LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Angela8
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2006 17:22

online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door Angela8 »

hallo,

Wij hebben online een reis geboekt (voor over 3 maanden pas) maar de prijs van deze reis wordt binnen 2 dagen verlaagd, nu vinden wij dit natuurlijk helemaal niet leuk en we willen graag annuleren, binnen 2 dagen dus. Nu herinner ik me dat er een afkoelingsperiode is bij internetaankoop, weet alleen niet meer hoelang dat ook weer was.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee ?
Heb natuurlijk al contact gehad met de reisorganisatie maar zij zeggen dus geboekt is geboekt en dat ik gewoon pech had... tja.. leuk is anders....
Is er uberhaupt een instantie waar ik terecht kan met zulke problemen ?
Want als het echt niet kan vind ik het wel raar, welke rechten heb ik dan nog als consument ?? Als ik iets in de winkel koop kan ik toch ook binnen 1 week gaan terugbrengen ???

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door Shareena »

Zou zeggen: ff googlen! Wat ik vind bij verschillende reisorganisaties is dat deze "wet" niet geldt voor reizen...

Hoeveel scheelt het eigenlijk in prijs? En waar heb je geboekt?

An

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door An »

Inderdaad. Als het erg veel gaat schelen, zou je nu kunnen annuleren met enige kosten en gewoon weer opnieuw proberen te boeken.

Maar dan moet het je wel veel schelen, anders wegen de kosten niet op tegen de baten.

Succes ermee 8)

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door gerland »

Want als het echt niet kan vind ik het wel raar, welke rechten heb ik dan nog als consument ??
U heeft in ieder geval het recht zelf te beslissen of u iets koopt. Niemand dwingt u daartoe.

Laten we niet doen alsof het niet mogen terugkomen op een koopbeslissing (die hopelijk met het volle verstand genomen is, en in de wetenschap dat prijzen kunnen veranderen)
betekent dat de rechten van de consument op onredelijke wijze worden ingeperkt.

Er zijn allerlei wetten die de rechten van de consument nog verder verruimen.

Maar bij het kopen van reizen via internet gaat de vlieger niet op.

Over uw stelling dat u "als u iets in de winkel koopt, het dan binnen 1 week kan terugbrengen", moeten we het maar niet hebben, denk ik.
Die discussie wordt iedere week opnieuw gestart. Het is simpel: u heeft in de winkelsituatie geen enkele wettelijk recht om iets binnen "welke periode dan ook" te ruilen of uw koop anderszins te annuleren

Angela8
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2006 17:22

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door Angela8 »

Ondertussen ben ik ook achtergekomen dat de 7 dagen bedenktijd niet geldt voor het boeken van reizen via internet.

Oh... dus dat ik het product wel terug kan brengen naar de winkel is volledig een gunst van de winkel ?? Dat wist ik niet.

Natuurlijk heeft niemand me gedwongen om te boeken. Dat is niet de kwestie vind ik. Een mens kan altijd toch iets bedenken, of niet soms ?? Zelfs als je een huis koopt waarbij tonnen gemoeid is heb je bedenktijd om de koop toch ongedaan te maken binnen zoveel dagen, dan waarom niet voor het reizen boeken via internet ???

Het is ook erg jammer dat bepaalde reisorganisatie zo stug doen in zulke gevallen... tja natuurlijk begrijp ik dit ook wel, waarom zouden ze ?? In ieder geval heb ik nu mijn lesje geleerd bij deze reisorganisatie.

In mijn ogen mag er best een coulance regeling zijn die bijvoorbeeld zegt dat er binnen zoveel tijd (bijvoorbeeld 3 dagen of zo)na de boeking nog kosteloos geannuleerd kan worden. Kan uiteraard niet voor lastminutes gelden want dan snap ik ook wel dat het niet te doen is voor de reisorganisatie.
Tijdens mijn zoektocht om de kwestie uit te vinden ben ik ook een aantal andere reisorganisatie tegengekomen die wel zo'n voorwaarden hebben opgenomen, kosteloos annuleren of tegen lager tarief boeken indien geboekt binnen 36 uur of 5 dagen, varieert een beetje. Maar ze bieden wel een coulance regeling in zulke gevallen.

