LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gecancelde reis

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
trunk_adam
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2006 11:47

Gecancelde reis

Ongelezen bericht door trunk_adam »

Ls,


Afgelopen week werd ik door het reisbureau gebeld dat mijn reis, welke wij geboekt hadden in December 2005, voor de meivakantie naar Turkije werd geannuleerd door de touroperator. Ondanks de huizenhoge toeslagen (850 euro van de 2900 euro totaal) kunnen wij nu dus gewoon niet meer met vakantie, omdat er helemaal niets vrij is naar Turkije. De opgave van de touroperator was, dat men noodgedwongen was vluchten te cancellen, vanwege de geringe belangstelling naar Turkije (berichtgeving media). Dit gold ook voor de zondagvlucht van Transavia op 30 april, alhoewel er dus geen stoel meer vrij is.
Mijn vraag is of iemand anders dit ook is overkomen en of dit zomaar kan?

Ik ben vooral geinteresseerd of er nog meer mensen dit bericht hebben gehad voor de vlucht van de 30e april naar Antalya, Turkije met Transavia.

M.v.g
Trunk_adam

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Zarine »

Geachte meneer/mevrouw,

Ze mogen uw reis niet zomaar annuleren. Typisch gevalletje van overboeking van de beschikbare vluchten. Ik moet wel zeggen: ze zijn er vrij vlot bij. Mag ik vragen welke touroperator dit was?

Inderdaad lopen de boekingen naar Turkije achter, maar in januari zat de meivakantie bij ons vol :)

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Laurent »

Wat heet vol ???.

De beschikbare vliegtuigen bedoel je, er zijn pl.m 80% vluchten geschrapt..

Alle hotels kampen met leegstand en de reisburo,s vliegen nu naar Griekenland, Tunesie en Portugal ipv Turkije

trunk_adam
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2006 11:47

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door trunk_adam »

Geachte Zarine en laurent,

Men heeft het nog niet eens over volgeboekte vluchten gehad. Er moesten volgens de touroperator gewoon meerdere vluchten uit het contract worden gecanceld, maar ik ben eigenlijk ook bang dat het een overboeking was want zie of hoor verder niets over de annulering van deze vlucht. Hoor ook verder niets van geannuleerde vluchten, afgezien wat Laurent schrijft.
Gelukkig hebben we nu alles toch nog kunnen regelen, hoewel dit niet echt de optimale oplossing is.

Ik heb begrepen dat men wel degelijk zomaar een reis kan annuleren. Men moet alleen een alternatief bieden, maar dat is een dooddoener, want die viel op een andere dag en op die dag kunnen we niet i.v.m. de vakantieperiode.

Bedankt voor jullie reactie.

Mr1
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 apr 2006 14:22

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Mr1 »

Touroperators zijn ten alle tijden verplicht een passend alternatief aan te bieden. Annuleren is absoluut geen optie. welke touroperator is het?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Laurent »

Touroperators zijn ten alle tijden verplicht een passend alternatief aan te bieden.

Wie beslist wat gelijkwaardig is ? het reisburo veronderstel ik.

Waarom is er een overboeking ?, de hotels zitten halfvol , alleen er zijn veel vluchten geschrapt door de reisburo,s en dan praten zij over overboekingen. :shock:

Mr1
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 apr 2006 14:22

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Mr1 »

Beste Laurent,
periode moet hetzelfde zijn. Accommodatie dezelfde sterren classificering OF BETER! en deze faciliteiten, en in principe kun je hier heel ver in gaan. Overdrijf het echter niet. Dus de klant bepaald met bovenstaande regels of het vergelijkbaar is.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Laurent »

Mr1

Jij gaat ervan uit dat de klant deskundig is en in staat om alle zaken te vergelijken. niet iedereen is een advocaat

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door eeliane »

hoogstwaarschijnlijk hebben ze uw vlucht waar nog te weinig mensen op stonden geboekt geannuleerd. Helaas zijn er dan dus afvallers, waaronder u, helaas...

