LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door rene1980 »

Hallo allemaal,

Een tijd terug heb ik hier een topic geopend over een probleem wat ik heb met eneco, althans met de energienota.

Sinds mei 2005 is de energienota op mijn naam gekomen en nu in november 2005 wilde ik de standen doorgeven en bleek ik in 6 maanden ongeveer 8300 kwh hebben verbruikt.
Nu weet ik dat eneco in principe alleen een eiking kan aanbieden maar wij hebben sinds die tijd al gekeken of de meter het wel deed en niet doordraaide, en dit was "helaas" niet zo.

OOk zijn we nu weer een maand lang aan het meten elke dag zelfde tijd. en het rare is dat ( we zijn uiteraard wel bewuster bezig) we nu gemiddeld 8 a 9 kwh per dag verbruiken. dit zijn normale waarden vind ik.

Het enige is dat we geen waterbed meer hebben en eerts wel maar we hebben gemeten of het waterbed niet kapot was maar dit is niet zo.

Nu hebben we ook bij tempus een hoog verbruiks advies laten doen. en daar hebben ze het verbruik doorverrekent in een jaar. en ze kwamen op een totaal verbruik van 12.000 kwh waarvan ze 8000 kwh niet konden plaatsen. dit rappport heb ik in mijn bezit als bewijs.

Met dit rapport naar eneco gegaan en gevraagd vooreen oplossing en dat we niet een slap antwoord willen krijgen van : doe maar een eiking, omdat we weten dat het niet aan de meter ligt ( aangezien die nu wel goed loopt) en ik gewoon hoop dat ze eens iets serieus aan het probleem willen doen. maar helaas konden ze alleen een meting laten doen.
Maargoed al met al kom ik er niet uit en wil ik toch naar de geschillencommisie gaan. maar in hoeverre denken jullie dat je als consument tegen zo'n bedrijf in je recht gesteld kan worden door de commisie?

Ik vind dit antwoord namenljk zelf erg lastig

-bewijs dat de meterstand niet klopt heb ik helaas niet, dus dat is erg lastig in een "rechtzaak" omdat ze toch naar bewijzen kijken denk ik zo.
- de eiking heb ik niet laten uitvoeren ( omdat dit voor me gevoel niets oplevert en dit heb ik ook uitgelegd aan eneco)

maar aan de andere kant heb ik wel tempus een rapport laten maken en iemand dus langs laten komen die een duidelijk rapport heeft gemaakt.

-heb ik een overzicht van de laatste tijd ( en vooral laatste maand) van ons verbruik wat laat zien dat het wel normale waarden zijn.
- Ook heb ik het verbruik van de afgelope 4 of 5 jaar daarvoor in mijn bezit waaruit blijft dat er in deze woning erg weinig is verbruikt ( ongeveer 2500 tot 3500 kwh in een jaar) en dat ik dan opeens nu met 2 personen 8300 kwh in 6 a hooguit 7 maanden zou hebben verbuikt.


Waar zal zo'n commisie nou vooral naar kijken? naar de meterstand en dat de meter wel klopt? of zullen ze toch ook wel meerekenen dat we maar met 2 personen hier wonen, en weinig electrische apperatuur hebben, en dat tempus er niet uit komt het verbuik en het niet kan verklaren? en als laatste natuurlijk de rest van de metingen dat dat wel gewonde waarden waren.

Saaaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2006 23:28

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door Saaaar »

Het probleem dat u heeft is niet met Eneco, Eneco heeft u inderdaad adviezen gegeven over wat te doen als het aan hun kon liggen en dat is inderdaad een meter ijking.

Mocht de meter goed werken, wat u zelf al zegt dan is het inderdaad zo dat Eneco er verder weinig aan kan doen, immers zij factureren uw gebruik dat de meters van MDDS aangeven.

Aangezien een meter nooit terug kan lopen, of ineens zichzelf weer kan repareren is er dus wel degelijk een verbruik geweest van uw kant.

U geeft aan dat u een waterbed heeft, een waterbed verbruikt op jaarbasis, en ik maak geen grapje nu, ongeveer 12000 kWh!! Het is een product dat ongelooflijk veel energie verspilt.

