LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TOYOTA AYGO

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
*J*
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2006 11:24

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door *J* »

@ Ulbe

Over realisme in de autowereld...

Helemaal mee eens. De cijfers uit de brochures zijn natuurlijk alleen realistisch onder de ideale omstandigheden.

Toen ik bij de Citroendealer vroeg hoe deze cijfers in werkelijkheid lagen gaf deze man eerlijk antwoord door te vertellen hoe het met de proefritauto stond. Hij gaf toe dat de cijfers uit de brochure het mooier voorspiegelen, dan het in werkelijkheid is.

Bij de Toyotadealer daarentegen zei de verkoper dat de cijfers in de praktijk echt zo waren. 'Ja hoor mevrouw, deze cijfers kloppen helemaal!'

Beetje jammer dus... verkooppraatjes. Heb liever eerlijkheid

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Ulbe »

Een paar weken terug ben ik op vakantie gegaan met de Yaris,

Rustig aan rijden, we hadden geen haast 100 - 105 km/uur rijden met lekker warm weer, 29 graden buiten op de dig. thermometer,

Het ritje rustig rijden kostte ons maar relatief weinig benzine, in verhouding tot het vrij hoge benzineverbruik van de Yaris

Normaal is 1:15 het gem. benzine verbruik, nu kwam ik uit op een 1:19!,

Het is dus maar net hoe je met de auto rijdt, veel stadsverkeer en 120 op de snelweg rijden met stevige wind tegen, en daarbij nog erg koud weer!, zeker weten dat het verbruik dan omhoog schiet,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Dat valt me mee voor een Yaris 1300 die 1 op 19. Dan ben ik benieuwd naar de 1000. Ik heb speciaal voor de Aygo gekozen omdat die lichter in gewicht is en daardoor in theorie zuiniger. Tot nu toe met 50% stadsverkeer en 50% grote weg kom ik op 1 op 19,2. Dit moet nog beter kunnen.

john aygo
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2006 15:04

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door john aygo »

Wij rijden sinds 7 weken met een aygo.

Hij rijdt bijzonder zuinig. Gemiddeld is 30 tot 40 procent van de kilometers in de bebouwde kom en de rest op de snelweg met een snelheid van 110 tot 120 km per uur. Het verbruik ligt tussen de 1:18.5 en 1:20.

Wij vinden de auto dan ook bijzonder zuinig. Onze vorige auto was een Ford Ka. Deze rijdt echter niet meer als 1:14 tot 1:15 op vergelijkbare ritten.

Aangezien we ca. 30 % zuiniger met de aygo rijden t.o.v. de ford ka besparen we behoorlijk wat aan brandstofkosten. Een besparing van 450 liter benzine op 22.000 km per jaar levert al gauw 600 euro besparing op.

Tevens is de aygo iets praktischer omdat het een vijfdeurs betreft.

Wij hebben ronal r42 sportvelgen met 175/60 r14 banden van continental premiumcontact eronder. De standaard banden rijden iets zuiniger?

Echter de iets bredere banden laten de auto iets scherper sturen.
In de winter laten we goodyear ultragrip winterbanden (155/65 r14) op de standaard velgen monteren.

Wie heeft ook andere iets bredere velgen en banden laten monteren en merken jullie het verschil met de standaard zuinige ecocontact banden?

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Ulbe »

De bredere banden staan leuk onder de auto,

Helaas zal het brandstof verbruik wat hoger worden door de rolweerstand van de bredere banden,

Bij superzuinige wagens worden de banden vrij smal gehouden om het benzineverbruik te drukken,

Dit is uiteraard ook afhankelijk van de rijstijl, en natuurlijk de buitentemperatuur en windsnelheid, ed.

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Ulbe »

Re; gvlsblm:


Dat valt me mee voor een Yaris 1300 die 1 op 19. Dan ben ik benieuwd naar de 1000. Ik heb speciaal voor de Aygo gekozen omdat die lichter in gewicht is en daardoor in theorie zuiniger. Tot nu toe met 50% stadsverkeer en 50% grote weg kom ik op 1 op 19,2. Dit moet nog beter kunnen.


