LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
marinique
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2006 18:38

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marinique »

Nou Donjaa,

Ik denk niet door de Hypotheekrente Aftrek, maar door koopkrachtverlies vanwege o.a. de invoering van de euro en de nieuwe ziektekosten waarbij arm en rijk evenveel betalen nu.
Dus de armen veel meer en de rijken veel minder.

Maar ik denk dat dit een hele nieuwe discussie is dan die niet
in het forum "Huren" thuishoort :wink:

janke53
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2006 13:25

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door janke53 »

Hallo

Als je in Heerhugowaard woont dan huur je waarschijnlijk bij Woonwaard. Ik kan mij niet voorstellen dat woonwaard moeilijk doet als je nog geen huurtoeslag hebt ontvangen. Ze weten immers dat de huurtoeslag binnenkomt. Ze zullen dus geen deurwaarder bij je op de stoep zetten. Ik werk zelf niet bij woonwaard maar bij een andere woningstichting. Wij houden er wel degelijk rekening mee dat er achterstanden zijn bij het uitbetalen van de huurtoeslag. Zodra de huurtoeslag binnenkomt wordt dit verrekend met de huurachterstanden die zijn ontstaan.

marinique
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2006 18:38

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marinique »

janke53,

Nee, ik woon niet in Heerhugowaard en betrek geen huurhuis van
woningbouwvereniging Woonwaard.

chris1958
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2005 06:37

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door chris1958 »

Ik probeer sinds de invoering de huurtoeslag goed te krijgen. Als ik bel krijg ik steevast te horen: "Ja meneer heel vervelend ik heb het doogegeven aan de desbetreffende afdeling, graag 8 weken geduld" Ik heb regelmatig gewerkt via een uitzendburo, soms drie of vier wijzigingen per jaar. Maar dit jaar niet, durf het niet eens want een wijziging krijg ik er echt niet door bij hun. Dus een half jaar verder, geen idee hoeveel euro per maand teveel, een uitkering, in de schuldsanering door scheiden en werkeloos worden. Tja en dan straks terugbetalen? Gister de klacht doorgestuurd naar de Nationale Ombudsman, ben benieuwd. Ik kreeg vandaag een telefoontje van de dienst over mijn klacht. Want die ligt er ook al ruim 5 weken. Ze vertelde me dat er niks bespoedigt of ingegrepen KAN worden, het systeem laat dat niet toe? Alleen een wijziging is in te voeren, de computer neemt het daarna over???
Trouwens een "klasse(n)" regering die we hebben, nooit een hele goede gehad, maar ook nog nooit een die er zo een zooitje van maakt als deze. Wat nou normen en waarden!! Laa me nie lache! Elkaar afzeiken is een goed voorbeeld. Ach, waar ging het nog maar eens over?

parkstad2000
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2006 17:43

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door parkstad2000 »

Uit betrouwbare bronnen kan ik mededelen dat er vorige week met man en macht is gewerkt om de restanten van de huur, zorg en huur/zorgtoeslag alsnog te kunnen verwerken.
Van deze bron heb ik begrepen dat er ook heel veel fouten zijn gemaakt bij het invullen, of dingen niet of niet correct hebben ingevuld.

Er zijn mensen geweest die hebben tot 22.00 uur overgewerkt om toch maar de klus voor 1 juni te klaren.
Ik hoop dat ik voor de mensen die wanhopig op het geld zitten te wachten een beetje gerust heb gesteld.
Ik kan heel goed begrijpen dat mensen deze centen heel hard kunnen gebruiken. Ik hoop op een spoedige afwikkeling voor deze mensen.

anneke1958
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2006 00:52

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door anneke1958 »

Ik vroeg ook huurtoeslag aan...kreeg het ook meteen per januari.Tot mijn grote vreugde een bedrag van €129,-pm.
Voorlopige beschikking , definitieve bedrag kon IETS afwijken.Ik sukkel dacht dus in de orde van een tientje meer of minder, nou okè, misschien 2......Kreeg in april bericht dat ik zogtoeslag teveel had ontvangen ff € 31 terugstorten....Toen raakte ik lichtelijk in paniek over huurtoeslag, belastingdienst gebeld, meneer wist het ook niet maar ik kon het checken op hun website.Ik had dus maar recht op € 19 p.m.Weer in paniek gebeld...moest me niet druk maken,wacht maar op beschikking. Beschikking nog steeds niet ontvangen, wel acceptgiro van € 363. Commentaar vd belastingdienst: " Ja, dan kennen ze gewoon het maximum toe, om de mensen niet in de problemen te brengen.
Nou, ik zit nù inde problemen, want ik weet ècht niet hoe ik dit terug moet betalen.Heb wel 3 maanden uitstel gekregen....joepie :cry: :roll:
Ergo: niet krijgen is ellende, wel krijgen is ook ellende....leuker kunnen we het niet maken.....nee....
Sterkte Anneke

takkeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2006 17:28

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door takkeltje »

