LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 24 aug 2004 16:47
lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
De afgelopen 4 maanden heb ik tot 2 maal toe mijn expansie tankje van het koelvloeistofsysteem moeten bijvullen, maar vandaag ging het alarmsysteem af dat er iets niet in orde was met de temperatuur.
Na het openen bleek dat het expansie tankje nog maar gevuld was met een bodempje koelvloeistof, ik heb dit opgevuld, en direct naar mijn dealer gereden, daar werd duidelijk dat de koppakking lek was, dit kun je zien door o.a de schuimlaag onder de oliedop en olie in de rand van het expansietankje.De reparatie gaat me 400,- euro kosten.
Mijn vraag is of er meer mensen zijn die deze klacht al in zo'n vroeg stadium heeft ondervonden met een Skoda die net 3 jaar oud is, ik vraag mij af of dit geen fabrieksfout kan zijn, en zo ja, wat kun je hier dan aan doen.
[/quote]
Na het openen bleek dat het expansie tankje nog maar gevuld was met een bodempje koelvloeistof, ik heb dit opgevuld, en direct naar mijn dealer gereden, daar werd duidelijk dat de koppakking lek was, dit kun je zien door o.a de schuimlaag onder de oliedop en olie in de rand van het expansietankje.De reparatie gaat me 400,- euro kosten.
Mijn vraag is of er meer mensen zijn die deze klacht al in zo'n vroeg stadium heeft ondervonden met een Skoda die net 3 jaar oud is, ik vraag mij af of dit geen fabrieksfout kan zijn, en zo ja, wat kun je hier dan aan doen.
[/quote]
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 24 sep 2005 14:38
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
lekke koppakking is vaak te wijten aan de bestuurder zelf.
vooral met koude motor snel wegrijden, waardoor je motor te snel opwarmt met gevolg een krom trekkende kop.
het is geen kwaal bij de auto's.
de reperatie kosten vallen mij nog ontzettend mee, ik neem dat we het over een dealer hebben.
ik zou hem gauw laten repareren voor dat bedrag.
vooral met koude motor snel wegrijden, waardoor je motor te snel opwarmt met gevolg een krom trekkende kop.
het is geen kwaal bij de auto's.
de reperatie kosten vallen mij nog ontzettend mee, ik neem dat we het over een dealer hebben.
ik zou hem gauw laten repareren voor dat bedrag.
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
Een wagen van bouwjaar 2002, en dan nu al de koppakking defect, dat is toch wel érg snel!, wel heb ik het idee dat de garage bedrijf een coulance regeling met u getroffen heeft, gemiddeld ben je meer kwijt dan het gestelde bedrag voor een koppakking vervangen, want soms moet de kop én blok ook nog "gevlakt" worden!, dus meerwerk voor de garage,
Of dit mankement nu aan de bestuurder ligt durf ik niet te zeggen,
Wel is het een feit dat de moderne automotoren zijn opgetrokken uit aluminium, een licht en sterk materiaal, maar helaas ook zijn nadelen heeft,
Aluminium wil nogal snel corroderen, en is minder sterk dan het ouderwetse gietijzer, en heeft nogal wat werking met temperatuurverschillen ( koude/warme motor ), de koppakking moet deze werking opvangen, en meestal kan zo'n motor ook oud worden met één koppakking,
Wanneer echter de koude motor direct stevig wordt belast kan het gebeuren dat het uitzetten van het metaal niet evenredig gebeurd door de plaatselijk enorm snelle temperatuurstijging van de zuigers en blok en kop, en kan dit motorschade tot gevolg hebben, zoals lekkende koppakking, beschadigde zuigers, e.d,
Het beste is wanneer de motor koud is, eerst rustig weg te rijden, en vooral hoge toerentallen te vermijden, de motor kan dan rustig aanwarmen, en wanneer de temp. meter op 90 of in het midden staat, is de koelvloeistof op temperatuur, dus dan kan gerust de max. snelheid van de snelweg worden gereden, liefst nog niet sneller!,
Menige Duitser is daarmee al het schip in gegaan!, lekker 250 blazen met een dikke BMW of Mercedes, de temp meter staat keurig op 90, maar..., de olie is nog koud!, die onder in het motorcarter of olietank zit!, dus deze olie is nog wat dik, zodoende de motor nog niet goed gesmeert kan worden!,
Bij de meeste wagens van dit caliber zit dan ook een oliedruk- en temperatuurmeter in het dashboard, deze zit er niet in voor de show!, maar is pure noodzaak in zo'n wagen!, de chauffeur die in dit soort wagens plaatsneemt, hebben nogal eens last van een zware rechter voet...
