LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ruimte naast kookplaat

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Dem
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:23

ruimte naast kookplaat

Ongelezen bericht door Dem »

Hallo,

Hoeveel ruimte moet er minimaal naast de gaskookplaat zitten? De kookplaat wordt 65 cm met wokbrander linksvoor. Het aanrechtblad moet lager bij het kookgedeelte (kan niet voor de rest van het blad, anders wordt het te laag voor mijn man, maar voor het kookgedeelte moet het wel, anders kan ik niet meer goed in de pannen roeren.) Ik heb van een keukenleverancier gehoord dat het eigenlijk wel 30 cm minimaal aan beide kanten naast de kookplaat moet zijn. Dat zou dus dan 65 +30 + 30 = 125 zijn, maar die ruimte is er eigenlijk niet. Ik heb maar ongeveer 95 cm. (Naast de gaskookplaat staat een hoge kast.)

Alvast bedankt.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: ruimte naast kookplaat

Ongelezen bericht door loesjes »

het is voldoende hoor, nu heb je aan weerzijden dan 15 cm, of het practisch is is een tweede, maar goed dat kun je voor jezelf wel goed beslissen

ekeuken
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2006 11:11

Re: ruimte naast kookplaat

Ongelezen bericht door ekeuken »

ivm warmte en daardoor beschadiging van de hoge kast die naast een kookplaat staat of een verhoging van het werkblad is een minimale afstand van 10 - 15 cm gebruikelijk.

30 cm aan beide zijden lijkt mij overdreven, maar is zeker veilig

Dem
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:23

Re: ruimte naast kookplaat

Ongelezen bericht door Dem »

Dat is dus wel genoeg. Moet er dan ook een sideboard saver tegen de hoge kast?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: ruimte naast kookplaat

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Dem,

Vraag jouw keukenleverancier zijn argument, over die 30 cm, wat meer te onderbouwen. Misschien heeft hij in het verleden iets dergelijks meegemaakt waar het fout ging. Niet ieder merk is hetzelfde en misschien is deze keuken hierin wat kwetsbaarder.

Als je toch die 15cm wil doorzetten, heb je misschien geen recht op garantie als het toch misgaat omdat hij jou vooraf van de risico's heeft verteld. Een side-board saver is dan misschien een goede middenweg.

MVG

Gesloten