Mocht het zo zijn dat u een radiator heeft lopen onder uw vloer dat 24 uur per dag loopt, mocht het zo zijn dat u een kapotte boiler heeft hangen ja, dan kunt u verhaal halen bij het bedrijf waar u deze apparaten van huurt. In dit geval dus Tempus Energielease. Aangezien zij al een rapport hebben opgemaakt en het dus onverklaarbaar was, is het dus duidelijk dat het ook niet aan hun apparaten lag. Verder geeft u aan dat u het waterbed uit de deur heeft gedaan en daarna op een normaal verbruik kwam.

Dan lijkt mij de oorzaak toch gevonden en dan lijkt het mij dat u op geen enkel gebied uw recht kan halen tegen Eneco Energie.

Nogmaals Eneco factureert alleen uw verbruik wat een goedwerkende meter aangeeft. U was degene die het waterbed aanschafte.

Het is helaas, maar het is niet anders.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door Wubo »

Een waterbed gebruikt trouwens geen 12000kwh per jaar
maar een 750 -1300 kwh per jaar
Afhankelijk van hardsize=duurder in verbruik in tegenoverstelling tot softside=minder verbruik
8) dat even terzijde.


Daarnaast, kunt u volgens mij eens beter kijken of u niet iets van een nieuwe t.v. heeft aangeschaft, in de trand van een flatscreen of lcd-plasma tv. die vreten ook veel stroom.

Tevens moet u even controleren hoe oud de meter in uw meterkast is, het kan nemelijk zijn dat de meter ouder is dan 25 jaar, en er wordt gedviseerd deze meters om de 25 -30 jaar te vervangen, ivm inderdaad, of die nog geijkt is.

Kijk ook goed of de datums van uw facturen kloppen en of er niet toevallig iets is berekend in een tijd dat u daar nog niet eens woonde?

Saaaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2006 23:28

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door Saaaar »

Nulletje teveel, excuses ;)

En dat van die meter... er word hier duidelijk aangegeven dat de meter niet kapot is, immers 9 kWh per dag is heel redelijk, sterker nog, aan de lage kant. Dus dat geeft aan dat het waterbed toch echt een grote oorzaak was.

Dat van die meterstanden kan kloppen, kijk goed of het verhuis formulier wel op tijd is binnen gekomen, en dat u met de juiste beginstanden bent begonnen. Dat wil bij Eneco nog wel eens mis gaan. Altijd zelf opletten!!

Kan het trouwens niet zijn, als u er al wat langer woont, dat u al bijvoorbeeld 2 jaar geschat bent? Dan kan het zijn dat u 2 jaar te laag bent ingeschat en dat u nu betaald voor een verbruik van langere duur.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door Wubo »

Kan ook zijn dat die meter voor het oog goed werkt, maar dat het van binnen niet goed zit, het is iig niet gecontroleerd door een bedrijf dat onafhankelijk is van huidige netwerkbeheerder.

Ik zou dat laten controleren door onafhankelijk bedrijf, want het gaat hier niet on 1 of 2 euro's, aangezien hier al zlef gepraat wodrt over een mogelijke rechtszaak, lijkt mij dit een handige extra optie en kleine investering om het dus echt voor 100% uit te sluiten.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door Wubo »

ohw ik lees het nu duidelijker over die meter :oops:

rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door rene1980 »

Ok dus ik kan beter dat nog als tussenstation doen, toch die ijking of test.

Maar wat ik wel gewoon raar vind is dat ik dat echt NIET verbtuikt kan hebben wat iemand ook zegt :)

Overigens over dat waterbed pas een maand terug weggehaald en daarvoor had ik ook nog normaal verbruik ( laatste half jaar) dus dat is het niet. we hebben de meter gevolgt een tijd terwijl het waterbed aanstond) dus nee dit is niet het probleem.

maargoed stel in het ergste geval verbruikt het waterbed 1300 kwh per jaar dan zou dat in 215 dagen 760 kwh zijn ongeveer.
En dan, we hadden geen vaatwasser, geen cv, geen plasmaschermen en ongein, geen rare fratsen.

Dus de apparatuur die we hebben:

breedbeeld tv ( 100 watt ongeveer per uur)
wasmacbine per was anderhalve kwh
lampen. een tl buis hing er toendertijd in de woonkamer, en in de rest van de woning 40 watts bolletjes ( die zelden aan waren)
waterbed dus wel meer
een koelkast op dat moment ( tafelmodel wel ouder)
vriezertje ook wat ouder,. dus ook wat hoger verbruik
pc met normaal beeldscherm
geen electisch koken, maar gas.