-------------------------


Reken er maar op dat de Aygo dit op de sloffen haalt!,

De rijstijl met mijn Yaris was dermate rustig dit de Aygo met gemak 1:23 kan halen onder deze rustige en ideale rijconditie's,

De Yaris ( bouwjaar 2002 ) heeft nog de ouderwetse korteslag motor, de motor is technisch onverwoestbaar sterk, maar lust onder normale rijomstandigheden een redelijke slok benzine,

Met rustig rijden is de motor redelijk zuinig,

Ook helpt de boardcomputer, die het actuele benzineverbruik weergeeft, prima mee om de benzinerekening toch naar beneden te krijgen!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Het benzineverbruik van mijn Aygo zal nog wel verbeteren, want ik zit nog in de inrij-periode. De dealer waarschuwde me dat in het begin het verbruik wel eens hoger kon zijn. Bij de eerste keer tanken kwam ik op 1 op 16 ongeveer. Nu zit ik op 1 op 19.2 bij een kilometerstand van 4200 km. Dit zal nog wel iets gunstiger worden. Fabrieksopgave is 1 op 21.6
Wie zal het zeggen ....

Albert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2007 13:34

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Albert S »

Ik heb sedert half juli 2007 een Toyota Aygo.

Volgens alle info die ik kreeg was de Aygo een superzuinige auto.

Mijn ervaringen zijn echter anders.

Vooropgesteld: Ik rijd niet wild en te hard en trek niet ver op in de versnellingen (Tot maximaal 4000 toeren).

Ik rijd elke dag naar mijn werk over de snelweg (11 kilometer heen en 11 kilometer terug), Verder bijna geen stadswerk.

De eerste tankbeurten leverden mij een verbruik op van 1:15 a 1: 16.

Gisteren voor de laatste keer getankt. Verbruik 1:13,6!!!!

Dit is echt niet zuinig te noemen voor een auto in deze categorie.

Consumentt
Berichten: 758
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Consumentt »

Lijkt mij niet normaal.
1op15/16 is al niet best voor een 1000cctje in een auto van minder dan 800kg, maar wat je nu haalt duidt op een defect lijkt me.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Ulbe »

Voor een Aygo is het inderdaad een stevig verbruik, :(

Daar de wagen nieuw is laat deze eens even op CO gehalte controleren bij de garage, misschien is er iets met de motorelectronica,

De waarden die u beschrijft haal ik ook met mijn Yaris 1300 met koud weer en op de snelweg met 120 km/uur op de snelweg,

Tussen koud en warm weer zit er ook verschil in het verbruik van de wagen, en vergeet daarbij natuurlijk de wind niet, harde wind tegen heeft natuurlijk slechte invloed op het verbruik,

In uw situatie liet ik de auto even door de dealer nakijken, controleer zelf de bandenspanning eens, banden die te weinig spanning hebben kosten meer benzine,

Veel succes,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Albert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2007 13:34

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Albert S »

Bedankt voor de reacties.

Ik zal maar eens naar de dealer gaan.

Helène J.
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2008 13:30

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Helène J. »

Ik heb 11 maanden een Aygo. Brandstofverbruik gemiddeld 1 op 13. Heb 1 keer 1 op 15,5 gehaald bij een tochtje naar Gent. Bij vorst rijdt hij 1 op 12.
Garage kan niets vinden.

Mijn rijstijl is normaal, ben zelfs al met garagehouder stukje gaan rijden. Ik heb wel veel "stadsverkeer". Met leenauto (Aygo) van garage gereden en daarmee reed ik 1 op 18.

Volgens de garagehouder ben ik (na navraag bij Toyota Nederland) de enige met dit probleem. Ik snap het echt niet!

Zijn er nog meer mensen met dit probleem?
Zo ja, hoe oud is jullie Aygo? Misschien werkte er destijds iemand bij de fabriek die niet bekwaam was (verkeerde instelling in computer of zo?) waardoor het brandstofverbruik niet is zoals bij andere Aygo's.

Albert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2007 13:34

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Albert S »

Helemaal mee eens.
Ik heb weer en reord gebroken.
Gistere getankt: Verbruik... 1:12,3
Mijn Toyota Aygo is nu 7 maanden od.

Niet alleen het benzineverbruik irriteert me maar ook het vrachtautio-geluid van de motor.

nooit
Misschien en simpele reactie van mij maar ....nooit meer meer een Toyota!!

Ik heb ooit een Honda Accord gehad, die reed zuiniger 12.8

Ik probeer mn 7-maanden Aygo te slijten bij mn vorige Dealer. <Fiat>

Misschien geeft ie nog wat terug voor dit wrak.

Albert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2007 13:34

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door Albert S »

Excuses voor enige tikfoutjes.

P@tje
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2008 13:05

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door P@tje »

lekkende tank of vastzittende remmen. Ik zou bijna zeggen dat ie ergens benzine verliest. Laat hem anders eens aan de 4 gas meting hangen om te kijken of de verbranding wel ok is.

bhsado
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007 13:35

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door bhsado »

Een verbruik van 1:16 of minder is geen probleem om te halen in de drie-ling.

Aan alle drie-ling rijders de volgende vraag. Hoe wordt er in de Aygo gereden. Ik lees dat mensen tot 4000 rpm doortrekken.

Het verbruik rondom 1:20 mag geen enkel probleem zijn. Je moet wel beheerst rijden en netjes voor de 2000 rpm schakelen. Dit houd in dat je een heel beheeste rijstijl gaat krijgen.

Uiteraard kan er een defect zijn .. het blijft tenslotte techniek.

Voorstel. Rij eens volgens de methode voor 2000 rpm schakelen. Je mag rustig iets verder doortrekken om wat vloter op te schieten. Het is echter wel zo dat het continue de motor op veel toeren houden het verbruik enorm toeneemt.

Als je verwacht dat je met een aygo met een vlotte rijstijl die 1:20 gaat halen dan heb je mis. Een auto met een lichte motor heeft een zachte aanpak nodig....

stel dat je het verbruik niet naar beneden krijgt dan kan een rollerbank test het probleem eventueel naar boven halen.


ps

de problemen met de "oude" yaris hadden te maken met de boordcomputer (die verbruik niet correct weer gaf). Dat probleem heb je in iedergeval niet bij de Aygo.
Mijn Toyota Aygo is nu 7 maanden
Gezien de 3 jaar garantie zou ik de garage de mogelijkheid geven om het probleem op te lossen. Stel anders voor dat je een andere (leen) aygo kunt krijgen. Dit om uit te sluiten dat het aan je rijstijl ligt. Of stel voor dat ze hem op de rollerbank gaan plaatsen om hem helemaal door te meten. Bij geen hulp van de dealer gelijk de importeur inschakelen.

De importeur is zeker gevoelig voor
Misschien en simpele reactie van mij maar ....nooit meer meer een Toyota

P@tje
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2008 13:05

Re: TOYOTA AYGO

Ongelezen bericht door P@tje »

Mijn reactie is gebaseerd op de info van Helène dat ze in de leenauto wél een redelijk verbruik ervaarde. Er moet dus iets met die Aygo loos zijn....

Hoe rij je eigelijk zuinig tip:

Veel mensen denken dat ze door rustig rijden zuinig rijden, en dan zijn ze verbaasd dat dat ze het niet voor elkaar krijgen om zuinig te scoren. Ik zit wel eens naast mensen die hun voet niet goed stil kunnen houden. Dat doet al afbreuk aan de zuinigheid. Maar er is nog iets:
Wanneer je denkt rustig door een dorp te tuffen om vervolgens heel rustig bij het naderen van het buitengebied te versnellen, dan moet je dit niet te voorzichtig doen, daar dat het verbruik eigenlijk negatief beïnvloed.
Als je er een minuut over gaat doen om op 80 km/u te komen dan ben je juist onzuinig bezig !!
Het motormanagement van de moderne auto stelt zich pas zuinig in nadat de snelheid constant is. Het vermogen kan dan worden teruggereld en in de zuinige modus worden geschakeld. Wanneer er langszaam wordt versneld is het motormanagement constant zoekende naar de ideale mix.

Daarom wordt met Het Nieuwe Rijden bedoelt: pittig optrekken, met 3/4 gas in, dus vlot er vandoor. Wel tijdig schakelen, maar ook dan weer lekker doorrijden. Zo zit je eerder op de gewenste snelheid en is profiteer je op je route van een langere constante rijsnelheid, en op dat moment gaat je verbruik lekker omlaag. Het verbruik wordt altijd verpest door optrekken, dus zorg dat het optrekken zo vlot mogelijk gaat en het constante rijden zo lang mogelijk duurt.

Zo scoor ik met de huidige Civic 1 op 15 a 16 gemiddeld. Dus met een Aygo moet ik onder dezelfde omstandigheden boven de 1 op 20 kunnen halen. En af en toe gas erop doe ik natuurlijk ook!

Gesloten