LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schuld van ex

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
yvmada
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:44

schuld van ex

Ongelezen bericht door yvmada »

De ex van mijn partner heeft bij een postorderbedrijf flinke schulden gemaakt. (na hun scheiding) Zij heeft een bijstandsuitkering. Nu komt de deurwaarder bij mijn partner of hij de schuld wil voldoen. Hij wil dit natuurlijk niet en nu wordt er beslag gelegd op zijn gelden. Kan dit zomaar! Via zijn advokaat beslaglegging ongedaan gemaakt, echter een week later weer hetzelfde liedje. Wat moeten we doen om dit te beeindigen. Betalen is natuurlijk de makkelijkste optie, maar dat vinden we wel een beetje te zot voor woorden. :shock:

Mag hij, als hij de schulden wel betaalt dit inhouden op de alimentatie die hij betaalt, of maakt hij zich dan ergens schuldig aan.

Bedankt voor eventuele reakties

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: schuld van ex

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik denk dat je, als je betaald, indirect schuld bekent aan de schulden en dat is toch wel het laatste wat je wilt denk ik.

Als je kunt aantonen dat de schulden ontstaan zijn na de scheiding en er op geen enkele wijze aan te tonen is dat de schuld aan je partner toegerekend kan worden, dan lijkt me dat elke rechter je vrij zal spreken van het betalen van de schuld.

Wat raad je advocaat aan?

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: schuld van ex

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Lijkt mij ook dat uw partner niet meer aansprakelijk is voor de schulden van zijn ex, zeker als de scheiding al uitgesproken is. Het is wat er gebeurd is de hoofdelijke aansprakelijkheid opheffen voor schulden die de ander heeft gemaakt.

Lijkt mij ook dat er toch pas beslag op een inkomen kan worden gelegd na een rechterlijke uitspraak? Ben het met voornoemde reactie eens, niet betalen, dan is het einde zoek. Dat zou een vrijbrief voor de ex zijn, en bovendien geheel onterecht. Uw advocaat zal wellicht hulp kunnen bieden. Succes!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: schuld van ex

Ongelezen bericht door mr T. »

Mag hij, als hij de schulden wel betaalt dit inhouden op de alimentatie die hij betaalt, of maakt hij zich dan ergens schuldig aan.
Nee, dit mag in geen geval als het gaat om kinderalimentatie. Dit blijkt tenminste uit jurisprudentie van de Hoge Raad. Als het in deze situatie gaat om partneralimentatie, dan is er, i.v.m. de bijstandsuitkering sprake van een verhaalsrecht door de uitkerende instantie (gemeente). Verder is van belang, niet zozeer of er sprake is van een uitgesproken en ingeschreven echtscheidingsbeschikking, maar van de vraag of er al sprake is van wat men in het juridische noemt een ontbonden gemeenschap. Verder is van belang op welk moment de schulden zijn ontstaan. Gaat het hier om een schuld die is ontstaan tijdens het huwelijk (dat wil zeggen voor de inschrijving van de echtscheding), dan zijn de ex-echtelieden na ontbinding van de huwelijksgemeenschap ieder voor de helft van de gehele schuld hoofdelijk verbonden. Ook krijgt een schuldeiser na ontbinding van de huwelijksgemeenschap de mogelijkheid van verhaal op het (tijdens het huwelijk) afgescheiden privevermogen van de andere echtgenoot. Verder is het in Nederland in de praktijk vrij eenvoudig om ergens verhaalsbeslag op te leggen.

yvmada
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:44

Re: schuld van ex

Ongelezen bericht door yvmada »

Hartelijk bedankt voor jullie reaktie.
Hebben inderdaad nog niet betaald, maar nu blijken er nog meer schulden te zijn. Zij heeft die gemaakt terwijl de officiele scheiding er nog niet door was, maar ze al wel op verschillende adressen woonden.
Wat zouden we nu moeten doen, want er beslag gelegd op al zijn gelden, salaris. Hij kan dus nu echt niets beginnen. Nu heb ik zelf wel inkomen, dus we hebben nog wel te eten!

Zijn advokaat zegt dat hij toch maar moet betalen en het dan op haar moet verhalen, maar zij heeft een bijstandsuitkering en er valt dus niets te halen. Wat is verstandig

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: schuld van ex

Ongelezen bericht door mr T. »

Hebben inderdaad nog niet betaald, maar nu blijken er nog meer schulden te zijn. Zij heeft die gemaakt terwijl de officiele scheiding er nog niet door was, maar ze al wel op verschillende adressen woonden.
Het feit dat ze op verschillende adressen woonden doet er op zich niet toe. De echtscheiding was nog geen feit en daarmee de ontbinding van de huwelijksgemeenschap ook niet. Er zit inderdaad weinig anders op dan betalen. Is er trouwens sprake van een echtscheidingsconvenant? Wellicht zijn er met betrekking tot de onderlinge verrekening van gemaakte schulden afspraken gemaakt.

Schuldhulpverlening
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 apr 2006 18:55

Re: schuld van ex

Ongelezen bericht door Schuldhulpverlening »

Het moment waarop men van tafel en bed is gescheiden moet aangetoond worden. Kunt u dat dan gaat u vrij uit.
U ben geenzins aansprakelijk voor schulden welke na dat moment zijn gemaakt behoudens die welke als gemeenschappelijke schulden aangemerkt kunnen worden.

Gesloten