Mr1
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 apr 2006 14:22

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Mr1 »

nee Laurant, ik ga er vna uit dat mensen weten waar ze voor boeken (dicht bij strand,ver bij strand bv of 2 sterren of 5 sterren) en dat kunnen vergelijken...

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Laurent »

-------------------------------------------------------------------------------

nee Laurant, ik ga er vna uit dat mensen weten waar ze voor boeken (dicht bij strand,ver bij strand bv of 2 sterren of 5 sterren) en dat kunnen vergelijken


Bedankt voor het vertrouwen, maar helaas pindakaas is het zo niet altijd. Reizen vergelijken is bijzonder moeilijk.

De sterren in het buitenland zeggen overigens niet veel, hieraan ligt geen keurmerk aan tengrondslag.

trunk_adam
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2006 11:47

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door trunk_adam »

Uit jullie reacties kan ik opmaken dat er veel onduidelijkheid is m.b.t. wat ons is overkomen. Er is ons inderdaad een alternatief aangeboden, echter begon deze vakantie op een dag, welke voor ons niet uitkwam i.v.m. de korte schoolvakantie. Over het reisbureau heb ik trouwens niets dan lof, want zij hebben ons meer dan goed geholpen met het zoeken naar een mogelijkheid om toch de reis naar Turkije te ondernemen. Helaas is dit een losse vlucht en losse accomodatie geworden. Struikelblok is hier de transfer van vliegveld naar appartement v.v. Het appartement verzorgd voor ons de transfer (tegen forse betaling). Of dit allemaal goed is gegaan weten we over ruim twee weken als we weer terug zijn in Nederland. Wat ons opviel was wel het enorme prijsverschil in rechtstreeks bij het appartement boeken en via de touroperator (€ 175 tegen € 660).

Verder wil ik jullie bedanken voor de vele reacties en hoop dat er wat meer duidelijkheid komt, want het is-was voor ons erg onplezierige ervaring.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Zarine »

Reisbureau's bepalen niet waar ze heen ' vliegen ' en schrappen ook geen vluchten.

Over het algemeen werkt het zo: Touroperators kopen aan de hand van geschatte paxaantallen (personen die via hen op reis gaan, gebaseerd op voorgaande seizoenen) een deel garantiestoelen in. De rest van de stoelen wordt op basis van vraag later ingekocht. Deze stoelen worden gecombineerd met accommodatie en transfers verkocht aan de klant (z.g. pakketreis). U vindt deze reizen o.a. op internet en jawel bij het bekende reisbureau in de vorm van de brochures op de schappen.

Luchtvaartmaatschappijen sluiten dus contracten af met touroperator. Inderdaad kan een luchtvaartmaatschappij besluiten (een deel van) haar capaciteit toch op andere landen in te zetten. Op dat moment worden er dus contracten gecancelled. Ik weet niet in hoeverre dit is gebeurd op turkije, aangezien dit een zaak blijft tussen luchtvaartmaatschappij en de verschillende tourops.

Wat ik wel kan zeggen is dat de gangbare aantal vluchten op 29 april (de zaterdag van de meivakantie) en de vrijdag ervoor / zondag erna over het algemeen al heel vroeg bomvol geboekt zitten. Meestal verkopen de touroperators teveel stoelen dan ze daadwerkelijk hebben ingekocht, met de gedachte dat dit naderhand wel weer opgelost wordt.

In principe hadden zij u een vervangende vlucht moeten aanbieden op dezelfde dag. In de accommodatie zat het probleem in dit geval NIET (als wij het reisbureau/tourop mogen geloven). Passend alternatief houdt in: een andere luchtvaartmaatschappij op dezelfde dag, en als het om de accommodatie gaat een vergelijkbaar aantal sterren / faciliteiten, dezelfde verzorging en dezelfde ligging. Mocht e.e.a. niet mogelijk zijn dan kunt u natuurlijk zelf de afweging maken of u akkoord gaat met een andere oplossing.

De gangbare inkoop van transfers in Turkije ligt rond de 15 euro p.p.

Over het algemeen liggen de prijzen bij de touroperators een stuk lager dan een gemiddelde accommodatie rechtstreeks aan u rekent. Raar dat dit in uw geval niet zo was.

Veel succes en ik hoop dat u een fijne vakantie heeft

trunk_adam
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2006 11:47

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door trunk_adam »

Zarine,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb ook nooit het reisbureau de schuld gegeven. Integendeel ik ben meer dan tevreden over de geleverde service nadien. Samen met het reisbureau zijn we er uiteindelijk ook uitgekomen, dus die treffen absoluut geen blaam. Het enige alternatief wat we aangeboden hebben gekregen van de touroperator was een vlucht op dinsdag 2 mei en dat is voor ons niet mogelijk. Een andere optie was er niet! We kregen al ons geld terug en dat was het. Op dat moment was voor ons één ding van belang en dat was om toch te proberen naar Turkije te komen en daar hebben we al onze effort in gestoken. Verbouwereerd over de gang van zaken, maar onwetend of dit allemaal juridisch kan. Nogmaals ik blijf het maar gek vinden dat dit allemaal zomaar kan. Als je als klant wil annuleren, dan kun je het geld wel op je buik schrijven, maar in omgekeerde volgorde heb je volgens mij geen poot om op te staan.
Gelukkig hebben we met veel inspanning dus nog iets kunnen vinden, maar dat is nog afwachten hoe dat allemaal gaat. We gaan met Atlas Jet van Ogur Tours. Ik had er nog nooit van gehoord, maar we zien wel. Heb er alle vertrouwen in en we gaan in ieder geval op vakantie naar Turkije.

Nogmaals bedankt voor uw uitleg en medeleven.

M.v.g
Trunk _adam

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Zarine »

Mijn reactie is gecombineerd geschreven op uw posts en die van anderen. Een pluim voor u dat u inzag dat de oorzaak niet bij het reisbureau lag maar ergens anders.

Volgens mij had u juridisch gezien een zaak aanhangig kunnen maken (zij kunnen hun contractverplichting niet nakomen) en een schadevergoeding nastreven. U heeft er veel extra werk aan gehad om een vervangende vakantie te regelen en de kosten zijn (misschien) hoger t.o.v. de oorspronkelijk geboekte reis.

Als nadelen van juridische stappen zijn te noemen het geld, de tijd en de frustratie die het kost voordat u (hopelijk) uw gelijk haalt.

Het is lekker weer in Turkije, ik ben jaloers!

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Laurent »

Uiteraard is het reisburo aansprakelijk, met het reisburo sluit je een overeenkomst af, zij huren een vliegtuigstoel voor je en dienen te controleren of er geen overboekingen zijn, het reisburo is aansprakelijk te stellen.

mrNobody
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2006 16:20

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door mrNobody »

Vervelend probleem. Deze touroperator heeft de vlucht moeten annuleren of ivm met eigen capaciteitsprobleem of doordat transavia de machine voor een andere bestemming wil inzetten. Een combi van beide kan ook nog. Het eerste lijkt wel meest waarschijnlijke. De anvr reisvoorwaarden stellen, dat er een gelijkwaardig of beter alternatief moet worden aangeboden. Vertrekluchthaven of aanvlieghaven op bestemmingen mogen wijzigen, echter kan bij extreme wijziging een vergoeding gevraagd cq meerkosten claimen bij de touroperator. Oger Tours en AtlasJet zijn nou niet de meest bekende en betrouwbaarste partijen.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Zarine »

Waarop baseert u het oordeel dat OgerTours en AtlasJet geen betrouwbare maatschappijen zijn?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Laurent »

Waarop baseert u het oordeel dat OgerTours en AtlasJet geen betrouwbare maatschappijen zijn?


Waarop baseer jij dat ze betrouwbaar zijn, kijk eens in de vakantiewijzer en dan weet je het , jammer maar helaas.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Gecancelde reis

Ongelezen bericht door Zarine »

Waaruit maak jij op dat ik zeg dat ze wel betrouwbaar zijn? Ik ben gewoon nieuwsgierig. Ogertours is van origine trouwens een grote duitse touroperator die aanzienlijke aantallen paxen naar Turkije vervoert ieder jaar!

Gesloten