Even een paar voorbeelden van de landen om ons heen!
In Duitsland is de APK ingedeeld in de TÜV-Untersuchung (technische staat van auto) en de AU (Abgasuntersuchung - emissietest) die apart van elkaar worden uitgevoerd. Vandaar dat zij zowel voor als achter een keuringssticker op hun kentekenplaten hebben, een sticker per keuring.
Deze 2 keuringen zijn compleet los van elkaar te zien en worden beiden om de 2 jaar uitgevoerd. Maar meestal niet tegelijk, waardoor je toch elk jaar naar de keuring moet. En elk van die keuringen kost minimaal € 40 dus in Duitsland is het voor voertuigeigenaren zeker niet goedkoper.
Vooral als je bedenkt dat ze voor iedere wijziging die ze aan hun auto aanbrengen (dus bijvoorbeeld andere maat velgen, andere uitlaat) naar de TÜV moeten om dit te laten 'gutachten' wat ook nog eens veel geld kost.
Deze aanpassingen worden in het kentekenbewijs opgenomen. Dus men betaald dan ook nog eens voor een nieuw kentekenbewijs.
In Belgie betaal je ook een vast bedrag bij de rijksdienst, maar daar breng je je voertuig meestal eerst naar een garage om hem keuringsklaar te maken.
Wat ook weer meer geld kost?
In Frankrijk is het elk jaar weer keuren, en als je de auto koopt/verkoopt weer apart buiten dat hij al net gekeurd was.
De kosten zijn 75,00 euro en een verplichte reparatie bij afkeur.
Wijzigingen aan het voertuig nadat er een kenteken (nieuw) is afgegeven zijn niet toegestaan (Velgen uitlaten etc.)
En je moet dan ook weer een nieuw kenteken bewijs halen, wat ook weer geld kost?
Stel je eens voor dat we in Nederland alle wijzigingen aan de auto's moeten gaan melden en goedkeuren, dan heeft de RDW voor de komende 10 jaar genoeg te doen.
Is het in Nederland nu allemaal wel zo duur ???
en zijn we nou echt zo streng ?
Ik dacht het niet, maar wie ben ik?
succes en de groeten van ons!/we /wij ik/Leo/?