Ook wij hebben netjes alle formulieren in januari lopen invullen en hebben nu bijna een half jaar verder nog geen huurtoeslag :evil: :twisted: Mijn partner moet vanwege een ziektebeeld even vertoeven in de WW en moeten leven van ongeveer 787 euro per maand netto, onze huur is 472 euro per maand, wat houden we over voor de rest van de rekeningen, jawel 200 euro.. De spaarcenten zijn op, en we kunnen nu sinds 2 maanden de engerie niet meer betalen en dreigen dat we binnen vijf werkdagen 2x een engerie nota voldoen met een totaal bedrag van 550 euro.. waarvan ?? Nu hebben we wel onze huur steeds voldaan, maar zitten straks in een koud huisje :roll: Ook wij hangen trouw iedere dag aan de telefoon en keer op keer staat het binnen 10 werkdagen op onze rekening.. en keer op keer is het een teleurstelling... Een Hoera voor de toeslagen in Nederland... en ja de zorgtoeslag kunnen we ook niet meer voldoen, onze basis verzekering is tesamen 172 euro en we krijgen een compensatie van maar liefst 60 euro.. Dus we gaan er 112 euro op achter uit :cry: Jaaa we gaan iedereen in Nederland tegemoet komen en mensen met een uitkering of AOW merken er niets van.... word toch eens wakker jongens....

Zo weer eens tijd om te bellen met de belastingdienst, kwartier is al weer voorbij. Heb ook de ombudsman en pvda ingeschakeld..

CK01
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2006 22:14

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door CK01 »

Ook ik had hetzelfde probleem. Kreeg in november al een brief dat ik niets hoefde te doen, de huurtoeslag was overgeheveld naar de belasting. Mijn rekeningnummer stond er keurig bij waar het op zou worden overgeschreven. Prima dacht ik. Ik ben deels zelfstandig ondernemer en het zakelijk nummer was prima vermeld. Geen probleem. Daarna kreeg ik nog een brief dat ik niets hoefde te doen.

Dus ik in januari afwachten, geen huurtoeslag. Dacht nog, komt vast eind van de maand, het is druk daar. In februari nog geen huurtoeslag, ik maar betalen, daarna nog een maand. De huur is voor mij de helft van mijn inkomen, dus de maand daarna de gas en waterrekeningen inhalen.

In maart kreeg ik een behoorlijke aanmaning, ik moest op de 15e het geld hebben overgemaakt want anders deurwaarder. Ik wachten tot ik geld kreeg, maar gelukkig (naar mijn idee -> sprong al gat in de lucht) kon ik nog net op de 15e betalen. Ik zit bij de postbank en zij ook, dus het staat dan linea recta op hun rekening (nieuwe service bij de postbank). Welliswaar staat de naam van mij er nog niet bij maar WEL mijn rekeningnummer en wel het factuurnummer. In de nacht wordt alles verwerkt en staat ook keurig mijn naam erbij (let wel: ze hebben het geld dus die 15e ECHT op hun rekening en kunnen het eraf halen als ze willen).

De dag erna krijg ik brief van deurwaarder.. er was niet op tijd geld overgemaakt en er wordt een rechtzaak aangespannen. Pardon.. mijn mond viel van verbazing open, de brief was nota bene op de 15e gedateerd (rekening niet goed nagekeken of de brief al klaar liggen)??

Dus ik natuurlijk meteen bellen!! Ik zei dat ik wel op tijd had betaald, het stond er op de 15e op, oke, met die eerdere rekening was ik 10 dagen (!) te laat geweest, maar daar had ik nog geen deurwaarder over gezien.. en die had ik inmiddels OOK al betaald! Met de huidige rekening liep ik ook 10 dagen achter.. Mijn woningbouwver. wil deze huizen graag verkopen en krijg het idee dat.. (nou ja, genoeg speculaties).

