LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tragisch ongeval reactie SUNGUIDE

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
etteirneh

tragisch ongeval reactie SUNGUIDE

Ongelezen bericht door etteirneh »

we hebben onze reis geboekt bij sunguide van 29 april tot 7 mei.tot ons groot verdriet heeft mijn zoon van 18 jaar vrijdag een einde aan zijn jongen leven gemaakt.nu wil sunguide maar 10 % vergoeding geven ik ga hier niet mee akkoord,de wetten en regels ken ik wel ik wil een redelijk voorstel uit menselijk oogpunt en de uitspraak van sunguide : U ANNULEERT 1 DAG VAN TE VOREN,ALS U 2 DAGEN VAN TEVOREN HAD GEBELD HADDEN WE IETS MEER KUNNEN DOEN ,die uitspraak vind ik met zo`n enorm groot verlies ONACCEPTABEL

dit verdient serieuze aandacht

een verdietige moeder

jill 2

Re: tragisch ongeval reactie SUNGUIDE

Ongelezen bericht door jill 2 »

Graag wil ik U veel sterkte toewensen bij het verlies van Uw zoon.
Woorden schieten hier tekort,ik ,hoop van harte dat U veel sterkte kunt putten uit de mooie herinneringen.

Jill

Zarine

Ongelezen bericht door Zarine »

Veel sterkte bij het verlies van uw zoon. Wat een verschrikking.

Ik wil even reageren op het gedeelte wat over uw reis cq annuleringskosten gaat. Sunguide is niet meer een intermediair tussen u als klant en de daadwerkelijke leveranciers (denk aan luchtvaartmaatschappij, hotel en transferverschaffer).

Indien deze leveranciers al betaald zijn door sunguide, en zich niet coulant opstellen, dan kan Sunguide hier niet meer aan doen dan u te vergoeden uit eigen zak. Ik denk dat de 10% die zij voorstellen zelf aan u verdiend hebben, en ze dit geld dus aan u willen retourneren.

marjal

Ongelezen bericht door marjal »

Wat is voor u belangrijker nu :?: Het verlies van uw zoon of die paar rot centen :shock:

ramonasbreuk

Ongelezen bericht door ramonasbreuk »

Allereerst wil ik u alle sterkte toewensen met dit vreselijke verlies.

Wat betreft de reis: Ik werk in de reiswereld, dus weet een beetje hoe het in elkaar steekt.
Ik weet niet of de desbetreffende reisorganisatie aangesloten is bij de ANVR/SGR. Ik heb vanmiddag even voor u nagekeken, maar in de ANVR Reisvoorwaarden staat dat de annuleringskosten van een reis bij een annulering van 5 dagen tot een dag voor vertrek 90% van de reissom bedragen. Dat komt dus overeen met wat u zou moeten betalen. Mocht de reisorganisatie inderdaad bij de ANVR/SGR zijn aangesloten, is de reisorganisatie inderdaad volledig in zijn recht.
Los daarvan vind ik dat een reisorganisatie bij zo'n vreselijke situatie wel wat coulanter had kunnen zijn. Maar het is dus wel volgens de regeltjes en niemand kan hier iets aan doen.

Mocht u een reisverzekering hebben afgesloten, kunt u echter de kosten wel verhalen op uw verzekering. Waarschijnlijk krijgt u dan het resterende bedrag vergoed.

Ik raad iedereen zowieso áltijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, zelfs bij last minute boekingen. Bij dit soort situaties, wat natuurlijk niemand hoopt mee te maken, maar wel gebeuren, kan dat heel veel ellende, moeite en geld schelen in toch al vervelende situaties.
Ik heb daar bij onze klanten al heel veel vervelende situaties bij meegemaakt.

ReisMeis

Ongelezen bericht door ReisMeis »

Natuurlijk is een geval als dit zeer tragisch maar het blijft opvallend dat mensen -hoe groot hun verdriet ook is- toch weer direct aan geld denken.

De reisorganisatie Sunguide is overigens nergens bij aangesloten en heeft zelf keurige voorwaarden op de website staan. Bij annulering binnen 1 week voor vertrek zijn de kosten 100% dus het aanbod wat men heeft gedaan is zeker redelijk te noemen.

Overigens werd in een eerdere bijdrage de suggestie gewekt dat een reisverzekering de schade zou betalen; dit is beslist niet het geval daar deze tragische omstandigheid zich voor de reis heeft voorgedaan. Een reisverzekering verleent alleen dekking tijdens de reis (jammer dat sommige reisadviseuses dat niet weten). Een annuleringsverzekering had in dit geval wèl volstaan.

