LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis bus en trein tegen files

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door inxsnl »

Om files bij grote steden weg te werken,wil minister peijs van verkeer en waterstaat gaan experimenteren met gratis of goedkoop openbaar vervoer.

Dit is al vaker geprobeerd en heeft niet tot resultaten geleid.
Heeft toen ook al tonnen gekost,de files werden er niet minder van.
Weer een kwestie van geldverspilling??

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door Bailey »

Het is wel logisch dat de files er niet minder om worden. Als je uiteindelijk met het openbaar vervoer nog langer onderweg ben, dan als je in de file zou staan, dan gaan de mensen gewoon in de file staan. Ben je dus net zolang onderweg (of minder lang), sta je niet in de koud en je hebt een zitplaats. Dan kan het wel gratis zijn, maar dat is dan niet belangrijk.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door tienepien »

Gratis lijkt mij erg vervelend voor buschauffeurs en mensen die de bussen moeten onderhouden. Op een of andere manier denken sommige mensen dat wanneer iets gratis is, zij dit mogen slopen of misbruiken.

In Apeldoorn is sinds (gokje) 1996 stadsbusvervoer voor 1 gulden (sinds 2002 voor 1 euro) Hiervoor kan je 2 keer een uur met de bus reizen. Daarnaast is de dienstregeling zo gemaakt dat je elk kwartier naar alle grote wijken kan en elk half uur naar alle andere wijken. De bussen maken lussen van een half uur naar het station toe, waar ze allemaal op hetzelfde moment weer vertrekken. Ze sluiten ook goed aan op de treinen.

Uit onderzoek blijkt dat vooral mensen die anders met de fiets gaan, nu met de bus gaan, en slechts een klein deel van de automobilisten.

Belg
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 mei 2006 11:39

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door Belg »

doordat mijn kantoor van plaats veranderd is zijn er een aantal collega's gedwongen met het openbaar vervoer te gaan of anders zelf een parkeerplek te regelen (en betalen). Voor sommigen blijkt dat ze nu met het OV sneller op het werk zijn dan anders. Toegegeven, het geldt niet voor allemaal en het ligt ook aan de files, de afstand en de overstappen die je moet maken. Als ik kon, dan ging ik zeker met het OV. Voor mijn collega's is het al gratis. De werkgever betaald namelijk.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door Bailey »

Van mijn woonadres naar mijn werkadres is 28 kilometer. Als ik door mijn vriend gebracht wordt doen we er hooguit 25 minuten over, maar meestal 20. Ga ik met de bus en de trein dan ben ik 's morgens een uur onderweg en 's middags ook maar dat kan ook nog wel eens 1 uur en een kwartier zijn als ik net mijn bus mis.

Met de auto scheelt mij dus een hoop tijd. Als ik dus ooit mijn rijbewijs heb en een auto ga ik niet meer met de trein. Files zijn hier ook wel redelijk goed te vermijden, aangezien je hier via 3 mogelijkheden kan komen.

Joyce R
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:04

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door Joyce R »

Dat is nu net de reden waarom mensen toch met de auto blijven gaan, en dus de files blijven.
De reistijd is een groot bezwaar en ook dat je niet overal met het openbaar vervoer kunt komen. Leuk idee om het OV gratis te maken maar het voorkomt echt geen files.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door inxsnl »

T zou een kans van slagen kunnen hebben.
Maar dan landelijk ,want dan is het wellicht meetbaar.
En is er alhier 1 die z`n auto per direct weg doet.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door karr-2 »

Als het OV gratis wordt heeft dat tot gevolg dat treinen, bussen etc helemaal gaan uitpuilen van alle mensen die er in gaan. Willen we dat?

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door Martin1976 »

als het OV gratis wordt gemaakt weet iedere ambtenaar dat er (veel) meer mensen gebruik van zullen maken, er zullen dan ook veel meer bussen en treinen worden ingezet. En aangezien er meer mensen in een bus/trein dan in een auto gaan, zullen de files flink verminderen. Probleem opgelost!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door Bailey »

In Dordt is het busvervoer een aantal weekenden voor de kerst al gratis. Ik mijd de bus dan zoveel mogelijk. Bussen puilen uit en rijden vaak niet meer op tijd, omdat de rijtijden niet aangepast worden.

Als het openbaar vervoer gratis wordt gemaakt zullen de maatschappijen waarschijnlijk de boel niet gaan veranderen. Er moet dan helemaal bezuinigd worden, net als nu.

Nee, gratis hoeven ze het van mij niet te maken. We betalen het dan toch wel op een andere manier. En ook de mensen die er geen gebruik van maken zullen dan moeten betalen. Ik ben wel voorstander van het goedkoper en aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld dat het op bepaalde tijden goedkoper is ofzo.

En bij de trein moeten zeker de avondretours weer terugkomen, dat scheelt een hoop geld en zorgt er misschien weer voor dat mensen 's avonds meer met de trein gaan reizen.

Belg
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 mei 2006 11:39

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door Belg »

Baileys,

Jij schrijft dat de avondretrour weg is bij de NS? Als ik hun website bekijk dan is die er nog steeds. Ik begrijp even niet waar je dit vandaan haalt.
Het Belgische systeem geeft duidelijk aan dat mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer als dat gratis is en geregeld rijdt. Na een overgangsperiode zou dit systeem ook in Nederland goed kunnen werken. Als ik bekijk hoeveel geld de auto mij kost dan weet ik wel wat ik doe als ik zonder kon.
Van mijn werkgever moest ik laatst uitrekenen hoelang ik onderweg zou zijn als ik met het OV van huis naar werk zou rijden. Dit bleek 4.48 uur te zijn. Met de auto doe ik er een uur over. Je snapt dus wel dat ik niet anders kan. Autokosten worden vergoed tot 35 km en een OV-kaart volledig.
Misschien zeg je nu, zoek dan een baan dichter in de buurt. Troost, dat doe ik al. Maar de banen liggen hier niet voor het oprapen en ik klaag niet.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door SJZ »

Jij schrijft dat de avondretrour weg is bij de NS? Als ik hun website bekijk dan is die er nog steeds. Ik begrijp even niet waar je dit vandaan haalt.
Het avondretour is 5 jaar geleden afgeschaft. Van de site van de NS haal ik:

Het Avondretour en de Meermanskaart verdwijnen uit het kaartassortiment wegens teruglopende belangstelling.

