De reclames zouden verboden moeten worden, omdat ze vaak misleidend zijn (en ook irritant). Er wordt geroepen dat ze de laagste rente hebben. Dit klopt dan ook wel, maar dan alleen voor de eerste 3 maanden ofzo. Daarna stijgt het gigantisch. Dit zouden ze in principe vooraf al moeten aangeven. Degene die de lening wil afsluiten komt daar vaak pas later achter, op het moment dat hij/zij moet gaan tekenen. De aankoop zit dan al zo in het hoofd dat ze niet meer logisch nadenken en toch tekenen.
Dat soort dingen staan tegenwoordig in kleine letters in beeld als de reclame uitgezonden wordt. Lage rente geld vaak alleen voor het eerste jaar, daarna betaal je de normale rentetarieven.
Het ontmoedigen van roken heeft volgens mij niets te maken met het wel of niet nemen van een lening. Een lening hoeft niet slecht te zijn voor de gezondheid, zolang je het maar kan betalen. Op het moment dat je blindelings een lening neemt en niet nadenkt over de gevolgen, is dat je eigen keuze en niet die van de overheid. Mensen moeten de waan van de dag (nieuwe auto, nieuw huis, nieuw meubilair) loslaten en gewoon doen wat je zelf wilt. Het interesseert mij helemaal niets of de buren wel of niet een dure auto hebben, zolang ik het niet kan betalen neem ik geen dure auto.
Waarom willen we altijd meer/duurder/beter etc dan de buren?