LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] reistijd

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: reistijd

Ongelezen bericht door geengast »

Het zijn niet de reisbureau's die daaar voor zorgen, maar de touroperators. Reisbureau's hebben bijna nergens invloed op.
Da's maar gedeeltelijk waar Laurent! Het reisburo kan je adviseren. Mijn reisburo heeft me nog NOOIT een vakantie geboekt waar ik de tijden niet van te voren EXACT van doorkreeg. En ik boek meestal vijf tot zes maanden van te voren, twee keer per jaar.

De laatste zes, zeven jaar is bij mij nog nooit een tijd gewijzigd!

Pharan
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jan 2006 18:02

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Pharan »

Beste mensen,
een paar zaken:
een reisbureau heeft absoluut geen invloed op de reis. Ze zijn slechts de verkoper ervan. Er heerst zoveel onwetendheid dat mensen gewoon maar wat roepen, omdat ze zelf vinden dat ze ergens recht op hebben.

Alles is vastgelegd in regels van de ANVR waarbij de meeste touroperators (de makers van de reis, dus niet het reisbureau) zijn aangesloten. Maar wie neemt de moeite om deze regels, die er ter bescherming van de consument zijn, te lezen? Bijna niemand, want dat is saai!

Heb zelf jaren als reisleider gewerkt en zodoende heel wat onwetende mensen meegemaakt.

Vertrek en aankomsttijden zijn uitgesloten van de reisovereenkomst, zelfs bij lijndiensten. De touroperator is niet degene die bepaalt wanneer er gevlogen wordt, dat doen de luchtvaartmaatschappijen nadat die van Schiphol hun slots (= vaste vertrektijd) hebben doorgekregen. Missen ze op hun vertrekdag de slot (door de crew die te laat komt of een passagier de per sé het hondje FiFi onaangemeld mee wil nemen) dan is het wachten op de volgende vrije slot.

Mbt de reisduur: die is altijd in dagen aangegeven ivm de reis- en annuleringsverzekering. De reisverzekering gaat nl in op de dag van vertrek, zodat ook schade die onderweg naar het vliegveld ontstaan is vergoed kan worden.

Binnen Europa is een 8 daagse reis dus altijd 7 nachten (als je met het vliegtuig gaat tenminste. Met de bus zijn het 6 nachten).

Hoop het zo een beetje te verduidelijken.

N.B: ben geen zure reisbureaumedewerker die alle toeristen maar dom vind. Kan er gewoon niet tegen dat velen niet de moeite nemen zich in de voorwaarden te verdiepen.

*Sara*
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 apr 2006 17:05

Re: reistijd

Ongelezen bericht door *Sara* »

Helemaal met Pharan eens! Ik werk zelf bij een touroperator en wij krijgen zoooo vaak klachten over zaken waar wij helemaal niks aan kunnen doen. Dus voordat je gaat klagen, kijk dan eerst ff bij wie je dat moet gaan doen...!!

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Zarine »

Werk zelf ook bij een touroperator, sommige mensen hebben echt een bord voor hun hoofd :P Maar sommige klanten maken het weer allemaal goed :D

mrNobody
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2006 16:20

Re: reistijd

Ongelezen bericht door mrNobody »

Spannende verhalen allemaal. En vooral wat een gezeur allemaal om die vertrektijden. :x Boek je een chartervlucht (= vakantievlucht van o.a. Transavia of Martinair) staan je tijden nooit definitief! De prijs is ook in verhouding veeel goedkoper dan met een lijndienstvlucht (= veelal dagelijkse vlucht op altijd vaste tijden met o.a. KLM, Air France, AirBerlin, etc.). Je tijden zijn pas definitief als je de tickets van de chartervlucht in handen hebt en dan nog kan om bepaalde omstandigheden de tijden gaan wijzigen! :( Niemand heeft dus garantie voor een mooie vlucht vroeg op heenreis en laat op de terugreis.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Zarine »

Teee laat, te vroeg, verkeerde luchtvaartmaatschappij, wel eten inclusief, geen eten inclusief, vertraging, problemen bij inchecken, problemen met de gate vinden, problemen met bagage, stewardessen spreken geen nederlands, het eten is niet lekker, vervelende medepassagiers, piloot maakt rare manouvres, turbulentie, te duur eten op de luchthaven, en ga zo maar dooooor :twisted:

Allemaal een fijne vakantie toegewenst!

mrNobody
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2006 16:20

Re: reistijd

Ongelezen bericht door mrNobody »

Je hebt helemaal gelijk: het is ook nooit goed!! Maak je eens een spannende vakantie mee, heb je thuis na afloop nog wat te vertellen ... is het wéér niet goed !! :P

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Zarine »

haha :P

ramonasbreuk
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:57

Re: reistijd

Ongelezen bericht door ramonasbreuk »

Ik werk bij een reisbureau (in Duitsland):

Bij ons, in Duitsland, zijn vluchttijden altijd al wel bekend, zelfs maanden voor vertrek al. Dus ook bij vroegboekingen.

Desondanks zijn alle vluchttijden altijd onder voorbehoud tot de tickets binnen zijn. (ook in Duitsland, maar zeker ook in Nederland.).