Bron: http://tinyurl.com/zjjbj

Natuurlijk, je kunt 's avonds een gewoon retourtje kopen, maar dat bedoelen we niet met een avondretour.

Belg
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 mei 2006 11:39

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door Belg »

SJZ
je hebt gelijk, ik heb mij vergist. Ik zag weekendretour voor avondretour aan. Blijkbaar is het afgeschaft wegens " teruglopende belangstelling".
Maar mijn stelling betreffende het belgische systeem blijft overeind.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door inxsnl »

Hallo allemaal.
Wat ik bedoelde met de topicstart.
Zou het echt verschil uitmaken op zo een kleine schaal??
Als het nou landelijk gaat plaatsvinden ,dan kan ik me er iets bij voorstellen, dat er files gaan verdwijnen.
Nu heb ik de indruk omdat het op te kleine schaal(onmeetbaar) gaat gebeuren dat het weer gemeenschapsgeldverkwanseling is.

edoch ik heb gesproken...

Belg
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 mei 2006 11:39

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door Belg »

het zou pas echt verkwanseling van gemeenschapsgeld zijn als dit in een keer landelijk werd toegepast en het zou blijken dat dit voor Nederland niet werkt (wat ik mij eigenlijk niet kan voorstellen). Immers, eerst op kleine schaal toepassen om te zien of het hier ook aanslaat is overal en in alles de gewoonte. Toch?

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door inxsnl »

@ belg
Het verleden in nederland heeft al uitgewezen dat het op kleine schaal niet meetbaar is.
Dus denk ik op grote schaal wel.
Alhier willen we toch altijd voorop lopen.
Heb als overheid dan ook het lef om het landelijk in te stellen!
En verhaal het als het niet blijkt te werken middels de belastingen.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door kampvuur »

Jarenlang hebben ze het O.V de nek omgedraait, en nu moet in één keer alles gratis.
Ik geloof er niks van, ze willen helemaal geen geld erin steken, de regering heeft maling aan de file's en het milieu, dat zijn stokpaardjes om extra geld van automobilisten los te peuteren.
Ze gaan toch niet het goude kalf slachten??, dit zijn allemaal "mooiweerpraatjes" die auto's daar moeten ze het van hebben, en het O.V. is alleen maar lastig.
Dus niks alles voor de passagiers, maar voor de centjes!

Gratis bestaat niet. Wie kan er van gratis leven?? Schuiven met geld zal wel kunnen, want jarenlang is/was het geld harken bij de automobilisten, en wat broodkruimels achterlaten voor het O.V.
Zelfs een kapotte gloeilampje moet op de begrotingslijst komen...en nu een voorstel van honderden miljoenen euro's per jaar gratis :?: .
Kom maar op met die nieuwe bussen, nieuwe panden en chauffeurs, beter rijtijden, meer monteurs en chefs...en aub ook wat meer gegarandeerde pauze's.
De rekening zal (zoals altijd) wel weer bij het 'betaalvee' gelegd worden. :!:

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door karr-2 »

OV heeft helemaal niets met de regering te maken, de NS en diverse vervoersbedrijven zijn al jaren geleden geprivatiseerd.

En de opmerking over betaalvee kan ik ook niet helemaal plaatsen.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door kampvuur »

De overheid betaald +/- 60% op elk verkochte plaatsbewijs, de provincie is onze opdrachtgever en die hanteerd het beleid, wie betaald bepaald.
De meeste aandelen van connexxion zijn nog steeds in bezit van de overheid, die beslist hoe het financieële plaatje eruit ziet.
Betaalvee is misschien niet zo nette woord voor belastingbetaler, maar het zelfde woord stemvee wordt ook gebezigd voor kiezers als ze hun stem mogen uitbrengen.
De aanbestedingen is ook door dezelfde overheid opgelegd om het hele vervoersapparaat uit te hollen.
Nog nooit zo manipultie meegemaakt sinds de aanbestedingen...zelfs kapitaalvernietiging wordt niet geschuwd om maar vervoersgebieden te behouden of weg te kapen.
Een voorbeeld daarvan is dat ze het hele taxivervoer overnamen..nieuwe personen busjes aangeschaft (a'80.000 gulden pers stuk destijds) en na 1 jaar compleet weer afgestoten.
het was enorm verliesgevend, maar dat was ingecalculeerd om een concurrent weg te kunnen kopen.
En zo gaat het maar door met de privatisering, zelfs de rechter moest er aan te pas komen omdat niet alles volgens de spelregels verlopen is. (o.a in prov. brabant)

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Gratis bus en trein tegen files

Ongelezen bericht door kampvuur »

Even een kleine aantekening;

Het komt niet helemaal goed tot zijn recht...het is niet 60% op elk verkochte plaatsbewijs maar, 150% wordt erbij gelegd.
Dus een kaart kost b.v 100 euro (40% van de werkelijke kostprijs) 100% is dus 250 euro (restant 60%) 150 euro wordt door de overheid (belastingbetaler) betaald.
De verhouding staat op 4/10 wat de klant betaald over de werkelijke kostprijs.

Gesloten