Kelder2

Ongelezen bericht door Kelder2 »

Natuurlijk is een geval als dit zeer tragisch maar het blijft opvallend dat mensen -hoe groot hun verdriet ook is- toch weer direct aan geld denken.
Logisch dat je daar aan denkt, wat denk je dat een begrafenis of crematie kost?? Ook al ben je verzekerd, toch kost het altijd meer dan je denkt.

Zarine

Ongelezen bericht door Zarine »

Ik hoorde vandaag dat mevrouw volledig gecompenseerd is / cq wordt?

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Als het goed is, was het ook bij hart van Nederland geweest en heeft die mevrouw het uitgelegd, dat het hun echt niet om het geld ging.

Als het dezelfde mevrouw is, ja, dan heeft ze dacht ik, van Corendon een nieuwe reis voor haar en man aangeboden gekregen. Zij hadden de situatie niet goed mee gekregen in eerste instantie, ook omdat de familie geen annuleringsverzekering had afgesloten.

Maar volgens mij, is alles goed gekomen. Ik heb die uitzending gezien!

Ook ik wens deze mensen, nog heel veel sterkte met het verlies van hun zoon.

ReisMeis

Logisch dat je daar aan denkt, wat denk je dat een begrafenis of crematie kost?? Ook al ben je verzekerd, toch kost het altijd meer dan je denkt.
Juist, en om niet met onverwachte kosten te worden geconfronteerd is het dus verstandig om altijd een annuleringsverzekering af te sluiten!

ennuh-maik86

Ongelezen bericht door ennuh-maik86 »

Ik vind iedereen wel erg hard voor iemand die zojuist haar zoon heeft verloren. Natuurlijk zijn er regels en wetten, en kan de reisorganisatie hier ook niet veel aan doen. De feiten die hierboven vermeld worden kloppen ook gewoon. Echter, die meningen zijn wel wat hard. Niemand weet hoe de financiele situatie thuis is bij hen, en ja, ze boeken een reis, maar weet jij veel wat voor reis? Ik vind het niet eerlijk om deze vrouw, die net iets verschrikkelijk heeft meegemaakt en dit de rest van haar leven bij zich moet dragen, te gaan beoordelen op het feit dat ze nu d'r geld terugwil. Helaas draait alles in deze wereld om geld, dat heb je nu eenmaal met de materialistische wereld vandaag de dag. Oordeel niet over deze vrouw, want je weet niet wat je zelf zou doen in deze situatie!

Sterkte!

jill 2

Ongelezen bericht door jill 2 »

Hier heb ik niets meer aan toe te voegen ennuh,je hebt volledig gelijk.
Maar het is me al vaker opgevallen dat sommige hier nogal fel reageren.

ramonasbreuk

Even terugkomend op het berichtje van ReisMeis, wat betreft de reisverzekering.

Het is inderdaad zo, dat bij enkele reisverzekeringen alleen bij ongevallen bij familieleden wordt uitbetaald. Dit is echter niet bij alle maatschappijen zo. Ik ben zelf reisadviseur en bij de verzekeringsmaatschappij waar wij mee samenwerken, is het wél het geval, dat in dit soort gevallen ook voor aanvang van de reis (tot 1 maand voor vertrek) de volledige annuleringskosten vergoed worden.

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

Helemaal los van het feit dat dit tragisch is: er zijn genoeg vangnetten om dergelijke gevallen op te vangen!
Uiteraard moet je er van uitgaan dan niemand zonder reis- en annuleringsverzekering zijn vakantie boekt. Als je daar toch vanaf ziet, past maar één antwoord: dom en eigen schuld...etc.

Heb je die vangnetten wel afgesloten (hetgeen gewoon heel logisch is, anders moet je ook niet op een consumentensite komen) dan blijkt opeens dat er een onzettende goodwill binnen Nederland bestaat.

Ik weet van twee annuleringsverzekeringsmaatschappijen dat deze gewoon, zonder vragen, de volle reissom terugbetalen, TERWIJL ZE DAT NIET HOEVEN.

In ELKE voorwaarde van ELKE verzekeringsmaatschappij staat namelijk dat er sprake moet zijn van een ONZEKERE GEBEURTENIS. Hoe je het ook bekijkt, zelfdoding is geen onzekere gebeurtenis in de ogen van een verzekeringsmaatschappij.

Hulde dus dat ze hier gewoon heel soepel mee omgaan.