Ik moet dus 300 euro betalen als ik ga annuleren en het verschil is wel minder dan 300 euro hoor. Maar door deze gebeurtenis begin ik wel te twijfelen aan deze reis.
Ik weet nog niet of ik ga annuleren maar in ieder geval heb ik daar nu wel ruimschoots de tijd voor (zeker 2 maanden de tijd tot dat het 42 dagen voor vertrek is), nog even bedenken dus wat ik ga doen.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door geengast »

300 Euro annuleringskosten, da's dus een reisje van 2000 Euro. (vlgs de voorwaarden 15% annuleringskosten, nl de aanbetaling)
Een reisje van 2000 Euro en dan besparen op 20 Euro boekingskosten bij een reisburo, waar u in ieder geval optiemogelijkheid had gehad?

Soms snap ik het ook niet meer??

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door Zarine »

De wet kopen op afstand is niet van toepassing op reizen (helaas voor u).

Mijn ervaring is wel dat klanten die heel kort na boeken bedenkingen krijgen bij de kleinere touroperators er meestal wel kosteloos vanaf kunnen komen. Dit soort klanten zijn namelijk bijna een soort garantie voor problemen/klachten.

U kunt nog het tot stand komen van de overeenkomst in twijfel proberen te trekken. Ze hebben immers uw handtekening niet. De juridische details weet ik niet, zij moeten bewijzen dat u degene bent die de reis heeft geboekt. dus de overeenkomst heeft met hen heeft gesloten. Ik heb wel eens gehoord dat pas op het moment dat de (aan)betaling binnen is de situatie juridisch een stuk vaster staat. Ik weet niet in hoeverre technisch bewijsmateriaal zoals ipnummer logs e.d. volstaan als bewijsmateriaal. Sommige reisorganisaties die telefonisch boeken e.d. nemen ook telefoongesprekken op.

Er is dus misschien een klein kansje, maar hoe groter (en georganiseerder) de touroperator, hoe moeilijker het wordt.

Mosterd na de maaltijd misschien maar het is makkelijker dit soort situaties te voorkomen dan te genezen. Houdt er wel rekening mee dat u NOOIT de garantie heeft dat een reis (of ieder ander willekeurig produkt) niet na aanschaf in prijs verlaagd wordt.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door kampvuur »

Misschien lullig gezegd, maar als je een tweedehandse auto koopt (waar de prijs ook niet wettelijk van vast staat) en even later heeft u buurman/ -vrouw exact dezelfde gekocht tegen een iets mindere prijs, gaat u toch ook niet op hoge poten terug dat u ook extra korting wil bedingen (achteraf)
Zo soort situatie is deze ook, u ging akkoord met de voorwaarde en prijs, dat sommige een korting krijgen is leuk voor hun, maar we kunnen niet allemaal gelijktijdig voordeel genieten, kunnen ze de reisbranche wel opdoeken.
Gun een ander zijn/haar voordeel..en verder niet meer achteraf kijken of dezelfde reis zakt dan wel stijgt.
Mijn reis schommelde ook een beetje, so what??..het is een spel om op de juiste moment te boeken...en daarna, no more bet.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door Laurent »

Angela:

Gewoon annuleren en de boete betalen.

Succes met een nieuwe boeking, ook die is te annuleren. :D

lida2
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 apr 2005 20:04

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door lida2 »

Volgens mij mag je alleen annuleren als je een goede reden hebt. Ik kan me niet voorstellen dat dit een goede reden is.
Ik zal eerst de voorwaarden van de verzekering maar eens goed doorlezen.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door G7 »

@ Lida2

Natuurlijk kan en mag je ten alle tijde annuleren zonder reden, maar hoe dichter je bij de vertrekdatum komt, hoe meer geld het het je dan zelf gaat kosten.

Wat jij bedoelt is denk ik, dat als je een gegronde reden hebt en je hebt een ann. verzekering, dat je dan eventueel kosteloos kunt annuleren. Maar dan moet je inderdaad een hele goede reden (b.v. medische) hebben.
Laatst gewijzigd door G7 op 24 mei 2006 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

lida2
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 apr 2005 20:04

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door lida2 »

OK,
misschien ben ik daarmee in de war.
Sorry, ik heb niets gezegd.
Laatst gewijzigd door lida2 op 24 mei 2006 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Angela8
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2006 17:22

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door Angela8 »

Nog steeds vind ik dat je als consument in zulke gevallen best op een coulante regeling mag verwachten van een goede reisorganistie.

Ik heb zo'n idee dat een aantal forumlezers zelf in de reiswereld werken ....maar goed, het is hun goed recht om hun mening uit te spreken.

En natuurlijk kunnen prijzen worden verlaagd van producten, dat begrijp ik ook wel, het gaat meer om een coulance regeling voor de grensgevallen.