Het kwam er op neer dat de deurwaarder nu de bemiddelaar was. Gelukkig begrepen ze meteen mijn situatie qua huurtoeslag (het vonnis bij rechtbank kon helaas niet onherroeppelijk worden gemaakt -> circa 400 euro, sneu geld) maar ik mocht wachten tot ik schikking had van de belasting. Tot die tijd hoefde ik niet huur te betalen (wel proberen zoveel mogelijk). Ze wisten wel dat de belasting te laat betaalde, helaas moeten wij wel die kosten betalen.

Ik heb zo vaak naar de belasting gebeld en situatie uitgelegd, uitgelegd dat ik in de problemen kwam en ze waren super begripvol. Zeiden dat ze er spoed achter zouden zetten, ik zou 4 keer terug gebeld worden (is nooit gebeurd).

Eindelijk kreeg ik een paar dagen geleden mijn geld.. ook met terugwerkende kracht. Doordat ik in de probs zat met geld kon ik niet mijn lopende dingen betalen en 'guess what' (ik ben zelfstandig ondernemer), de belastingdienst voor ondernemers pikte het geld in. Dag geld... Dat was maandag.

Dinsdag een brief in deur, of ik op 30 juni mijn sleutels wilde inleveren. Het huurcontract zou ontbonden worden, ik kreeg toen ook tegelijkertijd het vonnis van de rechtbank (daar werd niet gerept over de belastingdienst). Nou toen had ik het niet meer... ik heb zo slecht geslapen die nacht, ik dacht dat de aarde onder mijn voeten wegging.

Na 2 uur slapen en weer aan het werk, het deurwaarderskantoor weer gebeld. Ik was bloednerveus, wat kan dat veel met je lichaam doen!
Ik alles uitgelegd en was bang voor het antwoord.

Gelukkig had mijn klant, die al 2 maanden te laat was met betalen, die dag ervoor gezegd dat ze de rekening naar hun boekhouding hadden gestuurd (dat maak je dus ook mee als ondernemer). Ik kon dus een aanbod doen van 1500 euro op de openstaande rekening van 2100 euro. (1500 euro is ook mijn achterstand qua huur). Qua achterstand had ik het dus prima kunnen redden, maar die verrekte kosten die er over heen komen. Tot mijn blijdschap vond het deurwaarderskantoor dat een prima bod! Over de rest treffen we een regeling.

Wat kun je snel in de **** komen.. ik ben er echt super verbaasd over!

Wat ik wel wil meegeven aan mensen met huurtoeslagproblemen: betaal je gas en water en telefoon gewoon door. Laat de kleine rekeningen liggen (die bij incassobureau komen). Maar zorg dat je dat nooit (!) met gas en water achter staat. (betaal dan de huur niet en leg het het deurwaarderskantoor uit, zij geven je respijt echt!). Probeer wat zuinig te leven, gewoon even doorknokken. Hoe moelijk het ook is!

Wat een rot tijd.. maar ben blij dat er weer wat licht schijnt in de verte!

Komen hier ook weleens juristen die misschien wat uitleg kunnen geven? Bijvoorbeeld over de lange tijd dat de belasting erover doet? Ik kon mijn Omzetbelasting niet betalen en krijg daar 113 euro boete per maand voor, kan ik die verhalen? Zou toch ook weleens eerlijk zijn of niet?

seeC
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2005 22:55

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door seeC »

Nog even een vervolg op mijn vorige berichten:

Hoera, vandaag (1 juni) eindelijk schriftelijk bericht van de belastingdienst gehad dat er nu een spoedprocedure voor een voorschotbetaling is geregeld. Dat was mij op 2 mei dus al toegezegd !
In deze brief staat dat ik binnen 8 dagen na dagtekening dit 'voorschot' zal krijgen. Helaas is de dagtekening van deze brief 6 juni terwijl ik hem al op 1 juni kreeg. Dus hopelijk heb ik half juni mijn voorschot.

Wanneer de definitieve toeslag komt ..... (?)
(vóór 1 april toch ???)