En hoezo zou een touroperator daarvoor geld moeten teruggeven? Ik kan echt geen enkele reden vinden. Waarom zou die 'soepel' moeten zijn, terwijl een klant dat niet hoeft te zijn?

Is het WIJ tegen de GROTE BOZE wereld? Het is toch de consument die een vakantie wil hebben, niet andersom?

ReisMeis

Even terugkomend op het berichtje van ReisMeis, wat betreft de reisverzekering.

Het is inderdaad zo, dat bij enkele reisverzekeringen alleen bij ongevallen bij familieleden wordt uitbetaald. Dit is echter niet bij alle maatschappijen zo. Ik ben zelf reisadviseur en bij de verzekeringsmaatschappij waar wij mee samenwerken, is het wél het geval, dat in dit soort gevallen ook voor aanvang van de reis (tot 1 maand voor vertrek) de volledige annuleringskosten vergoed worden.
Gezien je beroep zal je het ongetwijfeld beter weten dan ik maar tot dusver heb ik nog nooit gehoord van een reisverzekering die ook annuleringskosten dekt (al dan niet tot een maand voor vertrek). Ik ben dus erg benieuwd welke maatschappij deze (soepele) voorwaarden hanteert. Ik verzekerde mij eerder altijd bij de Elvia en nu bij de Europeesche maar voor zover ik weet zit deze extra dekking niet in hun (standaard-)reisverzekering.

ramonasbreuk

Ik heb het in dit geval over onze eigen verzekeringsmaatschappij, KarstadtQuelle Versicherungen. Aangezien ik op mijn werk uitsluitend met deze maatschappij werk, ben ik van de voorwaarden van deze verzekeringsmaatschappij uitgegaan.

Uiteraard ben ik er van bewust dat dit een Duitse verzekeringsmaatschappij is, maar deze verzekering is echter ook voor Nederlanders mogelijk om af te sluiten. Meer dan 70% van onze klanten is Nederlander en een ruim percentage daarvan sluit bij ons een reisverzekering / annuleringsverzekering af.

Dit staat in de voorwaarden (helaas wel in het Duits, ik hoop dat u de Duitse taal machtig bent, anders vertaal ik het uiteraard graag voor u!):

'Der Dauer des Versicherungsschutzes' betekend de periode dat u verzekerd bent.

1. Versicherungsschutz besteht, wenn die planmäßige Durchführung der Reise nicht
zumutbar ist, weil die versicherte Person selbst oder eine Risikoperson während
der Dauer des Versicherungsschutzes von einem der nachstehenden Ereignisse
betroffen wird:
- Tod;
- schwere Unfallverletzung;
- unerwartete schwere Erkrankung;
- Impfunverträglichkeit;
- Schwangerschaft, sofern der Reiseantritt infolge dessen nicht möglich oder
nicht zumutbar ist;
- Schaden am Eigentum der versicherten Person durch Feuer, Explosion,
Sturm, Blitzschlag, Hochwasser, Erdbeben oder vorsätzliche Straftat eines
Dritten, sofern der Schaden erheblich ist oder sofern die Anwesenheit der
versicherten Person zur Aufklärung erforderlich ist;
- Verlust des Arbeitsplatzes der versicherten Person oder einer mitreisenden
Risikoperson aufgrund einer unerwarteten betriebsbedingten Kündigung des
Arbeitsplatzes durch den Arbeitgeber;
- unerwartete Aufnahme eines Arbeitsverhältnisses durch die versicherte
Person oder einer mitreisenden Person, sofern diese Person bei der
Reisebuchung arbeitslos war.
-
2. Risikopersonen sind
a) die Angehörigen der versicherten Person. Dies sind der Ehe- bzw.
Lebenspartner oder Lebensgefährte in häuslicher Gemeinschaft, Kinder,
Eltern, Adoptivkinder, Adoptiveltern, Stiefkinder, Stiefeltern, Großeltern,
Geschwister, Enkel, Schwiegereltern, Schwiegerkinder und Schwäger der
versicherten Person;

Ik hoop u te hebben geholpen.

ReisMeis

Jawel, deze toelichting maakt veel duidelijk maar ik denk toch dat je eerdere bericht veel mensen op het verkeerde been heeft gezet. Onbedoeld is namelijk de indruk gewekt dat in Nederland ook een dergelijke dekking zou bestaan maar voor zover ik weet is dat zeker niet het geval. Daarnaast blijken de annuleringskosten en -condities in Nederland en Duitsland ook nogal te verschillen. Naar mijn bescheiden mening kan hier door het afsluiten van en annuleringsverzekering veel leed (en financieel ongemak) voorkomen worden; het tragische verhaal waarmee dit topic ooit begon bewijst dit eens te meer!

ramonasbreuk

Nou, dat denk ik niet. Het is namelijk beslist niet zo dat de condities van Nederlandse en Duitse verzekeringsmaatschappijen anders zijn.
Naar mijn mening zijn er echt meerdere Nederlandse verzekeringsmaatschappijen die ook eenzelfde soort dekking aanbieden als de onze.

ReisMeis

Ramonasbreuk, ik (als leek) zal de laatste zijn die je kennis in twijfel trekt maar ik heb toch het idee dat er ergens iets niet klopt. Even een paar quotes:
Mocht u een reisverzekering hebben afgesloten, kunt u echter de kosten wel verhalen op uw verzekering. Waarschijnlijk krijgt u dan het resterende bedrag vergoed.
Let wel, hier staat toch echt reisverzekering maar bij mijn weten ging het toch steeds over (het al dan niet afsluiten van) een annuleringsverzekering.
Aan het bovenstaande had ik mijn conclusie verbonden dat een reisverzekering ook annuleringskosten zou vergoeden (staat er namelijk letterlijk) en dat kwam mij dus vreemd voor, vandaar ook mijn vraag hieromtrent.
Het is namelijk beslist niet zo dat de condities van Nederlandse en Duitse verzekeringsmaatschappijen anders zijn.
Naar mijn mening zijn er echt meerdere Nederlandse verzekeringsmaatschappijen die ook eenzelfde soort dekking aanbieden als de onze.
Dit antwoord maakte mij pas echt nieuwsgierig en ik ben dus maar even op onderzoek uitgegaan. Aan de eerder (in het Duits) weergegeven dekking/voorwaarden valt uiteraard niet te tornen, zij het dat dit in de voorwaarden van deze maatschappij toch echt onder het kopje Reise-Rücktrittskosten-Versicherung (ABRV 2006) staat. In krom Nederlands is dit een "reis-terugtredingsverzekering" en in het gebruikelijke verkeer dus een annuleringsverzekering.

Tot slot, de dekking van zowel zowel Duitse als Nederlandse annuleringsverzekeringen komt inderdaad aardig overeen maar er zijn wel degelijke (grote) verschillen. Het meest opvallend is hierbij wel dat Duitse annuleringsverzekeringen (in elk geval die van Karstadt Quelle) een eigen risico hanteren wat in Nederland (bij de gevestigde maatschappijen) niet het geval is. Zie hiervoor ook deze voorwaarden.

Om toch even "on topic" te blijven; veel onnodig leed (met inbegrip van hoge annuleringskosten) kan voorkomen worden door het afsluiten van een goede reis- èn annuleringsverzekering!

ramonasbreuk

Dat klopt inderdaad, dat bij deze verzekering, die ik als voorbeeld genomen heb, een eigen risico aanwezig is. Dit eigen risico geldt echter alléén in de 'minder erge gevallen', bij bijvoorbeeld overlijden van familieleden en/of reisenden, mensen die door de reizende verzorgt worden, e.d. wordt het volledige bedrag uitbetaald.

Bovendien beschikt KarstadtQuelle Versicherungen ook over een ander verzekeringspakket, die overigens alleen via onze reisbureau's afgesloten kunnen worden. Deze verzekering is online niet te vinden, aangezien het een samenwerking is tussen onze reisbureau's en KQ Vers. Hierbij wordt wél het complete bedrag vergoed.

Een verschil tussen Nederland en Duitsland is ook, dat het scala aan soorten verzekeringen groter is. Het wordt nog meer 'op maat' toegesneden op de klant.

Uiteraard krijgen klanten die bij ons reisbureau (en de andere reisbureau's binnen onze keten) boeken uitgebreide informatie en advies over de verzekeringen. Onze medewerkers zijn allemaal speciaal geschoold en worden jaarlijks bijgeschoold op het punt reisverzeringen.

Verzekerningen zijn een 'bijproduct' van een reisbureau, maar wel een heel belangrijk 'bijproduct' waarvoor deskundigheid van de medewerkers erg belangrijk is.

Inderdaad is het, zoals u al aangeeft, het heel belangrijk om een goede reis én annuleringsverzekering af te sluiten. Mensen die besparen op een verzekering (onder het motto 'ach, mij is nog nooit wat gebeurt, dus het zal nu ook wel goed gaan'), nemen naar mijn mening zeer hoge risico's, aangezien de annuleringskosten erg hoog op kunnen lopen, zeker als kort voor vertrek geannuleerd wordt.

Gesloten