LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mening gevraagd? Wie is er aansprakelijk?
Mening gevraagd? Wie is er aansprakelijk?
Het volgende is gebeurt.
Mijn vriendin reed met haar scooter over de stoep. Zij komt daar in botsing met een oudere man die al op zijn fiets zittend vanaf zijn tuinpad de stoep op komt rijden. Beide gevallen natuurlijk en zowel de scooter van mijn vriendin als de fiets van de man zijn flink beschadigd.
Mijn vriendin is natuurlijk fout want die mag niet op stoep rijden.
Maar....
De man is fout want hij rijd zonder op of om te kijken met zijn fiets de openbare weg op. Hij moet dus m.i. alle verkeer wat zich reeds op de stoep bevind voor laten gaan. Bovendien mag ook hij mag niet op stoep fietsen.
Wie moet nu wie aansprakelijk stellen en wat zijn dan de kansen?
Mijn vriendin reed met haar scooter over de stoep. Zij komt daar in botsing met een oudere man die al op zijn fiets zittend vanaf zijn tuinpad de stoep op komt rijden. Beide gevallen natuurlijk en zowel de scooter van mijn vriendin als de fiets van de man zijn flink beschadigd.
Mijn vriendin is natuurlijk fout want die mag niet op stoep rijden.
Maar....
De man is fout want hij rijd zonder op of om te kijken met zijn fiets de openbare weg op. Hij moet dus m.i. alle verkeer wat zich reeds op de stoep bevind voor laten gaan. Bovendien mag ook hij mag niet op stoep fietsen.
Wie moet nu wie aansprakelijk stellen en wat zijn dan de kansen?
Re: Mening gevraagd? Wie is er aansprakelijk?
Ik denk dat je vriendin met scooter al aansprakelijk is, want scotters rijden harder dan fietsers.... Maar het zal wel een hamvraag worden, want die man wil de openbare weg op vanuit zijn huis(in orde dus) terwijl je vriendin al op stoep reed wat fout is!
Daarnaast zijn fietsers en voetgangers behoorlijk beschermd door de wet (art. 185 WvV)!
Waarschijnlijk is vriendin op grond van Wegenverkeerwet aansprakelijk. Dat zou zelfs het geval zijn geweest als zij haar scooter aan iemand zou hebben uitgeleend (en wanneer die ander de schade zou hebben veroorzaak). Art. 185 van Wegenverkeerswet werkt als een risicoaansprakelijkheid.
Okay, bedankt voor jullie antwoorden.
De fietser heeft ons inmiddels aansprakelijk gesteld voor de gelede schade. Het schadeformulier hebben we inmiddel ingevuld.
Ik ga toch ook de fietser aansprakelijk stellen voor het feit dat hij al fietsend zonder op of om te kijken de openbare weg is opgereden.
Dan mogen de verzekeringsmaatschappijen het onderling uitzoeken.
Als ik een gokje zou mogen wagen dan denk ik dat ieder zelf opdraait voor de gelede schade. Maar we wachten gewoon af...
De fietser heeft ons inmiddels aansprakelijk gesteld voor de gelede schade. Het schadeformulier hebben we inmiddel ingevuld.
Ik ga toch ook de fietser aansprakelijk stellen voor het feit dat hij al fietsend zonder op of om te kijken de openbare weg is opgereden.
Dan mogen de verzekeringsmaatschappijen het onderling uitzoeken.
Als ik een gokje zou mogen wagen dan denk ik dat ieder zelf opdraait voor de gelede schade. Maar we wachten gewoon af...
-
Als ik een gokje mag wagen denk ik dat jullie volledig opdraaien voor de geleden schade t.o.v. die oude man. "Zwakkere" verkeersdeelnemers staan hierin sterker en "Sterkere" deelnemers zwakker. Hoe ironisch
sinds wanneer is de stoep een openbare weg????
De man komt zijn tuin uit, wat hij ook had gedaan hij had waarschijnlijk pas te laat je brommende vriendin gezien.