Echter, als de tickets geprint zijn (zoals in dit geval), zijn de vluchttijden wél definitief. Dus in dit geval zit Jiba inderdaad fout.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik ben net terug van een vakantie in Turkije... Ik vloog heen om 06.15 en terug om 22.45! Wij hebben dus een heerlijke lange vakantie gehad! Dus eigenlijk zo goed als 8 dagen :)

Enrico2
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2006 19:31

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Enrico2 »

Nee, Annuleren kan niet, want dan ben je je geld kwijt.
Je kunt niks anders doen dan gewoon accepteren dat je belazerd bent en op vakantie gaan.

Pharan
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jan 2006 18:02

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Pharan »

Vluchttijden maken nooit onderdeel uit van het contract. Ook niet als de tickets geprint zijn. Zelfs de vertrek en aankomst luchthavens niet.
Dan zou ook niet kunnen: want anders kan geen enkele vlucht uitwijken ivm een calamiteit.

Enrico2
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2006 19:31

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Enrico2 »

Daar gaat het hier ook niet om. Waar het ons om gaat is dat het alle schijn heeft dat er door Jiba opzettelijk misbruik gemaakt wordt van die regel van de ANVR om de ongunstige stoelen te verkopen.
Er is hier totaal geen sprake van overmacht of zoiets, want er zijn op de beloofde vlucht nog gewoon stoelen beschikbaar.

Pharan
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jan 2006 18:02

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Pharan »

Maar wat is het grote probleem van vluchttijden dan? Je betaald toch voor het aantal overnachtingen. Typisch nederlands om zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld te willen. Je vraagt bij Albert Heyn toch ook niet of ze voor jou de winkel langer openhouden, omdat dat je beter uitkomt.

Als alle vluchten om 09:00 uur zouden vertrekken en om 23:00 uur terug zouden vlieen, dan zou het een drukke boel op Schiphol worden....

Enrico2
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2006 19:31

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Enrico2 »

Zoals al eerder gezegd is ons probleem dat er geadverteerd wordt met een hele gunstige tijd (en die telefonisch ook nog eens bevestigd wordt!) en als je dan betaald hebt wordt afgescheept wordt met een extreem!!! slechtere tijd incl. tussenlanding in Groningen.
Dat terwijl de eerder beloofde tijd wel gewoon beschikbaar blijkt.

Als ik een pak melk koop bij de AH dan ben ik ook niet blij als ie maar half gevuld is. Dan is het toch ook niet zo dat ik maar mijn mond moet houden omdat ik toch een pak melk heb.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Laurent »

er zijn altijd 7 overnachtingen, al kom je de eerste nacht aan om 15.00 uur en vertrek je de laatste dag om 8.00 uur, je hebt 7 nachten het bed kunnen bekijken en effectief 6 dagen vakantie overgehouden.

Voorstaande heeft niets met Nederlandse mentaliteit te maken.je wordt gewoon besodomiedert door de reisburo,s cq de :twisted: toeroperators.

Pharan
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jan 2006 18:02

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Pharan »

Noem een voorbeeld van een advertentie met gunstige tijden....Kan me niet voorstellen dat een TO daar z'n vingers aan brandt. Dat zou op voorhand al claims betekenen...

Als ik het goed begrijp zou je graag een directe vlucht willen bij een 8 daagse reis. Om 9:00 uur aankomen en op de 8e dag 's avonds vertrekken?

Om alle vluchten zo aan te bieden zal de prijs ook hoger zijn. Bovendien kan er dan niet meer gecombineerd worden met Groningen, Enschede, Eindhoven, Rotterdam, Maastricht. Daar zouden dan ook alle vluchten direct moeten zijn. Hoeveel extra kisten moeten er dan aangekocht worden??

Het kan economische niet anders dan te combineren. Ideeen?

Pharan
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jan 2006 18:02

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Pharan »

Ter onderbouwing: op de site van Jiba...

---------------------------------------
WIJZIGINGEN EN VERTRAGINGEN
Op veel zonbestemmingen binnen Europa wordt gevlogen met chartervluchten. De vertrektijden van deze vluchten veranderen soms. Zelfs de tijden en de luchtvaartmaatschappij die vermeld staan op de tickets kunnen nog veranderen. Indien dit het geval is brengt Jiba u hiervan zo snel mogelijk op de hoogte. Bij wijzigingen op de bestemming meldt de reisleiding dit op het Jiba infobord in uw accommodatie. Jiba kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor wijzigingen of vertragingen in vluchten of de gevolgen daarvan. Het kan zijn dat u ‘s avonds laat naar uw zonbestemming vliegt en ’s ochtends alweer terug. Ook volgens uw reisverzekeraar zijn dit volledige reisdagen en het is dan ook niet mogelijk aanspraak te maken op restitutie van een gedeelte van de reissom.
-------------------------------------------------

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Laurent »

Juist, de bekende kleine letters die niet iedereen leest en zeker niet genoemd worden door een reisverkoper.

De klant is dus altijd de klos.

Pharan
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jan 2006 18:02

Re: reistijd

Ongelezen bericht door Pharan »

De ANVR voorwaarden zijn een bladzijde of 15. Zit u daar op te wachten tijdens een gesprek in een reisbureau? Bovendien is de klant daar zelf verantwoordelijk voor. Het probleem met de reisbranche en vluchten is dat men denkt dat het allemaal vrijheid blijheid is. Ach, het is vakantie, wat maken regels uit? Ik betaal er toch veel voor. Dan moet het goed zijn...
Juist dan zou ik de regels lezen.

Soms krijg ik het gevoel dat men denkt dat een vliegtuig hetzelfde is als een bus: openbaar vervoer waar je even instapt en een kaartje koopt. Hotelletje erbij en klaar....

Gesloten