LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ziektekostenverzekering polisverrekening

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
jona

ziektekostenverzekering polisverrekening

Ongelezen bericht door jona »

Ik heb in april mijn polis (zilverenkruis achmea) veranderd naar drie sterren,daarvoor (januari tot en met maart) was ik dus verzekerd voor 1 ster.Nu snap ik dat ik daar meer voor moet betalen,maar wat ik niet begrijp is het volgende:
Ik kreeg een afschrift dat er een verrekening was gedaan van de maanden januari tot en met april.Ik dacht zelf dat ik pas vanaf mei met ingang van de nieuwe betaling meer ging betalen.Mijn vraag is mag deze verrekening (want in die maanden ervoor was ik ook niet voor meer verzekerd) en is dit bij alle verzekeringen zo.Het is wel niet veel maar het gaat om het principe.

Mathilde D.

Re: ziektekostenverzekering polisverrekening

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Geplaatst op 29 Apr 2006 14:10 door jona  
------------------------------------------------------------------------
Ik heb in april mijn polis (zilverenkruis achmea) veranderd naar drie sterren,daarvoor (januari tot en met maart) was ik dus verzekerd voor 1 ster.Nu snap ik dat ik daar meer voor moet betalen,maar wat ik niet begrijp is het volgende:
Ik kreeg een afschrift dat er een verrekening was gedaan van de maanden januari tot en met april.Ik dacht zelf dat ik pas vanaf mei met ingang van de nieuwe betaling meer ging betalen.Mijn vraag is mag deze verrekening (want in die maanden ervoor was ik ook niet voor meer verzekerd) en is dit bij alle verzekeringen zo.Het is wel niet veel maar het gaat om het principe.
Naar boven  
Door de overgang naar een nieuw zorgverzekeringsstelsel per 1-1-2006 is er een speciale situatie. Namelijk de verzekeringsmaatschappijen hebben toegezegd dat ze iedereen voor de Aaanvullende Verzekeringen (AV) accepteren, zonder gezondheidsvragen (behalve voor de top AV's).
Doordat je bent aangemeld in deze overgangsperiode (in feite van 1 jan tot 1 mei) neemt de verzekering aan dat je gebruik maakt van deze eenmalige byzondere situatie. Normaal gesproken zou je gezondheidsvragen hebben gekregen en had de verzekering je kunnen weigeren op basis van je antwoorden.
In de toekomst (dus na 1-5-2006) wordt dit weer de normale praktijk en kun je per maand aanmelden. (dit staat ook in de polisvoorwaarden).
Conclusie: het hangt een beetje van de situatie af of je hiermee akkoord moet gaan. Als je duidelijk hebt aangegeven dat de ingangsdatum moest zijn (dus 1-4-2006) en gezondheidsvragen hebt moeten beantwoorden, dan zou de ingangsdatum 1-4-2006 moeten zijn. Als je niet akkoord gaat met betaling per 1-1-2006 dan loop je dus wel het risico dat je gezondheidsvragen krijgt en dat je geweigerd wordt voor de 3-sterren AV.

Gesloten