CK01
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2006 22:14

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door CK01 »

wacht nog maar even af.. die toezeggingen heb ik ook al een tijd gehad..

takkeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2006 17:28

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door takkeltje »

cko1, ik leef echt met je mee, ben zelf ook zelfstandig ondernemer geweest, nu even slapend. Maar kan je situatie heel goed begrijpen.
Fijn dat er toch nog een lichtpuntje aan de horizon is. Inderdaad gas en licht kun je maar beter betalen, daar hebben hen de macht als je niet betaald. Bij kleine rekeningen heb je niet direct hinder, creatief boekhouden dan maar.. Maar toch het zijn fikse bedragen die we aan Essent betalen.. Succes allemaal...

margerietje
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 jun 2005 08:32

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door margerietje »

Voor als je nog geen huurtoeslag hebt gehad of teveel hebt ontvangen:

http://www.woonbond.nl/nieuws.php?aktie=bekijk&id=832

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Frankkk »

Zaterdag kreeg ik 4 brieven van Belastingdienst/Toeslagen.

Voor mij is nu alles in orde; de toeslagen zijn voor het eerst gebaseerd op het opgegeven inkomen en huur. Het 'adres voor huurtoeslag' klopt nu ook.

Had maanden geleden bezwaar aangetekend en nooit een antwoord op gehad. Maar goed, dat is met deze 4 brieven verleden tijd geworden.

deveny
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2006 14:07

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door deveny »

loop al vanaf januari te bellen en steeds word me beloofd dat binnen een maand mijn toeslag goed is.
ben vorig jaar verhuist en netjes me huurtoeslag formulier ingevuld maar krijg nog steeds van mijn oude adres me toeslag,nou en dat is heel wat minder dan ik hoor te krijgen.
word er gewoon kwaad maar ook verdrietig van dat ze je zo aan het lijntje lopen te houden.
4 weken terug weer gebeld wanneer het nou is rond was aangezien ik vanaf januari al wacht en elke maand bel maar steeds aan lijntje werd gehouden zegt die persoon aan de telefoon dat ik met voorang behandeld zou worden en binnen 10 dagen ik de papieren in huis zou hebben en het rond is.
dus ik 15 dagen gewacht ja je wil ook niet meteen zeuren he. weer niks dus behoorlijk pissig als je dan word toch weer gebeldzeggen ze ja ik had het formulier niet goed ingevuld ja **** tuurlijk en daar komen ze nu pas na 5 maand achter terwijl als ik al die andere keren belde ze zeiden het formulier was goed ingevuld.'
dus kreeg ik weer te horen dat ik met vooracht behandeld zou worden ja tuurlijk waar voor is die toeslag eingelijk om mensen te helpen toch?
je word hier zo schijtziek van...dus denk dat ik nou maar is een klachten formulier in moet vullen want zo wil ik het niet verder

Lenn-art
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2006 21:06

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lenn-art »

Vandaag een beschikking gekregen dat mijn huurtoeslag terug moet. Kan dit? Ze hadden aangegeven voor 1 april te reageren. Nu opeens moet ik een heleboel terugbetalen, terwijl ik ervan uitging het niet meer te hoeven doen.

Ook al is het een voorschot, ze geven zelf aan voor 1 april met uitsluitsel te komen.

KateMartinelli
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2006 23:38

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door KateMartinelli »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door KateMartinelli op 17 mei 2007 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Frankkk »

Bellen heeft geen zin; stuur dat bezwaarschrift maar en betaal niet. Lees alles goed door op www.toeslagen.nl, zodat u zeker weet dat u aan alle formele vereisten voor een bezwaarschrift voldoet.

Probeer uw wijzigingen wel via het computerprogramma dat u kunt downloaden via www.toeslagen.nl door te geven; dat geeft u nog enig bewijs dat u de wijziging(en) heeft doorgegeven.

Ik neem aan dat u geen enkel bewijs heeft dat u de laatste 3 brieven heeft verzonden?

KateMartinelli
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2006 23:38

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door KateMartinelli »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door KateMartinelli op 17 mei 2007 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Frankkk »

Je zou voor elke wijziging opnieuw het programma kunnen installeren; een keer in c:\Bdienst\2006jan10, een keer in c:\Bdienst\2006maart2, et cetera. Dan kan ie niet overschreven worden.

Of je maakt telkens een nette print, daar staat ook een uniek verzendnummer op; dat zou toch ook voor een soort van bewijsje door moeten kunnen gaan.

Of je maakt een schermafdruk waar het unieke nummer op staat; of een foto met je digitale camera, of je schrijft het over.

En stuur je bezwaarschrift AANGETEKEND MET HANDTEKENING RETOUR!!!

KateMartinelli
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2006 23:38

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door KateMartinelli »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door KateMartinelli op 17 mei 2007 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten