspots in keukenkastjes

Ongelezen bericht door suus1976 »

Hallo allemaal,

Ik lees zoveel tips; echt super! Maar over het volgende heb niet concreet iets kunnen vinden.

Wij hebben besloten om een hoogglans gelakte NEXT125 keuken te kopen. (het ging tussen een Systemat en Next keuken) Toen we de verlichting bespraken gaven we aan dat we die standaardinbouw halogeenspots prima vonden. De verkoper vertelde dat er veel slechte ervaringen waren. Zowel bij Systemat als Next raadde hij dat af omdat er veel klachten zijn over snel kapot gaan van spots maar ook kastjes die kapot gaan omdat de warmte niet weg kan. Hij vertelde ook dat beide leveranciers ze wel leveren maar geen garantie geven als dit verkeerd zou gaan.

Wie kan me er meer over vertellen en wat zijn volgens jullie mooie, strakke alternatieven?

Alvast bedankt weer!!

Groetjes

loesjes

Re: slechte ervaring ronde inbouwspots in keukenkastjes

Ongelezen bericht door loesjes »

Zeg maar tegen je leverancier dat hij onzin uitkraamt betreft de inbouwspots in de systemat kasten
Ik verkoop ze bijna in elke keuken en heb er nooit geen problemen mee gehad. tuurlijk gaat er wel eens een lampje stuk, maar dan zet je er vrij simpel weer een nieuw halogeen lampje in

warmte afvoer of problemen met warmte heb ik totaal niet met de systemat verlichting.

dus ik weet niet waar zijn probleem ligt, maar met de spots van systemat is niets mis.

suus1976

Loesjes; bedankt voor je info. Zoals je leest hebben we voor een NEXTkeuken gekozen. Heb je daar ook ervaring mee?

Gr Suus

wootz

Ongelezen bericht door wootz »

Dat is ook het mooie aan halogeen verlichting t.o.v. gloeilampen. Halogeen verlichting geeft bijna geen warmte af. Daarom ideaal om in te bouwen in plafonds, douche meubels, keukens, etc.

slik

Ongelezen bericht door slik »

Dat is ook het mooie aan halogeen verlichting t.o.v. gloeilampen. Halogeen verlichting geeft bijna geen warmte af.
Dit is nu echt onzin....bij het inbouwen van halogeen spots moet men wel degelijk rekening houden met de afgifte van warmte. Vaak gaan bedems van kasten inderdaad scheuren aan de binnenzijde vanwege de warmte (uitdroging van de melamine laag).

Als je een spot in de onderkant van een kast laat infresen blijft er slechts enkele milimeters materiaal staan. De kasten voelen binnen op de bodem ook warm aan. Dit kun je voorkomen door hele goede spots of een extra stol (plank) aan de onderkant van de kasten te plannen waarin de spots dan worden ingebouwd......!

suus1976

Hallo allemaal;

Veel verschillende meningen lees ik. We hebben nu in de offerte van die 3 hoekige spots laten zetten. We kunnen dit de komende maanden nog aanpassen.

Persoonlijk wil ik het liefs:
-die inbouwspots standaard
-een andere oplossing ala Slik misschien?

Slik; wat zijn dan HELE GOEDE inbouwspots? En wat bedoel je met die stol? Zoals ik het begrijp bedoel je een soort plank onder de kastjes langs in het midden met de spots daarin? Kan dat dan bv in een kunsstof RVS kleur plankachtig iets? We hebben nl ook zo'n kleur plint. Of wat lijkt jou het beste?

Bedankt allemaal weer!!

Meer reacties zijn WELKOM!!!

suus1976

zijn er nog meer reacties/tips??
Gr Suus

pickles

Ongelezen bericht door pickles »

Spots in de bodem van een hangkast kan wel maar de bodem kan inderdaad gaan scheuren door de hitte.
Keukens met 19mm dik korpus(romp) hebben er minder last van.
Inbouwspots i.c.m. een opbouwring onder de kasten monteren is een net alternatief.

Redmule

Ongelezen bericht door Redmule »

Linx spots dan? hebben volgens mij hele lage wattage, dus warmte

suus1976

Nog meer goede tips of ervaringen met inbouwverlichting?

Alvast bedankt,
Suus

Kulta

Ongelezen bericht door Kulta »

Je zou kunnen kiezen voor LED inbouwverlichting.

Worden nog niet zo heel lang toegepast in keukenplanningen.
Aangeraden wordt om ongeveer 1 lampje per 30 cm te gebruiken.

Even "google'en" : zoeken op afbeeldingen met als zoekterm powerled

of even kijken op:

www.conrad.nl dan kiezen voor "in en om het huis / verlichting en lampen / inbouw verlichting / led inbouwverlichting"

Gerry2k5

Ongelezen bericht door Gerry2k5 »

Persoonlijk heb ik slechte ervaring met de Conrad led lampen.
In mijn geval betreft dit de 220v 24 leds lamp uitvoering vanwaar ik er 4 had aangekocht en er 2 defect zijn.
Na deze 2 onherstelbaar gedemonteerd en onderzocht te hebben schrok ik me rot hoe de technische staat was, slechte zolderingen en niet vertinde componenten.
Met tevens defecte leds die naar mijn idee al defect zijn geworden tijdens de fabricage vanwege deze te heet gesoldeerd aangebracht waren.
Na dit alles keurig vermeld te hebben aan Conrad kreeg ik als antwoord dat ze tot op heden geen klachten hadden op hun lampen.
Ik zelf heb hier grote twijfels bij, immers waren er 2 defect en technisch in slechte staat.
Maargoed, ze beloofde beterschap, dus mogelijk betrefde dit een uitzondering.

Tevens moet je er ook rekening me houden dat led lampen nooit de licht opbrengst zal geven die je ook gewend bent bij een gloeilamp en of halogeen lamp.
Zo ook het licht dat het afgeeft, bij witte leds zal het een koud licht geven die een blauwe tint heeft.
Ook een nadeel is omdat wandcontact schakelaars over het algemeen een draad onderbreken de led lamp zwak aan blijft omdat leds al reageren op een lage spanning.
Bij snoer schakelaars ligt dit vaak anders, die onderbreken meestal beide draden.

Mits je dit alles geen probleem vindt heeft een led lamp enkel voordelen zoals een langdurige levensduur, weinig of geen warmte afgifte en laag stroomverbruik.
Als spot en of bijverlichting is het prima geschikt.
Ik zelf gebruik ze voor hal, trap en aanrecht verlichting.

Overigens is Conrad niet de enige die deze lampen verkoopt daar ik later ook in België deze lumia.be site tegen kwam die zo te zien een betere constructie, meer keuzes hebben en redelijk met hun prijs zijn.
Ze leveren ook led lampen met een warm licht, of dat daadwerkelijk de kleur van een gewone lamp evenaart weet ik niet.
Tevens weet ik ook niet of ze betrouwbaar zijn, dus wees voorzichtig.

Gesloten