Dus in het ergste geval, panne aan de kant!, een panne die voorkomen had kunnen worden door rustig met de koude motor om te gaan!,
Dit scheelt natuurlijk slijtage, en ook het milieu is hier zeker bij gediend!,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Of dit mankement nu aan de bestuurder ligt durf ik niet te zeggen,
Wel is het een feit dat de moderne automotoren zijn opgetrokken uit aluminium, een licht en sterk materiaal, maar helaas ook zijn nadelen heeft,
Aluminium wil nogal snel corroderen, en is minder sterk dan het ouderwetse gietijzer, en heeft nogal wat werking met temperatuurverschillen ( koude/warme motor ), de koppakking moet deze werking opvangen, en meestal kan zo'n motor ook oud worden met één koppakking,
Wanneer echter de koude motor direct stevig wordt belast kan het gebeuren dat het uitzetten van het metaal niet evenredig gebeurd door de plaatselijk enorm snelle temperatuurstijging van de zuigers en blok en kop, en kan dit motorschade tot gevolg hebben, zoals lekkende koppakking, beschadigde zuigers, e.d,
Het beste is wanneer de motor koud is, eerst rustig weg te rijden, en vooral hoge toerentallen te vermijden, de motor kan dan rustig aanwarmen, en wanneer de temp. meter op 90 of in het midden staat, is de koelvloeistof op temperatuur, dus dan kan gerust de max. snelheid van de snelweg worden gereden, liefst nog niet sneller!,
Menige Duitser is daarmee al het schip in gegaan!, lekker 250 blazen met een dikke BMW of Mercedes, de temp meter staat keurig op 90, maar..., de olie is nog koud!, die onder in het motorcarter of olietank zit!, dus deze olie is nog wat dik, zodoende de motor nog niet goed gesmeert kan worden!,
Bij de meeste wagens van dit caliber zit dan ook een oliedruk- en temperatuurmeter in het dashboard, deze zit er niet in voor de show!, maar is pure noodzaak in zo'n wagen!, de chauffeur die in dit soort wagens plaatsneemt, hebben nogal eens last van een zware rechter voet...
Dus in het ergste geval, panne aan de kant!, een panne die voorkomen had kunnen worden door rustig met de koude motor om te gaan!,
Dit scheelt natuurlijk slijtage, en ook het milieu is hier zeker bij gediend!,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 mar 2006 08:01
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
Heb een Skoda Fabia 1.4 50KW uit mei 2000. Al bij 13.500 km is de koppakking vernieuwd i.v.m. koelvloeistoflekkage. Tevens is tot 2 maal toe de temperatuursensor vervangen. In mei 2005 grote beurt laten geven en sindsdien weer koelvloeistoflekkage (zie geen druppels onder de auto of wat dan ook, maar om de week gaat het lampje op het dashboard branden en klinkt er een geluidssignaal). Garage wil nu opnieuw de koppakking vervangen bij km.stand 68.000. Ditmaal zou ik echter voor de kosten moeten opdraaien van 520 Euro, aangezien de 1e vervanging onder coulance gedaan zou zijn.
De autoadvieslijn van de ANWB zegt dat een koppakking zelfs bij 68.000 km nog niet defect mag zijn.
In het expansievat is duidelijk drap zichtbaar; heb bij de grote beurt aangegeven dat het expansievat drap bevat en dat de garage ernaar zou moeten kijken. Zo te zien hebben ze dat letterlijk opgevat, want het vat is niet schoongemaakt of gespoeld.
De kilometerstand staat nu net over de 75.000 km. De auto staat bij de garage; afgelopen week kwam er opeens witte rook onder de motorkap vandaan en stroomde ook via de ventilatieopeningen het interieur in.
Moet nu voor de 2e keer een nieuwe koppakking krijgen.
De autoadvieslijn van de ANWB vertelde me dat het vervangen van de koppakking bij deze kilometerstand ongewoon is. Zeker als het voor de 2e keer moet gebeuren.
De autoadvieslijn van de ANWB zegt dat een koppakking zelfs bij 68.000 km nog niet defect mag zijn.
In het expansievat is duidelijk drap zichtbaar; heb bij de grote beurt aangegeven dat het expansievat drap bevat en dat de garage ernaar zou moeten kijken. Zo te zien hebben ze dat letterlijk opgevat, want het vat is niet schoongemaakt of gespoeld.
De kilometerstand staat nu net over de 75.000 km. De auto staat bij de garage; afgelopen week kwam er opeens witte rook onder de motorkap vandaan en stroomde ook via de ventilatieopeningen het interieur in.
Moet nu voor de 2e keer een nieuwe koppakking krijgen.
De autoadvieslijn van de ANWB vertelde me dat het vervangen van de koppakking bij deze kilometerstand ongewoon is. Zeker als het voor de 2e keer moet gebeuren.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 jan 2006 13:00
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
U vertelt niets over uw rijstijl. Scheurt u weg bij een koude motor, of geeft u de auto netjes de kans op temperatuur te komen? Wat de ANWB zegt is zondermeer waar, maar geldt alleen voor auto's die goed behandeld worden. Uit uw bericht is mij niet duidelijk hoe u met uw auto omgaat (overigens: wat voor u "normaal" is, hoeft dat voor anderen niet te zijn).
-
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
Bij meerdere auto's wordt er gebruik gemaakt van een elektrische ventilator die aan zou moeten slaan als de motor boven een toegestane warmte komt.
Vooral bij file-rijden wil het thermo-kontakt die deze ventilator zou moeten inschakelen dit weleens te laat doen.
De motor wordt dan te heet met als gevolg dat de kop krom trekt en de pakking voor een deel weggeblazen wordt/verbrandt.
Voor mijn Peugeot's maakte ik daarom altijd vanaf nieuw een extra draad vanaf dit thermo-kontakt naar het dashboard.
Als de motortemperatuur te hoog dreigde te worden kon ik nog altijd de ventilator handmatig inschakelen.
Sindsdien heb ik tenminste nooit meer een lekke koppakking gehad.
(En eigenlijk zou dit,gezien de vele problemen vroorzaakt door zo'n klein onderdeel, standaard moeten zijn omdat juist dat onderdeel zo vaak faalt!!
Voor de kop vlakken en nieuwe pakking bent u inderdaad zo'n prijs kwijt.
Geef aan uw dealer mijn oplossing door en laat ook hem een draad doorvoeren en aansluiten op een loze schakelaar of standaard-schakelaar in een loos aanwezig gat. (vrijwel altijd aanwezig)
Daarna in de bergen, file rijden vooral met warm weer altijd de temperatuurmeter in de gaten houden.
Schakel dan wel de ventilator op tijd in!
Gaat de temperatuur al oplopen zet dan ook de verwarming mee aan
want dat helpt ook de motortemperatuur te laten zakken.
Wat de overige reageerders neerpennen is dus onzin!
De problemen komen door het thermokontakt en daar doet ook de ANWB en dealers kennelijk ongewoon problematisch over!
De Vrije Vogel
Die als taxichauffeur vele peugeots heeft gehad'.
Vooral bij file-rijden wil het thermo-kontakt die deze ventilator zou moeten inschakelen dit weleens te laat doen.
De motor wordt dan te heet met als gevolg dat de kop krom trekt en de pakking voor een deel weggeblazen wordt/verbrandt.
Voor mijn Peugeot's maakte ik daarom altijd vanaf nieuw een extra draad vanaf dit thermo-kontakt naar het dashboard.
Als de motortemperatuur te hoog dreigde te worden kon ik nog altijd de ventilator handmatig inschakelen.
Sindsdien heb ik tenminste nooit meer een lekke koppakking gehad.
(En eigenlijk zou dit,gezien de vele problemen vroorzaakt door zo'n klein onderdeel, standaard moeten zijn omdat juist dat onderdeel zo vaak faalt!!
Voor de kop vlakken en nieuwe pakking bent u inderdaad zo'n prijs kwijt.
Geef aan uw dealer mijn oplossing door en laat ook hem een draad doorvoeren en aansluiten op een loze schakelaar of standaard-schakelaar in een loos aanwezig gat. (vrijwel altijd aanwezig)
Daarna in de bergen, file rijden vooral met warm weer altijd de temperatuurmeter in de gaten houden.
Schakel dan wel de ventilator op tijd in!
Gaat de temperatuur al oplopen zet dan ook de verwarming mee aan
want dat helpt ook de motortemperatuur te laten zakken.
Wat de overige reageerders neerpennen is dus onzin!
De problemen komen door het thermokontakt en daar doet ook de ANWB en dealers kennelijk ongewoon problematisch over!
De Vrije Vogel
Die als taxichauffeur vele peugeots heeft gehad'.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 mar 2006 08:01
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
Ik heb in november 2000 een standkachel in de Fabia laten inbouwen, zodat bij erg koud weer de motor van tevoren opgewarmd wordt. Ook dan rijd ik de eerste kilometers rustig; op de snelweg rijd ik rustig (scheelt een heleboel brandstof!). Ik houd van doorrijden, maar scheur niet met mijn auto.
Heb net gehoord van de garage dat de oorzaak lag aan de slang van de standkachel die op de remleiding lag te schuren, waardoor er slijtage opgetreden is en daardoor lekkage. De slang is nu ingekort en een stuk van de remleiding vernieuwd.
Toch zitten de problemen met de koeling en de koppakking van de motor me niet lekker. Denk toch aan de aanschaf van een andere auto.
Heb net gehoord van de garage dat de oorzaak lag aan de slang van de standkachel die op de remleiding lag te schuren, waardoor er slijtage opgetreden is en daardoor lekkage. De slang is nu ingekort en een stuk van de remleiding vernieuwd.
Toch zitten de problemen met de koeling en de koppakking van de motor me niet lekker. Denk toch aan de aanschaf van een andere auto.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 feb 2006 20:28
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
Op de 1.4 50kW motor van Skoda is een servica actie geweest vanwege lekkage aan de koppakking. Dit speelde rond jaar 2000 ~ 2001. De koppaking pantsering van het oliekanaal bleek niet stevig genoeg, waardoor bij opwarmen van de motor olie kon doorsijpelen van die hoge druk kanaal naar de (lagere druk) kanalen van het koelsysteem. Daardoor is er op een gegeven moment storing aan de niveausensor en is het expansievat smerig. Dealers kennen dit euvel en wisselden de pakkingen met grote routine.
Natuurlijk is het mogelijk dat ook uw auto nog een dergelijke pakking heeft, of dat zelfs de gemodificeerde pakking nog niet voldoet (zou niet de eerste oplossing van een autofabrikant zijn die niet effectief is...)
Natuurlijk is het mogelijk dat ook uw auto nog een dergelijke pakking heeft, of dat zelfs de gemodificeerde pakking nog niet voldoet (zou niet de eerste oplossing van een autofabrikant zijn die niet effectief is...)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 feb 2012 12:30
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
Kan iemand mij dit bevestigen. De Skoda dealer krijgt namelijk geen coulance van de PON. Zou ik zelf alsnog Coulance kunnen opvragen?
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
Ik denk dat een topic 6 jaar na plaatsen, oppikken om er rechten aan te ontlenen wel redelijk laat is. Als je nu nog een lekkage met een auto van bovengenoemd bouwjaar krijgt heet dat gewoon slijtage en kan ik mee voorstellen dat de dealer u als klant heel serieus neemt als hij het in ieder geval heeft geprobeerd bij Pon.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 jan 2013 14:49
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
in 2009 een nieuwe skoda fabia2 combi gekocht 1.6 incl lpg
heb al 4 auto,s gehad op lpg altijd zonder problemen
ik rij 40.000 km per jaar tegen het eind van het 2de jaar gebruikte hij wat koelvloeistof de dealer vulde regelmatig bij men kon niets vinden
de auto word koud rustig ingereden en rijden wij bijna nooit harder als toegestaan
het verbruik aan koelvloeistof nam toe
nu naar 3 jaar deze week de auto weer weggebracht naar onderzoek 2 oorzaken gevonden
a een lekke koppakking b een lek bij de waterpomp naar buiten toe
kosten ruim 1500 euro
mijn vertrouwen in skoda heeft een flinke deuk opgelopen
heb al 4 auto,s gehad op lpg altijd zonder problemen
ik rij 40.000 km per jaar tegen het eind van het 2de jaar gebruikte hij wat koelvloeistof de dealer vulde regelmatig bij men kon niets vinden
de auto word koud rustig ingereden en rijden wij bijna nooit harder als toegestaan
het verbruik aan koelvloeistof nam toe
nu naar 3 jaar deze week de auto weer weggebracht naar onderzoek 2 oorzaken gevonden
a een lekke koppakking b een lek bij de waterpomp naar buiten toe
kosten ruim 1500 euro
mijn vertrouwen in skoda heeft een flinke deuk opgelopen
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 jan 2013 14:49
Re: lekke koppakking Skoda fabia bouwjaar 2002
bouwjaar was fout getypt sorry hiervoor de auto is van 2009 lekkage begon al in de de garantie termijn echter vond men niks
nu vond men een lekkage in de kop en waterpomp
mijn rijstijl is goed met koude motor altijd rustig totdat het temperatuur lampje uitgaat en houd me redelijk aan de snelheid dus dat mag het niet zijn
verder bleek de reparatie 1530 euro te zijn !
na redelijk boos geworden te zijn op de dealer kwam er en schikkimgs voorstel coulance a 750 euro
echer na reparatie is de auto al weer 2 x bij de dealer geweest voor het zelfde probleem [lekkage]
mijn vertrouwen is dus danig geschonden in skoda
1x verwarming defect direct na aankoop,+temperatuur regeling +termosstaat defect
lekkage in de koppakking +waterpomp +verdamper lpg defect
kosten nieuwe auto waren 24.500 incl lpg
en de firma pon die de poot stijfhoud
nu vond men een lekkage in de kop en waterpomp
mijn rijstijl is goed met koude motor altijd rustig totdat het temperatuur lampje uitgaat en houd me redelijk aan de snelheid dus dat mag het niet zijn
verder bleek de reparatie 1530 euro te zijn !
na redelijk boos geworden te zijn op de dealer kwam er en schikkimgs voorstel coulance a 750 euro
echer na reparatie is de auto al weer 2 x bij de dealer geweest voor het zelfde probleem [lekkage]
mijn vertrouwen is dus danig geschonden in skoda
1x verwarming defect direct na aankoop,+temperatuur regeling +termosstaat defect
lekkage in de koppakking +waterpomp +verdamper lpg defect
kosten nieuwe auto waren 24.500 incl lpg
en de firma pon die de poot stijfhoud