Criticasters van schikking aandelenlease aan zet
AMSTERDAM - Het gerechtshof in Amsterdam buigt zich deze week over de schikking die is getroffen in het conflict rond aandelenlease. Dexia Bank Nederland en vertegenwoordigers van ontevreden beleggers willen de zogenoemde Duisenberg-regeling door het hof laten opleggen aan alle betrokken beleggers.
Klanten die het niet eens zijn met het compromis dat vorig jaar juni werd gesloten onder regie van wijlen Wim Duisenberg, krijgen van dinsdag tot en met vrijdag de kans om hun kritiek te spuien. Het gerechtshof verwacht een flinke opkomst bij de hoorzittingen en is daarom uitgeweken naar een grote zaal aan de Amsterdamse Zuidas. De schikking heeft betrekking op circa 350.000 contracten voor aandelenlease.
Op de eerste zitting dinsdag kwamen enkele tientallen geïnteresseerden opdagen. Dinsdag komen de partijen aan het woord die het compromis hebben gesloten. Vanaf woensdag kunnen de criticasters hun zegje doen.
Diverse groeperingen van beleggers hebben al laten weten dat zij zich verzetten tegen de schikking. De Stichting Platform Aandelenlease, de Vereniging Consument & Geldzaken en de Stichting Juniorlease bijvoorbeeld bekritiseren de regeling omdat deze te mager zou zijn. Een deel van hun achterban verkiest een rechtszaak tegen Dexia boven een schikking.
Het compromis met Dexia is in het voorjaar van 2005 tot stand gekomen. De bank sloot de overeenkomst met de Stichting Leaseverlies, de Stichting Eegalease, de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters. De regeling houdt kortweg in dat klanten die een schuld hebben overgehouden aan hun beleggingsavontuur twee derde van dat bedrag gecompenseerd krijgen.
De twee stichtingen die betrokken waren bij het compromis vertegenwoordigen circa 100.000 beleggers die met geleend geld naar de beurs zijn gegaan. Hun achterban heeft in de zomer van 2005 met een grote meerderheid ingestemd met de regeling.
Op basis van de nieuwe Wet collectieve afwikkeling massaschade wordt nu geprobeerd de schikking aan alle klanten van Dexia op te leggen. Als het gerechtshof dat accepteert, kunnen beleggers nog wel individueel aangeven dat zij weigeren akkoord te gaan met het compromis. Op die manier behouden ze het recht om een zaak tegen Dexia aan te spannen.
Dexia is veruit de grootste aanbieder in Nederland van aandelenlease, waarbij met geleend geld wordt belegd. Door de almaar stijgende aandelenkoersen werden de beleggingscontracten eind jaren negentig met veel tamtam in de markt gezet.
Aandelenlease moest ook de kleine man de gelegenheid geven om geld te verdienen op de beurs. Begin 2000 sloeg het beursklimaat echter om. Door de dalende koersen verdienden veel klanten onvoldoende met hun beleggingen om de lening en bijhorende rente af te lossen.
De journalisten leren het nooit.De regeling houdt kortweg in dat klanten die een schuld hebben overgehouden aan hun beleggingsavontuur twee derde van dat bedrag gecompenseerd krijgen.
Er had bij moeten staan: De inleg, die vele malen groter is dan de restschuld, wordt door Dexia in de Duisenbergschikkng NIET vergoed
en het restant van de nog te betalen restschuld komt daar dus bovenop.
En zelfs dat 2/3 deel haalt lang niet iedereen.
Geeft Dexia die informatie af en wordt die niet geverifieerd?
Het gebruik van de termen "ontvreden beleggers" en "beleggingsavontuur" geeft al aan dat men nog steeds geen weet heeft of wil weten van wat aandelenlease betekent.
Ik heb me althans nooit een belegger gevoeld, dacht dat mijn geld
bij Dexia v/h La Bouchere save was. Want, zo zei Spaarselect, La Bouchere heeft haar naam hoog te houden, anders bood ze de contractproducten niet aan........
Ik ben nooit naar de Beurs gegaan om te speculeren, ik heb mijn geld aan La Bouchere beschikbaar gesteld want zij konden voor een flinke winst zorgen.
Nou, mooi niet, het werd een dik verlies.
OD.