Dit is in principe alle apparatuur. en dan uiteraard wel dingen zoals stofzuiger die je af en toe gebruikt, magnetron enzo, maargoed dan mag iemand mij uitleggen hoe je met deze apparatuur aan de 8338 KWH in ongeveer 215 dagen komt. Dat is echt onmogelijk volgens mij.

dit is namenlijk echt 14.000 kwh in een jaar.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door Wubo »

Gemiddeld verbruik voor een doorsnee woning, met 3-4 personen zit je tussen de 3000-5000kwh.

heb je grote apparaten in huis, kan dat meer verbruiken.

Pc op standby
Opladers continu in contact
Breedbeeld op standby
Aquarium
Airconditioning
misschien een nieuwe geiser of boiler die meer verbruikt
wasdroger waterbed, noem maar op.

Maar ik persoonlijk zou toch kiezen voor een ijking, en second opinion door onafhankelijk bedrijf, zo weet je iig waar je staat voordat je met een dure rechtzaak zou beginnen.
Want ook dat kan heel duur uitvallen

Schuldhulpverlening
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 apr 2006 18:55

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door Schuldhulpverlening »

Ergens gaat er iets fout.
Vaak nemen mensen aan dat het aan de installatie ligt of dat de meter niet goed is. In slechts een gering aantal gevallen blijkt het inderdaad externe oorzaken te hebben.

Wasdrogers
Diepvriezers
Verwarmingselementen

zijn veelal de oorzaak van een sterk verhoogd energieverbruik.

Maar goed, 8300 KWh over zes maanden verbruiken?
De formule luidt: 8300/6*0,18=€ 249,00 per maand.
Per uur is dat een opgenomen vermogen van: 1900 Watt of wel 1,9 KWh per uur!
Het lijk mij onmogelijk!

rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door rene1980 »

Nou ons lijkt het dat dus ook. je zit aan een daggebruik van bijna 39kwh dus ruim 1.6 kwh of wat jij zei per uur. En dat vind ik dus idd ook onmogelijk. Maargoed we gaan nog even verder kijken en uitvogelen. En toch de mter laten controleren en kijken hoe oud die is.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door Wubo »

Succes ermee, we horen graag hoe het afgelopen is, of wat voor stappen ze gaan ondernemen :o

rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door rene1980 »

Dat zal ik doen :D

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door jimmie »

Ik weet niet of de vraag al eens gesteld is: kloppen de beginstanden? Zit daar niet ergens een schatting die heel erg scheef is?

rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door rene1980 »

Ja de beginstanden kloppen wel inderdaad. ik heb namenlijk de standen van de afgelopen 5 jaar ongeveer opgevraagt en dit loopt allemaal goed door. Al zou hier iets fout mee zijn gegaan kan het alsnog nooit zo'n groot verschil zijn.

Ik heb zojuist gezien dat ik sowieso niet meer een geschil kan aanvragen bij geschillencommisie, want het is langer dan 3 mnd geleden dat ik voor het eerst contact heb gehad met eneco over dit probleem :evil:


WEl nog even een vraag. hoe kan ik het beste de ijking laten doen? bij wie? kan ik dit door een onafhankelijk bedrijf laten doen ipv via eneco?

en wat gebeurt er allemaal bij zo'n ijking? kijken ze ook echt in het apparaat zelf of alles goed zit enzo of kijken ze puur naar of op dat moment van de ijking de standen wel kloppen?

Ik zag dat het bouwjaar van de meter 76 was :? dus ook al aardig oud. en zit toch maar aan te denken om die ijkint te doen, maar het liefst dus niet via eneco zelf

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door jimmie »

Ok, is het dan mogelijk dat er ergens tussendoor standen geschat zijn? Zodat je hogere verbruik misschien over een langere periode ontstaan is?

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door Wubo »

@ rene

ik denk dat het wijselijk is die meter eens goed onder de loep te nemen, vooral als deze nog uit 1976 stamt.
Zoals ik al zei wordt geadviseerd deze in de 25-30 jaar te vervangen :o
Ik snap niet dat uw huidige netwerker daar nog niets over medegedeeld heeft toen u daarom vroeg, vooral met deze standen en kosten die bij u de pan uit rijzen.
Ikzelf werk voor een energieleverancier en vertel dit aan alle mensen die ik spreek omdat ik daarbij ook meters verkoop, vandaar bij mij het onbegrip dat dit nog niet aan u verteld is.
Uw huidige netwerkbeheerder heeft een meetbedrijf, dat is aangesloten bij TenneT die daar zorg voor draagt, daar hoort alles bij aangesloten ze zijn.

Maar dan zou die ijking van uw netwerkbeheerder ook 100% goed moeten zijn, en zou dit iig als eerste naar boven moeten komen denk ik zelf.
Hoogstwaarschijnlijk gaat u dus ook die ijking zelf betalen, maar dit is voor uw geruststelling.
Mocht u daarna nog niet tevreden zijn omdat ze zeggen dat die meter goed is, kunt u ze de oren van het hoofd vragen over die rare hoge meterstanden, de leeftijd en dergelijke.
Mocht u dan nog niet tevreden zijn of het gevoel krijgen van het kastje naar de muur gestuurd te worden, kunt u alsnog een onafhankelijk bedrijf inschakelen voor controle om het uit te sluiten.

Want anders blijft het door uw hoofd spoken, en daar wilt u volgens mij nu wel eens geruststelling in krijgen neem ik aan.

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door timefa »

Bij verhuizingen stelt de netwerkbeheerder, welke tevens de meterstanden bij houdt, opnieuw in op basis van een gebruteerde waarde. Dat is het maximale, afhankelijk van de hoofdzekering in de woning, op te nemen vermogen gedeeld door het gemiddelde verbruik van het type woningen voor zover bekend. Is het gemiddelde verbruik niet bekend, bijvoorbeeld bij nieuwe woningen, dan wordt gebruteerd geschat.
Wat nu het probleem in de praktijk blijkt is dat de energieleveranciers aan die gegevens herleiden. Daardoor worden waarden verkregen welke niets met de werkelijk geleverde energie van doen hebben.
In dat soort gevallen is het zinvol om bezwaar aan te tekenen bij de leverancier omdat deze niet conform de regels werkt.

rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

Re: wat zijn mijn kansen eigenlijk??

Ongelezen bericht door rene1980 »

Bij verhuizingen stelt de netwerkbeheerder, welke tevens de meterstanden bij houdt, opnieuw in op basis van een gebruteerde waarde. Dat is het maximale, afhankelijk van de hoofdzekering in de woning, op te nemen vermogen gedeeld door het gemiddelde verbruik van het type woningen voor zover bekend. Is het gemiddelde verbruik niet bekend, bijvoorbeeld bij nieuwe woningen, dan wordt gebruteerd geschat.
Wat nu het probleem in de praktijk blijkt is dat de energieleveranciers aan die gegevens herleiden. Daardoor worden waarden verkregen welke niets met de werkelijk geleverde energie van doen hebben.
In dat soort gevallen is het zinvol om bezwaar aan te tekenen bij de leverancier omdat deze niet conform de regels werkt.
Mijn excuses maar hier begrijp ik helemaal niets van sorry, echt geen woord zelfs :oops:

Verder over de meter en het jaartal, daar ga ik even achteraan.
Ook heb ik nog wat vragen.

Is het normaal dat een meter geluid maakt ook als je de stoppen even op uit drukt?? hij blijft namenlijk een ruis/grommend geluid maken.

Ook als je er tikjes tegen aan geeft springen de getalletjes heen en weer, hij blijft wel op het zelfde getal staan maar je ziet dat het allemaal erg op en neer danst zegmaar, is dat normaal?

Als laatste. wij hebben gister alle stekkers eruit getrokken. en toen stond de meter netjes stil. Maar we hebben ook even 5 minuten gewacht en zagen toch dat de meter een cm ongeveer vooruit was gegaan. kan dit een soort naschrokje zijn of mag dit simpelweg NIET gebeuren.

In hoeverre kan er stroom lekken bij draadjes die in het plafon in een kroonsteentje zitten maar niets aan aangesloten is ( hier zat een lamp aan gesloten maar die is eraf gehaald.

Gesloten