Een ander ervaring die ik had (gaat niet om dezelfde reisrganisatie trouwens) :
Heb weken geleden tickets geboekt bij flyglobespan van Amsterdam naar Glasgow, keurig via creditcard betaald en ook keurig bevestiging gehad. Alles was picobello geregeld.
Krijg ik vlak voor vertrek een email dat ze stoppen met de dienst AMSGLA vanaf 4 Juni en dat mijn vlucht dus geannuleerd is. Tja daar zit je dan met je vakantieplannen, boeken elders is veel duurder omdat je heel dicht bij het vertrekdatum zit.
Uiteraard krijg ik wel mijn betaalde geld terug maar that's it. Als consument kun je verder niets meer doen want ze hebben het recht om een vlucht op elk moment te annuleren, zo stelt dus de voorwaarden.

Tja, van uit hun kant kunnen ze wel op elk gewenst moment een reis dat geboekt is annuleren maar vanuit de kant van de consument kunnen we totaal niets want de algemene voorwaarden die een reisorganistie stelts beschermt altijd alleen hun rechten.

En wat kan je doen als een gewoon consument.... helemaal niets....

of ja toch wel.. voortaan maar thuis blijven ipv op vakantie gaan....

rdrdon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2005 11:34

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door rdrdon »

Ik werk niet in de reisorganisatie, maar mijn dochter WEL.... Ik kan u het volgende uitleggen: De reisorganisatie doet NIETS(!) behalve uw boeking doorgeven aan een vlieg of reis organisatie en zij moeten die dan betalen - of u gaat of niet..... Het dus méér dan logisch dat u daarvoor de kosten moet dragen. Daarnaast is het misschien goed om te weten dat deze laatste partij ook de prijzen bepaald!!!!! Dit komt erop neer, dat ze bijvoorbeeld een vliegtuig hebben met 300 stoelen - de eerste 100 gaan weg voor de volle mep, zeg 250 euro - bij een populaire bestemming zal de prijs dan niet sterk dalen, maar het vliegtuig moet VOL! Dus de volgende 100 gaan, afhankelijk van de snelheid van de verkoop, voor 200 euro en de laatste 20 misschien wel voor 125 (LAST MINUTE). Hoe eerder je boekt dus, des te duurder - maar je hebt wél een plaats! (Want vol=vol) Maar dan niet komen "zeuren" als de prijs zakt. ALTIJD een annulerings en reisverzekering afsluiten!!! Maar ook die dekken in dit soort gevallen (terecht) NIETS. Als je op 10 januari een rok koopt en die ligt een week later in de uitverkoop, moet je INDERDAAD ook niet gaan zeuren - iedereen weet dat dat kan gebeuren! Helaas een geval van pech! Misschien in het vervolg toch maar naar een reisbureau? Niet dat dit dan niet kan gebeuren, maar ze wijzen je er wél op! Advies: Neem je verlies en ga lekker ontspannen op reis en wees blij dat je je dit kan veroorloven.....! Groeten D.R.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door kampvuur »

Angela,

Wie bepaald de coulance regeling voor grensgevallen?? Toch niet de consument die ten alle tijden specifiek naar zijn/haar eigen situatie kijkt en beoordeeld.

Er is niks bijzonders gebeurd, u betaald waarschijnlijk de gangbare redelijke prijs voor u reis, een lege stoel levert niks op...dan maar een dumpprijs (die misschien de werkelijke kosten nog niet eens dekkend maakt)
Als u reis plotseling duurder was geworden hadden we dat waarschijnlijk niet eens vernomen, vakantie kost nu eenmaal geld.
U kunt het ook anders zien, door u gulle gift geniet een ander (koopjesjager) van u (teveel?) betaalde reisgeld. :D

Dank U. :wink:

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door Laurent »

Angela.


Jij wijkt nu ineens van je onderwerp af,

Gekocht is gekocht, achteraf gaan miaauwen is niet op zijn plaats, jij bent diegene die met een boeking accoord ging.

frederik h
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2006 18:54

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door frederik h »

als het duurder was geworden wat dan?
veel tamtam om niks.

vuurvreter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2006 22:04

Re: online geboekt... kan ik nog annuleren ??

Ongelezen bericht door vuurvreter »

:shock: :shock: :shock: Lees altijd eerst de voorwaarden. En kijk eerst eens rond bij verschillende organisaties. Als je in staat ben te reserveren via internet ben je toch ook wel zo wereldwijs om eerst eens rond te neuzen voor je gaat boeken.
Wieneke

Gesloten