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het een schande dat je het overweegt om bij de man een claim in te dienen.
De fietser is de zwakkere deelnemer aan het "stoepverkeer" en je mag van geluk spreken dat er geen letsel is ontstaan of dat er een kind op zijn fietsje dat tuintje uitkwam.
Als je vriendin zo stom is geweest om op de stoep te rijden moet ze de het boetekleed dragen er zijn tenslotte meer dan genoeg schadegevallen waar een 'schuldige' brommerrijder aan te pas is gekomen.
Maar goed er valt niets te claimen.
De man komt zijn tuin uit, wat hij ook had gedaan hij had waarschijnlijk pas te laat je brommende vriendin gezien.
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het een schande dat je het overweegt om bij de man een claim in te dienen.
De fietser is de zwakkere deelnemer aan het "stoepverkeer" en je mag van geluk spreken dat er geen letsel is ontstaan of dat er een kind op zijn fietsje dat tuintje uitkwam.
Als je vriendin zo stom is geweest om op de stoep te rijden moet ze de het boetekleed dragen er zijn tenslotte meer dan genoeg schadegevallen waar een 'schuldige' brommerrijder aan te pas is gekomen.
Maar goed er valt niets te claimen.
Waar wil jij het dan onder scharen. Stoep is voor iedereen dus valt het nog steeds onder openbare weg.sinds wanneer is de stoep een openbare weg????
Dat mag jij vinden. Zo te zien vind jij het feit dat de man al ZITTEND en RIJDEND op zijn fiets dus wel toelaatbaar. En je vind een rijdende fietser dus onder het zo jou mooi genoemde "stoepverkeer" vallen? Beetje vreemde gedachtegang vind je zelf ook niet?De man komt zijn tuin uit, wat hij ook had gedaan hij had waarschijnlijk pas te laat je brommende vriendin gezien.
Dat hij ze zwakkere deelnemer is klopt. Maar feit blijft dat ook hij niet mag fietsen op de stoep.
En hoe het had kunnen lopen is natuurlijk niet relevant!
Ik beweer ook niet dat mijn vriendin niet stom is geweest. Integendeel zelfs.Als je vriendin zo stom is geweest om op de stoep te rijden moet ze de het boetekleed dragen er zijn tenslotte meer dan genoeg schadegevallen waar een 'schuldige' brommerrijder aan te pas is gekomen.
En ik hou het graag bij de feiten...dus op die genoeg schade gevallen reageer ik niet want dat doet niet terzake in deze.
Op grond van artikel 185 WvW is de bestuurder van de scooter risico aansprakelijk. Gezien de toedracht is je vriendin 100% aansprakelijk. De fietser hoeft geen scooter op stoep te verwachten. Groet, jopiet
Kijk. daar heb ik wat aan.
Bedankt, da's duidelijk!
Bedankt, da's duidelijk!
Ik wil nog even de uitslag van deze kwestie melden.
De verzekering van tegenpartij oordeeld dat er sprake is van gedeelde schuld dus een 50/50 situatie omdat beide partijen op de stoep fietsten/reden. Daarom wordt door hen 50% van de door ons geleden schade vergoed. Daarbij hebben ze nog een bedrag gedaan voor persoonlijk gelede schade.
Voor ons een bevredigende en m.i. rechtvaardige uitkomst.
Zo zie je maar dat er altijd weer uitzonderingen zijn op regeltje en wetten.
mvg
Chima
De verzekering van tegenpartij oordeeld dat er sprake is van gedeelde schuld dus een 50/50 situatie omdat beide partijen op de stoep fietsten/reden. Daarom wordt door hen 50% van de door ons geleden schade vergoed. Daarbij hebben ze nog een bedrag gedaan voor persoonlijk gelede schade.
Voor ons een bevredigende en m.i. rechtvaardige uitkomst.
Zo zie je maar dat er altijd weer uitzonderingen zijn op regeltje en wetten.
mvg
Chima