LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraag aan johannesweer

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

vraag aan johannesweer

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb een aantal vragen aan je, inzake incassobureaus.

Wat is je mening hierover? Moet dit soort activiteiten niet expliciet aan terzake kundige bureaus worden overgelaten, zoals een deurwaarder? Momenteel is het zo, dat ik ook als zodanig zou kunnen optreden. En aangezien ik wel een mening heb over wat een incassobureau zou MOGEN doen, lijkt het me gewoon geen goede zaak, dat iedereen dit dus ook zomaar kan.

Wat mag een incassobureau wel, en wat mogen die bureaus beslist niet (dan heb ik het over dingen, die ze dus wel doen).

Graag jouw mening hierover.

sonny
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:29

Re: vraag aan johannesweer

Ongelezen bericht door sonny »

ik ben even zo vrij te reageren.. :lol:

In principe mag een incasso bureau vrij weinig, ze hebben geen wettelijke bevoegdheden die de deurwaarder wel heeft.

Een incassobureau mag alles wat een "gewone burger" ook mag..die een vordering op een ander heeft; zoals de debiteur bellen, aanmaningen sturen en de zaak uit handen geven aan een deurwaarder. Incassobureaus worden vaak ingeschakeld omdat ze veel goedkoper zijn dan deurwaarders en veel mensen al betalen als ze een brief of het zoveelste telefoontje van het incasso-bureau krijgen. Als het een incassobureau niet lukt te incasseren door het sturen van een aanmaning, dan kan ook zij niet veel anders dan de zaak uit handen te geven aan de gerechtsdeurwaarder.

Een ieder kan dus eigenlijk zo een incasso-bureau beginnen, daarom zijn er ook veel malafide bedrijven die praktijken voeren als "binnen zonder kloppen". Dit is echter strafbaar aangezien ze geen bevoegdheden hebben hiertoe. Het is echter lastig deze bedrijven te pakken te krijgen. Zij vormen een smet op de bedrijven die wel volgens de regels werken. De grotere organisaties hebben echter vaak hun eigen incasso afdeling, die wel volgens de regels werken.

Er zijn echter ook combi-organisaties waarbij en een incasso en een deurwaarderspraktijk in één is. Dan heeft zo'n bedrijf wel meer bevoegdheden onder de titel van de deurwaarder weliswaar.

Dit is de theorie in een notendop :o wellicht dat een ander hier een eigen mening over heeft..

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: vraag aan johannesweer

Ongelezen bericht door Cesar »

Er zijn echter ook combi-organisaties waarbij en een incasso en een deurwaarderspraktijk in één is. Dan heeft zo'n bedrijf wel meer bevoegdheden onder de titel van de deurwaarder weliswaar.
Wat zijn dan die bevoegdheden?
Volgens mij geen enkele bevoegheid extra.
Alle andere zaken dienen verder via de rechter te verlopen.

JJ_80
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2006 21:17

Re: vraag aan johannesweer

Ongelezen bericht door JJ_80 »

Quote:
Er zijn echter ook combi-organisaties waarbij en een incasso en een deurwaarderspraktijk in één is. Dan heeft zo'n bedrijf wel meer bevoegdheden onder de titel van de deurwaarder weliswaar.


Wat zijn dan die bevoegdheden?
Volgens mij geen enkele bevoegheid extra.
Alle andere zaken dienen verder via de rechter te verlopen.
Het is voor een opdrachtgever makkelijker om zo'n combi dienst af te nemen. Minnelijk (voor dat het bij de (kanton)rechter is geweest) heeft het dezelfde mogelijkheden als een ander incassobureau. Echter gaat het hier in 1 stuk door: 1e aanmaning, 2e aanmaning, (bij sommige nog een 3e), dagvaarding, vonnis en executie hiervan.

Alleen het behalen van het vonnis gaat dus via de rechter, de rest doet de deurwaarder weer. Voor de rechter dus de pet van incassobureau, na de rechter de pet van deurwaarder.

Terwijl een incassobureau 100en aanmaning stuurt, en dan alsnog een deurwaarder in moet schakelen, gaat het hier in 1.

Omdat een deurwaarder onbezoldigd ambtenaar is, zal hij wel nevenpraktijken er op moete nahouden, om de praktijk draaiende te houden. In de gerechtsdeurwaarders wet is hier ook een speciaal artikel voor opgenomen: art 20 lid 3c GDW.
Paragraaf 5. Nevenwerkzaamheden
Artikel 20
1. Andere werkzaamheden dan die, bedoeld in artikel 2, verricht de
gerechtsdeurwaarder slechts indien dit de goede en onafhankelijke
vervulling van zijn ambt, dan wel het aanzien daarvan, niet schaadt of
belemmert.
2. Met het oog op de belangen, bedoeld in het eerste lid, kunnen bij
algemene maatregel van bestuur met betrekking tot het verrichten van
bepaalde werkzaamheden regels worden gesteld.
3. Bij algemene maatregel van bestuur kan het verrichten van bepaalde
werkzaamheden worden verboden, behoudens indien het betreft:
a. het optreden als proces- of rolgemachtigde en het verlenen van
rechtsbijstand in en buiten rechte, overeenkomstig hetgeen daaromtrent
bij of krachtens de wet is bepaald;
b. het optreden als curator of bewindvoerder;
c. het innen van gelden voor derden, waarbij artikel 19 van overeenkomstige
toepassing is;
d. het verrichten van inventarisaties en taxaties;
e. het opmaken van een schriftelijke verklaring betreffende door de
gerechtsdeurwaarder persoonlijk waargenomen feiten van stoffelijke aard;
f. de uitoefening van het veilinghoudersbedrijf, met dien verstande dat
de ambtshandelingen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel e, daarin
niet mogen worden uitgeoefend.

Gesloten