| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schokdempers Kia Rio
Schokdempers Kia Rio
Wij rijden vanaf 2001 in een Kia Rio. Nu bleek laatst bij de APK-keuring dat de schokdempers vervangen moesten worden. Is dit normaal? Ik heb namelijk nog nooit bij een auto de schokdempers hoeven vervangen. Toch rijdt ik al 38 jaar auto. Zijn deze kosten eventueel op Kia te verhalen? Vindt het namelijk een beetje snel na 5 jaar! 
-
Ali Bensalah
Re: Schokdempers Kia Rio
Aantal gereden kilometers zou misschien interressanter kunnen zijn als de leeftijd van de auto
Heb wel eens begrepen dat 90000km een normale levensduur zou zijn voor een schokbreker maar is natuurlijk helemaal afhankelijk van de ritjes die je maakt - veel/weinig drempels, slechte wegen - en je rijstijl; laagvliegen over drempels vergt ook nogal wat van de schokbrekers
Heb wel eens begrepen dat 90000km een normale levensduur zou zijn voor een schokbreker maar is natuurlijk helemaal afhankelijk van de ritjes die je maakt - veel/weinig drempels, slechte wegen - en je rijstijl; laagvliegen over drempels vergt ook nogal wat van de schokbrekers
De dempers van de Kia Rio staan niet goed bekend. Worden op diverse auto-fora niet voor niets vaak fietspompen genoemd. Op de Sorento speelde hetzelfde. Bij deze auto lieten vele kopers bij aflevering al andere dempers (Koni) monteren. De auto rijdt daarmee een stuk beter.
Overigens gaan dempers tegenwoordig een stuk korter mee door de overvloed aan verkeersdrempels in Nederland.
Overigens gaan dempers tegenwoordig een stuk korter mee door de overvloed aan verkeersdrempels in Nederland.
-
keurmeester
Peter,
Heb je gevraagd wat er met de schokbrekers mis is, want het moet wel heel schokkend zijn, als je auto hierop afgekeurd wordt.
Maar na 5 jaar / en x km en kia
kan het wel een keer nodig zijn.
Voor de apk kan de schokbreker pas afgekeurd worden als hij niet meer functioneert (dus werkt als een fietspomp en eerder niet)
Een evt. lekkende schokdemper mag geen rede zijn voor afkeur!!! hooguit een advies punt
met vr. gr. Leo
Heb je gevraagd wat er met de schokbrekers mis is, want het moet wel heel schokkend zijn, als je auto hierop afgekeurd wordt.
Maar na 5 jaar / en x km en kia
kan het wel een keer nodig zijn.
Voor de apk kan de schokbreker pas afgekeurd worden als hij niet meer functioneert (dus werkt als een fietspomp en eerder niet)
Een evt. lekkende schokdemper mag geen rede zijn voor afkeur!!! hooguit een advies punt
met vr. gr. Leo
Monteer een gerenomeerd merk schokbreker en u zal merken dat de beroerde wegligging van een Rio ineens een stuk beter is !
-
Ali Bensalah
Kan voor een koreaanse prijs natuurlijk ook geen Toyota kwaliteit verwachten 
Er staat nergens hoeveel km de Kia gereden heeft. Nu neem ik aan dat het niet overdreven veel zal zijn, maar het is in dit geval wel essentieel.
Verder is het verkeersdrempel verhaal natuurlijk helemaal correct. Als ik zie hoe de meesten zichzelf over die bulten lanceren...
Verder is het verkeersdrempel verhaal natuurlijk helemaal correct. Als ik zie hoe de meesten zichzelf over die bulten lanceren...